Permalänk

NZXT H1

Tänkte att det kunde vara kul att starta en tråd för oss som förbokat/köpt detta chassi.
Ett ställe att kunna dela med sig, med lite tips och trix.

Jag själv är lite orolig för att få plats med mitt grafikkort då det ligger precis över bredden 12,8 cm med sina 13,2 cm vid en längd på 30 cm. Säkert inga problem med dremeln i hand dock.

En annan frågeställning är att försöka bli av med den varma luften. Har sett denna lösningen:
https://www.reddit.com/r/sffpc/comments/fxtl5o/nzxt_h1_fan_mo...
Men vill hellre försöka få dit en smal fläkt på insidan så högt upp i chassit som möjligt. Kanske:
https://noctua.at/en/nf-a9x14-pwm

Även detta kan vara ett knep för att få ner tempen:
https://www.kjell.com/se/produkter/hem-kontor-fritid/kontorst...
Sätta den runt kylaren på grafikkortet så det tvingas att ta luften genom perforeringen.

Länkar för H1:
https://www.nzxt.com/products/h1-matte-white
https://www.sweclockers.com/test/29177-nzxt-h1-bra-och-lattby...

Permalänk
Medlem

Förhandsbokade den tidigt i mars men då leverans till inet blev framskjutet tappade jag intresset och köpte på mig ett annat chassi istället

Hoppas ni som håller i era bokningar får den nån gång, riktigt stilig liten låda

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Skrivet av tJev:

Förhandsbokade den tidigt i mars men då leverans till inet blev framskjutet tappade jag intresset och köpte på mig ett annat chassi istället

Hoppas ni som håller i era bokningar får den nån gång, riktigt stilig liten låda

Det förstår jag. Är rädd för att det blir förlängt igen. På inet har det stått 30/4 länge så jag hoppas verkligen att det stämmer.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är en riktigt häftig låda som är så smidig när alla kablar är dragna och PSU och AIO medföljer. Hade jag byggt nytt ITX hade jag utan tvekan valt den.
Men nu är jag så insatt och har lagt mycket pengar på min Ghost så fortsätter köra med den tillsvidare.
Jag gillar att chassit bygger mer på höjden, oftast har man ju brist på skrivbordsyta men upp till tak är det gott om plats.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

@lambdan Är du nöjd med din Ghost annars? Har funderat på denna eller Ghosten. Det är bra att den bygger på höjden.

Visa signatur

Carl-Johan

Permalänk
Skrivet av lambdan:

Jag tycker det är en riktigt häftig låda som är så smidig när alla kablar är dragna och PSU och AIO medföljer. Hade jag byggt nytt ITX hade jag utan tvekan valt den.
Men nu är jag så insatt och har lagt mycket pengar på min Ghost så fortsätter köra med den tillsvidare.
Jag gillar att chassit bygger mer på höjden, oftast har man ju brist på skrivbordsyta men upp till tak är det gott om plats.

Det är exakt den anledningen som jag valde detta före Ghost faktiskt. Det tråkiga är att det inte är lika modulärt som Ghosten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kojan2:

@lambdan Är du nöjd med din Ghost annars? Har funderat på denna eller Ghosten. Det är bra att den bygger på höjden.

Hade jag köpt idag hade jag tagit H1an, dels för det blir billigare med H1 oavsett om du kör AIO+tophat eller utan tophat och bästa luftkylaren.

+ tid för kabeldragning

vs

Prisjämförelse

Och som sagt att den bygger på höjden ist för längden/bredden, i mitt fall så är Ghostens framsida mot mig, och då ligger en bit av den på min enorma musmatta som täcker hela skrivbordet. Hade jag haft H1an hade den inte kommit in på musmattan.
Är inte jätte förtjust i att Ghost använder torx skruvar heller, så om jag ska skruva i den måste jag ta fram min iFixit sats.
Och sen har Ghosten inge front IO heller. Nu har jag en skärm med USB hubb, men annars hade jag fått stoppa in USB minnen bakom datorn, känns lite tråkigt för ett så dyrt chassi.

Det jag kan säga är väldigt bra om Ghosten är att den går väldigt kallt och tyst om du har rätt setup + det är väldigt lätt att byta ut delar i den. Är nog det enklaste chassit att byta moderkort i, man behöver inte ta bort grafikkort eller PSU. (Detta är ju dock något man ska göra väldigt sällan men jag som experimenterat fram o tillbaka med olika setups har gjort det många gånger och då har jag uppskattat hur lätt det är att ta ut moderkortet).

Tophat systemet är jag lite meh om. Ja det är ju bra att man kan bygga ut den, men å andra sidan tycker jag det är ett helsikte att montera ihop tophattarna och sen kan de böjas och se fula ut om man drar åt skruvarna för hårt.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk

Fick precis mail av Inet att ett nytt preliminärt datum är 31/7.
Väldigt tråkigt men samtidigt förstår man att läget är som det är.
Några bra förslag på vad man ska göra nu istället?

Permalänk
Proffsmoddare

Jag är lycklig ägare av ett H1 så tänkte bygga en tvåstegsraket i det. Först ett schysst standardsystem med den integrerade kyllösningen. Därefter ett försök till custom vattenkylning!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Skrivet av timpelay:

Jag är lycklig ägare av ett H1 så tänkte bygga en tvåstegsraket i det. Först ett schysst standardsystem med den integrerade kyllösningen. Därefter ett försök till custom vattenkylning!

Vilken lyckans ost
Vad vill du ha för det?

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av RasmusAlb:

Vilken lyckans ost
Vad vill du ha för det?

Haha det är inte till salu men sjukt snyggt, en stil som faller mig perfekt i smaken!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

Enligt länken nedan så ingår typ det mesta i detta chassi.

https://premiumbuilds.com/pc-cases/smallest-mini-itx-cases-fo...

Behöver bara lägga till RAM och GPU. Men det är inte riktigt den uppfattning jag fått på andra ställen. Är det inte mest kylare och nät som ingår och resten får man fixa själv?

Permalänk
Proffsmoddare

@BobbyM: Ingår AIO till CPU och nätagg med kablar fördragna. Riserkabel till grafikkortet.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

Skall nog bygga nytt i ett H1 till sommaren och byta ut Ghosten faktiskt, frågan är hur mycket kylaren klarar av utan att väsnas för mycket. Hur varm CPU kan man slänga in tror ni?

Permalänk
Medlem

Jag har också beställt detta chassi. Fick ett meddelande om nytt datum igen. Nu är det 06-10 som gäller. Håller tummarna.

Permalänk
Medlem

Jag har också förbokat det och fick meddelande om den 25/6, såg nu att det hade ändrats till den 10/6, dock har priset ändrats till 3999:-. Om man har förbokat borde väl ändå priset på 3699:- gälla?

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Skall nog bygga nytt i ett H1 till sommaren och byta ut Ghosten faktiskt, frågan är hur mycket kylaren klarar av utan att väsnas för mycket. Hur varm CPU kan man slänga in tror ni?

Får man fråga varför du väljer att byta ut Ghosten mot ett H1? Funderar just nu på vilken av dessa två (eller Lian Li TU150) som jag skall välja för mitt eget bygge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobbyM:

Får man fråga varför du väljer att byta ut Ghosten mot ett H1? Funderar just nu på vilken av dessa två (eller Lian Li TU150) som jag skall välja för mitt eget bygge.

Fördelen för H1 verkar vara mer kylkapacitet för CPU (så kan gå tillbaka till Intel om jag vill) och mindre fotavtryck, pga hur det är byggt kan jag även ställa ner det på golvet på mattan utan att oroa mig för att blockera fläktar eller få för mycket damm. Pga vattenkylaren lär ljudnivån gå ner också och kan jag ställa den på golvet lär jag inte ens kunna höra den under load.

Men en stor anledning är att jag haft min Ghost ett år snart och då börjar jag vilja testa något nytt. Så jag lär ta ut mitt grafikkort ur den så tar frun över Ghosten och jag bygger helt nytt system i H1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Fördelen för H1 verkar vara mer kylkapacitet för CPU (så kan gå tillbaka till Intel om jag vill) och mindre fotavtryck, pga hur det är byggt kan jag även ställa ner det på golvet på mattan utan att oroa mig för att blockera fläktar eller få för mycket damm. Pga vattenkylaren lär ljudnivån gå ner också och kan jag ställa den på golvet lär jag inte ens kunna höra den under load.

Men en stor anledning är att jag haft min Ghost ett år snart och då börjar jag vilja testa något nytt. Så jag lär ta ut mitt grafikkort ur den så tar frun över Ghosten och jag bygger helt nytt system i H1.

Låter lite som de behoven jag också har. Så då är kanske H1 bättre. Men enligt pilot-bygget här på swec så antyddes det att ljudnivån ändå var en del.

Är det någon som redan nu har bestämt sig för övriga komponenter i era H1-byggen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobbyM:

Låter lite som de behoven jag också har. Så då är kanske H1 bättre. Men enligt pilot-bygget här på swec så antyddes det att ljudnivån ändå var en del.

Är det någon som redan nu har bestämt sig för övriga komponenter i era H1-byggen?

Jag ser det som så att CPU fläkten lär låta markant mindre än i Ghosten och GPU typ lika, sätter man den dessutom på golvet så har jag inte GPUn rakt bredvid mig som jag har nu så då måste det bli tystare.

Jag kommer köra mitt 2080 Ti tills vidare och så får vi se om det blir en i7-10700k/i9-10900k eller nya AMD, inte riktigt bestämt mig ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobbyM:

Är det någon som redan nu har bestämt sig för övriga komponenter i era H1-byggen?

Jag kommer att köra en Ryzen 5 3600,Strix X470-i och sen får mitt 1070ti hänga med tills vidare 🙂

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem

Mitt chassi är på väg nu. Fick ett meddelande från PostNord att ett paket är registrerat :D. Kan uppdatera här när bygget är klart

Permalänk
Medlem

@Nayiki: Vart beställde du ifrån?

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@Nayiki: då blir väl följdfrågan, fick du betala 3999 eller 3600 (eller va den nu kostade i mars)?

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

@tJev: På fakturan och ordern så står det 3699, så jag räknar med att det är vad den kostar. När paketet är hämtat så kan jag göra betalningen och enligt Klarna är det priset ovan som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nayiki:

Mitt chassi är på väg nu. Fick ett meddelande från PostNord att ett paket är registrerat :D. Kan uppdatera här när bygget är klart

När gjorde du din beställning?

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem

@JoL_: Tror det var tidigt i april om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem

Är det normal standard att de inte listar att de fått in produkten förrän alla förbeställningar har levererats? För jag noterar att det fortfarande känns väldigt tomt på lagerhyllorna om man kollar Inets hemsida, https://www.inet.se/produkt/6601161/nzxt-h1-svart

@Nayiki : Var det svart eller vitt chassi som du hade beställt?

Permalänk
Medlem

@BobbyM: Jag chattade med Inet och de verkar få in batchar lite då och då men de i kundservice kunde varken säga hur många de fått in eller när de väntades få in fler. Men jag gissar att de skickar ut förbeställda först

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz