Intel Comet Lake-S i butik 20 maj – Core i9‑10900K kostar 6 000 kronor

Permalänk
Medlem

Hur mycket mer kan man egentligen få ut av k-modellerna? Och den som har lägst klock är så klart låst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Hur mycket mer kan man egentligen få ut av k-modellerna? Och den som har lägst klock är så klart låst.

Skillnaden är nog att du kanske kan få en all core turbo i dessa frekvenser med rätt kylning typ?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Ibymafayhas:

Saknar en jämförelse en prisjämförelse mot AMD:s variant. Kör modell utan grafikdel där möjligt då Ryzen saknar den.

10900 KF (10/20): 472 USD
3900X (12/24): 499 USD

10700KF (8/16): 349 USD
3700X (8/16): 329 USD

10600KF (6/12): 237 USD
3600X (6/12): 249 USD

10400F (6/12): 157 USD
3600 (6/12): 199 USD

10300 (4/8): 143 USD
3300X: (4/8): 122 USD

10100 (4/8): 122 USD
3100 (4/8): 99 USD

Intressant prisbild där Intel verkar köra relativt aggressiva priser, speciellt där man kan tänka sig flest CPU:er säljer (6 core). Blir spännande att se prestandan om en vecka.

Synd att vi inte ser de priserna här i Sverige.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av Machiavellian:

Satans i gatan vad gött! Det är mycket man får i detta paket! Från tillbehören till välutrustad IO panel etc.

Man betalar för ett moderkort av ytterst hög kvalité som alla Extreme är.
Välutrustat paket med tillbehör samt IO panel.
Nä, för mig är det en självklarhet!

Känns som oftast när man kollar på ett Extreme moderkort eller annat dyrt moderkort för den delen så kommer de med överdimensionerade kylflänsar, bakplåt för pci-express platser som inte tillför något, massa onödig rgb bling bling som tilltalar fjortisar som spelar CS GO och moderkortsspecifika program för överklockning och annat onödigt skräp med stora säkerhetsbrister.

Jag saknar renodlade proffskort utan dessa totalt onödiga finesser men ändå tillåter hyffsat goda inställningar för överklockning och en tillverkare som uppdaterar BIOS under en lång tid åtmistone även efter sockeln har ersatts.

Permalänk
Medlem

lägg på en tusenlapp för kylning.

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk

Tråkigt att det kräver nytt moderkort. Annars så prispressar Intel nu och det syns att de har konkurrens.

Skrivet av Machiavellian:

Satans i gatan vad gött! Det är mycket man får i detta paket! Från tillbehören till välutrustad IO panel etc.

Man betalar för ett moderkort av ytterst hög kvalité som alla Extreme är.
Välutrustat paket med tillbehör samt IO panel.
Nä, för mig är det en självklarhet!

Extreme och ej stöder ECC.. Låter konsumentprodukt över det hela.
Nå har man gått om pengar så kan man köpa bra saker, problemet är att det ej blir bättre än den sämsta länken så man bör köpa ssd, nätdel, ramminne, grafikkort, skärmar etc därefter. Och det blir ett extremt dyrt bygge av det hela. Där de flesta väljer enklare saker av allt. Och kanske ändå hamnar på norr om 30 000kr för sin dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

ska man köra K eller KF? spelar det någon roll egentligen?

Vissa brukar tro (vet inte om det är sant) att KF kan överklockas bättre före den inte har intergrerad grafik. Om man kör på i9 modellen så är det knappt någon prisskillnad. kör man på i7 dock så är det lite mer hundralappar.

Skrivet av Machiavellian:

Satans i gatan vad gött! Det är mycket man får i detta paket! Från tillbehören till välutrustad IO panel etc.

Man betalar för ett moderkort av ytterst hög kvalité som alla Extreme är.
Välutrustat paket med tillbehör samt IO panel.
Nä, för mig är det en självklarhet!

Personligen tycker jag att du är galen som vill lägga 11 papp för ett moderkort, men om pengar är inga problem så är det väl en kul grej o köpa top notch prylar. :')

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Vad säger ni, ska man uppgradera från 6700K till 10700K eller vänta och se vad AMD kommer med?
När ska AMD släpps nästa gäng Zen processorer?
Behöver egentligen inte uppgradera nu, närmaste spelet är Cyberpunk 2077 i September.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Vad säger ni, ska man uppgradera från 6700K till 10700K eller vänta och se vad AMD kommer med?
När ska AMD släpps nästa gäng Zen processorer?
Behöver egentligen inte uppgradera nu, närmaste spelet är Cyberpunk 2077 i September.

Lite av samma sits, men till 10900k istället. Jag ska vänta på benchmarks istället och se vad lite reviews säger, är lite rädd för värmeutvecklingen.

Permalänk
Medlem

Väntar på recensioner och tester. Just nu lutar jag åt 3300x med b550 bräda och sen typ 4700x när den kommer. Men är en sucker för single-core prestanda och har egentligen aldrig blivit besviken näe jag valt intel. Men tyvärr känns inte 10000 serien prisvärd med moderkort... trots möjligheten att troligen kunna ploppa in nästa gen i samma bräda när den kommer. Tror inte jag får nog för att motivera en prislapp som troligen blir 50-100% dyrare som samtidigt drar mer och blir varmare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Vissa brukar tro (vet inte om det är sant) att KF kan överklockas bättre före den inte har intergrerad grafik. Om man kör på i9 modellen så är det knappt någon prisskillnad. kör man på i7 dock så är det lite mer hundralappar.

Personligen tycker jag att du är galen som vill lägga 11 papp för ett moderkort, men om pengar är inga problem så är det väl en kul grej o köpa top notch prylar. :')

trode det var förbokningspriset? lol

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Fråga ur ett rent tekniskt syfte ( Alltså inte fanboy syfte ), vad är det som gör att ni föredrar intels kommande processorer före amds kommande?
Om vi tittar ut gaming perspektivet och framtidssäkerhet vilken bör man välja då?

Har haft intel nu i flera år, har aldrig faktiskt haft en amd prolle innan. Men tänkte testa på en nu. Varför?

För att kollar vi på utsidan så känns det lite som nvidia, priserna ökar men utvecklingen inte lika mycket. Både i nm som cores och frekvens.
Kollar vi på framtidssäkerhet så börjar ju spel och program bli bättre på att nyttja fler kärnor och trådar. Och Amd är långt före i det nu. Amd är redan nere i 7nm och pressar för att gå ännu lägre ner. Intel har verkligen ingen brådska att utvecklas i den fronten heller.

Så återigen, ur ett rent tekniskt syfte, vad är det som gör att ni föredar intel före AMDs kommande?

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Skrivet av Reyintaz:

Lite av samma sits, men till 10900k istället. Jag ska vänta på benchmarks istället och se vad lite reviews säger, är lite rädd för värmeutvecklingen.

Yeah tror värmeutveckling blir rätt brutal på denna helt ärligt annars är jag sugen på uppgradera också men gör nog det mot slutet av året istället och inväntar AMD.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Fråga ur ett rent tekniskt syfte ( Alltså inte fanboy syfte ), vad är det som gör att ni föredrar intels kommande processorer före amds kommande?
Om vi tittar ut gaming perspektivet och framtidssäkerhet vilken bör man välja då?

Har haft intel nu i flera år, har aldrig faktiskt haft en amd prolle innan. Men tänkte testa på en nu. Varför?

För att kollar vi på utsidan så känns det lite som nvidia, priserna ökar men utvecklingen inte lika mycket. Både i nm som cores och frekvens.
Kollar vi på framtidssäkerhet så börjar ju spel och program bli bättre på att nyttja fler kärnor och trådar. Och Amd är långt före i det nu. Amd är redan nere i 7nm och pressar för att gå ännu lägre ner. Intel har verkligen ingen brådska att utvecklas i den fronten heller.

Så återigen, ur ett rent tekniskt syfte, vad är det som gör att ni föredar intel före AMDs kommande?

För att Intel helt enkelt är snabbare i spel.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

När publiceras prestandatester?

Visa signatur

ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC - AMD Ryzen 9 5900X - ASUS TUF GAMING B550M-PLUS - HyperX Fury Black DDR4 3200MHz 32GB (2x16GB)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

För att Intel helt enkelt är snabbare i spel.

Som jag förstått det, ja i dagsläget. Men kommer det se ut så när spelen stödjer fler trådar? Det är väll för intel helt enkelt satsar på högre frekvens istället då spelen i dagsläget ändå inte kan använda så många trådar?

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Fråga ur ett rent tekniskt syfte ( Alltså inte fanboy syfte ), vad är det som gör att ni föredrar intels kommande processorer före amds kommande?
Om vi tittar ut gaming perspektivet och framtidssäkerhet vilken bör man välja då?

Har haft intel nu i flera år, har aldrig faktiskt haft en amd prolle innan. Men tänkte testa på en nu. Varför?

För att kollar vi på utsidan så känns det lite som nvidia, priserna ökar men utvecklingen inte lika mycket. Både i nm som cores och frekvens.
Kollar vi på framtidssäkerhet så börjar ju spel och program bli bättre på att nyttja fler kärnor och trådar. Och Amd är långt före i det nu. Amd är redan nere i 7nm och pressar för att gå ännu lägre ner. Intel har verkligen ingen brådska att utvecklas i den fronten heller.

Så återigen, ur ett rent tekniskt syfte, vad är det som gör att ni föredar intel före AMDs kommande?

För min del vana, samt att jag inte använder ett enda program där jag hade märkt skillnad på fler cores. Däremot märker jag skillnad i spelprestanda antagligen.

Sen att spel börjar använda fler kärnor stämmer väl inte riktigt heller egentligen.
Och även om vissa har möjlighet att använda några fler så är det ändå en bra bit under både Intel och AMD's kärnor, och lär vara.
Tagit extremt många år och än idag är 1-2 core prestandan viktigast för de allra flesta spel.

För andra program är det ju en annan sak dock

Vill man ha AMD köper man AMD helt enkelt, och samma med Intel. I vilket fall som kommer man bli nöjd idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

För min del vana, samt att jag inte använder ett enda program där jag hade märkt skillnad på fler cores. Däremot märker jag skillnad i spelprestanda antagligen.

Sen att spel börjar använda fler kärnor stämmer väl inte riktigt heller.
Och även om vissa har möjlighet att använda några fler så är det ändå under både Intel och AMD, och lär vara.
Tagit extremt många år och än idag är 1-2 core prestandan viktigast för de allra flesta spel.

För andra program är det ju en annan sak dock

Vill man ha AMD köper man AMD helt enkelt, och samma med Intel. I vilket fall som kommer man bli nöjd idag.

Givetvis, vill bara ha svar när det kommer ur ett rent tekniskt syfte helt enkelt

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Fråga ur ett rent tekniskt syfte ( Alltså inte fanboy syfte ), vad är det som gör att ni föredrar intels kommande processorer före amds kommande?
Om vi tittar ut gaming perspektivet och framtidssäkerhet vilken bör man välja då?

Har haft intel nu i flera år, har aldrig faktiskt haft en amd prolle innan. Men tänkte testa på en nu. Varför?

För att kollar vi på utsidan så känns det lite som nvidia, priserna ökar men utvecklingen inte lika mycket. Både i nm som cores och frekvens.
Kollar vi på framtidssäkerhet så börjar ju spel och program bli bättre på att nyttja fler kärnor och trådar. Och Amd är långt före i det nu. Amd är redan nere i 7nm och pressar för att gå ännu lägre ner. Intel har verkligen ingen brådska att utvecklas i den fronten heller.

Så återigen, ur ett rent tekniskt syfte, vad är det som gör att ni föredar intel före AMDs kommande?

Jag har 3700X idag och ångrar att jag skaffade det istället för 9900k, sämre spelprestanda och mer problem. Det är egentligen bara om 10700k verkar gå mycket varmare än 9900k vid samma klock jag lär vänta in Ryzen 4000 och hoppas det blir bättre lansering än Ryzen 3000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag har 3700X idag och ångrar att jag skaffade det istället för 9900k, sämre spelprestanda och mer problem.

Beklagar problemen, vad har du haft för problem med den?

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

För att Intel helt enkelt är snabbare i spel.

Precis, end of discussion. Vad som är bäst beror ju väldigt mycket på hur man använder sin dator.

Jag har AMD själv och är väldigt nöjd men det ju ingen hemlighet att Intel har en liiten edge i en majoritet av alla spel.

Sedan är jag egentligen ointresserad av AMD - Intel kriget även om jag tycker det är ofantligt bra för konkurrensen att AMD tagit sjumila steg framåt, blir ju lätt så att man hejar på en underdog.

Blir oerhört intressant nu att se hur väl AMD kommer lyckas med 4000 serien för bärbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Som jag förstått det, ja i dagsläget. Men kommer det se ut så när spelen stödjer fler trådar? Det är väll för intel helt enkelt satsar på högre frekvens istället då spelen i dagsläget ändå inte kan använda så många trådar?

Förstår vad du menar. Men så har vi alltid sagt. Ändå är vi här idag och Intel är snabbare. Jag köper den bästa hårdvaran som finns idag

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Beklagar problemen, vad har du haft för problem med den?

En sak är att jag aldrig kommer upp i utlovad klockfrekvens, kan ju vara för jag kör ITX och den tycker 66 grader är varmt nog. AMD gör ju inte som Intel som håller klocken fram tills TJmax utan mer som Nvidia där den tar vad den kan givet temperaturen.

Det kombinerat med att jag inte köpte fullt så dyra minnen som jag kanske borde gjort (inga B-die) och att jag inte orkar hålla på med timings gör att prestandan inte blev så bra som jag förväntat mig.

Sen har jag haft lite konstiga krascher och frysningar här och där i spel som jag aldrig sett förut.

Men i grund och botten vill jag ju ha så bra FPS i spel som möjligt.

Permalänk
Medlem

Känns som Intel enbart släpper refresh av samma produkt om och om igen. Lite högre frekvenser, lite mer värme. Det är inte hållbart. Håller mig till AMD.

Permalänk
Medlem

Funderar på att uppgradera och är riktigt sugen på en Intel Core i5 10600K.
Hur stor skillnad tror ni det blir i spel med min nuvarande Intel Core i5 7600k.
Vet att min nuvarande Intel Core i5 7600k är 3 generationer gammal men den hänger fortfarande med i alla spel och är 10 fps efter dagens generation i5 9600k. Är det inte mer än 30 procent så är de lite onödigt och uppgradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Fråga ur ett rent tekniskt syfte ( Alltså inte fanboy syfte ), vad är det som gör att ni föredrar intels kommande processorer före amds kommande?
Om vi tittar ut gaming perspektivet och framtidssäkerhet vilken bör man välja då?

Har haft intel nu i flera år, har aldrig faktiskt haft en amd prolle innan. Men tänkte testa på en nu. Varför?

För att kollar vi på utsidan så känns det lite som nvidia, priserna ökar men utvecklingen inte lika mycket. Både i nm som cores och frekvens.
Kollar vi på framtidssäkerhet så börjar ju spel och program bli bättre på att nyttja fler kärnor och trådar. Och Amd är långt före i det nu. Amd är redan nere i 7nm och pressar för att gå ännu lägre ner. Intel har verkligen ingen brådska att utvecklas i den fronten heller.

Så återigen, ur ett rent tekniskt syfte, vad är det som gör att ni föredar intel före AMDs kommande?

Min personliga åsikt är att Intel helt enkelt är det sämre valet just nu, ligger efter i IPC och behåller sin relevans pga 10 frames till i spel... Ingen idé att räkna ut dem dock, det brukar vara när Intel ligger efter som vi kunder får se de bästa produkterna från deras sida. Kommer nog bli en ryzen 4000 för att ackompanjera mitt framtida 3080 TI men vad som händer sen återstår att se. Är för övrigt väldigt nöjd med mitt nuvarande AMD-bygge, upplever att det rullat på bra sedan dag ett.

Skrivet av ronz:

För att Intel helt enkelt är snabbare i spel.

Så är det förvisso. Jag föredrar dock att sitta med hårdvaran som generellt är snabbare så fort jag stänger av spelet och som dessutom presterar mycket bra även i spel.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Känns som oftast när man kollar på ett Extreme moderkort eller annat dyrt moderkort för den delen så kommer de med överdimensionerade kylflänsar, bakplåt för pci-express platser som inte tillför något, massa onödig rgb bling bling som tilltalar fjortisar som spelar CS GO och moderkortsspecifika program för överklockning och annat onödigt skräp med stora säkerhetsbrister.

Jag saknar renodlade proffskort utan dessa totalt onödiga finesser men ändå tillåter hyffsat goda inställningar för överklockning och en tillverkare som uppdaterar BIOS under en lång tid åtmistone även efter sockeln har ersatts.

Du får väl vänta på att EVGA släpper ett z490 dark då..

Visa signatur

"De tillverkares komponenter som just jag råkar ha i min dator är bäst, det vet jag för jag var dum nog att betala för det" (:

Permalänk
Medlem

Köp inget innan tester herregud ;D riktiga tester borde komma snart, alla YouTubers hsr nog redan fått cpus och släpper tester inom en vecka

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Min personliga åsikt är att Intel helt enkelt är det sämre valet just nu, ligger efter i IPC och behåller sin relevans pga 10 frames till i spel... Ingen idé att räkna ut dem dock, det brukar vara när Intel ligger efter som vi kunder får se de bästa produkterna från deras sida. Kommer nog bli en ryzen 4000 för att ackompanjera mitt framtida 3080 TI men vad som händer sen återstår att se. Är för övrigt väldigt nöjd med mitt nuvarande AMD-bygge, upplever att det rullat på bra sedan dag ett.

Så är det förvisso. Jag föredrar dock att sitta med hårdvaran som generellt är snabbare så fort jag stänger av spelet och som dessutom presterar mycket bra även i spel.

Ja det är ett bra argument också!
För mig som bara spelar så känns det tråkigt att köpa något sämre.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Hur tror ni prissättningen på moderkorten kommer att utvecklas?
Känns som processorerna var helt ok med moderkorten var verkligen i överdrift om man skulle vilja matcha amds 3600 paket bland annat.
Själv letar jag för något runt 5-6 tusen men har aldrig tidigare behövt lägga över 2 tusen på ett moderkort.