Permalänk
Medlem

Får inte ur full hastighet fiber?

Har en 250/100 fra A3/alltele.

Nyflytt inn i villan här, får ur 80mbps ner som max och kanske 70 upp..
Testad med WiFi och med sladd, ingen skillnad.
Förste veckan jag efter jag flytte hit så var de fortfarande förra ägarens nät, de var 100/100, och de går inget snabbare nu fast jag uppgraderade till 250/100.

Jag har pratad med min leveratör och dom har gjord testar och säger de är inget fel med min anslutning men måste va något med min utrustning..

Har den här routern: TP-Link A5

Är de någre inställingar som kan vära fel på routern? Har aktiverad båda 2.4 och 5G.
Har en Lenovo Y50-70 laptop Lenovo Y50-70 och en iPhone 8 plus..

Någre förslag?

Edit:
Forsökte med en CAT6 sladd i dag, blev lite bätre..

Permalänk

"4x 100 Mbit LAN-portar" - elgiganten

Permalänk
Medlem

I router specifikationen står det att WAN och LAN portar är endast 10/100Mbit, därför får du inte ut mer än så.

Visa signatur

i7 8700K | Noctua NH-D15 | ASUS Z370-F | EVGA SuperNova G2 750W | Corsair Vengeance 4x8GB @ 3400MHz CL16 | KFA2 RTX2080 Super | Samsung 970 EVO Plus 2TB | LG OLED C2 42" | ASUS PG279Q

Permalänk
Avstängd

Din router är rent skräp

Permalänk
Medlem

Vad betjuder de här då?
Säljaren sa jag skulle fint klara få ur full hastighet av min 250/100 med den där..

Permalänk
Skrivet av x-race:

Vad betjuder de här då?
Säljaren sa jag skulle fint klara få ur full hastighet av min 250/100 med den där..

Säljaren kanske hade bra marginal på den?

Permalänk
Medlem

Då får jag bara köpa ny router igen.. Otur jag slängde kvitto och förpackningen på den här..

Duger den härdå?

TP-LINK AX10

''- 4x Gigabit LAN-portar
- 1x 2.5 Gbps WAN-port
''

Permalänk
Medlem

Jag flyttade nyss också till nytt hus. Råkade dock ut för att tjänstefördelaren bara stödde upp till 100/100mbit. Kanske inget man tänker på så ofta men kan vara värt att kolla upp också utöver din router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av x-race:

Då får jag bara köpa ny router igen.. Otur jag slängde kvitto och förpackningen på den här..

Duger den härdå?

TP-LINK AX10

''- 4x Gigabit LAN-portar
- 1x 2.5 Gbps WAN-port
''

Vilken ÅF var det? Elgiganten kan faktiskt skriva ut kvitton ibland.

Du har ingen nytta av en 2,5 Gbit/s WAN-port, men det är ju inget AX10 har så jag vet inte vad du citerar.

Permalänk
Medlem

Köpte den jag har nu på elgiganten, men tror inte den blev registerad nånstans så blir svårt och skriva ur kvitto då..

Hur tar jag reda på vad tjänstefördelaren stöder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av x-race:

Köpte den jag har nu på elgiganten, men tror inte den blev registerad nånstans så blir svårt och skriva ur kvitto då..

I kassan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av x-race:

Hur tar jag reda på vad tjänstefördelaren stöder?

Eftersom du felanmält så har de redan kollat det.

Permalänk
Medlem

Ja tror inte de frågade efter nått namn eller nått i kassan, bara betalde och gick så finns väl inte registerad nånstans.

De står Icotera i6405-01 på min tjänstefördelare, men hittar inga specs på den..

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av x-race:

Ja tror inte de frågade efter nått namn eller nått i kassan, bara betalde och gick så finns väl inte registerad nånstans.

De står Icotera i6405-01 på min tjänstefördelare, men hittar inga specs på den..

Se

Skrivet av Petterk:

Eftersom du felanmält så har de redan kollat det.

De kollade alltså. Den har 1 Gigabit/s-portar/upplänk.

Angående kvitto, ring butiken och kolla om det räcker med ungefärlig tid, produkt och fyra sista på betal/kreditkortet. De har tillgång till kassaregistret.

Permalänk
Medlem

Så kan konkludera med att de är min router som inte klarar av högre hastighet?
Flytte lite på den nu, då fick jag de här..

Permalänk
Medlem
Skrivet av x-race:

Så kan konkludera med att de är min router som inte klarar av högre hastighet?
Flytte lite på den nu, då fick jag de här..

https://www.speedtest.net/result/9428013235.png

Kör du med kabel till din mediaomvandlare får du nog ut 250-300 Mbit/s i ner och och 100 Mbit/s uppladdning. Det är normalt med 75-90 Mbit/s med 100 Mbit/s nätverkskort eller portar.

Permalänk
Medlem

@x-race: din router klarar max 100/100. Så du kommer aldrig få över de värdena.

Permalänk
Medlem

Da är de bara att köpa ny router imorn.. igen.. Klarar min dator nått mer da eller ska jag bara va nöjd som de är?

Permalänk
Medlem

@x-race: Datorn klarar 1000 Mbit/s, koppla in den till mediaomvandlaren och du ser skillnaden. Elgiganten har öppet köp på routern så den lämnar du tillbaka.

Permalänk
Medlem

Sämsta stället att spara pengar på är val av router, så köp något vettigt

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem

Vilken skall jag köpa då? De går nog pengar till mitt nya hus så vill inte använda så nått över 1000kr helst..

Permalänk
Medlem
Skrivet av x-race:

Vilken skall jag köpa då? De går nog pengar till mitt nya hus så vill inte använda så nått över 1000kr helst..

Har din butik en AX10 så betala de 150 kr i mellanskillnad och gå hem med en. Det är en budgetmodell, så det finns nackdelar. Ska du bygga ut med fler WiFi-enheter senare välj något annat.

Permalänk
Medlem

Nä, min dator och telefon, sen min tv.. Men användar inte alla ihop under samma tid och villan är på 68kvm så inget stor heller så da borda den AX10 funka.

Om jag har läst specs rätt så skall den klara mer än 100mbps, skall åka till elgiganten här i kiruna och höra med dom om de är möjlig lämta tillbaka den jag blev rådad till at köpa där..

Permalänk
Medlem
Skrivet av x-race:

Nä, min dator och telefon, sen min tv.. Men användar inte alla ihop under samma tid och villan är på 68kvm så inget stor heller så da borda den AX10 funka.

Om jag har läst specs rätt så skall den klara mer än 100mbps, skall åka till elgiganten här i kiruna och höra med dom om de är möjlig lämta tillbaka den jag blev rådad till at köpa där..

Säljaren har sålt något som inte fungerar som han sa, stå på dig! Kvitto brukar gå att söka fram om du kommer dit med ett bankutdrag på köpet.