Permalänk
Inaktiv

Portabel skärm, vad bör man köpa?

Hej!
Jag har ett tag sneglat på en portabel skärm för att enkelt kunna ta med och expandera där det behövs. De som säljs i Sverige är oftast bara USB-skärmar, de jag är ute efter bör minst ha HDMI men övriga anslutningsmöjligheter är inget större problem.

Sneglat främst på Wimaxits skärmar men känner mig tveksam till dessa, finns det något bättre? Misstänker att någon på forumet sitter på lite erfarenhet eller använder dessa i dagsläget.

https://www.amazon.de/-/en/WIMAXIT-Touchscreen-Monitor-3-Zoll...

Permalänk
Medlem

@anon5930: Msi har precis släppt en påkostad extra skärm som jag tycker du bör kolla in https://www.msi.com/Monitor/Optix-MAG161V

Permalänk
Medlem

@anon5930: Jag har en AOC 1601FWUX. Inget monster till skärm, men duger att spela lite på resande fot (har en stationär på 5 liter) och går att köra med enbart en USB-C kabel så man slipper både ACDC brick och extra sladd då USB-C -> USB-C sladd ändå är med för andra saker i min väska.

Beroende på användningsområde kan hög uppdateringsfrekvens vara något, Asus har en 240Hz om jag inte minns fel.

Permalänk
Inaktiv

Har en Asus Zenscreen som jag släpar med mig när jag jobbar hos kunder. Anslutning via USB-C. Funkar mycket bra med både bild och ström via en enda kabel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Axel95:

@anders190: Msi har precis släppt en påkostad extra skärm som jag tycker du bör kolla in https://www.msi.com/Monitor/Optix-MAG161V

Skrivet av Penguin:

@anders190: Jag har en AOC 1601FWUX. Inget monster till skärm, men duger att spela lite på resande fot (har en stationär på 5 liter) och går att köra med enbart en USB-C kabel så man slipper både ACDC brick och extra sladd då USB-C -> USB-C sladd ändå är med för andra saker i min väska.

Beroende på användningsområde kan hög uppdateringsfrekvens vara något, Asus har en 240Hz om jag inte minns fel.

Skrivet av anon193054:

Har en Asus Zenscreen som jag släpar med mig när jag jobbar hos kunder. Anslutning via USB-C. Funkar mycket bra med både bild och ström via en enda kabel.

Tack alla, blir att kolla närmare på dessa. Eller ja, jag börjad kolla redan i måndags och sen har annat kommit emellan. Nu, idag, sitter jag åter och jobbar hemifrån och behovet av en portabel skärm blir lite extra behövligt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Penguin:

@anders190: Jag har en AOC 1601FWUX. Inget monster till skärm, men duger att spela lite på resande fot (har en stationär på 5 liter) och går att köra med enbart en USB-C kabel så man slipper både ACDC brick och extra sladd då USB-C -> USB-C sladd ändå är med för andra saker i min väska.

Beroende på användningsområde kan hög uppdateringsfrekvens vara något, Asus har en 240Hz om jag inte minns fel.

Antar att det är denna Asus XG17? https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5320003
Ganska fet, lite mer än jag behöver men samtidigt en fin skärm. Nu är det inte spel jag egentligen är i behov av men just att kunna köra HDMI (de flesta stödjer USB-C vad jag ser som standard) gör den lätt att använda till flera system. Batteri är inte fel heller.

Å andra sidan får jag en bra nog skärm för halva priset, ganska inne på MSIs skärm. Blir att klura lite till iallafall.
Nuvarande privata laptop var billigare i köp än denna skärm, men skärmar har en förmåga att användas länge. Att Asus skärm sedan går att fästa i ett stativ är inte helt dumt heller.

Permalänk
Medlem

@anon5930: Yes, den Asus skärmen var det jag syftade på.

Det fina med USB-C skärmarna är att du enbart behöver USB-C kabeln för både strömmatning och bildöverföring. Liknande situation med USB-A skärmar med oftast.

Det jag skulle fråga mig är om du [b]måste[/b ]ha en portabel skärm? Om ja, ska den användas till saker där färgåtergivning och uppdateringsfrekvens spelar roll? Om ja, då blir det dyrt.
Skärmen jag har (FWUX1601) är inget att ha till foton eller seriöst spelande, men perfekt extraskärm till laptopen/paddan på jobbresa.
För många av mina tillämpningar räcker det gott med att nyttja iPadens yta via appar (Sidecar eller DuetDisplay).