Asrock Radeon RX 5700 Challenger

Permalänk
Melding Plague

Asrock Radeon RX 5700 Challenger

Asrock gör grafikkortspremiär i testlabbet med instegsmodellen Radeon RX 5700 Challenger som nu ställs på prov.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skulle funka men måste ner 500kr för att vara ett alternativ

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Tycker att AMD korten är en bra deal rent i sig, men har bara gett mig massa trubbel angående drivrutiner. Kraschar konstant och ger en största huvudvärken.

Vet icke ifall det är bara mitt grafikkort, men kommer nog inte återgå till AMD nästa uppgradering.

Permalänk
Medlem

Varför har ni inte med vanliga 2080 och 2070? Det är nog fler som är intresserade av att jämföra rx5700 mot de än kort som gtx1050.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Intressant, nu blir man lite sugen på ett sånt här.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Hedersmedlem

Man får ju hoppas att kortet inte går sönder 1 minut 13 sekunder efter start bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulan75:

Skulle funka men måste ner 500kr för att vara ett alternativ

Fast jämför man med rtx 2060 super som presterar mer eller mindre identiskt med detta kort så är detta kortet de mest prisvärda valet

Om man nu hade kunnat fått tag på kortet för rekommenderat pris vilket just nu verkar omöjligt.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Lite väl magstarkt att kalla den här modellen "prispressad" när referensmodellerna vid lansering brukade gå att hitta för omkring 3500:- och gick att köpa som fyndvara på löpande band hos netonnet för 3000:-

Här är ett RX 5700 med hyfsat pris sett till det allmänna prisläget och alla modeller som cirkulerar med undermåliga kylarlösningar. https://www.amazon.de/-/en/PowerColor-Radeon-5700-Dragon-Graf...

Det som vore intressant vid överklockningssektionen, var om ni flashade kortet med XT bios för att se vad den egentliga överklockningspotentialen är och hur kylaren står sig i ett sånt scenario.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Samma pris som en del 2060 super. Jag vet i alla fall vilket jag hade valt mellan de två. Stabilitet, drivrutiner, streaming/rendering.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Inga problem med detta kort i era tester? Tänker på att det är rätt många som har kända problem.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Powercolor:s Red Dragon modell är bättre överlag än denna om man vill ha ett 5700 som håller sig inom 2 expansionsplatser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Lite väl magstarkt att kalla den här modellen "prispressad" när referensmodellerna vid lansering brukade gå att hitta för omkring 3500:- och gick att köpa som fyndvara på löpande band hos netonnet för 3000:-

Här är ett RX 5700 med hyfsat pris sett till det allmänna prisläget och alla modeller som cirkulerar med undermåliga kylarlösningar. https://www.amazon.de/-/en/PowerColor-Radeon-5700-Dragon-Graf...

Det som vore intressant vid överklockningssektionen, var om ni flashade kortet med XT bios för att se vad den egentliga överklockningspotentialen är och hur kylaren står sig i ett sånt scenario.

Det kortet du länkar kostar 4799kr i svenska butiker.
Och kortet som testats kostar strax över 4300 i svenska butiker.
Så här är det ju "prispressat", sen kan de ju inte ta hänsyn till varenda marknad.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

När det kommer till priser så ser jag det som självklart att det är enbart den svenska marknaden som avses.
Länka gärna andra tack om det finns billigare, men sweclockers håller sig till vad vi kan köpa i sverige.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

@Nyhet @Kenneth

Kollade runt lite på nätet gällande dålig prestanda för "Total War"
Verkar som att tester gällande detta kortet överlag får dåligt resultat i Total War, medan Asrock's övriga kort presterar som förväntat, det får en att misstänka något med kortets BIOS.

@Chris_Kadaver har en poäng i att flasha BIOS för deras RX 5700 XT, gällande både överklockning och resultat i Total War.

Sen så skulle det vara intressant med en kommentar ifrån Asrock gällande Total War.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Ja "utmanar" gör den.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Prispressad och över 4000 Kr... Ja, grafikkortsmarknaden har blivit konstig de senare åren.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Är faktiskt ganska nöjd med mitt. Köpte det för 3400 har jag för mig.
Ljudnivån är faktiskt inte så farlig när den toppar. När det sker är ju oftast i de mest intensiva spelsekvenserna så i regel har man inte tid att notera ljudnivån nämnvärt.
Annars som sagt helt tyst i Idle. Och mitt exemplar har inte coilwhine. Har mitt kort i mitt Ghost S1 chassi som står intill datorskärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Lite väl magstarkt att kalla den här modellen "prispressad" när referensmodellerna vid lansering brukade gå att hitta för omkring 3500:- och gick att köpa som fyndvara på löpande band hos netonnet för 3000:-

Här är ett RX 5700 med hyfsat pris sett till det allmänna prisläget och alla modeller som cirkulerar med undermåliga kylarlösningar. https://www.amazon.de/-/en/PowerColor-Radeon-5700-Dragon-Graf...

Det som vore intressant vid överklockningssektionen, var om ni flashade kortet med XT bios för att se vad den egentliga överklockningspotentialen är och hur kylaren står sig i ett sånt scenario.

Precis ett sånt kort jag köpte på netonnet i höstas för 2995 kr. Man kan ju tycka att priset borde gått ned nu ett halvår senare men corona spelar kanske in mer än vi vill tro med problem med tillverkning osv?

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Bara jag som känner att 5700 är lite överflödig då 5600xt presterar så bra som den gör?

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Inaktiv

Trots att kylaren är ganska liten hamnar temperatursiffrorna väldigt bra till där varmaste punkten (Junction temperature) landar på 81 grader.

Hahaha.
Tyckte jag läste att den var bestyckad med 2 stycken 100mm fläktar. Men det kanske kallas litet nu för tiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Inga problem med detta kort i era tester? Tänker på att det är rätt många som har kända problem.

Nu är det säkert folk som fortfarande har problem med sina kort men så vitt jag har förstått har mycket av problemen blivit lösta sedan i början av året. Jag verkar ha haft tur då jag endast hade problem med drivrutinerna som släpptes i juli och augusti. Allt efter det har fungerat klockrent

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Samma pris som en del 2060 super. Jag vet i alla fall vilket jag hade valt mellan de två. Stabilitet, drivrutiner, streaming/rendering.

Jag hade också valt RX 5700 då man idag har ett RX 5700XT Gaming X som funkar alldeles utmärkt, haft någon blackscreen med de gamla drivisarna.

(joke ofc förstår att du menar andra laget)

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av SCORPIUS:

Inga problem med detta kort i era tester? Tänker på att det är rätt många som har kända problem.

Inget förutom lite udda prestanda i specifika titlar. Tänkte du på svartskärmsproblemen?

Skrivet av anon56869:

Trots att kylaren är ganska liten hamnar temperatursiffrorna väldigt bra till där varmaste punkten (Junction temperature) landar på 81 grader.

Hahaha.
Tyckte jag läste att den var bestyckad med 2 stycken 100mm fläktar. Men det kanske kallas litet nu för tiden?

Tänkte mer på kylflänsen under fläktarna som är rätt liten, speciellt ställt mot konkurrenter som har enorma kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

@Nyhet @Kenneth

Kollade runt lite på nätet gällande dålig prestanda för "Total War"
Verkar som att tester gällande detta kortet överlag får dåligt resultat i Total War, medan Asrock's övriga kort presterar som förväntat, det får en att misstänka något med kortets BIOS.

@Chris_Kadaver har en poäng i att flasha BIOS för deras RX 5700 XT, gällande både överklockning och resultat i Total War.

Sen så skulle det vara intressant med en kommentar ifrån Asrock gällande Total War.

Total War har alltid varit uselt optimerat, alla av dem och kommer antagligen fortsätta så.

Oavsett vilken hårdvara man kör med så får man räkna med fps drops utan någon som helst anledningar samt minnesläckor.

Har man spelat något spel i serien så har man lärt sig spara ofta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Total War har alltid varit uselt optimerat, alla av dem och kommer antagligen fortsätta så.

Oavsett vilken hårdvara man kör med så får man räkna med fps drops utan någon som helst anledningar samt minnesläckor.

Har man spelat något spel i serien så har man lärt sig spara ofta...

Det stämmer, men Asrock's kort visade på extremt dålig prestanda i förhållande till övriga kort.
Trillade ju ner mot botten av listan.
Så om Total War är dåligt borde påverkan varit likvärdigt för övriga kort.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

VRM och VRAM temperatur då?