Flashe Gaming vill förbättra prestanda och ergonomi i e-sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runqen:

Får man ont i armen av att dra runt en datormus på ett skrivbord tycker jag man snarare bör träna och se över ergonomin på sitt skrivbord.
Detta känns bara löjligt.

Jag håller med. I många fall kan man lösa det genom rehabträning och eventuellt stretching.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Låg sens är ur ergonomisk synpunkt bättre än hög dock. Det är inte bra att jobba med handleden när man gör musrörelser egentligen, mycket bättre att fixera handleden och jobba med hela armen.

Det känns dock avigt pga jag har aldrig lirat så personligen utan typiskt kört högre sens och jobbat mycket med handleden tyvärr. Men jag vet att det är ett problem även om jag inte lider av det (än) och ska nog försöka gå ner från mina 1250 DPI (vid 1080p).

Tänkte att när jag skaffar en 3440x1440 skärm ska jag ta tag i det. Först testa att stanna kvar vid 1250 DPI pga det blir ju som att gå ner i sens naturligt så att säga pga den högre upplösningen. Men på det går jag ev ner också, tex till 1000 eller ngt. Får laborera lite helt enkelt.

1250 DPI låter väldigt lågt enligt mig

Jag kör 3200 DPI, har dubbla skärmar 1440p+1080p så ska jag flytta pekaren från ena ändan till den andra så blir det en minimal handledsrörelse men för det mesta flyttar jag bara musen med fingrarna. Flyttar aldrig på armen. Verkar funka bra iom att jag i genomsnitt har suttit framför en dator i flera timmar varje dag i över 20 år och aldrig haft några musarms-problem eller liknande

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Bra tips! Beställde ett par och ska testa nu när jag sitter hemma och jobbar.

Jag köpte också en https://duopad.se/sv/vara-produkter/duopad-brons-design.html

Permalänk
Medlem

För många år sedan fick jag lite öm handled när jag satt timtals och spelade och då kunde faktiskt ett simpelt svettband hjälpa till att ha runt handleden. Vet inte om det stabiliserade eller vad men bättre blev det.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Åh herregud. Skulle hellre ta fram repet än att spänna på mig det där på armen

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Jag promenerar och kör grundövningar för styrkelyft. Knäböj, Benböj och bänkpress, även millitärpress och stående rodd. Testa det.

Kunde bara göra dubbla tummen upp 👍👍 Fantastiska övningar, har tränat dom övningarna i 8 år och har nog räddat upp en massa kroppslig värk.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Har jag suttit fel i 15 år.. aldrig haft själva underarmen på bordet..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JackA:

Har lite svårt att förstå varför inte alla bara använder DuoPad. Enkel, funkar perfekt och tar inte särskilt mycket plats. Har själv använt den i 10 år och helt sluppit allt vad musarm heter trots säkert 50-60 timmar i veckan på datorn.

DuoPad är märkligt dåligt känd med tanke på hur extremt simpel den är och hur bra den funkar.

Har lite svårt att förstå varför inte alla bara använder ingenting. Enkelt, funkar perfekt och tar ingen plats alls. Har själv använt ingenting i 35 år och helt sluppit allt vad musarm heter trots säkert 50-60 timmar i veckan på datorn.

Att inte använda något alls är förvånansvärt enkel metod för att slippa musarm med tanke på hur extremt simpel den är och hur bra den funkar.

(Med det så vill jag inte säga något om hur effektiv DuoPad är, syftet med mitt inlägg är bara att belysa argumentationsfelet.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wololofen:

Jag har gjort tvärtom. Höjt DPI till 12 000, numera är min handled helt fixerad och bara mina fingrar rör sig. 8 mm på musmattan motsvarar 3440 pixlar på skärmen vilket är lite för högt för FPS, men skönt för allt annat.

Men vadå, man precisionssiktar väl genom att strafea?!?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Låg sens är ur ergonomisk synpunkt bättre än hög dock. Det är inte bra att jobba med handleden när man gör musrörelser egentligen, mycket bättre att fixera handleden och jobba med hela armen.

Det känns dock avigt pga jag har aldrig lirat så personligen utan typiskt kört högre sens och jobbat mycket med handleden tyvärr. Men jag vet att det är ett problem även om jag inte lider av det (än) och ska nog försöka gå ner från mina 1250 DPI (vid 1080p).

Tänkte att när jag skaffar en 3440x1440 skärm ska jag ta tag i det. Först testa att stanna kvar vid 1250 DPI pga det blir ju som att gå ner i sens naturligt så att säga pga den högre upplösningen. Men på det går jag ev ner också, tex till 1000 eller ngt. Får laborera lite helt enkelt.

Jag håller inte alls med. Rent empiriskt för mig själv är högsta tänkbara känslighet på pekdonet bäst för att motverka musarm för mig. De jag tipsat hur att bli av med musarm har fungerat likadant. När/om man får känningar sätter man pekdonet på en så hög känslighet att det först är helt oanvändbart, men man vänjer sig rätt snabbt. Sedan måste man testa om man mår bäst av att stödja hela underarmen på bordet eller om delar av armen ska vara på bordet. Just nu sitter jag mest med handleden på bordet och underarmen på stolens armstöd. Sitthöjden på stolen är viktig för att få rätt vinkel på armen. Man kan även testa en annan fattning på musen, pekfingerfattning (man flyttar musen med fingerrörelser) är för mig generellt bättre, att vila hela handen på musen är generellt dåligt.

Har man riktigt stora problem kan det vara bra att byta pekdon, testa en mousetrapper, trackball som Mxergo eller liknande.

Detta är något av det jag själv kommit fram till under musanvändande sedan kulmöss och "puckar" var det hetaste man kunde köra med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

Har lite svårt att förstå varför inte alla bara använder DuoPad. Enkel, funkar perfekt och tar inte särskilt mycket plats. Har själv använt den i 10 år och helt sluppit allt vad musarm heter trots säkert 50-60 timmar i veckan på datorn.

DuoPad är märkligt dåligt känd med tanke på hur extremt simpel den är och hur bra den funkar.

Har en själv (någonstans) men varje gång jag provat den så har jag insett varför jag inte använder den. Känns rätt klumpigt och har för mig den skavde en hel del mot huden. Jag kör en MX Ergo istället (för arbete) vilket funkar riktigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Har en själv (någonstans) men varje gång jag provat den så har jag insett varför jag inte använder den. Känns rätt klumpigt och har för mig den skavde en hel del mot huden. Jag kör en MX Ergo istället (för arbete) vilket funkar riktigt bra.

Den är lite tjock till en början, men trycks ihop ganska kvickt. Men det handlar säkert en hel del om individuell fysiologi, för mig passar den helt perfekt.

Permalänk
Medlem

Forearm pronation FFS!

Jag fick problem i handleden på jobbet för tio år sedan och bytte till vertikala möss både på jobbet och hemma. Ångrar inte det.
Jag gillar bäst de "halvvertikala", men tycker att de flesta är både för tunga och för djupa/långa så att man måste hålla handen för rakt. Jag gillar de där jag kan sitta med handleden i skrivbordet och röra musen mest med fingerrörelser och bara små vinklar på handleden. Scrollhjulet har jag monterat bort för att slippa värk i långfingret.

Jag har köpt på mig några vertikala möss under åren, med målet att designa min egen någon gång.
Jag har sett efterfrågan på en vertikal gaming-mus, och det ska finnas en men den har fått dåliga betyg i recensioner. (och sen finns det posörer som bara är "vertikala gaming-möss" för att de fått RGB ...)

När jag ser den där flashiga gaming-produkten så blir jag mest bara rädd för att man kanske stryper blodflödet till handen. Annars påminner den mig mest om en skena som finns på apoketet och som jag använde en kort tid då för tio år sedan när jag hade ont i handleden.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

Den är lite tjock till en början, men trycks ihop ganska kvickt. Men det handlar säkert en hel del om individuell fysiologi, för mig passar den helt perfekt.

