Swish låter användare driva in betalningar

Permalänk
Medlem

Haha, man blir ju inte direkt förvånad över nåt sånt här i Sverige, de kriminellas paradis. Utvekligsteamet på Swish verkar vara lika skarpa som Sveriges regering.

Permalänk
Medlem

wow detta kommer ju inte gå åt helvete fort. onä....

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk

Klarar mig utan den egenskapen,så avaktiverat den i inställningarna.men borde ju vara avstängd från början kan man tycka.

Visa signatur

Asus rog crosshair VII Hero x470. AMD 5800x Be quiet dark rock pro 4 cpu kylare. Corsair 3600mhz minne 32gig. Asus tuf 3080 oc grafikkort plus några ssd och mekaniska hårddiskar. Be quiet pure base 500DX vit datorlåda. En samsung G7 32 curved 240hz skärm plus en samsung 24 tum 60hz. Epos hörlurförstärkare. Epos H6pro closed hörlurar. Asus ROG mus och tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Saknar du läskunskap eller? Man ser väl på 0,5 sekunder om det är rätt eller inte. Eller brukar du knappa in koden för BankID direkt rutan kommer upp utan att kontrollera om det är korrekt?

Förstår inte hur folk kan tycka att detta är ett problem. Visst för gamlingar, hade ju varit bra om det var default AV.

Jag kan läsa OCH är gammal OCH tycker att det är ett problem OCH har stängt av funktionen OCH vill slippa att få alla förfrågningar om "skänk en slant till följande ändamål" eller "Klicka här för att skänka 100 kr i månaden till ..." som oundvikligen kommer att komma. Räcker gott och väl med TV-reklam och tiggarbrev via snigelpost.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av serafim:

Jag kan läsa OCH är gammal OCH tycker att det är ett problem OCH har stängt av funktionen OCH vill slippa att få alla förfrågningar om "skänk en slant till följande ändamål" eller "Klicka här för att skänka 100 kr i månaden till ..." som oundvikligen kommer att komma. Räcker gott och väl med TV-reklam och tiggarbrev via snigelpost.

Ska en privatperson alltså skicka en förfrågan till dig om att skänka pengar till hen så att denna kan skänka det till välgörenhet?

Vad har TV-reklam med detta att göra? Har dessutom aldrig sett ett tiggarbrev via vanlig post, låter inte som något vanligt förekommande?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Hittar inte funktionen i min app, v5.01, Andriod.
Läser dock i deras FAQ att det finns en begränsning på max 30 request på 2 veckor, och max 900/gång (banker kan ha egna gränser). Detta i kombination med att folk kan stänga av funktionen gör ju att den blir ganska oanvändbar "i ärliga syften". Många kommer ha funktionen avstängd så det kommer inte fungera, och ibland blir beloppet för stort. Lika bra att bara be dem skicka istället.
Men för bedragare/säljare/tiggare/insamlingar kommer det säkert fungera, men det känns ju inte särskilt önskvärt.

Skulle kunna vara en bra funktion men behöver slipas lite på inställningarna skulle jag säga.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av iFraja:

Håller med i mycket av det du säger, men "gnällandet" gäller väl främst att man som användare exponeras för en risk eftersom funktionen är påslagen från början och att du endast kan välja "allt eller inget". Själv har jag ingen önskan att ta emot förfrågningar från nummer jag inte känner till, därav blir funktionen avslagen. Sen är det väl främst äldre som är riskgruppen här och även om det är finns ett personligt ansvar kan man som tjänsteleverantör med enkla medel underlätta så att vi slipper "vänta och se".

Alltså, det där beror ju på hur man definierar risk och vad som är spärrat och vad som är möjligt.

Är det möjligt att skicka en bedräglig förfrågan till en person? Ja, det är det. Är det möjligt att skicka det till flera? Sannolikt. Men tillräckligt många för att det ska bli en risk? Det vet vi inget om idag.

Om det finns effektiva spärrar för hur många förfrågningar man får skicka (vilket jag ändå måste anta finns, eftersom jag förutsätter att Swish vet vad de pysslar med ) så finns inte denna bedrägeririsk på samma sätt.

Permalänk
Medlem

Totalt meningslös funktion som lär användas flitigt av bedragare. De kan väl åtminstone göra så att det är avstängt default och kräver att man gör ett aktivt val?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trebsor:

Nice, hur många bottar kommer sitta och spamma requests till folk nu och lyckas pricka rätt hos någon som precis väntar sig en förfrågan och bara trycker in sin PIN utan att läsa?

Eller är jag bara grinig nu igen?

Skrivet av Lagers:

Som de flesta i tråden redan sagt och uppmärksammat, men säger det igen:

Swish borde inte ha en sådan funktion alls! Om en vän har glömt att betala en skuld så pratar man med denna person på riktigt!

Kommer bara utnyttjas av bedragare som vill sno åt sig pengar. Ännu en sak som oaktsamma människor kommer bli lurade på. Så synd!
Kommer man säkert få höra från släkt och vänner hur de/deras vänner blivit lurade att betala på swish. suck!

Tänkt dock på att varje Switch-användare måste vara verifierad via sin bank via BankID. För att öppna bankkonto krävs ett svensk personnummer och id-handling. Ser man att en swish-användare skickar tusentals förfrågningar lär det kontot förmodligen bli spärrat ganska omgående.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Bankerna flyttar över ansvaret på användarna, wohoo! Hur stor är sannolikheten att man skulle få tillbaka pengar som råkats skicka/ge bort för att man trycker av vana?

Permalänk
Medlem
Skrivet av g146:

Bankerna flyttar över ansvaret på användarna, wohoo! Hur stor är sannolikheten att man skulle få tillbaka pengar som råkats skicka/ge bort för att man trycker av vana?

Om du bara spontant kastar pengar till folk som ber om dem utan att titta på mottagaren så blir det nog inga pengar i retur...

Permalänk
Avstängd

Blir glad att se att alla i denna tråd gemensamt anser att det är galenskap! Håller helt med!

Permalänk
Avstängd

Jag tycker det känns som en ganska bra funktion. Just delning av nota eller liknande är ju ganska vanliga användningsområden för Swish och då passar den bra. Självklart ska det finnas, och finns, begränsningar i hur många requests man kan skicka och de lär som sagt stänga ner denna funktion snabbt för användare som verkar missbruka den.

Permalänk
Medlem

Känns ändå som om man borde börja med lite bedrägerier, eftersom majoriteten här verkar skicka iväg pengar till höger och vänster bara de får en popup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Känns ändå som om man borde börja med lite bedrägerier, eftersom majoriteten här verkar skicka iväg pengar till höger och vänster bara de får en popup.

Du överskattar verkligen människor, och framförallt äldre som inte är vana vid teknik. Tänk på att folk faktiskt går på Nigeria-mailen och att Microsoft ringer dem ifrån Indien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Ska en privatperson alltså skicka en förfrågan till dig om att skänka pengar till hen så att denna kan skänka det till välgörenhet?

Nja, alla välgörenhetsorganisationer som nu kan ta emot pengar via Swish, eller varför inte personer som ger sig ut för att vara välgörenhetsinrättning av något slag.

Skrivet av Lagerlöf:

Vad har TV-reklam med detta att göra? Har dessutom aldrig sett ett tiggarbrev via vanlig post, låter inte som något vanligt förekommande?

I TV förekommer massor av inslag från just välgörenhetsorganisationer och har man någon gång skänkt pengar till välgörenhet så kommer deras "tiggarbrev" med jämna mellanrum per post. Jag får nog minst ett i veckan angående hungriga barn, barn som behöver medicinsk vård, barn som behöver skolgång, hjärt- och lungfonden, olika cancerforskningar, m.m.

Och nu kan de komma via Swish (men inte till mig)

Permalänk
Medlem

Swish, mobilt bankid mm är funktioner som folierhattar avskytt nu en längre tid.
Nu får dom ytterligare argument.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trebsor:

Du överskattar verkligen människor, och framförallt äldre som inte är vana vid teknik. Tänk på att folk faktiskt går på Nigeria-mailen och att Microsoft ringer dem ifrån Indien.

...och äldre med begynnande demens, som folk/företag älskar att lura. Är man ung och frisk och inte varit igenom den svängen med sina föräldrar än är det lätt att vräka ur sig en massa saker som att det bara är att spärra hit och dit, ta av dom telefonen o.s.v., till er säger jag: återkom när ni själva varit igenom det, då har ni förtjänat rätten att uttala er.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

...och äldre med begynnande demens, som folk/företag älskar att lura. Är man ung och frisk och inte varit igenom den svängen med sina föräldrar än är det lätt att vräka ur sig en massa saker som att det bara är att spärra hit och dit, ta av dom telefonen o.s.v., till er säger jag: återkom när ni själva varit igenom det, då har ni förtjänat rätten att uttala er.

Äldre med begynnande demens ska inte ha swish till att börja med i så fall. Så det är ett icke-argument.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Tänkt dock på att varje Switch-användare måste vara verifierad via sin bank via BankID. För att öppna bankkonto krävs ett svensk personnummer och id-handling. Ser man att en swish-användare skickar tusentals förfrågningar lär det kontot förmodligen bli spärrat ganska omgående.

Det hindrar inte bedragare nu att du/polisen redan vet vem det är.
Har två händelser i släkten där den ena var en bedragare som kom in på fb kontot och låtsades vara släktingen. Bedragaren chattade med vänner och släkten och sa att denna var skyldig pengar till ett företag för varor. Så ville att det skulle SWISHA pengar till en viss person. De flesta drog ju öronen åt sig men inte alla, en del vänner till släktingen försökte att skicka pengar (tror det var ca 400:-) men lyckades inte med det av någon anledning. Tyvärr ville inte släktingen polisanmäla. Fast vi visste exakt vem som hade detta nummret som vi skulle swisha till. I detta fall skulle det vara så mycket smidigare för bedragaren att skicka en förfrågan så det gick fortare och man inte hinner tänka så mycket.

Det andra är en bedragare på blocket om en försäljning av monitor, där var allt bra tills man fick pengar genom SWISH. Än så länge är inte polisutredningen nedlagd, men gått säkert en månad och sådant här borde vara lätt att lösa.

För sådana här personer som bedrar genom swish handlar det inte om stora summor pengar. Utan bara pengar för dagen eller för några dagar.

Nu ska det finnas en begränsning så att inte detta inte blir storskalig verksamhet, men om du som bedragare skickar 10 förfrågningar per vecka och lyckas få ihop kanske 200 kronor eller liknande så tror jag att dessa bedragare känner att det är lönsamt. (5min jobb ger 200:-) Och om bara några förfrågningar går igenom per vecka kommer inte systemet flagga något misstänkt. Och för varje anmälan från en som blivit bedragen så handlar det kanske om 100kr, så det kommer inte tas på allvar av bankerna och polisen. och så länge bankerna inte har bevis från polisen så kan de fortsätta, bara byta telefonnr så kan inte polisen koppla samman det på anmälan eftersom den som anmäler inte vet bedragarens pers.nr.
Edit: Tänkte inte efter. Finns ju namn på personen i appen.

Jag hoppas att jag har helt fel och överreagerar! Hoppas verkligen att ni som inte är oroliga kommer ha rätt!

Tänkte inte efter
Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Avstängd
Skrivet av serafim:

Nja, alla välgörenhetsorganisationer som nu kan ta emot pengar via Swish, eller varför inte personer som ger sig ut för att vara välgörenhetsinrättning av något slag.

I TV förekommer massor av inslag från just välgörenhetsorganisationer och har man någon gång skänkt pengar till välgörenhet så kommer deras "tiggarbrev" med jämna mellanrum per post. Jag får nog minst ett i veckan angående hungriga barn, barn som behöver medicinsk vård, barn som behöver skolgång, hjärt- och lungfonden, olika cancerforskningar, m.m.

Och nu kan de komma via Swish (men inte till mig)

Swish för företag/organisationer skiljer sig från swish för privatpersoner.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Äldre med begynnande demens ska inte ha swish till att börja med i så fall. Så det är ett icke-argument.

...som sagt du äger inte rätt att uttala dig förren du har hanterat dina egna föräldrar med begynnande demens.

Det verkar så enkelt när man är ung och frisk, det är en helt annan situation när man sitter där med sina föräldrar som inte tycker att de har ett problem och du ser att de uppenbarligen har det. Det är en lång och j-vligt mödosam process att få någon "omyndigförklarad" i Sverige.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

...som sagt du äger inte rätt att uttala dig förren du har hanterat dina egna föräldrar med begynnande demens.

Det verkar så enkelt när man är ung och frisk, det är en helt annan situation när man sitter där med sina föräldrar som inte tycker att de har ett problem och du ser att de uppenbarligen har det. Det är en lång och j-vligt mödosam process att få någon "omyndigförklarad" i Sverige.

Du äger inte heller rätten att bestämma vem som har rätt att uttala sig eller vems åsikt som är värd mer. Så lägg ner bara.

Jag har morföräldrar som börjar bli på gränsen för gamla för dessa saker.

Varför klagar du inte över hur det fungerar med till exempel körkort då? Varför finns det ingen åldersgräns uppåt på dessa?

Det är ett helvete med folk som ska lura äldre personer att köpa på sig skit de inte behöver och liknande, men precis som med allt annat så är det användaren som har ansvaret, inte de som utvecklar (Swish i detta fall). Klarar man inte av detta ansvar, ålder/sjukdom whatever, ska man inte heller ha tillgång till bankid och swish. Precis som de satt en gräns neråt för att kunna nyttja detta.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Hade 5.0.2 (iOS) men fick inte upp inställningen. Startade om appen och då dök den upp ifall någon var lika förvirrad som jag.

Kan även passa på att tipsa om att Teamviewer går att installera på mobiltelefon ifall ni har föräldrar som ni kanske vill hjälpa att stänga av funktionen om de inte lyckas göra det själva (ladda ner en appa brukar väl iofs vara minst lika svårt...).

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Äldre med begynnande demens ska inte ha swish till att börja med i så fall. Så det är ett icke-argument.

Är det något annat som mina (och min frus) barn ska ta ifrån oss bara för att vi är lite till åren? En lista vore bra att ha! Om jag börjar bli dement får nog andra uttala sig om men det kan ju finnas sådana åsikter. Vi gamlingar kan ju inte riktigt bedöma oss själva...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Jag har morföräldrar som börjar bli på gränsen för gamla för dessa saker.

Varför klagar du inte över hur det fungerar med till exempel körkort då? Varför finns det ingen åldersgräns uppåt på dessa?

Se till att ta mobilerna av dina morföräldrar då och återkom och rapportera hur lätt det gick sen.

Jag kan klaga på körkort och andra saker som brister i det här landet också, men tråden handlar om swish.

Varför införa saker som underlättar för bedrägeri?

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trebsor:

Du överskattar verkligen människor, och framförallt äldre som inte är vana vid teknik. Tänk på att folk faktiskt går på Nigeria-mailen och att Microsoft ringer dem ifrån Indien.

Microsoft har ringt mig från Indien på riktigt några gånger. Jag har också fått ett antal samtal som påstods komma från MS förstås, men Indien har ju blivit världens (åtminstone den engelsktalande delens) callcenter så det är inte konstigt att det kommer legitima samtal därifrån.

Men lösningen är väl ganska enkel: Få era föräldrar eller vilka det nu är ni är oroliga över att stänga av denna funktionalitet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mindfighter:

Varför införa saker som underlättar för bedrägeri?

Vad är det för argument?

Ska vi lägga ner telefon för att folk ringer och luras? Lägga ner mail för att folk skickar Nigeriabrev? Lägga ner Facebook för att folk scammar genom Facebook? Lägga ner Sweclockers för att folk ibland postar felaktig information om hur man bygger datorer?

Kan passa på att stänga ner alla motorvägar för att det finns vägpirater, och ställa in alla tåg för att folk plankar, och ta bort allt syre i atmosfären för att det gör att man kan bränna upp saker.

Eller för att försöka återgå till ämnet, lägga ner Mobilt BankID helt eftersom folk inte tänker sig för innan de signerar.

Det här är en bra funktion som underlättar i vardagen för vanliga människor. Dessutom är det väldigt lätt att spåra upp och förhindra missbruk (förutsatt att Swish lägger på lite vettiga gränser). Varför ska vi skita i att införa saker som förbättrar och förenklar vår vardag bara för att de kan missbrukas?

Permalänk
Medlem

Bra funktion, men ser skeptiskt till detta att de skulle användas till rätt syfte utan att användas fel.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pillertrillaren:

Men gud va paranoida ni är 😂 Denna funktion har funnits sedan begynnelsen i de finska motsvarigheterna till swish, aldrig sett en rubrik angående missbruk 😉

Ja precis! I MobilePay har funktionen funnits sedan vem vet när. Har inte på fem år fått en enda oönskad förfrågan.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Core i7-6700K @ 4.4 GHz | Asus GeForce GTX 1080 Strix | 16GB Kingston HyperX Fury 2666MHz | MSI Z170A Gaming M5 | Fractal Design Edison M 750W | ASUS MX279 27" | Samsung SM951 256GB + Intel 520 240GB