Intel Comet Lake-S i butik 20 maj – Core i9‑10900K kostar 6 000 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calisthenics:

Väntar på recensioner och tester. Just nu lutar jag åt 3300x med b550 bräda och sen typ 4700x när den kommer. Men är en sucker för single-core prestanda och har egentligen aldrig blivit besviken näe jag valt intel. Men tyvärr känns inte 10000 serien prisvärd med moderkort... trots möjligheten att troligen kunna ploppa in nästa gen i samma bräda när den kommer. Tror inte jag får nog för att motivera en prislapp som troligen blir 50-100% dyrare som samtidigt drar mer och blir varmare.

Vad blir 100% dyrare?
En i7 10700kf med moderkort går på 6000kr och kommer säkert prestera bättre än en i9 9900k som kostar lika mycket utan moderkort.
I mina ögon är det billigare, men jag kan ha fel.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Jag trodde Intel tänkte matcha AMD:s priser. Men uppenbarligen tycker inte svenska återförsäljare detsamma. Oavsett så har jag snart haft en 3700X i ett år, dessutom betalade jag många hundralappar mindre för den än vad 10700K kostar. Jag är nöjd.

Med AMD:s beslut att inte låta oss som sitter med X470 uppgradera till 4000-serien och Intels problem med nodkrympning så ser det ut som att min 3700X blir en långkörare fram tills Intel och AMD släpper nytt på en plattform som stödjer DDR5. I höst går pengarna till ett nytt grafikkort.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av saizz:

Hur tror ni prissättningen på moderkorten kommer att utvecklas?
Känns som processorerna var helt ok med moderkorten var verkligen i överdrift om man skulle vilja matcha amds 3600 paket bland annat.
Själv letar jag för något runt 5-6 tusen men har aldrig tidigare behövt lägga över 2 tusen på ett moderkort.

Ser inte ljust ut. Tror moderkorten kommer bli rätt dyra om det följer den rådande trenden.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

@ronz: håll i slantarna. Det kommer riktiga lyft det närmsta året på såväl CPU som GPU, tyvärr har min 6700-rigg pajat så jag har vingad äta den här bajsmackan, hoppas Rocket Lake ger Pcie4. Kass bandbredd på denna generation från Intel om man vill köra lite mer än GPU (som fler än en nvme SSD)

Permalänk
Avstängd

Intel Du kan Keep your cpus this time och de jäkla säkerhetshålen...nästa cpu blir en AMD!! ..äh fan jag tar några extra utropstecken !!!!!!!!!!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinkefing:

Känns som oftast när man kollar på ett Extreme moderkort eller annat dyrt moderkort för den delen så kommer de med överdimensionerade kylflänsar, bakplåt för pci-express platser som inte tillför något, massa onödig rgb bling bling som tilltalar fjortisar som spelar CS GO och moderkortsspecifika program för överklockning och annat onödigt skräp med stora säkerhetsbrister.

Jag saknar renodlade proffskort utan dessa totalt onödiga finesser men ändå tillåter hyffsat goda inställningar för överklockning och en tillverkare som uppdaterar BIOS under en lång tid åtmistone även efter sockeln har ersatts.

Det är ju dock inte exklusivt till dyrare moderkort. Mainstream plattformen är givetvis för gamers.
Går inte att förneka att ju mer du betalar ju mer features osv får du och jämfört med billigare alternativ.

Du ska nog undvika att kalla folk för ditten och datten.
Det är inget som helst fel på att gilla RGB eller spela CSGO.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Extreme och ej stöder ECC.. Låter konsumentprodukt över det hela.

Det är ju exakt vad en mainstream plattform är.

Jag hade X99 innan, men har absolut ingen användning för det då jag endast spelar spel ibland.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är det någon som förstår sig på 10900F modellen? Den har en TDP på 65W, vilket verkade skitintressant för SFF byggen, den verkar dra upp till 224W vid last, så vad är poängen med denna modell jämfört med 10900K/KF modellerna, känns som märklig marknadsföring att K/KF har en TDP på 125W om det i realiteten inte är någon större skillnad...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Får hoppas på bättre priser när BF6 släpps, så man har råd att uppgradera.
Synd att det inte går att spel på en gimppad annars hade jag köpt en konsol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Synd att vi inte ser de priserna här i Sverige. https://i.imgur.com/osmQkya.png

Om du lägger på svensk moms stämmer det ganska bra. Amerikaner brukar ju ange pris utan moms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Vad blir 100% dyrare?
En i7 10700kf med moderkort går på 6000kr och kommer säkert prestera bättre än en i9 9900k som kostar lika mycket utan moderkort.
I mina ögon är det billigare, men jag kan ha fel.

