Hjälp mig hitta en "liten" Android-lur

Permalänk
Medlem

Hjälp mig hitta en "liten" Android-lur

Hej, min telefon börjar säga upp sig och jag letar en ersättare, men lyckas inte hitta någon ny vettig. Har ni något förslag som lever upp till följande:

1. Inte för stor. Har haft ett par Xperia Compacts genom åren men det verkar inte finnas någon ny? Har en Xperia XZ1 genom jobbet och den är verkligen i största laget, så helst mindre än så (den är 148x73mm)

2. Vattentät. Om det är IP68 eller IP57 eller nåt annat spelar mindre roll, bara den klarar av vatten i någon mån. Jag har blivit av med min beskärda del telefoner pga ofrivilliga bad genom åren så det är ett krav. Dessutom skönt att kunna tvätta rent den då och då

3. Bra batteritid, med dagens mått mätt. Inser att allt är skräp egentligen, men hade gärna klarat mig mer än en dag på en laddning

4. Bra kamera. Det är inte alltid man orkar släpa fram systemkameran, så en ok mobilkamera skulle vara uppskattat

Allt jag hittar är antingen gigantiska flaggskepp som prickar in alla punkter förutom storleken. Eller budgetlurar som enbart prickar in storleken (och ev batteritiden). Ingen modern motsvarighet till Xperia Compacts som var både bra och små. Det är nästan så man blir sugen att byta till en iPhone SE, men så kommer jag på mig själv att jag avskyr iOs och i så fall måste köpa alla appar på nytt

Är jag verkligen ensam i den här sitsen? Varför finns inga telefoner jag vill ha?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Tyvärr, när Sony slutade med sin compact serie så finns det ingen telefon som uppfyller de kraven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Hej, min telefon börjar säga upp sig och jag letar en ersättare, men lyckas inte hitta någon ny vettig. Har ni något förslag som lever upp till följande:

1. Inte för stor. Har haft ett par Xperia Compacts genom åren men det verkar inte finnas någon ny? Har en Xperia XZ1 genom jobbet och den är verkligen i största laget, så helst mindre än så (den är 148x73mm)

2. Vattentät. Om det är IP68 eller IP57 eller nåt annat spelar mindre roll, bara den klarar av vatten i någon mån. Jag har blivit av med min beskärda del telefoner pga ofrivilliga bad genom åren så det är ett krav. Dessutom skönt att kunna tvätta rent den då och då

3. Bra batteritid, med dagens mått mätt. Inser att allt är skräp egentligen, men hade gärna klarat mig mer än en dag på en laddning

4. Bra kamera. Det är inte alltid man orkar släpa fram systemkameran, så en ok mobilkamera skulle vara uppskattat

Allt jag hittar är antingen gigantiska flaggskepp som prickar in alla punkter förutom storleken. Eller budgetlurar som enbart prickar in storleken (och ev batteritiden). Ingen modern motsvarighet till Xperia Compacts som var både bra och små. Det är nästan så man blir sugen att byta till en iPhone SE, men så kommer jag på mig själv att jag avskyr iOs och i så fall måste köpa alla appar på nytt

Är jag verkligen ensam i den här sitsen? Varför finns inga telefoner jag vill ha?

Uppfyller XZ2 dina krav?

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

Kameran vet jag inte men
https://cdon.se/hemelektronik/samsung-galaxy-xcover-4s-enterp...
är typ rätt storlek, ip68 och borde ha ok batteri.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Avstängd

s10e eller iphone se kanske

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Tyvärr, när Sony slutade med sin compact serie så finns det ingen telefon som uppfyller de kraven.

Jo det verkar så, underligt kan jag tycka. Att det finns marknad för sjuttielva tegelstenar men inte en enda hanterbar telefon

Skrivet av Lifooz:

Uppfyller XZ2 dina krav?

/Lifooz

Nja, den är sjukt tjock (12 mm), och två år gammal redan, känns ju inte superlockande. Knappt nyare än min nuvarande XZ1 Compact, och som jag förstått på recensionerna, knappt något bättre heller

Skrivet av johanandersson:

Kameran vet jag inte men
https://cdon.se/hemelektronik/samsung-galaxy-xcover-4s-enterp...
är typ rätt storlek, ip68 och borde ha ok batteri.

Någorlunda rätt storlek (om än i största laget) och IP-klassad ja, men bara 32GB minne och en tråkig skärm, och frågetecken kring kameran. Känns som en budget-telefon i jämförelse med Xperia Compact...

Skrivet av trollhattan:

s10e eller iphone se kanske

Som jag skrev i första inlägget, en iPhone SE verkar sannerligen pricka in alla punkter, bortsett från att det är iOS istället för Android. Men jag ska kika närmre på S10e, den verkar vara det närmsta man kan komma

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Men jag ska kika närmre på S10e, den verkar vara det närmsta man kan komma

Min sambo har en S10e, och jag måste säga att det verkar vara en riktigt trevlig telefon

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Avstängd

Finns inte. Det har ryktats lite om att Sony ska släppa en ny compact i framtiden så det går bara att hoppas på att så sker, men tills dess finns det bara tegelstenar att välja på.

Permalänk
Medlem

@Sometime: Trist. Men varför finns inga nya Compacts? Det måste väl ändå finnas en efterfrågan? Eller? Hur gör folk med stora telefoner? Har man inte dem i fickorna? Och hur stora händer har folk egentligen?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Jag har inte superbra koll på hur Pixel 4a passar in på dina önskade specifikationer, men den lär vara en mer lagom storlek och i allmänhet en trevlig telefon baserat på de tidigare modellerna i Pixel-serien. Lanseringen är nånstans den närmsta månaden, vad det verkar.

Permalänk
Medlem

Tänker på samma sätt och kör en Samsung A3 från 2017. Vet inte om den är vattentät, tror det, men den kanske faller på kameran. För mig funkar den prima och kommer köra den så länge den håller ihop rent fysiskt. Tror att det kommer några mindre telefoner framöver, då folk börjar inse att det egentligen inte behövs en 6.2" superduper amoled för 12k+ för att skicka sms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

@Sometime: Trist. Men varför finns inga nya Compacts? Det måste väl ändå finnas en efterfrågan? Eller? Hur gör folk med stora telefoner? Har man inte dem i fickorna? Och hur stora händer har folk egentligen?

Min fråga är hur små fickor har folk egentligen?
Jag har inga bekymmer alls att få ner min Note 9 i fickan.

Att de är för stora för att hantera med en hand är en dock en annan sak.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Google Pixel 3 håller sig iaf inom de specifikationer du framför.