Permalänk
Medlem

14-15k mITX/SFF

Hej igen Swec,

Gjorde ett inlägg för ~1 månad sen men valde då att skjuta upp bygget till i slutet av sommaren. Men då nuvarande dator har dött två gånger på lika många veckor (en gång var tyvärr inte ingen gång) så får det bli uppgradering nu endå. Vet ej om jag borde bumpat den gamla tråden eller om jag borde göra en ny men forumadmins får väl merge:a ihop denna med den gamla om det passar bättre. Tyckte dock inte titeln riktigt reflekterade målet längre.

Har utifrån feedback:en jag fick då samt läst igenom de flesta mITX/SFF trådarna här på forumet de senaste dagarna kommit fram till nedanstående bygge. Blivit stort fan av Lian Li efter att ha kikat närmare på mITX chassin. Verkar vara en riktigt trevlig kombo av storlek samt möjlighet att trycka in schyssta komponenter.

Ser det schysst ut? Annars fritt fram att föreslå saker. Tänkte köra en EVO 970 istället för Kingston men mtp det sänkta priset hos Webhallen gör den till ett attraktivt val. Dessutom flexar det budgeten en tusenlapp att lägga på något annat. Är det t.ex värt att köra på en annan CPU kylare eller dylikt för att få den lite tystare/svalare?

Primärt användningsområde är gaming på ultrawide skärm (3440x1440). Den kommer äta de vardagliga spelen såsom Dota och WoW men vore trevligt att kunna skruva upp kvalitén på lite fräscha titlar såsom Cyberpunk i höst.

Tack på förhand!

Permalänk
Viking

Det ser bra ut! Finns inget som behöver ändras...

Grafikkortet är dock endast värt pengarna om du köper från Cdon, annars köp det här: https://www.inet.se/produkt/5410376/powercolor-radeon-rx-5700...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

@Donnerstal: CDON har varit struliga tidigare för en polare, men tänkte handla därifrån. ÄR det någon större skillnad på korten mtp Gigabyte vs Powercolor eller är det egentligen samma? CDON har ju fan två versioner av samma kort från olika leveratörer, så sjukt obegripligt ställe ibland...

Vad tycker du om SSD debatten, lär man märka stor skillnad på Kingston vs en EVO 970? Borde man köra någon bättre CPU kylare eller är stock-kylaren duglig för Ryzen 5 3600?

Permalänk
Viking
Skrivet av Jacob14:

@Donnerstal: CDON har varit struliga tidigare för en polare, men tänkte handla därifrån. ÄR det någon större skillnad på korten mtp Gigabyte vs Powercolor eller är det egentligen samma? CDON har ju fan två versioner av samma kort från olika leveratörer, så sjukt obegripligt ställe ibland...

Det är inte någon större skillnad mellan dem förutom att Red Devil går lite tystare, du kan se jämförelser här: https://www.sweclockers.com/test/28106-gigabyte-radeon-rx-570...
Och jag kan helt hålla med om det där med Cdon

Skrivet av Jacob14:

Vad tycker du om SSD debatten, lär man märka stor skillnad på Kingston vs en EVO 970? Borde man köra någon bättre CPU kylare eller är stock-kylaren duglig för Ryzen 5 3600?

Du ska utan tvekan gå för a2000, det är ett grymt pris! Du kommer förmodligen inte märka någon som helst skillnad mellan dem.

Kylaren som medföljer är fullt duglig, du kan ju börja med den och sedan uppgradera om det skulle behövas...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

@Donnerstal: Känns som att de kan vara värt de där 300 kr extra för att slippa CDON tbh, särskilt nu när man sparar en schysst slant på a2000! Tar man moderkortet från Inet så plockar man dessutom bort Elgiganten som är den andra stora problemleverantören ur ekvationen haha.

Tack för hjälpen, blir väl att genomföra beställningen i veckan ifall någon annan har lite mer feedback att hoppa in här med.

Permalänk
Medlem

@Jacob14: Varför MSI moderkort och inte Asrock?
Edit: I övrigt ser det kanon ut.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

@Fenrisulvfan: Enbart för att jag sett det där rekommenderas här tidigare samt när jag Googlat på dem verkar bla Reddit föredre MSI:n. Övervägde Asus ROG Strix B450-I för de dubbla M.2 platserna men valde att skippa det. Jag har inga planer på att överklocka och hängde inte riktigt med på skillnaderna när jag lästa om båda två, kändes inte som något som kommer påverka mig nämnbart ivf.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Jacob14:

@Fenrisulvfan: Enbart för att jag sett det där rekommenderas här tidigare samt när jag Googlat på dem verkar bla Reddit föredre MSI:n. Övervägde Asus ROG Strix B450-I för de dubbla M.2 platserna men valde att skippa det. Jag har inga planer på att överklocka och hängde inte riktigt med på skillnaderna när jag lästa om båda två, kändes inte som något som kommer påverka mig nämnbart ivf.

@Jacob14 jag har svarat ditt PM också!

MSI B450I GAMING PLUS AC har bara en chassifläktkontakt medan ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX har två anslutningar för chassifläktar om du kan leva med lite sämre VRM eftersom att du inte skall överklocka.
Du kan ju annars köpa en 4 pin splitter och köra den ena fläkten spänningsreglerad och den andra PWM reglerad.
Eller så köper du en ordentlig fläktkontroller eller nöjer dig med en fläkt.

Utöver det ser bygget utmärkt ut! Vill du inte köpa från CDON så har @Donnerstal redan tippsat om ett utmärkt och prisvärt grafikkort. Vill du inte handla från CDON och inte heller betala mer är XFX Radeon RX 5700 XT 8GB GDDR6 THICC III Ultra ett okej alternativ.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Jag tycker allt ser prima ut! Bra tips av alla som svarat.

Det enda jag hade lagt till är en annan CPU-fläkt då stockfläkten inte är den bästa eller den tystaste.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Medlem

@Eric Hjalmarsson: Eftersom moderkortet var slutsålt på flera ställen och det fanns ett ex hos Dustin så slog jag till iförmiddags på MSI:n, heh. Har relativt god erfarenhet från att bygga (företags)datorer då jag sommarjobbade med det när jag var yngre samt byggt lite mer budgetartade byggen åt vänner och familj genom åren. Tyvärr var fläktar osv inte högsta prio (eller inte mITX byggen där man får kompromissa lite med uttag) när jag byggt tidigare så jag känner mig rätt okunnig i fläktsplitters osv. Vad skulle du rekommendera att man kör på? En såndär fläktkontroller kändes relativt simpel och kan ju inte skada att kunna skruva in flera ifall jag skulle vilja ha det framöver? Såg iaf enklare ut än 4pins splitter. Prisskillnaden är ju ingen big deal så kan lika gärna köra på en fläkthub om det är enklare 🤷‍♂️

@pavl1sh: Tack, ska kolla lite nogrannare på den där och se om jag kan hitta lite comparisons eller dyl ikväll för att se vilken skillnad det gör!

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Jacob14:

Vad skulle du rekommendera att man kör på? En såndär fläktkontroller kändes relativt simpel och kan ju inte skada att kunna skruva in flera ifall jag skulle vilja ha det framöver? Såg iaf enklare ut än 4pins splitter. Prisskillnaden är ju ingen big deal så kan lika gärna köra på en fläkthub om det är enklare 🤷‍♂️

Fläkthubar är väl egentligen svårare då de behöver extra ström från nätaggregatet via SATA eller Molex. Å andra sidan låter en fläkthub alla fläktar att styras via PWM så att du kan ställa exakt varvtal medan en splitter bara styr en fläkt via PWM. Så en fläkthub är ju en bättre, men dyrare och mer komplicerad lösning.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

@Eric Hjalmarsson: Jag beställde en flläkthubb. "Hur svårt kan det vara?" var väl min tanke och det kändes som en mer gedigen lösning.

Blev det ursprungliga jag länkade med ett 5700XT Red Devil för att slippa CDON 😊 Dags att vandra iväg och plocka upp första paketet på lunchen nu. Bara hålla tummarna att resten av grejerna hinner dyka upp innan helgen nu!

Permalänk
Medlem

Fick hem alla prylar men stötte på lite problem när jag satte mig ner och skulle skruva ihop prylarna. Därav ber jag om ursäkt för lite masstag men testar att ta hjälp av er som svarat tidigare med råd om nästa steg @Eric Hjalmarsson @pavl1sh @Fenrisulvfan @Donnerstal

RAM minnena från ADATA är för bulkiga och ramplatserna sitter för nära CPU:n på moderkortet. Dvs det inre ramminnet går inte att få på plats då delvis täcks av den medföljande CPU-kylaren. Såg att min lokala Webhallen har Cooler Master Hyper 212 i lager och funderar på att knalla ner på låset imorgon och plocka upp den. Att dömma från bilder så ser den ut som att de ev skulle få plats med ADATA minnena isf.

Det andra alternativet är att skicka tillbaka ADATA stickorna på måndag och köpa några lägre profil (typ https://www.webhallen.com/se/product/304870-Corsair-Vengeance..., det är väl ungefär samma sticka?).

Vilken väg är egentligen bäst att gå? Tror ni det räcker att köpa en Cooler Master kylare eller riskerar det att bli samma platsbrist med den?

Permalänk
Viking
Skrivet av Jacob14:

Fick hem alla prylar men stötte på lite problem när jag satte mig ner och skulle skruva ihop prylarna. Därav ber jag om ursäkt för lite masstag men testar att ta hjälp av er som svarat tidigare med råd om nästa steg @Eric Hjalmarsson @pavl1sh @Fenrisulvfan @Donnerstal

RAM minnena från ADATA är för bulkiga och ramplatserna sitter för nära CPU:n på moderkortet. Dvs det inre ramminnet går inte att få på plats då delvis täcks av den medföljande CPU-kylaren. Såg att min lokala Webhallen har Cooler Master Hyper 212 i lager och funderar på att knalla ner på låset imorgon och plocka upp den. Att dömma från bilder så ser den ut som att de ev skulle få plats med ADATA minnena isf.

Det andra alternativet är att skicka tillbaka ADATA stickorna på måndag och köpa några lägre profil (typ https://www.webhallen.com/se/product/304870-Corsair-Vengeance..., det är väl ungefär samma sticka?).

Vilken väg är egentligen bäst att gå? Tror ni det räcker att köpa en Cooler Master kylare eller riskerar det att bli samma platsbrist med den?

Vad blev det för dator då?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Vad blev det för dator då?

Det som jag skrev i OP men en Red Devil GPU istället.

Edit: Tog en bastu och mitt förnuft till fånga och mätte nuvarande cpu kylare och jämförde med mått jag hittade online. En Cooler Master borde gå in. I värsta fall så får jag åka och köpa mera lågprofil ram imorgon. Sorry för taggen allesammans 😅

Permalänk
Viking
Skrivet av Jacob14:

Det som jag skrev i OP men en Red Devil GPU istället.

Edit: Tog en bastu och mitt förnuft till fånga och mätte nuvarande cpu kylare och jämförde med mått jag hittade online. En Cooler Master borde gå in. I värsta fall så får jag åka och köpa mera lågprofil ram imorgon. Sorry för taggen allesammans 😅

Ja, testa först med ny kylare...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Cooler Mastern gick in på millimetern! Så hett tips är ju att köra man på ett MSI B450I och lite bulkigare/högre RAM minnen så fungerar inte en Ryzen 5 3600 stock kylare!