Lite osäker på om jag har exakt den modellen, den är väldigt lik men lär väl finnas en del kopior. Hur som helst tyckte jag den kändes lite budgetbetonad, vassa kanter osv. Dvs att tanken kanske var rätt men att implementationen inte var det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Lite osäker på om jag har exakt den modellen, den är väldigt lik men lär väl finnas en del kopior. Hur som helst tyckte jag den kändes lite budgetbetonad, vassa kanter osv. Dvs att tanken kanske var rätt men att implementationen inte var det.

Är du säker på att det är en DuoPad? Vassa kanter låter inte alls som de DuoPad-modeller som jag har haft. De är mjuka och bekväma, inte vassa alls. Jag kan förstå om själva formen inte passar alla handleder, men vassa är de inte. Kanske har du något annat märke?

Permalänk

"Backade" Flashe på kickstarter och måste säga att det är nog den sämsta investeringen jag någonsin gjort. Provade den i någon dag men det var inget att hänga i granen. Jag har inte ens berättat för någon att jag äger en sådan handske för att det är pinsamt vad dålig produkt det är.

Visa signatur

| Phanteks Enthoo Pro M Tempered Glass SE | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | Crucial MX500 2TB SSD | 2x8GB DDR4 3200MHz CL14 G.Skill Ripjaws V | AMD Ryzen 7 2700X 3,7GHz | AMD Wraith Prism | Asus ROG Strix RTX 2080 8GB OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

Är du säker på att det är en DuoPad? Vassa kanter låter inte alls som de DuoPad-modeller som jag har haft. De är mjuka och bekväma, inte vassa alls. Jag kan förstå om själva formen inte passar alla handleder, men vassa är de inte. Kanske har du något annat märke?

Hittar den inte nu, säkert köpt på Dustin skulle jag tro så säkert ingen uppenbar piratkopia. Dock minns jag nu att ett problem var att om man som jag ofta använde tangentbordet så fick man snabbt problem iom att bara en handen/armen hade kudden vilket skapade obalans. För typ spel eller någon som jobbar 90% med handen på musen kan det väl vara lite annorlunda. Men det viktiga är väl vad var och en tycker utifrån sina personliag preferenser, du verkar uppenbarligen nöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Hittar den inte nu, säkert köpt på Dustin skulle jag tro så säkert ingen uppenbar piratkopia. Dock minns jag nu att ett problem var att om man som jag ofta använde tangentbordet så fick man snabbt problem iom att bara en handen/armen hade kudden vilket skapade obalans. För typ spel eller någon som jobbar 90% med handen på musen kan det väl vara lite annorlunda. Men det viktiga är väl vad var och en tycker utifrån sina personliag preferenser, du verkar uppenbarligen nöjd

Ja, det är nog olika beroende på vad man gör Men menar du att den "krockar" med tangentbordet eller hur tänker du? Jag skriver på tangentbordet kanske 70 % av tiden jag sitter vid datorn, och har aldrig haft problem med att den skulle vara i vägen på något vänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

Ja, det är nog olika beroende på vad man gör Men menar du att den "krockar" med tangentbordet eller hur tänker du? Jag skriver på tangentbordet kanske 70 % av tiden jag sitter vid datorn, och har aldrig haft problem med att den skulle vara i vägen på något vänster.

Typ så, ena handleden blir ju genast högre än den andra, så vida man inte har en på varje arm då. Ska inte påstå mig vara något proffs på ergonomi men som jag förstått det så är en stor del av problemet med musarm att man tvingar armen/handen ner i en onaturlig position, vilket är skälet att det finns verktikala möss. Om jag minns rätt ska "handskakningen" vara den naturliga utgångsställningen men så ser inte de flesta möss ut. Det probelmet lär inte DuoPad eller liknande lösa även om det säkert kan hjälpa många ändå. Ergonomi är väl dessutom högst personligt som jag förstått det, dvs finns inte en lösning som är bäst för alla (mer än att då förmodligen röra på sig mer och ta fler pauser).

