Hur gör ni för att spara pengar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Lägenheten funkar fint tack, trivs utmärkt.

Ja som sagt. Alla får göra som de vill. Men det ger en skev bild när det framställs som någon form av normaltillstånd.

I en annan tråd (hur man investerar) var det någon som investerat 70% av sin förmögenhet i 2 stsrtups (tolka jag det som). Och någon annan påhejade och tyckte att det var bra.

I denna tråd köper du en tesla för en halv miljon samtidigt som du blir påhejad av aktsu. Samtidigt bor du i en skolåda i den yttersta utkanten av stan. Om man läser bara det första så ger det nog en förvrängd syn.

Det är nog inte helt olikt hur folk postar sina perfekta liv på instagram samtidigt som de blir påhejade genom likes. Samtidigt som andra ser detta och tror att det är någon form av helhet de får presenterad.

Aja.

Tycker dessutom att ditt exempel nog inte är ett bra exempel på hälsosamt sparande. Om man bor så kasst och sedan köper en tesla i en stad som har bland världens bästa kollektivtrafik... Mkt märkligt!

Pizzabagarbil kallade man det förr iaf.

Permalänk
Medlem

@PlogarN97:

Det är väl inget konstigt att man värderar saker olika? Svenskar värderar ju ofta bostad högt (verkar mest som man vill skryta inför vänner) och bilar lågt men det är ju inte hur det ser ut i alla länder (där skryter folk med bilar). Personligen tycker jag att roliga bilar är värt en hel del medan bostad för mig mest är tak över huvudet som skall ha nära till kontoret (även om jag gillar rent och minimalistiskt). Hade jag och frun inte varit rätt introverta och gilla eget space hade jag utan problem kunnat bo mindre också.

Givet vad han skrivit tidigare verkar han ju ha koll på sin ekonomi och utgifter så jag tror knappast att hans köp av bil hindrar honom från att flytta ifall han skulle vilja det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

@PlogarN97:

Det är väl inget konstigt att man värderar saker olika? Svenskar värderar ju ofta bostad högt (verkar mest som man vill skryta inför vänner) och bilar lågt men det är ju inte hur det ser ut i alla länder (där skryter folk med bilar). Personligen tycker jag att roliga bilar är värt en hel del medan bostad för mig mest är tak över huvudet som skall ha nära till kontoret (även om jag gillar rent och minimalistiskt). Hade jag och frun inte varit rätt introverta och gilla eget space hade jag utan problem kunnat på mindre också.

Givet vad han skrivit tidigare verkar han ju ha koll på sin ekonomi och utgifter så jag tror knappast att hans köp av bil hindrar honom från att flytta ifall han skulle vilja det.

Jag säger inte emot att folk har rätt att prioritera olika i sina liv.

Men jag tycker ändå det ger en felaktig bild att i en tråd ”hur sparar ni pengar” genom att presentera att man köper en tesla när man bor innanför stockholms tullar (eller precis invid då han verkar bo i ~Norrtull).

För att det ska platsa i denna tråd bör man nog ge ett mer fylligt inlägg där man beskriver att man reser med bil en lång väg och inte kan åka kollektivt, och därmed gör en eventuell besparing genom att köpa en elbil.

Att bara skriva att man inte vet hur man ska bränna sina pengar och därmed köper en tesla tycker jag inte tillför så mycket i tråden.

Och den andra aspekten med den ganska skeva fördelningen med att bo två pers på 24 kvadrat och köper en tesla. Ger en dålig smak i munnen i denna tråd. Ex ”Jag åt oxfilé till middag igår från östermalms saluhall” (föresten var jag tvungen att hoppa över frukost och lunch för jag inte hade råd).

Och som sagt. Om man inte har väldigt speciella behov så lär för de allra flesta cykel + bättre boende eller sl kort + bättre boende vara ett bättre val än att köpa en tesla och bo i en skokartong. Annars får man nog argumentera anser jag än att bara konstatera att man köpt en tesla. Som sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Jag säger inte emot att folk har rätt att prioritera olika i sina liv.

Men jag tycker ändå det ger en felaktig bild att i en tråd ”hur sparar ni pengar” genom att presentera att man köper en tesla när man bor innanför stockholms tullar (eller precis invid då han verkar bo i ~Norrtull).

För att det ska platsa i denna tråd bör man nog ge ett mer fylligt inlägg där man beskriver att man reser med bil en lång väg och inte kan åka kollektivt, och därmed gör en eventuell besparing genom att köpa en elbil.

Att bara skriva att man inte vet hur man ska bränna sina pengar och därmed köper en tesla tycker jag inte tillför så mycket i tråden.

Och den andra aspekten med den ganska skeva fördelningen med att bo två pers på 24 kvadrat och köper en tesla. Ger en dålig smak i munnen i denna tråd. Ex ”Jag åt oxfilé till middag igår från östermalms saluhall” (föresten var jag tvungen att hoppa över frukost och lunch för jag inte hade råd).

Och som sagt. Om man inte har väldigt speciella behov så lär för de allra flesta cykel + bättre boende eller sl kort + bättre boende vara ett bättre val än att köpa en tesla och bo i en skokartong. Annars får man nog argumentera anser jag än att bara konstatera att man köpt en tesla. Som sagt.

Fast nu antar du ju saker som nödvändigtvis inte stämmer. Du antar att spendera pengar på bil betyder avkall på bostaden, du antar också att personen tycker att ett större boende är bättre. Inget av dessa behöver ju stämma, att köpa ett större boende innebär ju t.ex. en högre exponering mot fastighetsmarknaden vilket ju inte är något alla vill ha oavsett om de skulle ha pengar nog att köpa utan lån.

Finns många idag som tror på nedåtgående bostadspriser och då är det ju galenskap att öka sin exponering mot den marknaden om man inte får något större värde av det.

Tycker denna diskussion är rätt central för tråden faktiskt då man med ditt tankesätt inte kan spara in pengar på t.ex. mat samtidigt som man köper en speldator för då har man svultit sig för att köpa en dator. Man kan faktiskt spara in på något och spendera på något annat utan att ha spenderat pengarna på bekostnad av det man spara in på.

Om man kikar på att köpa en lite sportigare bil så är en elbil ofta ett billigare alternativ trots inköpspriset, totalkostnaden blir helt enkelt lägre. Det kanske inte är det billigaste sättet att transportera sig men tråden kan ju inte bara handla om det absolut billigaste sättet att göra aktivitet A.

Att försöka nedvärdera hans bostad genom att säga att han ”bor kasst” och i ”yttersta utkanten av stan” vet jag inte riktigt varför du gör. Nu vill jag inte försöka vara taskig men givet hur du beskrev din bostadssituation i en annan tråd skall du kanske inte sätta dig på för höga hästar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Fast nu antar du ju saker som nödvändigtvis inte stämmer. Du antar att spendera pengar på bil betyder avkall på bostaden, du antar också att personen tycker att ett större boende är bättre. Inget av dessa behöver ju stämma, att köpa ett större boende innebär ju t.ex. en högre exponering mot fastighetsmarknaden vilket ju inte är något alla vill ha oavsett om de skulle ha pengar nog att köpa utan lån.

Finns många idag som tror på nedåtgående bostadspriser och då är det ju galenskap att öka sin exponering mot den marknaden om man inte får något större värde av det.

Tycker denna diskussion är rätt central för tråden faktiskt då man med ditt tankesätt inte kan spara in pengar på t.ex. mat samtidigt som man köper en speldator för då har man svultit sig för att köpa en dator. Man kan faktiskt spara in på något och spendera på något annat utan att ha spenderat pengarna på bekostnad av det man spara in på.

Om man kikar på att köpa en lite sportigare bil så är en elbil ofta ett billigare alternativ trots inköpspriset, totalkostnaden blir helt enkelt lägre. Det kanske inte är det billigaste sättet att transportera sig men tråden kan ju inte bara handla om det absolut billigaste sättet att göra aktivitet A.

Att försöka nedvärdera hans bostad genom att säga att han ”bor kasst” och i ”yttersta utkanten av stan” vet jag inte riktigt varför du gör. Nu vill jag inte försöka vara taskig men givet hur du beskrev din bostadssituation i en annan tråd skall du kanske inte sätta dig på för höga hästar...

Jag håller med dina punkter att man kan prioritera olika. Men jag som sagt önskar Irregulars redogörelse för hur teslan innebär en besparing istället för enbart ”Nu har jag köpt en Tesla”. Åtminstone för att platsa i denna tråd.

Om tråden är ”Hur spenderar du dina pengar?” då kan det räcka med att enbart skriva att man köpt en tesla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Jag håller med dina punkter att man kan prioritera olika. Men jag som sagt önskar Irregulars redogörelse för hur teslan innebär en besparing istället för enbart ”Nu har jag köpt en Tesla”. Åtminstone för att platsa i denna tråd.

Om tråden är ”Hur spenderar du dina pengar?” då kan det räcka med att skriva att man köpt en tesla.

Ja det är ju helt rimliga frågor att ställa, och som han säkert kunde prata om. Däremot var det första du skrev spydigheter om att han bodde på 24 kvadrat och därför inte borde spendera mycket på en bil, två saker som inte har med varandra att göra. När han dessutom säger att han är helt nöjd med sitt boende går du över till att kalla hans boende kasst. Kan säga att för mig så verkade det inte som du ville förstå varför han postade det i denna tråden utan det spreds mer en lukt av jante...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja det är ju helt rimliga frågor att ställa, och som han säkert kunde prata om. Däremot var det första du skrev spydigheter om att han bodde på 24 kvadrat och därför inte borde spendera mycket på en bil, två saker som inte har med varandra att göra. När han dessutom säger att han är helt nöjd med sitt boende går du över till att kalla hans boende kasst. Kan säga att för mig så verkade det inte som du ville förstå varför han postade det i denna tråden utan det spreds mer en lukt av jante...

Luktar mer som att personen som kommenterar är avis på att han/hon inte har en Tesla... Back to topic, sparar pengar genom att snipa aktier nu i kris tider när dem är väldigt låga, sparar ett visst kapital på räntekonto och köper inte massa onödigt bara för att man har mycket större inkomst en utgifter.

Sen inte ta massa saker på avbetalning tex som en del gör, och sedan hamna hos kronofogden.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk

Jag försöker som student försöka investera så mycket som är möjligt nu när börserna faller. Har fått upp ögonen för börsen de senaste åren och inte kunnat investera några stora summor men tar examen nu i början på juni och får mer pengar när jag börjar jobba. Kommer då fortsätta på samma spår och försöka investera så mycket som möjligt under Coronakrisen innan börserna återgår till det normala.

Visa signatur

Citera mig för svar!

Permalänk
Mattecoach

@Smileduck: Börsen har återgått till "det normala", enligt mig är det snarare större risk nu då värderingarna är som före krisen men krisen är inte över.

Permalänk
Skrivet av PuMaH:

@Smileduck: Börsen har återgått till "det normala", enligt mig är det snarare större risk nu då värderingarna är som före krisen men krisen är inte över.

Håller inte med dig i detta då olika bolag går upp och ner orimligt mycket fortfarande jämfört med tidigare. Detta är dock en annan diskussion som inte passar i denna tråden och visar som alltid att alla har olika uppfattningar.

Visa signatur

Citera mig för svar!

Permalänk
Medlem

Jag bakar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

För att kunna spara pengar så är min teori att man måste vara medveten om vad man lägger pengar på.
1. Medvetenhet
2. Dokumentera
3. Optimera
4. Realisera

Jag använder mig utav ett program som heter MoneymanagerEX och det har jag gjort sen 2009. Har transaktioner från den tiden. Visst kan man använda ett excelark om man vill göra det manuellt. Jag bokför transaktionen och knyter det till en viss kategori. Det gör att jag kan snabbt få en överblick över vad jag har lagt pengarna på.

Därefter behöver man börja optimera. Måste jag lägga 10K på mat eller räcker det med 8K? När man har optimerat klart så får man följa sin plan. Vissa gör en budget. Det gör jag inte. Driv ditt hem som ett företag, in måste vara mer än ut. Resten sparas till buffert och sen kan man investera när bufferten är fylld.

Jag tycker 114 kvadrat för min sambo och min son är för litet. Men tur att vi är olika.

Jag körde också med MoneyManagerEX förut, runt 2010 eller så, men slutade med det när jag bytte dator. Går det att spara transaktionerna online i molnet på något vis idag?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Jag körde också med MoneyManagerEX förut, runt 2010 eller så, men slutade med det när jag bytte dator. Går det att spara transaktionerna online i molnet på något vis idag?

Inte svar på din fråga, men: YNAB (https://www.youneedabudget.com/) är molnbaserat (web och mobilapp). Sen finns ju alltid möjligheten att synca filer med t.ex. Nextcloud, om man kör ett program som "sparar till fil" på en dator.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mirialia:

Jag körde också med MoneyManagerEX förut, runt 2010 eller så, men slutade med det när jag bytte dator. Går det att spara transaktionerna online i molnet på något vis idag?

Jag kör via dropbox och synkar mot fil. Är lite osäker med molnet faktiskt.