Hur gör folk som årligen byter mobil?

Permalänk
Medlem

Hur gör folk som årligen byter mobil?

Jag tänker på de som alltid har det senaste och bästa. Hur har de råd? Andrahandsvärdet på Android-mobiler är väl inte så högt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av clark444:

Jag tänker på de som alltid har det senaste och bästa. Hur har de råd? Andrahandsvärdet på Android-mobiler är väl inte så högt?

Säg att mobilen kostar 10 000kr, det är vad du betalar för en lur i övre skiktet. Sälj den efter 1 år för kanske 4 000kr. Det är en värdeminskning på 6 000kr. Dela upp det över 12 månader så har du en månatlig kostnad om 500kr vilket många har råd med. Är du dessutom teknikintresserad och därmed lägger dina hobbypengar på prylar så är det en fullt överkomlig summa för de allra flesta. Sen finns de ju de som inte har råd också, kolla bara lyxfällan

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av clark444:

Jag tänker på de som alltid har det senaste och bästa. Hur har de råd? Andrahandsvärdet på Android-mobiler är väl inte så högt?

Skrivet av Zachtionman:

Säg att mobilen kostar 10 000kr, det är vad du betalar för en lur i övre skiktet. Sälj den efter 1 år för kanske 4 000kr. Det är en värdeminskning på 6 000kr. Dela upp det över 12 månader så har du en månatlig kostnad om 500kr vilket många har råd med. Är du dessutom teknikintresserad och därmed lägger dina hobbypengar på prylar så är det en fullt överkomlig summa för de allra flesta. Sen finns de ju de som inte har råd också, kolla bara lyxfällan

Jag tror att det är många som hamnar i Lyxfällan när de handlar på avbetalning eller väljer att betala av mobilen via ett dyrt abonnemang.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Zachtionman:

Säg att mobilen kostar 10 000kr, det är vad du betalar för en lur i övre skiktet. Sälj den efter 1 år för kanske 4 000kr. Det är en värdeminskning på 6 000kr. Dela upp det över 12 månader så har du en månatlig kostnad om 500kr vilket många har råd med. Är du dessutom teknikintresserad och därmed lägger dina hobbypengar på prylar så är det en fullt överkomlig summa för de allra flesta. Sen finns de ju de som inte har råd också, kolla bara lyxfällan

Detta.

Rent procentuellt dyker ju mobiltelefoners värde mycket hårdare än till och med bilar i det avseendet. Men skillnaden är att mobiltelefoner både är en större del av ett flertal människors vardag och samtidigt en försvinnande liten del av en genomsnittlig persons privatekonomi i kronor och ören Sedan hjälper det säkert till att det anses normalt att köpa mobiltelefoner på avbetalning med tillhörande abonnemang.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Företagsmobil? Jag får ny vartannat år.

Permalänk
Medlem

Well är det inte typ Comvic/Telenor som har ett abb där man byter varje år?
Köpa en ny telefon varje år i "julklapp" hade jag dock aldrig gjort, visst "bara" 500:- i månaden av sparande, men lägger hellre det på något annat.
Sedan varför skulle det var fel att köpa en mobil med abb? Alla de gånger jag kollat så har det alltid varit billigare än att köpa mobilen löst och sedan skaffa ett abb till den.
Har mina telefoner i 21 månader sen förlänger jag abonnemanget och får en ny tele "gratis"
Dock har jag nu en bra jobb smartphone med stort abb med mkt surf, så egentligen hade jag nog inte behövt en privat mobil längre :/

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Jag tror att det är många som hamnar i Lyxfällan när de handlar på avbetalning eller väljer att betala av mobilen via ett dyrt abonnemang.

Folk som inte har koll på sin ekonomi hamnar i lyxfällan. Om du har koll på vad du har för inkomster och vilka utgifter du har så kommer det aldrig vara några som helst problem.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Företagsmobil? Jag får ny vartannat år.

Företagsmobil? Jag får ny varje år. (om jag vill)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Folk som inte har koll på sin ekonomi hamnar i lyxfällan. Om du har koll på vad du har för inkomster och vilka utgifter du har så kommer det aldrig vara några som helst problem.

Självklart men det finns tyvärr allt för många som inte har det, sen skaffar man ett dyrt abonnemang fast man egentligen inte har råd.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk

Ytterst få byter varje år inte bara av ekonomiska orsaker utan det blir för jobbigt att göra om alla inställningar och ladda hem program etc. De finns garanterat program so fixar detta, men samtidigt finns det fördelar med det manuellt.

Jag tillhör den som byter vartannat år. Orsakens är flera, dels att de då har blivit mätbart bättre men att batteriet har blivit sämre. Jag laddar min mobil ett par gånger per dygn.

Ekonomisk så brukar jag köpa 6000kr mobiler, det blir 3000kr per år. Efter 2 år kasserar jag mobiilen för att skydda datan.

Permalänk
Medlem

10000kr om året är ju inte så galet mycket pengar. Handlar väl om vad man gillar.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Nu tillhör jag inte gruppen som byter telefon varje år, men även om det är kostar en slant så är det ju långt ifrån det dyraste folk kastar pengar på.

En person som röker ett paket cigaretter om dagen skulle ju t.ex kunna köpa ny telefon ett par gånger / år om de slutade röka och lade de pengarna på mobiler istället, vilket dessutom vore mer hälsosamt.

Personligen finner jag just rökare & snusare betydligt mer förvånande än mobilbytare, oavsett om de är högavlönade eller lever a-kassa eller socialbidrag lyckas de ändå skrapa ihop pengar till sina cigg och/eller sitt snus på något magiskt vis.

Permalänk
Medlem

Hade min Nokia Lumia 930 i 5år då mobilen blev het under laddning, tycker Samsung A50 blev ett bra köp och förbättring i samma prisklass.

Permalänk
Medlem

Upplever att jag har fått ut mycket bra andrahandsvärde på de 4 telefoner jag haft de senaste 3 åren. Tror dock att jag kommer behålla min nuvarande ett tag till då jag är mycket nöjd med den.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Kalkyl från verkligheten:

Surfa och ringa behöver jag göra. Pris 195 SEK.

Totalt pris Galaxy S10 + sådant abbonemang 395 SEK.

Bundet på 24 månader blir priset för telefonen 4800 SEK.

Säljer jag telefonen idag (efter ca 1 år) får jag åtminstone 3000 SEK då jag tar väl hand om prylen. (nypris idag hos seriös återförsäljare och ej begagnad är ca 6700).

Total kostnad för ägande av Galaxy S10 jämfört med att ha kvar en gammal lur med samma abonnemang:

1800 SEK/12 = 150 SEK/månad. Inte karastrofdyrt precis.

(Bonus)
Telefoner är en av få saker som faktiskt är värt att köpa med abbonemang/avbetalning då operatören kan ta ur sin telekom kassa (din abbonemangkostnad) och subventionera telefonen för att behålla dig som kund.

Min S10 hade kostat säker åtminstone 9000 kontant när jag köpte min via abbonemang. Nu är totalkostnad för telefoni och telefon 9500 över 2 år. Hade jag köpt den kontant hade det kostat åtminstone 9000 + 99*24 = 11400 för ett billigt abbonemang med surf. Är det inte mer lyxfällan varning på den kalkylen?

Permalänk
Medlem

Jag har inte bytt mobiltelefon på snart 4 år(i juli månad), så jag förstår inte riktigt hur folk har råd eller ens varför dom måste byta.

Känns lite som på firman men på laptopsidan, där byter vi dator vart 4:e år, men å andra sidan så är dom leasade, vilket jag inte heller får ihop hur det kan löna sig rent ekonomiskt istället för att äga en dator i 6-10 år.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Det är väl kanske inte riktigt ekonomiskt (eller miljömässigt...) motiverat att byta varje år utan i så fall något som folk snarare gör för att de tycker att det är kul. Och som hobby betraktad är det ju inte så farligt dyrt - inte ens med beaktande av hur dyra s.k. flaggskepp är nu för tiden.

Köper man en telefon för 12 000 varje år är det ju trots allt "bara" 1 000 kr i månaden. Mindre ändå om man säljer den begagnat sen och än mindre om man köper vid diverse kampanjer etc.

Känns som att det finns klart märkligare och dyrare saker som folk lägger pengar på tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Självklart men det finns tyvärr allt för många som inte har det, sen skaffar man ett dyrt abonnemang fast man egentligen inte har råd.

Fast då handlar det om mobil plus en jäkla massa annat, om du inte har riktigt sunkig lön. En Iphone 11 Pro Max 256Gb med obegränsat surf kostar 1200Kr/mån hos Telenor. Det är knappast det mest ekonomiska valet men det utrymmet i ekonomin bör man ha som vuxen och vaccinerad.

Värre blir det när du ska ha hus/bostadsrätt, bil, TV, dator, Playstation, en schysst ljudanläggning, tre ungar och en fyrhjuling. Lägg gärna till onödigt shoppande för att du har ångest över ekonomin, så hamnar du i Lyxfällan.

Själv byter jag mobil med Telenor Change varje år. Tycker det har funkat bra hittills.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Fast då handlar det om mobil plus en jäkla massa annat, om du inte har riktigt sunkig lön. En Iphone 11 Pro Max 256Gb med obegränsat surf kostar 1200Kr/mån hos Telenor. Det är knappast det mest ekonomiska valet men det utrymmet i ekonomin bör man ha som vuxen och vaccinerad.

Värre blir det när du ska ha hus/bostadsrätt, bil, TV, dator, Playstation, en schysst ljudanläggning, tre ungar och en fyrhjuling. Lägg gärna till onödigt shoppande för att du har ångest över ekonomin, så hamnar du i Lyxfällan.

Själv byter jag mobil med Telenor Change varje år. Tycker det har funkat bra hittills.

Kolla några avsnitt av Lyxfällan du kommer att bli mörkrädd. Jag köper aldrig på avbetalning utan spar ihop till det jag vill ha det känns säkrast.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Jag byter varje år och köper det bästa som finns just vid tillfället då.
Jag har rätt hög inkomst och låg levnadskostnad så det är försumbart, + jag använder mobilen så pass ofta och med många användningsområden att det rättfärdigas tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Kolla några avsnitt av Lyxfällan du kommer att bli mörkrädd. Jag köper aldrig på avbetalning utan spar ihop till det jag vill ha det känns säkrast.

Du får även tänka på att dom som är med i Lyxfällan är skräckexempel som ju ter sig bra på tv. Sen vet jag inte om man ska beskylla deltagarna. Skyll på samhället, skolan eller föräldrarna som inte lärt sina barn att hantera pengar eller ta vettiga beslut.

Avbetalning behöver inte vara dåligt så länge man sköter det. Jag handlar mycket med kreditkortet för att få diverse bonusar och försäkringar, dessutom behöver jag inte ligga ute med några pengar i onödan. Självklart betalar man i tid. Men det är klart att vissa inte klarar av det, därav bonusen...

Skrivet av Mindfighter:

Företagsmobil? Jag får ny varje år. (om jag vill)

Där ser man. Jag hade egentligen klarat mig 4 år per mobil då jag inte bryr sig så mycket egentligen. Så länge den har en fungerande webbläsare och hyfsat batteri är jag nöjd. Men om jag nu får en, varför inte utnyttja det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Du får även tänka på att dom som är med i Lyxfällan är skräckexempel som ju ter sig bra på tv.

Avbetalning behöver inte vara dåligt så länge man sköter det. Jag handlar mycket med kreditkortet för att få diverse bonusar och försäkringar, dessutom behöver jag inte lägga ute med några pengar i onödan. Självklart betalar man i tid. Men det är klart att vissa inte klarar av det, därav bonusen...

Nä precis alla klarar inte det vilket gör det farligt.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk

Är en av dem som byter ca 1ggr/år, men köper förra årets modell, när den ska ut från butikshyllorna
Alltid cashat telefoner.

Visa signatur

ASUS ROG G20 | FX770K | GTX 970 4GB | 16gb | PNY 480GB SSD

Permalänk
Medlem

Även om man köper en ganska dyr mobil så blir nog timkostnaden ganska låg jämfört med andra prylar man har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Även om man köper en ganska dyr mobil så blir nog timkostnaden ganska låg jämfört med andra prylar man har.

Så sant. Förmodligen mest använda prylen efter sängen för de flesta.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Kolla några avsnitt av Lyxfällan du kommer att bli mörkrädd. Jag köper aldrig på avbetalning utan spar ihop till det jag vill ha det känns säkrast.

Jag har sett Lyxfällan. Ett skitprogram med talang för att hitta de absolut värsta fallen.

Annars har jag över 10 års yrkeserfarenhet. Den säger att andelen restförda skulder till mobiloperatörerna har minskat kraftigt. Sen kvarstår min tidigare poäng. Dyra telefoner och mobilbonnemang är i sig inget problem. Det blir en del av problemet när det ska lånas till allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det blir en del av problemet när det ska lånas till allt.

Det är exakt det jag menar

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Sen finns det ju tjänster som https://www.samsung.com/se/services/mobile/upgrade-plus/ där man varje år får nyaste modellen.

Telenor har väl något också.

Permalänk
Medlem

Min kompis har Telenor, betalar närmare 1000kr per månad. Får dock nyaste Iphone varje år utbytt. Bra deal? Mja... men har gillar det. Då ingår extra försäkring med mera samt obegränsad surf.

Själv har jag tidigare bytt ca varannat år, nu har jag en S10+ från jobbet. Får se när den byts (2-3 år).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Kalkyl från verkligheten:

Surfa och ringa behöver jag göra. Pris 195 SEK.

Totalt pris Galaxy S10 + sådant abbonemang 395 SEK.

Bundet på 24 månader blir priset för telefonen 4800 SEK.

Säljer jag telefonen idag (efter ca 1 år) får jag åtminstone 3000 SEK då jag tar väl hand om prylen. (nypris idag hos seriös återförsäljare och ej begagnad är ca 6700).

Total kostnad för ägande av Galaxy S10 jämfört med att ha kvar en gammal lur med samma abonnemang:

1800 SEK/12 = 150 SEK/månad. Inte karastrofdyrt precis.

(Bonus)
Telefoner är en av få saker som faktiskt är värt att köpa med abbonemang/avbetalning då operatören kan ta ur sin telekom kassa (din abbonemangkostnad) och subventionera telefonen för att behålla dig som kund.

Min S10 hade kostat säker åtminstone 9000 kontant när jag köpte min via abbonemang. Nu är totalkostnad för telefoni och telefon 9500 över 2 år. Hade jag köpt den kontant hade det kostat åtminstone 9000 + 99*24 = 11400 för ett billigt abbonemang med surf. Är det inte mer lyxfällan varning på den kalkylen?

Problemet är när man som mig klarar sig på abonnemang för 99 kr eller lägre. Då blir alla erbjudanden lika dyra som att köpa mobilen kontant.