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Typ så, ena handleden blir ju genast högre än den andra, så vida man inte har en på varje arm då. Ska inte påstå mig vara något proffs på ergonomi men som jag förstått det så är en stor del av problemet med musarm att man tvingar armen/handen ner i en onaturlig position, vilket är skälet att det finns verktikala möss. Om jag minns rätt ska "handskakningen" vara den naturliga utgångsställningen men så ser inte de flesta möss ut. Det probelmet lär inte DuoPad eller liknande lösa även om det säkert kan hjälpa många ändå. Ergonomi är väl dessutom högst personligt som jag förstått det, dvs finns inte en lösning som är bäst för alla (mer än att då förmodligen röra på sig mer och ta fler pauser).

Har faktiskt funderat på vertikala möss, ska kanske ta och testa en. Inte riktigt nöjd med min nuvarande Razer. Just för min handled löser DuoPad musarmsproblematiken dvs. jag får snabbt ont i handleden (i mushanden då dvs. höger hand) utan den, och aldrig så länge jag använder den. Tycker inte att den är i vägen alls när jag skriver, men jag föredrar små tangentbord (just nu Microsoft Modern Keyboard) så det kanske bidrar

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

Har faktiskt funderat på vertikala möss, ska kanske ta och testa en. Inte riktigt nöjd med min nuvarande Razer. Just för min handled löser DuoPad musarmsproblematiken dvs. jag får snabbt ont i handleden (i mushanden då dvs. höger hand) utan den, och aldrig så länge jag använder den. Tycker inte att den är i vägen alls när jag skriver, men jag föredrar små tangentbord (just nu Microsoft Modern Keyboard) så det kanske bidrar

Tycker absolut du isf kan testa typ MX Ergo. Personligen tycker jag att en thumb ball är klart smidigare än en mer traditionell trackball som man styr med fingrarna, men det beror väl lite på vad man jobbar med kanske och vilken typ av händer man har. Iaf jag vande mig med det isf för en vanlig mus på nån timme typ (kan ju iof vara så att jag är unikt begåvad också ). Har dock kollegor som också testat den men avskydde den så det är nog inte för alla.

Edit:

Kan tillägga att jag testat även vertikala möss, typ MX Vertical eller vad den heter men det blev aldrig någon succé. Sen beror det väl lite på hur mkt problem och så man har, desto mer ont osv man har desto mer är man förmodligen beredd att göra för att slippa det. För mig har det väl mer varit i förebyggande syfte. Fast idag vete tusan om jag ens skulle vilja byta ut min MX Ergo mot en vanlig mus, även fast jag använder sådana när jag spelar. Har faktiskt testat spela även FPS spel med MX Ergon och det fungerar oväntat bra, men är ju ingen gamingmus som så med allt vad det innebär med DPI, input lag osv. Finns en snubbe på YouTube som bara kör med TrackBall vet jag, minns inte namnet dock.

Edit 2:

Kan tipsa om denna site för den intresserade https://www.trackballmouse.org/. Tror typ jag har hälften av produkterna i nån skrivbordslåda nånstans då jag är nyfiken av mig men återkommer alltid till MX Ergon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

Har faktiskt funderat på vertikala möss, ska kanske ta och testa en. Inte riktigt nöjd med min nuvarande Razer. Just för min handled löser DuoPad musarmsproblematiken dvs. jag får snabbt ont i handleden (i mushanden då dvs. höger hand) utan den, och aldrig så länge jag använder den. Tycker inte att den är i vägen alls när jag skriver, men jag föredrar små tangentbord (just nu Microsoft Modern Keyboard) så det kanske bidrar

Don efter person verkar gälla än idag