Permalänk

Högljudd stationär trots "tysta" delar

Köpte nya delar till min stationära då de gamla hade gjort sitt. Allt utom grafikkort och SSD blev utbytt (även chassit).

Processor: i5 9600K
Moderkort: MSI MPG Z390 Gaming Plus
Vattenkylning: Corsair H60
Nätagg: Seasonic Focus GX 650W 80+Gold
Grafikkort: Nvidia Geforce 760
Samt ett P300A Chassi

Länge sen jag köpte delar (nog 10år sen sist om man bortser från grafikkortet).
Problemet jag känner är att den låter (i mina öron) ganska mycket. Fick tips av en kompis att köra på vattenkylning istället för vanligt fläkt då det låter mindre och kyler bättre. Men jag märker knappt ingen skillnad, snarare försämring.

Nu när jag kopplat ihop allting så funkar det felfritt men den låter ganska högt redan vid låg belastning. Det har ett "brummande" ljud hela tiden och har nu jämfört och den låter mer (inte mycket men ändå) under låg belastning än vad min PS4 gör under hög belastning. Just nu är datorn placerad under skrivbordet. Att ha den ovanpå skrivbordet går inte, behöver ha på min hörlurar hela tiden för att inte bli störd. Behöver nästantill ha hörlurar ändå pga ljudet, störigt är det.

Något som är fel måntro? Eller har jag bara alldeles för höga krav vad en stationär ska låta? Aldrig haft vattenkylning förr.

CPUn ligger på runt 30-35grader. Pumpfläkten på 4000rpm, CPU fläkten 600rpm.
Det lite konstiga är att CPU frekvensen pendlar mellan 800-4000MHz på någon sekund.

Permalänk
Medlem

Är kanske pumpen till H60 som brummar? Du kan styra hur mycket fläktarna ska snurra vid olika temperaturer, kolla BIOS eller mjukvara som SpeedFan.
Jag använder H150i och den brummar jättesvagt, hörs om jag anstränger mig. Den ligger runt 2000rpm oftast och fläktarna där mellan 0 till 1500 beroende på temperatur på CPU.

Lade till lite
Visa signatur

4080S | Playstation 5 | Xbox Series X | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Har du lyssnat efter vad exakt det är som orsakar det värsta ljudet..? Skulle tippa på att det möjligtvis är grafikkortet. Men stoppa bara några fläktar i taget och se hur det låter

Permalänk
Skrivet av kappelito:

Köpte nya delar till min stationära då de gamla hade gjort sitt. Allt utom grafikkort och SSD blev utbytt (även chassit).

Processor: i5 9600K
Moderkort: MSI MPG Z390 Gaming Plus
Vattenkylning: Corsair H60
Nätagg: Seasonic Focus GX 650W 80+Gold
Grafikkort: Nvidia Geforce 760
Samt ett P300A Chassi

Länge sen jag köpte delar (nog 10år sen sist om man bortser från grafikkortet).
Problemet jag känner är att den låter (i mina öron) ganska mycket. Fick tips av en kompis att köra på vattenkylning istället för vanligt fläkt då det låter mindre och kyler bättre. Men jag märker knappt ingen skillnad, snarare försämring.

Nu när jag kopplat ihop allting så funkar det felfritt men den låter ganska högt redan vid låg belastning. Det har ett "brummande" ljud hela tiden och har nu jämfört och den låter mer (inte mycket men ändå) under låg belastning än vad min PS4 gör under hög belastning. Just nu är datorn placerad under skrivbordet. Att ha den ovanpå skrivbordet går inte, behöver ha på min hörlurar hela tiden för att inte bli störd. Behöver nästantill ha hörlurar ändå pga ljudet, störigt är det.

Något som är fel måntro? Eller har jag bara alldeles för höga krav vad en stationär ska låta? Aldrig haft vattenkylning förr.

CPUn ligger på runt 30-35grader. Pumpfläkten på 4000rpm, CPU fläkten 600rpm.
Det lite konstiga är att CPU frekvensen pendlar mellan 800-4000MHz på någon sekund.

https://dqdj4q.db.files.1drv.com/y4mRpUI3LYRnLhT-15ZT5cqEOjanWOdFkjxpGTfsfWIVjlfYsaJY1FTAu8x9FkJYtT7xjPhh0_10NTAtostd0Ci6fUJRr_jHL7wtBOPCh0nr6FQPrBNS6xnNpZuvKYd9rZ_30pgWGKctLpA2TdU6BWIGmCe4DC6YUehm--jltnnTRPjZKreCuzYHzXyiEyoD-Tl7BNYCSaKbhvna9lDd1o4pg?width=464&height=660&cropmode=none

Kolla så att du inte skruvat fast fläktarna för hårt i chassit, kolla även om du kan vilken hastighet du kör fläktarna.
Lättast att kolla vad som låter är att belasta en del i taget och lyssna nära dom och see om brummandet blir högre.

Kan även vara som nämnt ovan något med pumpen etc som orsakar oljud, en redig luftkylare brukar (i mina erfarenheter) vara tystare.

Permalänk
Skrivet av JockeSw:

Är kanske pumpen till H60 som brummar? Du kan styra hur mycket fläktarna ska snurra vid olika temperaturer, kolla BIOS eller mjukvara som SpeedFan.
Jag använder H150i och den brummar jättesvagt, hörs om jag anstränger mig. Den ligger runt 2000rpm oftast och fläktarna där mellan 0 till 1500 beroende på temperatur på CPU.

Det är pumpen som brummar. Själva fläktarna låter inte så mycket.
Jag kör på MSIs Dragon Center, snarlik Speedfan. Men verkar som att pumpen alltid går runt 4000rpm. Jag verkar inte kunna ändra det, varken i BIOS eller D-C.

Permalänk

Pumpen hörs mest av alla. Programmet säger att fläkten ligger på 20% (4000rpm). Är det något fel på pumpen?

Permalänk
Skrivet av kappelito:

Pumpen hörs mest av alla. Programmet säger att fläkten ligger på 20% (4000rpm). Är det något fel på pumpen?

Svårt att säga utan att höra det själv, går väl inte att få en knäpptyst pump, men om det känns galet skulle jag kolla med dom du köpte den av för att byta/få tillbaka pengarna.

Du kan ju testa att ha pumpen löst ifrån chassit för att se ifall det är att den vibrerar chassit?

Permalänk

Lämnade tillbaka den och fick byta mot en annan (luftfläkt) och nu låter datorn mindre. Troligtvis var det något knas med pumpen. Tack för hjälpen!

Permalänk

Kul att du har blivit nöjd. Skulle ändå rekommendera att du drar ner någon mjukvara som kan styra fläkthastigheterna om du inte redan har det. Default out of the box så brukar det låta mer än vad det behöver. Spendera lite tid med att justera fläktkurvor så får du en mycket tystare upplevelse. Värt det!

Permalänk
Inaktiv

Fick fel siffror i Asus AI Suite när jag hade kopplat in en fläkt i AIO-uttaget. Både den och pumpen lät mycket men det såg ut som att de gick på lågvarv. Svårt att tro att det är det, men kanske dubbelkolla för säkerhets skull.