Permalänk
Medlem

Jag letar efter "Artisan Keycaps", vart hittar man det i sverige/europa?

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk
Medlem
Skrivet av dorf_se:

Jag köpte MX Silent Black och de var nödvändiga att smörja så det är kanske svaret på din fråga delvis. Gateron smörjer ju sina brytare från fabrik, sparsamt men ändå, det kanske också är en del.

Cherry fabrikssmörjer sina brytare dem med. Skulle gissa på att samtliga av de lite större fabriker smörjer brytare. Vissa mer sparsamt än andra, även från brytare till brytare.

Det är aldrig konsekvent vad gäller mängd, men alla som jag har stött på har varit smorda i någon form, om inte brytaren specifikt säljs som osmord (ex vissa customfärgade brytare via gateron)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus82:

Jag letar efter "Artisan Keycaps", vart hittar man det i sverige/europa?

Jag känner till två i Sverige som gör Artisan caps, Zorb och Gabbzan.
https://www.zorbcaps.com/
Gabbzan håller väl till på Mekaniska Tangentbord Sverige på Discord

Annars är det internationellt du får söka.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emir013:

Cherry fabrikssmörjer sina brytare dem med. Skulle gissa på att samtliga av de lite större fabriker smörjer brytare. Vissa mer sparsamt än andra, även från brytare till brytare.

Det är aldrig konsekvent vad gäller mängd, men alla som jag har stött på har varit smorda i någon form, om inte brytaren specifikt säljs som osmord (ex vissa customfärgade brytare via gateron)

I så fall ligger Cherry under mer sparsmakad smörja. De är ganska torra vid leverans. Gateron syns det mer på. Men hur det går till i allmänhet har jag ingen aning om. Inväntar Bushi från Durock så vi får väl se hur det ser ut.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk

Fick mitt Varmilo VA88M igår och är hittills ganska nöjd även om jag inte hunnit skriva så mycket. Känns betydligt mer stabilt än mitt Filco Majestouch 2, och mindre skramligt än mitt Vortex Poker 3. Däremot gillar jag nog 60% formfaktorn mer, att mappa om pilknapparna till ijkl på Pokertycker jag är perfekt när man skriver kod och vill flytta runt markören utan att flytta händerna.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Skrivet av dorf_se:

I så fall ligger Cherry under mer sparsmakad smörja. De är ganska torra vid leverans. Gateron syns det mer på. Men hur det går till i allmänhet har jag ingen aning om. Inväntar Bushi från Durock så vi får väl se hur det ser ut.

Svart/röda för att matcha keycapsen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Svart/röda för att matcha keycapsen?

Absolut!

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk

@dorf_se: Riktigt snygga caps, men no norde-set=no buy för min del...

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

@dorf_se: Riktigt snygga caps, men no norde-set=no buy för min del...

Jag var med i första rundan när det såldes med Norde-kit.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Skrivet av dorf_se:

Jag var med i första rundan när det såldes med Norde-kit.

VA? Pratar vi om dessa? https://geekhack.org/index.php?topic=103083.0;topicseen

Permalänk
Medlem

Nej, då pratar vi inte samma.

Detta är bushi-brytarna
https://geekhack.org/index.php?topic=103540.0

Detta är GMK Samurai
https://drop.com/buy/drop-redsuns-gmk-red-samurai-keycap-set?...

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Skrivet av dorf_se:

Aha, ja de brytarna såg ju mer spännande ut än brytarna som matchar de capsen jag länkade till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dorf_se:

I så fall ligger Cherry under mer sparsmakad smörja. De är ganska torra vid leverans. Gateron syns det mer på. Men hur det går till i allmänhet har jag ingen aning om. Inväntar Bushi från Durock så vi får väl se hur det ser ut.

De faller nog under kategorin där de specifikt ber om att inte få brytarna smorda. åtminstone om man läser GH-tråden. JWK som tillverkar Durock-brytare har som standard fabrikssmörja.

Permalänk

Till er(och alla andra) som har beställt eller redan äger MiTo Godspeed så finns nu matchande musmattor på drop 😍💸

Jag har ju gått all in för Ares så jag vart ju "tvungen" att slå till på musmattan också.
Så det jag saknar nu bara är ett tangentbord att matcha 🙃.

Är påjakt efter ett 75%(alt TKL) i 'creamy white & burnt orange' eller ett som dessa färger passar på? Men blir nog KBO-5000 om jag inte hittar något bättre att sätta capsen på.

Permalänk
Skrivet av phedd:

@Rutger Janåker: Du har naturligtvis rätt. Förutom tull - paketet du får kommer från Tyskland Och frakten är rätt billig. Men visst blir det krångligare med ånggerrätt och sådant.

Jag skulle beställa därifrån för att spara lite pengar jämfört med att beställa från exempelvis Maxgaming eller Inet

En liten uppdatering kring detta.

Frakten gick på strax över 250 kronor (FedEx har någon extra kostnad på varje fraktkostnad just nu). Paketet skickades, som du sa, via Tyskland men detta gjorde inte att jag slapp några extra kostnader. Dagen efter att jag fått tangentbordet damp det ner en faktura från FedEx på 259 kronor för tull/importmoms + administrativa avgifter.

Den totala kostnaden för tangentbordet (med plastcase) hamnade på ca 1890:- vilket är i närheten av vad MaxGaming tar för ett med aluminium case.

Så kan det gå.

Permalänk
Medlem

@Rutger Janåker: Vad skumt faktiskt. Det är ju skickat från ett företag i Tyskland till dig. Vad som hänt innan det är ju ingenting du ska behöva bry dig om.

Tekniskt sett - vad är det för skillnad ett scenario där man beställer från ett tyskt företag som har lite dålig lagerhålning och tvingas ta in just den del du beställt från Kina. Ska man betala för hela kedjan då som slutkund?

Tog du den försäkrade frakten?

Permalänk

@phedd: Jag tror att det snarare räknas som att Tyskland bara är ett transit-land. För på paketet står det tydligt och klart att det är skickat från Kina, det står ingenting om Tyskland på det. Det skulle nog behöva packas/märkas om i Tyskland för att räknas som att det kommer därifrån. Det fanns bara en frakt att välja på nu, en dyrare.

Men det är inget att sura över!

Blev däremot lite irriterad över att det inte går att programmera tangentbordet som är trådlöst och trådat, bara det som endast har kabel.

Permalänk
Medlem

Köpte nyligen: Ducky Keycaps Set PBT Double Shot Nordisk Svart från inet

Är detta något normalt?

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem

Någon har tips på något bra 75% keyboard i ANSI layout? Mitt Annepro känns lite litet just nu och vill gärna ha ett tagentbord med arrow keys

Permalänk
Skrivet av TheBodyLotion:

Köpte nyligen: Ducky Keycaps Set PBT Double Shot Nordisk Svart från inet

Är detta något normalt?
https://i.imgur.com/30QYSar.png

Jag pillade med mina sådana igår och la märke till det. Det är troligen en "bushfix" för att vara säker på att det släpps igenom tillräckligt med ljus. Inget som kommer påverka negativt om än lite irriterande att produkten inte är flawless från fabrik.

Jag syftar på det undertill. Ska koppla in brädan och kolla om jag ha samma problem övertill.

Jo jag har liknande defekter, inget jag har stört mig på sedan november men ja...

Permalänk
Skrivet av Zaynee:

Någon har tips på något bra 75% keyboard i ANSI layout? Mitt Annepro känns lite litet just nu och vill gärna ha ett tagentbord med arrow keys

Har du några speciella krav utöver att det skall vara ANSI och 75%?

Vill du bygga det själv? Måste det vara programmerbart? Ska det vara trådlöst? etc.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Zaynee:

Någon har tips på något bra 75% keyboard i ANSI layout? Mitt Annepro känns lite litet just nu och vill gärna ha ett tagentbord med arrow keys

Skrivet av Rutger Janåker:

Har du några speciella krav utöver att det skall vara ANSI och 75%?

Vill du bygga det själv? Måste det vara programmerbart? Ska det vara trådlöst? etc.

Sen finns ju även 65% som jag personligen tycker är den bästa kompromissen.

