Das Keyboard uppgraderar 4C Tenkeyless

Permalänk
Melding Plague

Das Keyboard uppgraderar 4C Tenkeyless

Das Keyboards kompakta mekaniska tangentbord 4C Tenkeyless uppgraderas med bättre material och sänkt ljudnivå för tangenter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Lego Master
Citat:

Flitigt använda tangenter som [...] Caps Lock [...]

Wait, what?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Shudnawz:

Wait, what?

Jag använder capslock hela tiden när jag gör stor bokstav.
Även för gaming och massa annat.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Lego Master

@tvelander:
Oj. Jag använder bara Caps Lock av misstag. Spelar nästan aldrig FPS på mitt vanliga tangentbord, utan kör en gameboard (G13), och stor bokstav gör man väl i allsindar med Shift?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Shudnawz:

@tvelander:
Oj. Jag använder bara Caps Lock av misstag. Spelar nästan aldrig FPS på mitt vanliga tangentbord, utan kör en gameboard (G13), och stor bokstav gör man väl i allsindar med Shift?

Om jag ska skriva LOL eller WTF eller HAHA eller annat som alla har caps tar ju 100 år, och as jobbigt speciellt skriva typ HAHA med en hand.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv

@tvelander: HAHA (~0.5sec)

Har du världens kortaste fingrar? Släkt med trump månne?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

@tvelander:
Oj. Jag använder bara Caps Lock av misstag. Spelar nästan aldrig FPS på mitt vanliga tangentbord, utan kör en gameboard (G13), och stor bokstav gör man väl i allsindar med Shift?

Samma här, ytterst sällan jag skriver med caps lock aktiverad. De få gångerna jag skriver ngt i all caps håller jag in shift med lillfingret samtidigt som jag skriver istället, påverkar mig inte nämnvärt iaf. Även om jag, mot förmodan, ska skriva en hel mening kör jag med Shift bara.

I spel har jag nog aldrig någonsin använt caps med flit utan är om jag slinter och missar Shift/Tab eller något. Vissa kör den kanske dom modifier I WOW tex, samma med Shift men när jag kör wow använder jag alt och ctrl för sånt. Tex alt+1 ctrl+4 osv

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon291473:

@tvelander: HAHA (~0.5sec)

Har du världens kortaste fingrar? Släkt med trump månne?

Kortaste? jag vill önödigt hålla inne en knapp om jag skriva stora bokstäver irad.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Caps för push-to-talk tycker jag fungerar lysande.. en hinner inte skriva medan en spelar ändå, så fuckar inte upp något

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Lego Master
Skrivet av tvelander:

Om jag ska skriva LOL eller WTF eller HAHA eller annat som alla har caps tar ju 100 år, och as jobbigt speciellt skriva typ HAHA med en hand.

Fast har du korrekt fingersättning ska du ändå skriva "haha" med båda händerna.

h - höger pekfinger
a - vänster lillfinger (eller ringfinger, beroende på)

But I digress.
To each his own, jag blev bara lite förvånad att man såg Caps Lock som en flitigt använd tangent.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

"En annan nyhet är en USB-hubb med två portar av typen USB Type-A 2.0."

Den förra versionen hade också 2 st Type-A 2.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Fast har du korrekt fingersättning ska du ändå skriva "haha" med båda händerna.

h - höger pekfinger
a - vänster lillfinger (eller ringfinger, beroende på)

But I digress.
To each his own, jag blev bara lite förvånad att man såg Caps Lock som en flitigt använd tangent.

Fast om det är under tiden man spelar så har man ju andra handen på musen. Meningslöst diskussion i övrigt dock.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Shudnawz:

Fast har du korrekt fingersättning ska du ändå skriva "haha" med båda händerna.

h - höger pekfinger
a - vänster lillfinger (eller ringfinger, beroende på)

But I digress.
To each his own, jag blev bara lite förvånad att man såg Caps Lock som en flitigt använd tangent.

Kommer ju inte flytta handen i discord overlay när jag lirar för skriva haha typ.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

To each his own, jag blev bara lite förvånad att man såg Caps Lock som en flitigt använd tangent.

Jag håller med: det borde finnas bättre tangenter att olja in än caps lock? Den används väl typ sporadiskt för vissa, och nästan inte alls för väldigt många.
(Jag skulle inte sakna den om den försvann)

*edit*
Säkert ett trevligt tangentbord detta, men väldigt mycket pengar för ett TKL med vanliga bruna switchar. Kan inte riktigt se vad som rättfärdigar det priset.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

"Kompakt design" Så smäller man på en fet värdelös plastflärp på vänstersidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Fast om det är under tiden man spelar så har man ju andra handen på musen. Meningslöst diskussion i övrigt dock.

