Kjell & Co flyttar in hos Cirkel K

Permalänk
Avstängd

Kjell & Co flyttar in hos Cirkel K

Vad tror ni om detta koncept, är det rätt väg att gå att få in mera mobilladdare och annan dynga hos mackarna som ska trängas med korv, hamburgare och allt godis.

https://m.circlek.se/sv_SE/pg1334078247192/ci1334124819907/pr...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Ja det är smart tänkt, men däremot känns det som att man kan förlora det som gör Kjelle speciellt: nämligen kunskapen hos personalen

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Avstängd

Tycker att det redan nu brukar vara mer billaddare och tillbehör till mobiltelefoner än annat så varför inte göra om hela macken till en Ica Maxi butik istället eller ställa bensinpumpen direkt på parkeringen och låta butiken sköta detta.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Vad tror ni om detta koncept, är det rätt väg att gå att få in mera mobilladdare och annan dynga hos mackarna som ska trängas med korv, hamburgare och allt godis.

https://m.circlek.se/sv_SE/pg1334078247192/ci1334124819907/pr...

Jag tycker inte frågan är om Kjell gör rätt, frågan är om Circle K gör rätt. Det är ändå Circle Ks ansvar vad de själva väljer att ta in för grejer...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd
Skrivet av evil penguin:

Jag tycker inte frågan är om Kjell gör rätt, frågan är om Circle K gör rätt. Det är ändå Circle Ks ansvar vad de själva väljer att ta in för grejer...

Ser ut att vara batteriladdare, skärmskydd och telefonfodral.
"sortimentet om tillbehör till mobiltelefoner, surfplattor och bärbara datorer som hörlurar, bärbara högtalare, laddningskablar, powerbanks, skärmskydd och mobiltelefonhållare".

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Hedersmedlem

Nej

Jag minns med ett rosa nostalgiskt fluffmoln omslutande mig när man kunde köpa reservdelar på OK.. innan Q8 kom och störde. Fördelare, biloljor, luftfilter, tändstift, tändkablar, kamremmar, multiremmar och så vidare. Det var tider det!

Det var förövrigt under den tiden jag som tonåring extrajobbade där och gick upp 5 kg på kokt "gratiskorv" med bröd och "lånade" både automattvätten och GDS-hallen (med, hör och häpna, fungerande pelarlyft!) för 0 kr i timmen.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Gissningsvis (förhoppningsvis?) är detta baserat på att potentiella kunder har frågat om de säljer den här typen av produkter då de glömt pryl x hemma eller slarvat bort den.

Själv har jag köpt en micro-USB kabel på pressbyrån på Arlanda... jag tänker mig att det är liknande fall man tror sig kunna fånga upp. Jag är ju en smula skeptisk till kundunderlaget men vem det kanske kan funka. Man får nog se detta lite som ett experiment där circleK är beredda på att det kan floppa.

Permalänk
Medlem

Förmodligen inte den mest optimala sommaren/semestern att ha som underlag för att utvärdera försäljningen av prylar som ”gör resan enklare”, men just denna typ av tillbehör har på sitt vis en given plats på en välsorterad station.

Ni som genomfört längre bilresa med exempelvis små hedningar som bedövas med elektronik, ni vet hur det kan bli om man mitt i allt behöver ersätta något som slutat fungera eller lyckats glömma hemma. Det är inte långsökt att nästa tankning blir där man samtidigt enkelt kan få tag på nya hörlurar eller ny laddkabel som inte glappar osv.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Avstängd

De har väl redan idag en del av dessa varor men utan det speciella samarbetet med just Kjelle, iallafall på en av mackarna här i Västerås där jag stått och förundrats hur mycke sånt de kan sälja när jag väntat på annat.
Förr i tiden var det inga problem att få tag på sitt oljefilter, fläktrem eller liknande när det krisade en lördag i den mindre orten. Nu får man nöja sig med en korv.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Detta hade väl inte varit aktuellt med de gamla importreglerna? Nu skall det mjölkas. Våra laddare till 20kr skall nu kosta 299 på närmaste bensinstation.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Både ja och nä vill jag påstå, i dagens läge är en mack mer som en glorifierad snabbmatskedja! Men har kjell delar av sitt vanliga utbut samt lite mer bilanpassade saker så som små starters till batteri, hållade för telefon etc kan jag tycka det är bra. Dock som joeldelux skriver, många går till kjell för personlig service och hjälp/råd. Detta kommer ju inte existera på en mack

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Det kan på sätt och vis vara bra att ha litet sådana prylar på en mack - har hänt ibland att man är på resande fot och inser att man har glömt den förbaskade laddaren hemma.

Permalänk
Inaktiv

f.ö. kallas det inte "Mack" längre (inom de aktuella företagen): utan "Trafikbutik".

Ursprunget till Mack(MACK, Mackmeter):
Mack, bensinmack: benämning på bensinstation, efter företagsnamnet MACK (av initialerna i delägarnas efternamn: Mathiasson, Andersson, Collin och Key).

Det svenska företaget tillverkade en bensinpump med automatisk mätapparat, uppfunnen 1912 av ingenjören Oscar Waldemar Andersson (senare Alvring), vilken även fick patent på den. På 1920-talet dominerade MACK den svenska bensinpumpsmarknaden.

Edit: Och vi på "rätt" sida Sverige använder ofta ordet "Tapp" istället.

