Microsoft släpper uppgraderade surfplattan Surface Go 2

Permalänk
Melding Plague

Microsoft släpper uppgraderade surfplattan Surface Go 2

Microsofts instegsmodell i Surface-familjen får större skärm och uppgraderad processor, i den bästa konfigurationen det vill säga.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag blev intresserad av hur det kommer sig att en helt ny produkt med fokus på låg energianvändning fortfarande använder sig av processorer från slutet av 2018 och början av 2019, så jag kollade upp det och det visar sig att Intel inte producerar några nyare processorer än så under 6W i TDP. Tänker mig att det med nyare Ice Lake finns ganska bra med energieffektivitet att hämta, och att den arkitekturen därför skulle passa in bra här. Intel verkar inte hålla med dock, någon som har bättre koll på anledningarna bakom det?

Permalänk
Medlem

Synd att de släpper enheter med så svaga processorer och lite minne. Jag skulle inte ens kunna göra mitt skolarbete utan problem med 4 GB minne. Det blir snarare att de flesta kopplar produktserien till dålig prestanda istället för att uppgradera till den kanske funktionella versionen som Microsoft egentligen vill att kunder ska köpa. Om Apple iPad inte fungerade skulle inte kunder tänka att de måste köpa en bättre iPad nästa gång. Kunderna skulle inte köpa en iPad någonsin igen. 4 GB är oacceptabelt i allt som ska köra flera program idag. 5200 är inte lite pengar heller.

Tänk om någon köper denna och tangentbords fodralet och sen försöker kolla igenom ett par PDF, någon powerpoint, ha uppe Zoom, webbläsaren och skriva i Word samtidigt. Det är nästan 7000 bortkastat.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Keeper of the Bamse

8300kr för 8GB ram, 128GB disk och ett type cover för 8300kr är ju rätt bra pris!

USB-C och Windows Hello är ju fina bonusar också!

(Jag är färgad då jag kör en Surface 6 till vardags)

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Synd att de släpper enheter med så svaga processorer och lite minne. Jag skulle inte ens kunna göra mitt skolarbete utan problem med 4 GB minne. Det blir snarare att de flesta kopplar produktserien till dålig prestanda istället för att uppgradera till den kanske funktionella versionen som Microsoft egentligen vill att kunder ska köpa. Om Apple iPad inte fungerade skulle inte kunder tänka att de måste köpa en bättre iPad nästa gång. Kunderna skulle inte köpa en iPad någonsin igen. 4 GB är oacceptabelt i allt som ska köra flera program idag. 5200 är inte lite pengar heller.

Tänk om någon köper denna och tangentbords fodralet och sen försöker kolla igenom ett par PDF, någon powerpoint, ha uppe Zoom, webbläsaren och skriva i Word samtidigt. Det är nästan 7000 bortkastat.

Vilket program skulle vara ett problem för att utföra skolarbete med 4GB.
Aldrig upplevt problem med min surface go, då har jag även kört vissa 3d modeleringsprogram som zbrush. Visst, den är ju ingen match för en dedikerad maskin. Men man får ta det för vad det är.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av HenrikM:

Vilket program skulle vara ett problem för att utföra skolarbete med 4GB.
Aldrig upplevt problem med min surface go, då har jag även kört vissa 3d modeleringsprogram som zbrush. Visst, den är ju ingen match för en dedikerad maskin. Men man får ta det för vad det är.

CAD & Adobe sviten som är det jag som designelev håller på med väldigt mycket. (Jag behöver själv uppdatera min Surface till en med 8GB.) Men det räcker absolut med 4GB till någon PDF, någon powerpoint, Zoom, webbläsaren och Word.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Vilket program skulle vara ett problem för att utföra skolarbete med 4GB.
Aldrig upplevt problem med min surface go, då har jag även kört vissa 3d modeleringsprogram som zbrush. Visst, den är ju ingen match för en dedikerad maskin. Men man får ta det för vad det är.

Du kan ha nästan vilket enskilt program som helst uppe på 4 GB. Problemet är att för mycket arbete måste man väldigt mycket uppe samtidigt. T.ex. just nu har jag en webbsida med uppgifter som ska göras, tre instanser med en 1600 sidors pdf med kursboken (uppgifter, texten och facit), en sida med slader för att faktiskt förstå vad jag gör, en video där föreläsaren demonstrerar olika moment som jag spelar upp lite då och då, Matlab för att faktiskt göra uträkningarna och zoom för att samarbeta med andra studenter.
Sen har jag ett annat "desktop" där jag har en liknande uppsättning men med mer excel för en annan kurs som jag byter fram och tillbaka mellan.

Nu har jag det så för att jag har mycket minne och jag hade fått göra det annorlunda om jag hade haft mindre. Jag hade kunnat systematiskt stänga ner och öppna program efter program men det blir långsamt att inte kunna referera till det.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Någon som kan förtydliga skillnaden på Surface Book, Go, Pro (X och 7), och Laptop?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Du kan ha nästan vilket enskilt program som helst uppe på 4 GB. Problemet är att för mycket arbete måste man väldigt mycket uppe samtidigt. T.ex. just nu har jag en webbsida med uppgifter som ska göras, tre instanser med en 1600 sidors pdf med kursboken (uppgifter, texten och facit), en sida med slader för att faktiskt förstå vad jag gör, en video där föreläsaren demonstrerar olika moment som jag spelar upp lite då och då, Matlab för att faktiskt göra uträkningarna och zoom för att samarbeta med andra studenter.
Sen har jag ett annat "desktop" där jag har en liknande uppsättning men med mer excel för en annan kurs som jag byter fram och tillbaka mellan.

Nu har jag det så för att jag har mycket minne och jag hade fått göra det annorlunda om jag hade haft mindre. Jag hade kunnat systematiskt stänga ner och öppna program efter program men det blir långsamt att inte kunna referera till det.

Och du tyckte det var lämpligt att göra på en 10" surface go och klagar på ram minnet? Låter som att du sitter med 2 skärmar minst.
Edit:tror processorn ger upp långt innan ram minnet.

Permalänk
Medlem

Tycker att denna Surface Go 2 är betydligt bättre än Apples nya iPad Pro, då denna kör på någon modifierad version av Windows 10 ifall jag inte minns fel?

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@jonaaase: den kör Windows 10S-versionen, som bara kör de nya UWP-applikationerna, men användaren kan kostnadsfritt låsa upp den fullständiga versionen av Windows 10.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

S Go är inte alls dålig för rätt användningsområden, har provat förra varianten en del via jobbet.
Den med 8 GB och SSD upplevs som rätt snabb att använda, däremot hört att den med 4 GB och eMMC är slö.
SSD:n är en NVMe-disk och snabbare än vanliga SATA-diskar, kan anta att disken spelar en betydande roll i att den upplevs så pigg som den gör.
Kan även tänka mig att nya med m3-CPU är betydligt snabbare än Pentium Gold, så denna lär ge fullt acceptabla prestanda i allmänhet.

Kan inte säga mycket om batteritiden då jag mestadels kört den inkopplad, men visst tänker man också att det nog inte vore så dumt med processorer i dessa klasser på 10nm. Gärna då som 4(4) el 4(8).

För rätt användningsscenario lär denna fungera ypperligt.
Go är betydligt snabbare och trevligare att använda än vad man kanske kan tro.

Dels är det en riktig dator med Windows; frånsett mer prestandakrävande saker kan man köra allt man kan göra på en vanlig bärbar. Sen är den liten och smidig, så pass att den lätt kan bäras med likt ett anteckningsblock, t o m i större fickor el i annan väska. En bärbar, även "ultrabook", är betydligt klumpigare och kräver oftast egen väska. Denna är även hyfsat tålig, såklart inom rimliga gränser.

Tänkbara målgrupper skulle jag säga är folk som behöver en liten och smidig dator, som t ex kan användas som elektroniskt anteckningsblock el för att kolla upp saker osv:
Studenter el chefer som bär med sig datorn till föreläsningar el möten, industri-/lagerarbetare/liknande som behöver tillgång till särskilda program/applikationer som bara finns för Windows.
Visst, i en del fall passar iPad el liknande säkert bra även om de inte ger samma "datorupplevelse" och har stöd för samma program (att utveckla appar för det är långt ifrån alltid rimligt alternativ).

Jänför man Go med Pro 7 så är den senare både större och tyngre, inte alls lika smidig. Har dock betydligt bättre prestanda. Skärmformatet skiljer sig också mellan dem, där Go har 16:9 och Pro 7 har 3:2.
Valet mellan dem är inte helt enkelt..

W10S är en onödig begränsning de lagt in för att förenkla och dumma ner (i syfte att upprätthålla hyfsad prestanda även för enklaste modellen), det är ju dock enkelt att låsa upp den fullständiga versionen och rekommenderas för de flesta.

Permalänk
Medlem

Riktigt snygg att ha som en eventuell surfdator.