Jag tyckte det är en genuint intressant diskussion faktiskt. Inte för att jag försöker säga att en metod är rätt eller fel utan för det är intressant att se hur andra löser problemet helt enkelt.

Jag använder som jag nämnde aldrig caps så inte ens tänkt tanken att många kanske gör det. Det är en helt död tangent för mig.

Visst håller man musen i ena handen när man lirar något. Men jag släpper den när jag skriver något i chatten medan jag lirar. En hand tar så tid att skriva med, men är kanske en vanesak. Jag föredrar helt enkelt att snabbt lämna "gamingposition" för att inta "skrivposition" och sen snabbt tillbaka till "gamingposition" igen när jag skrivit klart

Det är ju nästan Veckans fråga material detta ju!

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Wait, what?

Vad das keyboard själva säger är "The large keys have been oiled to ensured maximum actuation smoothness.". Så "flitigt använda" verkar vara artikelförfattarens egen tolkning, i själva verket handlar det om de "stora" tangenterna. Att olja dessa är ganska logiskt eftersom storleken på dem gör det lätt att trycka ner dem lite snett, vilket kan göra att de hugger i och inte känns mjuka.

Permalänk
Medlem

@Zemlan: håller med om diskussionsvärdet! Blev väldigt förvånad av att höra någon som faktiskt använder caps lock..
För mig används bara om man typ skulle skriva in ett långt serienummer och jag ser från start att alla bokstäver som ska användas är stora bokstäver, så förbereder jag med caps lock först..
Typ enda scenario jag kan komma på.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Sitter jag i en chat samtidigt som jag lirar och ska skriva haha så lägger jag inte fokus på texten skrivs med versaler. Tillhör också skaran som använder shift. Blir detta nästa veckans fråga?

Permalänk

Känns som det bara va nyheter som redan varit standard i flera år.

FÖR ATT SKRIVA MED STORA BOKSTÄVER SÅ FUNGERAR DET JU JÄTTEBRA ATT BARA HÅLLA INNE SHIFT MED LILLFINGRET OCH SKRIVA MED RESTEN.

På min 60% så programerade jag om CAPS LOCK till FN för att lättare kunna använda lagrena.

Permalänk
Medlem

Det var på tiden! Tyvärr, för mig, så köpte jag första utgåvan som landade på tippen; det lät betydligt mer än Ducky Shine med MX Brown och flera flera tangenter började strula efter bara några veckors användning.

Permalänk
Medlem

En annan välanvänd tangent är ju Insert...

Permalänk
Medlem

Tror det i själva verket handlar om att det är stabilisatorer som har smörjts, eftersom dessa ofta skramlar och låter illa.

Permalänk
Medlem

Caps-lock använder jag endAST PÅ DETTA SÄTTET NÄR JAG RÅKAR KOMMA ÅT DEN, VILKET RESULTERAR I ATT JAG FÅR SUDDA UT EN MASSA ORD EFTERSOM JAG ÄR SÅ JÄVLA SNABB PÅ ATT SKRIVA.

SRY CAPS-LOCK.

Edit: Man borde inte ha en sån värdelös tangent på prime position. Gör som på Colemak layouten och ändra den till backspace.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

En annan välanvänd tangent är ju Insert...

Jag använder den betydligt mer än caps lock, men det säger iofs inte jättemycket.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Inaktiv

Caps-Lock bindes ("programmeras") alltid om till ngt. annat (av mig), antingen F13 (För push to talk) eller FN för åtkomst till andra lager (beroende på storleken på tangentbordet)

Caps-Lock-funktionen som sådan får (möjligen) ligga på funktionslager 2, 3 eller 4. (typ FN3+"Caps-Lock" )

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Caps-Lock bindes ("programmeras") alltid om till ngt. annat (av mig), antingen F13 (För push to talk) eller FN för åtkomst till andra lager (beroende på storleken på tangentbordet)

Caps-Lock-funktionen som sådan får (möjligen) ligga på funktionslager 2, 3 eller 4. (typ FN3+"Caps-Lock" )

Samma här, jag brukar mappa om den till <|> tangenten eller något annat svåråtkomligt.

Permalänk
Medlem

På mitt tangentbord heter tangenten bredvid A-tangenten Control, och den är flitigt använd minsann.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Fast har du korrekt fingersättning ska du ändå skriva "haha" med båda händerna.

h - höger pekfinger
a - vänster lillfinger (eller ringfinger, beroende på)

But I digress.
To each his own, jag blev bara lite förvånad att man såg Caps Lock som en flitigt använd tangent.

*Sitter och testar hur jag skriver HAHA*

Permalänk
Medlem

Trist att de fimpade volymhjulet istället för att bygga vidare på idéen för denna modell.
Vore awesome med ett hjul som även har touchstöd man kan binda till olika macros.

Rippa Logitechs hjul: https://www.youtube.com/watch?v=htshXPa4bu4