Permalänk
Medlem

Gör ingen skillnad.
Circle k som ligger brevid där jag bor har mest vanliga butiksvaror och varor som laddare mm.
Delar för bilar är en otroligt liten sektion.
Okq8 är det närmsta som likna en gammal hederlig "mack" om man säger så, iaf dom lite större.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Jag har 5 mil till Kjell så när jag såg rubriken hoppades jag på att man kunde hämta grejerna på Cirkel K och få lägre kostnad för frakten. Men det sket sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

De har väl redan idag en del av dessa varor men utan det speciella samarbetet med just Kjelle, iallafall på en av mackarna här i Västerås där jag stått och förundrats hur mycke sånt de kan sälja när jag väntat på annat.
Förr i tiden var det inga problem att få tag på sitt oljefilter, fläktrem eller liknande när det krisade en lördag i den mindre orten. Nu får man nöja sig med en korv.

Min uppfattning är att det fortfarande är så på mindre orter. Köpte själv ett oljefilter på min lokala mack förra sommaren, problemet är ju att det blivit så mycket specialprylar att det är hopplöst att hålla hemma ett sortiment för små butiker. skulle nog inte ens hitta alla delar till min bil på en Biltema butik i dagens läge.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chibariku:

Min uppfattning är att det fortfarande är så på mindre orter. Köpte själv ett oljefilter på min lokala mack förra sommaren, problemet är ju att det blivit så mycket specialprylar att det är hopplöst att hålla hemma ett sortiment för små butiker. skulle nog inte ens hitta alla delar till min bil på en Biltema butik i dagens läge.

Sant, men kräver heller inte att alla delar ska finnas och klart det var enklare förr i tiden då det fanns ett ett tiotal olika oljefilter som täckte in en stor del av alla bilar och idag har säkerligen varje modell ett speciellt filter. Sen kommer nästa fråga om man ens kan byta oljefilter och motorolja själv i en del nya bilar utan att behöva en trave specialverktyg. Var det inte någon modell, tror det var Audi där man inte ens kunde öppna motorhuven utan specialverktyg.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Sant, men kräver heller inte att alla delar ska finnas och klart det var enklare förr i tiden då det fanns ett ett tiotal olika oljefilter som täckte in en stor del av alla bilar och idag har säkerligen varje modell ett speciellt filter. Sen kommer nästa fråga om man ens kan byta oljefilter och motorolja själv i en del nya bilar utan att behöva en trave specialverktyg. Var det inte någon modell, tror det var Audi där man inte ens kunde öppna motorhuven utan specialverktyg.

Det var Audi A2 som bara hade en "service lucka" för att kolla olja och fylla spolarvätska. Skulle man göra något mer var man tvungen att lyfta av huven. Enligt wikipedia ska den dock inte ha krävt några specialverktyg.

"The bonnet was widely rumoured to be sealed – Car and Driver wrote: "...feature of the A2 that may foretell the future: the sealed hood". Actually, the bonnet is easily removed, being held in place by two twist-lock catches. The bonnet, weighing 8 kg, then comes away from the car altogether, unlike the usual hinged flip-up arrangement on most other cars. Due to the service hatch, the bonnet does not need to be removed frequently for access to the engine."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chibariku:

Det var Audi A2 som bara hade en "service lucka" för att kolla olja och fylla spolarvätska. Skulle man göra något mer var man tvungen att lyfta av huven. Enligt wikipedia ska den dock inte ha krävt några specialverktyg.

"The bonnet was widely rumoured to be sealed – Car and Driver wrote: "...feature of the A2 that may foretell the future: the sealed hood". Actually, the bonnet is easily removed, being held in place by two twist-lock catches. The bonnet, weighing 8 kg, then comes away from the car altogether, unlike the usual hinged flip-up arrangement on most other cars. Due to the service hatch, the bonnet does not need to be removed frequently for access to the engine."

https://www.motoringresearch.com/wp-content/uploads/2015/12/03_Audi_A2.jpg

Ok, se där ja. Då var jag inte helt fel ute även om specialverktyg inte krävdes.
Sen är det väl inte mycke till motor i en A2:a heller, en liten katt som springer i ett hamsterhjul på sin höjd

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Circle K har aldrig haft reservdelar och är mer en 7/11 med torkarblad och bensin.

Så för Kjell är det en grym satsning.

VIll man ha någon sorts tillbehör till bilen så är det OKQ8.

Preem, Shell och Circle K satsar mer på snabbmat och fika än biltillbehör.

Detta ligger dock i tiden då Mekonomen, Biltema och andra kedjor satsar på bilreservdelar och tillbehör.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Det var Audi A2 som bara hade en "service lucka" för att kolla olja och fylla spolarvätska. Skulle man göra något mer var man tvungen att lyfta av huven. Enligt wikipedia ska den dock inte ha krävt några specialverktyg.

"The bonnet was widely rumoured to be sealed – Car and Driver wrote: "...feature of the A2 that may foretell the future: the sealed hood". Actually, the bonnet is easily removed, being held in place by two twist-lock catches. The bonnet, weighing 8 kg, then comes away from the car altogether, unlike the usual hinged flip-up arrangement on most other cars. Due to the service hatch, the bonnet does not need to be removed frequently for access to the engine."

https://www.motoringresearch.com/wp-content/uploads/2015/12/03_Audi_A2.jpg

Låter som en Apple produkt. Passar förvisso dagens generation.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Låter som en Apple produkt. Passar förvisso dagens generation.

Skulle nog säga att andelen Audi a2 ägare som skruvar i bilen själv är försvinnande liten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Skulle nog säga att andelen Audi a2 ägare som skruvar i bilen själv är försvinnande liten.

Exactly my point.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.