Permalänk

Fråga kring ARC/eARC

Skulle behöva lite hjälp avseende ARC/eARC. Grundförutsättningen är att tv och förstärkare stödjer ARC/eARC.

Fråga
Kan jag koppla in valfri bild/ljud-källa i tv'n via, säg, HDMI 2 och skicka ljudet från den källan (som är inkopplad på HDMI 2) via HDMI 1, som har stöd för ARC/eARC, till förstärkaren och få ut ljudet den vägen? Alltså, kan man "routa" (i brist på bättre term) ljudet från valfri ingång på tv'n till förstärkaren via ARC/eARC.

Jag vet att det fungerar att få ut ljudet via ARC/eARC om man nyttjar någon inbyggd app i tv'n eller om man ser på "vanlig" tv, men har inte kläm på om det går att "routa" ljudet från externa källor.

Exempel
PS4 <-HDMI-> TV (HDMI 2, ej ARC/eARC) <-> TV (HDMI 1, ARC/eARC) <-HDMI-> Förstärkare

Orsaken att jag frågar beror på min fundering hur man skall koppla ihop sina bild- och ljudkällor. Om man inte kan "routa" ljudet får man ju koppla in alla sina källor i förstärkaren och därifrån till tv'n. Kan man däremot "routa" ljudet så kan man ju koppla in alla sina källor i tv'n och sen till förstärkaren.

Lite luddigt kanske, men jag hoppas nån fattar iaf

Permalänk
Medlem

Ja, välj ljud ut: HDMI eARC /ARC under ljudinställningar i TVn

Permalänk

Perfekt! Tack för svaret. Men varför är det då så vanligt att "man" kopplar in allt via förstärkaren och sen till tv'n och inte tvärtom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon_Bayerskt:

Perfekt! Tack för svaret. Men varför är det då så vanligt att "man" kopplar in allt via förstärkaren och sen till tv'n och inte tvärtom?

Därför att arc inte har stöd för de högupplösta ljudformaten som Dolby true HD.
Nya E-arc har det, men då det är nytt så har de flästa tv apparater inte det än. (Båda enheterna måste stödja earc för att det ska fungera, annars är det bara arc) .

Samt recivern brukar ha mer ingångar för fler grejer

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Skrivet av Mega-Dark:

Därför att arc inte har stöd för de högupplösta ljudformaten som Dolby true HD.
Nya E-arc har det, men då det är nytt så har de flästa tv apparater inte det än. (Båda enheterna måste stödja earc för att det ska fungera, annars är det bara arc) .

Samt recivern brukar ha mer ingångar för fler grejer

Juuust det! Naturligtvis är det så. Tackar för informationen.