Permalänk
Medlem

HDMI ut till DP in

Hej,

Jag behöver koppla min stationära arbetsdator till min datorskärm hemma, men problem uppstod direkt när jag insåg att datorskärmen endast har 1x Displayport in och arbetsdatorn har endast 1x HDMI ut. Googlade snabbt på hur det skulle gå till och förstod snabbt att det skulle krävas en aktiv HDMI-DISPLAYPORT adapter. Åkte in till Kjell & Co och köpte en Aktiv adapter Displayport till HDMI men när jag kopplar in detta får jag ingen signal till datorskärmen så det blir till att lämna tillbaka den.

Känner någon här till en butik (helst fysisk) som säljer den rätta adaptern jag behöver? Känns lite dumt att köpa ett grafikkort till arbetsdatorn endast för att kunna få en DP-utgång för att kunna sitta vid min datorskärm hemma och arbeta, men det är väl enda alternativet om det inte finns en adapter som fungerar för mig.

Använder familjens TV som datorskärm för arbetsdatorn i dagsläget men det är inte så ergonomiskt (eller populärt hos familjen för den delen).

Tack på förhand!

Visa signatur

SWECLOCKERS
AMD 5800X, Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER, G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz, Gigabyte X570 AORUS MASTER, Noctua NH-D15, Corsair HX1000 V2, Fractal Design Define 7 TG
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 16GB | RTX 3070 | 165Hz | QHD

Permalänk
Medlem

Det här kanske inte är superhjälpsamt. Men jag har använt en sådan här motsvarande modell, men av ett annat fabrikat: https://www.dustinhome.se/product/5010763579/displayport-to-h...

Det har fungerat bra. Men Dustin har väl inga fysiska butiker dock.

Annars är jag en fan av dockningsstationer. Dock blir det lite dyrare. Men om din dator har USB-C är det rätt sweet att bara koppla in en sladd och få DP, RJ45, laddning och massa extra portar i ett.
https://www.komplett.se/product/935915/datorer/datorer-tillbe...

Permalänk
Medlem

Orsaken till att adaptern du köpte inte fungerade är för att den är riktad fel, du behöver HDMI->DP men adaptern är DP->HDMI. Men medan det finns högvis med DP->HDMI-adaptrar så är HDMI->DP rätt sällsynt. De jag känner till är Delock 62667 samt StarTech HD2DP.

Om du talar om vilka produkter det är du vill koppla ihop så kanske vi kan ge något bättre förslag, väldigt ofta brukar det visa sig att det finns andra lösningar som går att använda.

Skrivet av Ischy:

Det här kanske inte är superhjälpsamt. Men jag har använt en sådan här motsvarande modell, men av ett annat fabrikat: https://www.dustinhome.se/product/5010763579/displayport-to-h...

Den kommer inte fungera, det är en DP->HDMI-adapter när TS behöver HDMI->DP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ischy:

Det här kanske inte är superhjälpsamt. Men jag har använt en sådan här motsvarande modell, men av ett annat fabrikat: https://www.dustinhome.se/product/5010763579/displayport-to-h...

Det har fungerat bra. Men Dustin har väl inga fysiska butiker dock.

Annars är jag en fan av dockningsstationer. Dock blir det lite dyrare. Men om din dator har USB-C är det rätt sweet att bara koppla in en sladd och få DP, RJ45, laddning och massa extra portar i ett.
https://www.komplett.se/product/935915/datorer/datorer-tillbe...

Den är åt fel hål. Behöver omvandla en HDMI ut till DP ut och sen DP kabel.

Permalänk
Medlem

Är det 4K?
Annars borde en vanlig hdmi-dp kabel funka, har kört det till min XB270HU.
Blev nog 60Hz max om jag minns rätt, men 1440p funkade.

Glöm det där, kom på att det var DP i dockan så jag hade en vanlig dp-kabel.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Som redan nämnts så är den förmodligen riktad åt fel håll, har själv gjort samma misstag vid något tillfälle.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Tartin: Vad har du för skärm och arbetsdator? Som skrivet är det avgörande då du normalt inte går från HDMI ut från dator till Displayport in i skärmen, utan alla adaptrar och sladdar är riktade för andra hållet med DP ut från datorn till HDMI på skärm/TV.

Fast väldigt ofta när motsvarande frågor ställs annars har man bara missat något av följande:

(1) Skärmen har kapabel anslutning, kanske rent av en fullt normal HDMI
(2) Datorn har en Displayport-utgång i form av en mini-DP eller USB-C på en bärbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Orsaken till att adaptern du köpte inte fungerade är för att den är riktad fel, du behöver HDMI->DP men adaptern är DP->HDMI. Men medan det finns högvis med DP->HDMI-adaptrar så är HDMI->DP rätt sällsynt. De jag känner till är Delock 62667 samt StarTech HD2DP.

Om du talar om vilka produkter det är du vill koppla ihop så kanske vi kan ge något bättre förslag, väldigt ofta brukar det visa sig att det finns andra lösningar som går att använda.

Den kommer inte fungera, det är en DP->HDMI-adapter när TS behöver HDMI->DP.

Skrivet av Json_81:

Är det 4K?
Annars borde en vanlig hdmi-dp kabel funka, har kört det till min XB270HU.
Blev nog 60Hz max om jag minns rätt, men 1440p funkade.

Skrivet av Laxpudding:

@Tartin: Vad har du för skärm och arbetsdator? Som skrivet är det avgörande då du normalt inte går från HDMI ut från dator till Displayport in i skärmen, utan alla adaptrar och sladdar är riktade för andra hållet med DP ut från datorn till HDMI på skärm/TV.

Fast väldigt ofta när motsvarande frågor ställs annars har man bara missat något av följande:

(1) Skärmen har kapabel anslutning, kanske rent av en fullt normal HDMI
(2) Datorn har en Displayport-utgång i form av en mini-DP eller USB-C på en bärbar

Arbetsdatorn består av AMD Ryzen 5 2400G & ASUS ROG STRIX B450-I GAMING tillsammans med övriga nödvändiga komponenter. Alltså inget dedikerat grafikkort utan använder CPU's integrerade grafikenhet och HDMI-utgången som finns på moderkortet.

Skärmen är en Philips 272G5DY. Alltså 1080p, har inget behov av att få ut 144hz till den från arbetsdatorn. Mina excel-filer och mejl kommer funka fint i 60hz också

Visa signatur

SWECLOCKERS
AMD 5800X, Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER, G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz, Gigabyte X570 AORUS MASTER, Noctua NH-D15, Corsair HX1000 V2, Fractal Design Define 7 TG
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 16GB | RTX 3070 | 165Hz | QHD

Permalänk
Bildexpert 📺

@Tartin: Då har du lyckats pricka in den besvärligaste kombon av möjligheter!

Närmaste lösningen är att pluppa in enklaste möjliga grafikkort i datorn så att du får Displayport på direkten. Udda och ovanliga signalomvandlare tenderar att vara osäkra kort i alla lägen. Och prisnivån är kanske densamma i slutändan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tartin:

Arbetsdatorn består av AMD Ryzen 5 2400G & ASUS ROG STRIX B450-I GAMING tillsammans med övriga nödvändiga komponenter. Alltså inget dedikerat grafikkort utan använder CPU's integrerade grafikenhet och HDMI-utgången som finns på moderkortet.

Skärmen är en Philips 272G5DY. Alltså 1080p, har inget behov av att få ut 144hz till den från arbetsdatorn. Mina excel-filer och mejl kommer funka fint i 60hz också

Hm.. Har du usb c på chassit? I så fall kommer du undan billigt med en sån här:
https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/kablar/adapter/deltaco-...

Lyckas inte hitta någon med usb-a 3.0, men minns inte om bandbredden räcker till där.

Anledningen till att din kabel inte fungerar är för att hdmi har lägre bandbredd än DP, vilket gör att det inte fungerar. Som flera redan sagt, åt andra hållet fungerar det bättre.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Den är åt fel hål. Behöver omvandla en HDMI ut till DP ut och sen DP kabel.

Åh. Skit också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Tartin: Då har du lyckats pricka in den besvärligaste kombon av möjligheter!

Närmaste lösningen är att pluppa in enklaste möjliga grafikkort i datorn så att du får Displayport på direkten. Udda och ovanliga signalomvandlare tenderar att vara osäkra kort i alla lägen. Och prisnivån är kanske densamma i slutändan.

Det var ju typiskt Då gör jag så att jag letar efter nån liten uppgradering av min brors GTX970 och snor över det till min arbetsdator.

Skrivet av WoG:

Hm.. Har du usb c på chassit? I så fall kommer du undan billigt med en sån här:
https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/kablar/adapter/deltaco-...

Lyckas inte hitta någon med usb-a 3.0, men minns inte om bandbredden räcker till där.

Anledningen till att din kabel inte fungerar är för att hdmi har lägre bandbredd än DP, vilket gör att det inte fungerar. Som flera redan sagt, åt andra hållet fungerar det bättre.

Ingen USB-C på chassit tyvärr

Stort tack till alla som svarat i tråden!

TLDR: Dyr adapter som är svårfunnen krävs. Bättre lösning att fixa ett grafikkort med DP-utgång på!

Visa signatur

SWECLOCKERS
AMD 5800X, Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER, G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz, Gigabyte X570 AORUS MASTER, Noctua NH-D15, Corsair HX1000 V2, Fractal Design Define 7 TG
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 16GB | RTX 3070 | 165Hz | QHD

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Hm.. Har du usb c på chassit? I så fall kommer du undan billigt med en sån här:
https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/kablar/adapter/deltaco-...

Det lär knappast fungera om inte USB-C porten explicit stödjer DisplayPort Alternate Mode. Det är vad jag uppfattat extremt sällsynt på stationära PC, om man inte råkar ha en USB-C port direkt på grafikkortet som är tänkt för anslutning av VR headset.

På bärbara datorer är det dock vanligare och i princip alla Mac har haft stöd för det sedan 2016.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Anledningen till att din kabel inte fungerar är för att hdmi har lägre bandbredd än DP, vilket gör att det inte fungerar. Som flera redan sagt, åt andra hållet fungerar det bättre.

Nej, anledningen är att det krävs aktiv signalomvandling, och såna omvandlare är normalt bara gjorda för att omvandla i en riktning. Omvandlaren som TS köpt är gjord för att omvandla DP till HDMI, vill man omvandla HDMI till DP så behöver man en annan omvandlare (t.ex. någon av dem jag länkade).

Permalänk
Livsnjutare 😎

Vi pratar om ~1000kr och upp för en USB 3.0 adapter till DP här i Sverige.
Kan gå att få billigare via EBay eller dylikt, men det är också förknippat med väntetider.

Jag hade helt klart satsat på ett enklare instickskort till datorn som har DisplayPort på själva kortet.
Det är den billigaste lösningen sett till hur din setup ser ut idag

Sedan är det ju ingen bra kombo med den skärmen och en dator med endast HDMI ut...
När G-Sync var i sin första inkarnation så var det ju dock endast en videoingång, och det är för lite - oavsett skärm.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Vi pratar om ~1000kr och upp för en USB 3.0 adapter till DP här i Sverige.

Värt att nämna är också att det då egentligen handlar om ett litet externt USB-anslutet grafikkort, med prestanda som brukar lämna en hel del att önska. Att lösa det med ett vanligt grafikkort istället är mycket bättre om man har den möjligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Vi pratar om ~1000kr och upp för en USB 3.0 adapter till DP här i Sverige.
Kan gå att få billigare via EBay eller dylikt, men det är också förknippat med väntetider.

Jag hade helt klart satsat på ett enklare instickskort till datorn som har DisplayPort på själva kortet.
Det är den billigaste lösningen sett till hur din setup ser ut idag

Sedan är det ju ingen bra kombo med den skärmen och en dator med endast HDMI ut...
När G-Sync var i sin första inkarnation så var det ju dock endast en videoingång, och det är för lite - oavsett skärm.

Jaså? Jag kör denna på min jobbdator och får ut 3840x2160@60Hz.. Funkar perfekt. Värr att notera är att usb-c-porten har thunderboltstöd i mitt fall. Nu hade ju iofs inte ts någon usb-c-kontakt på datorn dock.

https://www.clasohlson.com/se/Adapter-USB-C-till-DisplayPort/...

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av SanTeoX:

Jaså? Jag kör denna på min jobbdator och får ut 3840x2160@60Hz.. Funkar perfekt. Värr att notera är att usb-c-porten har thunderboltstöd i mitt fall. Nu hade ju iofs inte ts någon usb-c-kontakt på datorn dock.

https://www.clasohlson.com/se/Adapter-USB-C-till-DisplayPort/...

Jag har också en sådan adapter och den funkar utmärkt med alla USB‑C-portar som stöder DP Alt Mode, vilket alla TB3-portar gör. Men det är en helt annan sak än ett externt USB-grafikkort som @andreas_dock skrev om (även om han, tycker jag, felaktigt kallade det "adapter").

Notera att även om TS hade haft en USB‑C-port på frontpanelen hade den med 99,9 % sannolikhet inte haft stöd för DP Alt Mode.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av WoG:

Anledningen till att din kabel inte fungerar är för att hdmi har lägre bandbredd än DP, vilket gör att det inte fungerar. Som flera redan sagt, åt andra hållet fungerar det bättre.

Som ett tillägg till vad @perost skrev ovan: Det finns två skäl till att det är mindre problematiskt att omvandla DP till HDMI än vice versa:

  • Många DP-portar stöder DP++, vilket innebär att de kan agera HDMI vid behov. Då räcker det med en enkel passiv kabel från DP till HDMI; ingen signalomvandling behövs.

  • När DP++ saknas i källan krävs aktiv omvandling, och det finns gott om sådana omvandlare från DP till HDMI. (Vet dock inte exakt varför det är vanligare än HDMI till DP.)

Bandbredd har som sagt inget med saken att göra.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Alling:

(Vet dock inte exakt varför det är vanligare än HDMI till DP.)

HDMI är standard för alla de miljoner av AV- och presentationslösningar, projektorer, stora displayer etc. som finns ute på mötesrum och konferenslokaler. Därför stöter man som regel på just en HDMI-anslutning som går direkt till någon TV, projektor eller ett mer komplext AV-system. Kanske att man drabbas av en VGA-kontakt om man har otur. Mini Displayport förekommer och då brukar mDP-kontakten går till någon form av HDMI-omvandling.

Det finns praktiskt taget inga projektorer, displayer och presentationslösningar och AV-system som baseras på Displayport. Man kan ha levt de senaste 10 åren på resande fot med möten, presentationer och föreläsningar varje dag världen över – och aldrig haft behov av annat än HDMI och kanske VGA då och då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Jag har också en sådan adapter och den funkar utmärkt med alla USB‑C-portar som stöder DP Alt Mode, vilket alla TB3-portar gör. Men det är en helt annan sak än ett externt USB-grafikkort som @andreas_dock skrev om (även om han, tycker jag, felaktigt kallade det "adapter").

Notera att även om TS hade haft en USB‑C-port på frontpanelen hade den med 99,9 % sannolikhet inte haft stöd för DP Alt Mode.

Absolut, helt sant, skrev i min kommentar ovan att det är värt att tillägga att min usb-c port har thunderbolt men texten vekar jag ja råkat ta bort.
Men helt sant att dp alt mode behöver stödjas.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |