Permalänk
Medlem

Personligen tror jag detta kan bli första, och troligtvis enda gången, som jag förhandsbokar en kosnol. Vill dock invänta lite mer exakta prisuppgifter.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Francesc:

Vad betyder egentligen "till jul"? Är det i början på december så att den kan ligga under granen till julen eller är det senare?

Thanksgiving ("Black Friday") är numera så viktig så det är nog senaste datumet för en release, ifall det finns tillgänglighet. Beroende på hur corona utvecklas är det väl möjligt att det inte blir en global release utan den smetas ut under en längre period.

Permalänk
Konsolgrävare
Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Francesc:

Vad betyder egentligen "till jul"? Är det i början på december så att den kan ligga under granen till julen eller är det senare?

Till jul betyder "i god tid före jul så produkten når så många julgranar som möjligt".

Permalänk
Medlem

Vad tror ni det skulle kosta om Playstation 5's innehåll motsvarade en dator idag?
Ni som är lite bättre på teraflops, processorer osv osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JexxitS:

Vad tror ni det skulle kosta om Playstation 5's innehåll motsvarade en dator idag?
Ni som är lite bättre på teraflops, processorer osv osv.

15K, närmare 20K.

Om vi tänker en dator, komplett för en äpple vs äpple jämförelse, som med marginal matchar PS5 i next-gen spel. Förutom i SSD-lösningen då, den lär inte gå att matcha idag. Och UHD Blu-ray...

Permalänk
Medlem

Ja, det enda jag hoppas på är att 60fps blir standard i spel. Isåfall är det ett givet köp från min sida.

Permalänk

Undrar om det är många som förbokat. Jag vill gärna lägga vantarna på en innan jul...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HarryBee:

Ja, det enda jag hoppas på är att 60fps blir standard i spel.

Högst troligt vanligare. Standard? Knappast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Högst troligt vanligare. Standard? Knappast.

Menar detta med genuin nyfikenhet - varför tror du inte det? Det känns som att det är sjukt passé med 30fps när vi är inne på år 2020, nästan 2021. Om det är som ovanstående sa, att en dator skulle som motsvarar ett PS5 kostar 15-20k så är det ju helt bedrövligt...

Sen har ju såklart förståelse för att det är upp till utvecklarna hur de formar sina spel, men i synnerhet om vi pratar Playstationexklusiva spel så får man ställa lite krav

Permalänk
Medlem
Skrivet av HarryBee:

Menar detta med genuin nyfikenhet - varför tror du inte det? Det känns som att det är sjukt passé med 30fps när vi är inne på år 2020, nästan 2021. Om det är som ovanstående sa, att en dator skulle som motsvarar ett PS5 kostar 15-20k så är det ju helt bedrövligt...

Sen har ju såklart förståelse för att det är upp till utvecklarna hur de formar sina spel, men i synnerhet om vi pratar Playstationexklusiva spel så får man ställa lite krav

Om det blir 60fps som gäller nu "helt plötsligt" så är det för att spelutvecklare tror att spelarna vill ha det. Inte för att hårdvaran är bra.

Sonys egna spel är nog oftare 30fps än 3e part/multiplatform?

Permalänk
Medlem

Det enda som intresserar mig ang PS5 är om/när PSVR 2 kommer till den.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Det enda som intresserar mig ang PS5 är om/när PSVR 2 kommer till den.

Jag tror att den kommer, med all säkerhet!
Vi får hoppas att Sony gör den så bra som vi förtjänar bara 😇
Det har ju florerat lite olika patent på bla. Trådlösa lösningar från Sony. Hoppas hoppas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cypress_86:

Jag tror att den kommer, med all säkerhet!
Vi får hoppas att Sony gör den så bra som vi förtjänar bara 😇
Det har ju florerat lite olika patent på bla. Trådlösa lösningar från Sony. Hoppas hoppas.

Ja trådlöst är ett måste 👍

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av HarryBee:

Menar detta med genuin nyfikenhet - varför tror du inte det? Det känns som att det är sjukt passé med 30fps när vi är inne på år 2020, nästan 2021. Om det är som ovanstående sa, att en dator skulle som motsvarar ett PS5 kostar 15-20k så är det ju helt bedrövligt...

Sen har ju såklart förståelse för att det är upp till utvecklarna hur de formar sina spel, men i synnerhet om vi pratar Playstationexklusiva spel så får man ställa lite krav

Du svara på det själv. Det är upp till utvecklarna. Att alla utvecklare skulle prioritera framerate är ytterst osannolikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JexxitS:

Vad tror ni det skulle kosta om Playstation 5's innehåll motsvarade en dator idag?

Skrivet av ipac:

15K, närmare 20K.

Kan förklara mig. Kan ju vara kul att diskutera om inte annat.

Byggde en "som med marginal matchar PS5 i next-gen spel"-PC på inet:

Handkontroll tillkommer, ca 500 spänn.
UHD Blu-ray är nog enklast att köpa stationär, separat. Lägg på från ca 1500 i så fall.
Lyxade 100 spänn på lådan, tyckte 400 kr varianterna var för fula.

Operativ och montering ingår för att matcha äpple med äpple

3700X är i sig snabbare än CPU:n i PS5 men PC behöver en del headroom här så den känns rätt för "säker matchning". Grafikkort finns ingen klockrent val än men 2070S ligger närmast "snabbare än 5700XT och raytracing".

PS5:ans dedikerade hårdvaru-uppackare för SSD data (ev. kan fler CPU-kärnor nyttjas här, då pratar vi om 3900X snarare i så fall) och ljudprocessorn Tempest-engine är hopplöst att matcha.

Det blir förstås lite dyrare när man som ovan försöker pappersmässigt hänga med så gott det går ifråga om SSD bandbredd. I praktiken gör ju tyvärr PCIE 4 ingen direkt skillnad för spel på PC (det belyser ju problemet, PS5 blir svårmatchad här) så kör man PCIE 3 så sparar man förstås säkert 2000 spänn på moderkort/SSD.

Till jul så kommer det förstås vara en del billigare att bygga en "PS5-ish" PC. Ett RX6700 kommer nog räcka, t.ex.

Spelande är dyrare på konsol (vill man vända pengar i detalj så ska det dock läggas till att det finns en begagnat-marknad för konsolspel). Och på detta massa självklarheter som att PC erbjuder väldigt mkt annat men det var inte ursprungsfrågan.

Permalänk
Medlem

@ipac: Okej, tack för svar.
Men för stunden så är det ju klart mer värt att köpa en PS5 helt klart, minus det att man inte får den där mus&tangentbord-känslan. Och att det inte går att uppgradera på samma sätt i framtiden.

Permalänk
Konsolgrävare
Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JexxitS:

@ipac: Okej, tack för svar.
Men för stunden så är det ju klart mer värt att köpa en PS5 helt klart, minus det att man inte får den där mus&tangentbord-känslan. Och att det inte går att uppgradera på samma sätt i framtiden.

Man lär inte få jättemycket av mus och tangentbord-känslan med det föreslagna mus och tangentbordspaketet för 200 kronor heller...

Visa signatur

Lian Li TU150 Silver # ASUS ROG Crosshair VIII Impact [AMD Ryzen 3700X|G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 (2x16GB)|Samsung 970 EVO plus (500GB)|Intel 660p (2TB)|MSI RTX 2070 Super Ventus OC 8GB] + Seasonic FOCUS SGX 650W #

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Hoppas verkligen att de håller sig från att integrera massa onödiga franchisebilder i startlogon vid uppstart av konsolen...

Visa signatur

Lian Li TU150 Silver # ASUS ROG Crosshair VIII Impact [AMD Ryzen 3700X|G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 (2x16GB)|Samsung 970 EVO plus (500GB)|Intel 660p (2TB)|MSI RTX 2070 Super Ventus OC 8GB] + Seasonic FOCUS SGX 650W #

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av mickeko:

Hoppas verkligen att de håller sig från att integrera massa onödiga franchisebilder i startlogon vid uppstart av konsolen...

Du behöver nog inte oroa dig

https://play.st/PSStudios

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Har aldrig förbokat någonting fysiskt innan. Om man gör det på tex inet där priset är satt till 9999kr just nu, dras det då den summan direkt och man sedan återbetalas ev. skillnad om konsolen blir billigare? Eller hur funkar det?

Permalänk
Skrivet av Runqen:

Har aldrig förbokat någonting fysiskt innan. Om man gör det på tex inet där priset är satt till 9999kr just nu, dras det då den summan direkt och man sedan återbetalas ev. skillnad om konsolen blir billigare? Eller hur funkar det?

Det är bara att välja faktura så får du faktura när den är skickad. Ingen förbetalning behövs!

Jag har förbokat mitt ex. på Inet.

Permalänk
Konsolgrävare
Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Så här ser kontrollen ut. Cool!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Så här ser kontrollen ut. Cool!

not sure if serious.jpg

Permalänk
Medlem

Ja den kanske tyvärr är fejk. Hoppas inte men ja det kanske är så... =/

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Svantesson666:

Ja den kanske tyvärr är fejk. Hoppas inte men ja det kanske är så... =/

Är "fake" eller rättare sagt ett concept/fan made video

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Jag hoppas verkligen den kontrollen är fake, gillar inte alls hur den fungerade på videon, blää.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Ja den kanske tyvärr är fejk. Hoppas inte men ja det kanske är så... =/

Med tanke på att dom redan har presenterat handkontrollen (DualSence) så är denna rätt så garanterat fejk, eller missar jag något här?