Intel gör ju ingen prisjustering alls vad jag kan tolka från hur de prissatt sina prollar förra året.

Man kanske vill försöka uppnå en status likt apple om att betala mer för namnet än prestandan. AMD behöver ju inte ens prispressa något alls då man redan ligger lägre men med likvärdig/bättre prestanda.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni skillnaden blir i pris och prestanda med en Core i9-10900K mot Amd:s kommande 4000 serie i likvärdig prestanda som dagsläget om man jämför

Core i9900k mot Ryzen 3900x så skiljer det inte mycket i prestanda och pris.

Riktigt sugen på att slå till på 10900k men kan va värt och vänta om det blir betydligt billigare och framtidssäkert med 550 moderkorten

Permalänk
Medlem

Fan ta AMD, moderkorttillverkare eller distibutörer nu har priserna höjts på intel plattformen också (moderkort) efter AMD s chockhöjning av deras 570 plattform men där fanns åtminstånde bekymmret med den ooptimala pci-e4 att ta hänsyn till som gjorde moderkorten dyrare. ser definitivt ingen anledning att inte köra x299 eller threadripper istället för eget bruk.(för mig själv)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Blir 10900KF och ett Apex. På beg marknaden får man ju tillbaka nästan samma pengar som jag gav för 9900k/Z390 kortet för 2 år sen. Apex är ju klart dyrare dock, men satan vilket överklockningskort. Ingen är i närheten av det. Stog mellan Apex, Maximus, Godlike och Aouros. Apex ser ut att ha det klart häftigaste minnespotentialet. VRM och VRM kylning verkar ju klart överdrivet.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

@Ase: I snitt verkar alla moderkort gått upp en tusenlapp eller liknande från förra generationen. För egen del så är jag inte så intresserad av mellanklassens moderkort, för i stort samma pengar (moderkort) så kan man ju gå över till x299 eller threadripper (skulle haft threadripper om de inte va det där med latens & att de haft nån processor ur 3 serien med mindre än 24 kärnor (blivit en liten hysteri om behov av kärnor)) Om jag bygger nåt i mellanklass så blir det med itx/m-atx ser inte nyttan med nåt större med så få pci-e linor. Men alla har ju olika behov.

P.s ber om ursäkt för kraftuttycket i mitt förra inlägg MVH Arne

P.S.s vad jag saknar tiden när intel hade server sidan & hedt som samma, nu e ju x299 bara ett sockelbyte på x99 förutom nån uppdatering på ointressanta usb, känns som att som hedt konsument(intresse) så har det stoppat utrullningen på nyheter där (hedt) Känns som att det bara är threadripper som har förgyllt de sista åren än så länge
Nä e väl bara att hålla på plånboken tills 2022 eller nåt liknande när vi får nästa uppgradering av nåt. blir grafikkort till hösten dock.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

125w tdp yikes. vill inte gå tillbaka till q6600 dagarna, blir att vänta på nästa gen...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Machiavellian:

Nej, vad menar du?

Att du kan lika gärna köpa 10990KF

Permalänk
Medlem

Jag tror nog att ni som undrar över recension behöver bara kika på 8700k/9900k/7900x så har ni snarlik prestanda där. Det är ju ändå i grund och botten Skylake.

@ronz: Förlåt för jag undrar jag menar absolut inget illa, men du skriver du köper det bästa för spel vilket är Intel men din signatur beskriver en 6700k och ett 2080 ti? Tycker bara det säger emot sig självt lite när den inte är det bästa sen länge och blir omkörd av ex. 9900k och även flera Ryzen 3xxx. Spelas det äldre spel som inte utnyttjar kärnor?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av baggz143:

Vad tror ni skillnaden blir i pris och prestanda med en Core i9-10900K mot Amd:s kommande 4000 serie i likvärdig prestanda som dagsläget om man jämför

Core i9900k mot Ryzen 3900x så skiljer det inte mycket i prestanda och pris.

Riktigt sugen på att slå till på 10900k men kan va värt och vänta om det blir betydligt billigare och framtidssäkert med 550 moderkorten

Personligen tror jag Zen 3 (Ryzen Desktop 4xxx) blir när AMD går om Intel i allt utom intercore latency pga chipletdesignen. Singel core, multi core, energieffektivitet, minnesbandbredd, pcie-bandbredd. Hoppas på något nytt också, som moderna integrerade hårdvaruencoders med högre prestanda och kvalitet än quicksync.
Skulle absolut inte köpa moderkort idag om jag slapp, att vänta på nästa AMD-sockel/DDR5 tror jag dock kommer bli för segt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mordekai:

Att du kan lika gärna köpa 10990KF

Nä, skiljer 140kr vilket gör mig ytterst misstänksam.

Tog en i9 10900K

Visa signatur
Permalänk
Medlem

125w
Ny plattfrom
Pissar värme, framförallt överklockad.

Intel är det nya "gamla AMD", förutom priset då.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Gääsp, Intel säljer samma sak i ny förpackning.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Mmmm, kan se mitt nästa inköp och uppgradering till att bli en 10700K, får bli ett fint vinterprojekt sedan att byta ut hjärtat i hela burken. Den har väntat länge och väl nu och även om det inte behövs så är det dags att ta steget till ny generation

Dock är det ju samma generation som för 4 år sedan tillbaka till 6000 serien.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Machiavellian:

Japp, det är en sak som är kompatibel iallafall!
Det skiljer typ 140kr mellan dessa. Har alltid varit misstänksam mot KF modellen så jag kör på K oavsett!

Misstänksam? Va? Varför?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

@Fenrisulvfan: håller med börjar vara dags för deras klipp & klistra bok också både i sid & höjdled men tar väl några år till. Ser ut som att vi får stå ut med kisel ett bra tag till bidde inget med grafen eller optiskt. Men tekniken går fort framåt så ska bli spännande att se vad det blir. Troligtvis så blir det väl klipp & klistra bara.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Fan ta AMD, moderkorttillverkare eller distibutörer nu har priserna höjts på intel plattformen också (moderkort) efter AMD s chockhöjning av deras 570 plattform men där fanns åtminstånde bekymmret med den ooptimala pci-e4 att ta hänsyn till som gjorde moderkorten dyrare. ser definitivt ingen anledning att inte köra x299 eller threadripper istället för eget bruk.(för mig själv)

Vi får inte glömma MSIs VD som pratade om X570 innan release och AMDs planer:

"Lots of people ask me, what do you think about today's AMD? I say today's AMD is completely different company compared to two, three, five years ago," Chiang said. "They have nice technology and they are there to put the higher spec with the reasonable pricing. But right now they say, "Hey Charles, lets push to marketing to the higher [end]. So let's sell higher-pricing motherboards, higher-spec motherboards, and let's see what will happen in the market. So I don't think that AMD is the company that wants to sell low cost here, low cost there."

https://www.tomshardware.com/news/msi-amd-x570-motherboard-pr...

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Machiavellian:

Verkar inte så, det kommer väl efter detta har blivit släppt.

Nu verkar det komma info, inga datum dock och priserna ser lite låga ut för Xeon.
https://www.anandtech.com/show/15796/intel-announces-xeon-w-1...

Permalänk
Medlem

AMDs 1 år gamla processorer borde ha marginal att pressa priserna

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av YngWe77:

Om du lägger på svensk moms stämmer det ganska bra. Amerikaner brukar ju ange pris utan moms.

Du har rätt Missade att det var MSRP på AMDs processorer och inte vad processorerna kostar idag.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Saknar en jämförelse en prisjämförelse mot AMD:s variant. Kör modell utan grafikdel där möjligt då Ryzen saknar den.

10900 KF (10/20): 472 USD
3900X (12/24): 499 USD

10700KF (8/16): 349 USD
3700X (8/16): 329 USD

10600KF (6/12): 237 USD
3600X (6/12): 249 USD

10400F (6/12): 157 USD
3600 (6/12): 199 USD

10300 (4/8): 143 USD
3300X: (4/8): 122 USD

10100 (4/8): 122 USD
3100 (4/8): 99 USD

Intressant prisbild där Intel verkar köra relativt aggressiva priser, speciellt där man kan tänka sig flest CPU:er säljer (6 core). Blir spännande att se prestandan om en vecka.

3900X ca 417 USD
3700X ca 294 USD
3600X ca 200 USD
3600 ca 172 USD

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Jag tror nog att ni som undrar över recension behöver bara kika på 8700k/9900k/7900x så har ni snarlik prestanda där. Det är ju ändå i grund och botten Skylake.

@-ronz: Förlåt för jag undrar jag menar absolut inget illa, men du skriver du köper det bästa för spel vilket är Intel men din signatur beskriver en 6700k och ett 2080 ti? Tycker bara det säger emot sig självt lite när den inte är det bästa sen länge och blir omkörd av ex. 9900k och även flera Ryzen 3xxx. Spelas det äldre spel som inte utnyttjar kärnor?

Ser tyvärr inte någon logik i ditt svar. Måste jag uppgradera varje år? Det jag menar är att jag köper det bästa jag kan med de pengar jag har, när jag väl uppgraderar.
Jag har helt enkelt inte uppgraderat CPU ännu då jag väntat och tyckt min 6700K har funkat bra.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken