Swish låter användare driva in betalningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFraja:

Det behöver man inte, bara att skicka.

Enligt artikeln (och enligt Swish), måste man signera med mobilt Bank-ID

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Ni gör en hönsgård av en fjäder.

"Förfrågningar är endast påslaget från start för personer över 18 år och det finns tydliga begränsningar för funktionen. För användare under 18 år krävs att funktionen slås på, något som ser olika ut beroende på vilken bank man har. Dessa användare rekommenderas därför vända sig till sin bank för aktuella villkor vid aktivering av tjänsten. Det finns alltid möjligheten att slå av funktionen, neka förfrågningar samt att blockera personer som swishar eller skickar förfrågningar. Precis som vid vanliga Swish-betalningar ska man alltid kontrollera betalningen innan man signerar med Mobilt BankID."

Gillar man det inte så är det bara att inte ha det igång

Saker kommer alltid försöka utnyttjas, betyder inte att hela idéen är dålig och inte borde finnas.

Men det skulle ju lösa i princip allt om det krävdes bank-id signering för att skicka ut en förfrågan.

Fast nu är det alltså en funktion som per default är aktiverad, vilket förmodligen den större skaran av Swish-användare inte kommer ha en aning om hur man stänger av - eller att det ens går att stänga av för den delen.

En sån här funktion borde helt klart vara avstängd från första början, för att ge personer möjligheten till att ta emot förfrågningar (och eventuellt en lista med telefonnummer som är "trusted").

Skrivet av serafim:

Enligt artikeln (och enligt Swish), måste man signera med mobilt Bank-ID

"... sedan är det bara för användaren[läs: mottagaren] att godkänna förfrågan, kontrollera samt signera betalningen med Mobilt BankID"

Det framgår ingen information alls som tyder på att den som initierar förfrågan måste signera detta med BankID.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felmet:

Detta måste vara bland det roligaste jag läst. För det enkla faktum att de enda som kan ha nytta av det är de som inte vill prata med folk utan bara få in pengar för "varor och tjänster" som inte betecknas som lagliga.
Så snart är det väl bara till att ha en färdig anmälan om bedrägeri försök att bara klistra in för varje okänt nummer som begär pengar å skicka till polisen.
Till de som kanske vet, men har inte swish lite problem med penningtvätteri redan samt lagliga svårigheter just runt ansvar och redovisning av överföringar till åklagare och liknande?

Saxat från Dagens Juridik

"Swish i sin nuvarande form är kriminellas våta dröm, eftersom betalningstjänsten inte är rapporteringspliktig enligt penningtvättslagen och GetSwish AB inte behöver meddela Finanspolisen när de har misstankar om penningtvätt eller terrorfinansiering (för det ska affärsbankerna själva göra). Betaltjänsten har funnits sedan 2012, men det är först i år som polisen vaknar till liv och skickar en begäran till Justitiedepartementet, om att regelverket bör skärpas. Polisens nationella operativa avdelning (NOA) skriver i ett dokument: “Swish är ett direkt led i penningtvätt då tjänsten möjliggör att brottsvinster med hög omsättningshastighet kan skiktas i flera led”. En statligt ägd betalningstjänst hade kunnat underlätta för polisen. Nu måste polisen sitta passivt och vänta på affärsbankerna och hoppas att dessa tjallar på sina kunder, om de ens märker av några incidenter. "

Visa signatur

Moderkort: Asus P9X79 Processor: I7 4930K @ 4,6 GHz 6C/6HT Kylning: Corsair H100 Minne: 32Gb Corsair Dominator Platinum Grafik: Asus Strix RTX 3080 OC Lagring: Samsung 860 EVO 500Gb (OS) Samsung EVO 870 1Tb, Samsung 840 EVO 250Gb + WD Black 1Tb Nätagg: Corsair HX 850w Chassie: Corsair Obsidian 650D Skärm: Dell U2713 @ 2560 X 1440 2 X Dell U2410 @ 1920x1200 OS: Windows 10

Permalänk

Men gud va paranoida ni är 😂 Denna funktion har funnits sedan begynnelsen i de finska motsvarigheterna till swish, aldrig sett en rubrik angående missbruk 😉

Permalänk
Medlem

Ser fram emot att bli spammad av mina tiggare till tonårsbarn...

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Ni gör en hönsgård av en fjäder.

"Förfrågningar är endast påslaget från start för personer över 18 år och det finns tydliga begränsningar för funktionen. För användare under 18 år krävs att funktionen slås på, något som ser olika ut beroende på vilken bank man har. Dessa användare rekommenderas därför vända sig till sin bank för aktuella villkor vid aktivering av tjänsten. Det finns alltid möjligheten att slå av funktionen, neka förfrågningar samt att blockera personer som swishar eller skickar förfrågningar. Precis som vid vanliga Swish-betalningar ska man alltid kontrollera betalningen innan man signerar med Mobilt BankID."

Gillar man det inte så är det bara att inte ha det igång

Saker kommer alltid försöka utnyttjas, betyder inte att hela idéen är dålig och inte borde finnas.

Men det skulle ju lösa i princip allt om det krävdes bank-id signering för att skicka ut en förfrågan.

Tycker inte riktigt att vi gör en hönsgård av en fjäder här.

Att den är avslagen för alla under 18 är mycket bra, också bra om man själv kan stänga av funktionen i sin app. Men det stora problemet är inte vi som kan hitta inställningar, är teknisk kunniga utan det är alltid de äldre mest, men även alla åldrar som inte är så duktiga på teknik som vi är. De kommer bli lurade av detta, och de kommer inte gå in och stänga av den funktionen i appen.

Och människor blir lurade av swish redan innan detta, de som lurar bryr sig inte om att polisen kan ta reda på vem de är. Nu kan de lättare lura fler och få in mer pengar snabbare.
Tycker inte man ska skicka en faktura (förfrågan) till en kompis eller släkting genom en app, utan prata med denna personen i fråga.
Tanken är ju bra till t.ex fb-affärer och sådant, men det hela bygger ju på att alla är ärliga och inte utnyttjar denna funktion för att lura folk.

Edit: Finns en avknapp för förfrågan nu i Andoid-appen. Så nu är jag skyddad mot massa förfrågningar iaf.

avknapp
Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trebsor:

Nice, hur många bottar kommer sitta och spamma requests till folk nu och lyckas pricka rätt hos någon som precis väntar sig en förfrågan och bara trycker in sin PIN utan att läsa?

Eller är jag bara grinig nu igen?

Det var min första tanke också!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagerlöf:

Ni gör en hönsgård av en fjäder.

"Förfrågningar är endast påslaget från start för personer över 18 år och det finns tydliga begränsningar för funktionen. För användare under 18 år krävs att funktionen slås på, något som ser olika ut beroende på vilken bank man har. Dessa användare rekommenderas därför vända sig till sin bank för aktuella villkor vid aktivering av tjänsten. Det finns alltid möjligheten att slå av funktionen, neka förfrågningar samt att blockera personer som swishar eller skickar förfrågningar. Precis som vid vanliga Swish-betalningar ska man alltid kontrollera betalningen innan man signerar med Mobilt BankID."

Gillar man det inte så är det bara att inte ha det igång

Saker kommer alltid försöka utnyttjas, betyder inte att hela idéen är dålig och inte borde finnas.

Men det skulle ju lösa i princip allt om det krävdes bank-id signering för att skicka ut en förfrågan.

Tack för info, jag stängde av denna funktion med förfrågningar direkt i appen. Använder inte swish så ofta och är det något så är det till vänner och bekanta som lika bra kan dra iväg ett sms om jag missat att betala något, nu händer även det väldigt sällan då jag försöker lösa sånt direkt när jag får information.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Vettigt vore att det är avstängt från start. Idiotiskt av swish.

Permalänk
Medlem

Stängt av direkt. Räcker ju att man klantar sig en gång och signerar ett felaktigt belopp eller godkänner något till ”fel” person.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

@Pillertrillaren: Skönt för Finland att de inte har bedrägerier via sin motsvarighet.

I Sverige verkar det ju förekomma en del och det här lär ju öppna för mer av det.

Sen i grund och botten är jag positiv till detta, för egen del ser jag bara fördelar!

Permalänk
Medlem

Kan man skicka till random person typ "Hej mamma, behöver lite pengar. Kan du swisha mig 500kr?" Och hoppas på att personen är en mamma och som swishar i tron om att det var ens barn?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Swish: Vi tycker appen fungerar OK, låt oss implementera en funktion som ingen har frågat om och som garanterat gör mer skada än nytta.

Får jag ens en förfrågan själv så kommer appen åka bort från mina telefoner för alltid.

Permalänk
Medlem

Det står har varit efterlängtad av Swish-användarna. Av bedragarna borde det stå.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Core 1000 USB3 | CPU: AMD Ryzen 5950X | Ram: G.Skill Neo CL16 3600MHz 64GB | Moderkort: Asus Pro WS X570-Ace | Disk: WD BLACK SN850 2TB, Samsung 970 EVO 1TB, Seagate BarraCuda 4TB | Grafikkort: Asus TUF Gaming Radeon RX 7800 XT OC Edition | CPU Kylare: Noctua NH-D15: | Nätaggregat: Corsair RM850X V2 850W | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pillertrillaren:

Men gud va paranoida ni är 😂 Denna funktion har funnits sedan begynnelsen i de finska motsvarigheterna till swish, aldrig sett en rubrik angående missbruk 😉

Dock finns det en varning på Swish hemsida om att det förkommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFraja:

Det går på iOS (v.5.0.2)

Tack, stängde av på direkten.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Hedersmedlem

Det är väl jättebra att kunna skicka en förfrågan om att betala. Det är ofta den som ska få betalt som har mer koll på hur mycket pengar som ska in, då blir det enklare för båda parterna att slippa kommunicera kring beloppet.

Visst ser jag missbrukspotentialen, men att vi ska se en massa spammare som skickar förfrågningar vänster och höger tror jag inte. Att skaffa ett Swish-konto kräver en del jobb och är knutet till en E-legitimation. Det är inte så att man kan skapa tusentals konton. De som missbrukar detta kommer säkert att stängas av, och för att förebygga massmissbruk så är det ju bara att begränsa hur många förfrågningar man får skicka, alternaitvt hur många förfrågningar man ha utstående.

Jag tycker att vi kan vänta med gnällandet tills att detta faktiskt missbrukas på riktigt, om det visar sig att Swish inte tagit nödvändiga och uppenbara åtgärder för att undvika missbruk.

Sedan är det ju faktiskt var och ens ansvar som har BankID att läsa vad det är de signerar... särskilt när det är tydlig information som att "Godkänn att skicka 500 kr till Kalle Kaospilot"

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Enligt artikeln (och enligt Swish), måste man signera med mobilt Bank-ID

Bara för den som betalar, inte för den som skickar förfrågan. Jag har testat, förhoppningsvis ändrar dom det längre fram.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem

Går inte stänga av i min app, 5.0.1 och Android 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Ni gör en hönsgård av en fjäder.

"Förfrågningar är endast påslaget från start för personer över 18 år och det finns tydliga begränsningar för funktionen. För användare under 18 år krävs att funktionen slås på, något som ser olika ut beroende på vilken bank man har. Dessa användare rekommenderas därför vända sig till sin bank för aktuella villkor vid aktivering av tjänsten. Det finns alltid möjligheten att slå av funktionen, neka förfrågningar samt att blockera personer som swishar eller skickar förfrågningar. Precis som vid vanliga Swish-betalningar ska man alltid kontrollera betalningen innan man signerar med Mobilt BankID."

Gillar man det inte så är det bara att inte ha det igång

Saker kommer alltid försöka utnyttjas, betyder inte att hela idéen är dålig och inte borde finnas.

Men det skulle ju lösa i princip allt om det krävdes bank-id signering för att skicka ut en förfrågan.

Tack du svarade på min fundering om det gick att blocka alla förfrågningar oavsett avsändare. Bara att stänga av funktionen.
Edit: Kan vara så att man måste gå in på sin bank och ställa in det @GuuFi:

Permalänk
Avstängd

Första jag tänkte vara att livet som kriminell blev lite lättare
PS: syftade inte på mig nu

Permalänk
Medlem

Fösta tanken jag hade var gött. Nu när något betalar för något man splittar, typ bowling, pizza eller vad annars då det brukar låta "Jag skickar när jag räknat ut vad din split blir" så kan de göra det direkt via swish. Mindre jobb för båda.
Sen hörde jag om alla missbruk som det kan leda till. Lite tveksam nu. Kan gå åt båda håll, i teorin är det bra

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Går inte stänga av i min app, 5.0.1 och Android 10.

Jag behövde öppna appen och sen starta om appen för att det skulle dyka upp bland inställningarna.

Bra iaf att den krävde bankid om man ville aktivera det igen.
Kanske slår på den igen när det finns "endast från kontakter" som alternativ.

Kör också 5.0.1 och Android 10 på en Galaxy S9

Permalänk
Inaktiv

Hade varit positiv om det gick att lägga in filter för vilka nummer som ska kunna sända förfrågningar. Alltså att alla nummer är blockerade som standard & att man hellre vitlistar de man känner

Permalänk
Medlem

Jag har 5.02 till iOS och det gick ju enkelt att stänga av så jag gjorde det direkt. Ska fixa så mina äldre föräldrar har det avstängt också.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jag tycker att vi kan vänta med gnällandet tills att detta faktiskt missbrukas på riktigt, om det visar sig att Swish inte tagit nödvändiga och uppenbara åtgärder för att undvika missbruk.

Sedan är det ju faktiskt var och ens ansvar som har BankID att läsa vad det är de signerar... särskilt när det är tydlig information som att "Godkänn att skicka 500 kr till Kalle Kaospilot"

Håller med i mycket av det du säger, men "gnällandet" gäller väl främst att man som användare exponeras för en risk eftersom funktionen är påslagen från början och att du endast kan välja "allt eller inget". Själv har jag ingen önskan att ta emot förfrågningar från nummer jag inte känner till, därav blir funktionen avslagen. Sen är det väl främst äldre som är riskgruppen här och även om det är finns ett personligt ansvar kan man som tjänsteleverantör med enkla medel underlätta så att vi slipper "vänta och se".

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Avstängd

Vilken tur att man inte använder Swish eller BankID.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Går inte stänga av i min app, 5.0.1 och Android 10.

Jag var tvungen att läsa om den nya funktionen för att alternativet skulle dyka upp i settings

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Teddis:

Stängt av direkt. Räcker ju att man klantar sig en gång och signerar ett felaktigt belopp eller godkänner något till ”fel” person.

Saknar du läskunskap eller? Man ser väl på 0,5 sekunder om det är rätt eller inte. Eller brukar du knappa in koden för BankID direkt rutan kommer upp utan att kontrollera om det är korrekt?

Förstår inte hur folk kan tycka att detta är ett problem. Visst för gamlingar, hade ju varit bra om det var default AV.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ischy:

@Pillertrillaren: Skönt för Finland att de inte har bedrägerier via sin motsvarighet.

Det är inte lika enkelt i finland, få vapenlicens för älgstudsare/hagelbrakare är en webbansökan bort och alla har knifen med sig, redo att säääära lite om det skulle bli bedragna av någon slyngel... (+ lägre andel slynglar också)

Visa signatur

Dator: Mac