Men annars är det ju bara att söka på "75% keyboard" på amazon.de eller liknande så får man fram massvis med tangentbord.
Tangentbord med gateron brytare skulle jag föredra om något, sen är det även viktigt att hålla koll på storleken på tangenterna om man tänkt byta tangenterna mot några roligare diton framöver (det ska vara så standard som möjligt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaynee:

Någon har tips på något bra 75% keyboard i ANSI layout? Mitt Annepro känns lite litet just nu och vill gärna ha ett tagentbord med arrow keys

Vill du ha det omgående? 7V är en unlimited GB, men vet inte om den fortfarande är aktiv. Leverans nästa år.

Annars kan du gå lite mer budget och köpa ett IDOBAO ID80. Finns tillgängligt att köpa från Kina på de vanliga siterna.

Själv väntar jag på Evolv 75 och Kbdfans Bella.

Visa signatur

Ton fisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cfcv86:

Vill du ha det omgående? 7V är en unlimited GB, men vet inte om den fortfarande är aktiv. Leverans nästa år.

Annars kan du gå lite mer budget och köpa ett IDOBAO ID80. Finns tillgängligt att köpa från Kina på de vanliga siterna.

Själv väntar jag på Evolv 75 och Kbdfans Bella.

IDOBAO ID80 verkar ju intressant, la en beställning precis. Tack för tipset!

Måste fundera på vilka switches och keycaps jag ska använda nu bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaynee:

Någon har tips på något bra 75% keyboard i ANSI layout? Mitt Annepro känns lite litet just nu och vill gärna ha ett tagentbord med arrow keys

Tada68, akko 3068, whitefox, nightfox

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk

Hamnade i keyboardträsket för något år sedan och är nu ute efter en 65% bräda med en viss layout.
Race3 var den närmsta prebuilden jag kunde hitta men det är rätt skramligt och pingit trots mods samt att layouten kunde varit bättre.
Har kollat på Tada68 pcb'n då den finns i ISO men slut överallt. Hittade istället Xiudi XD68. Ska vara ISO kompatibel och är programmeringsbar. Innan jag biter tänkte jag höra om någon här kör/kört den på svenska?

Permalänk
Skrivet av BirdPeople:

Hamnade i keyboardträsket för något år sedan och är nu ute efter en 65% bräda med en viss layout.
Race3 var den närmsta prebuilden jag kunde hitta men det är rätt skramligt och pingit trots mods samt att layouten kunde varit bättre.
Har kollat på Tada68 pcb'n då den finns i ISO men slut överallt. Hittade istället Xiudi XD68. Ska vara ISO kompatibel och är programmeringsbar. Innan jag biter tänkte jag höra om någon här kör/kört den på svenska?

Race3 är 75% så är du säker på att det är 65% du vill ha?

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

Race3 är 75% så är du säker på att det är 65% du vill ha?

Jodå. Avänder enbart F knappar i Visual Studio men har inget behov utav att de är unika. Home, end, pgup, pgdn använder jag hela tiden och vill ha de på en och samma rad då det är rätt effektivt.
Kan inte hitta prebuilds då de i regel har insert lr delete lr liknande istället vilka jag inte har behov utav. Stör mej generellt på att ha knappar som inte används. Bygga bord är ju också en mycket bra anledning för att mecka lite med elektronik

Permalänk
Skrivet av BirdPeople:

Jodå. Avänder enbart F knappar i Visual Studio men har inget behov utav att de är unika. Home, end, pgup, pgdn använder jag hela tiden och vill ha de på en och samma rad då det är rätt effektivt.
Kan inte hitta prebuilds då de i regel har insert lr delete lr liknande istället vilka jag inte har behov utav. Stör mej generellt på att ha knappar som inte används. Bygga bord är ju också en mycket bra anledning för att mecka lite med elektronik

Ja visst är det trevligt, synd bara att det ruinerar en. 🙃

https://heavymetalkeyboards.com/collections/groupbuy/products...
Är ett alternativ som inte är allt för dyrt, leverans till hösten dock.

Permalänk

Intresannt utseende med vikt metal, väldigt fin och coolt att det är stål. Lite fin för mej dock, kostar mer en samtliga komponenter tillsammans av det jag tänkte gå för. Antar att jag inte är tillräckligt "utvecklad" ännu.