Kritiskt säkerhetshål i alla Samsung Galaxy-mobiltelefoner sålda sedan 2014

Permalänk

Så om man tänker sig en ny lur som ska få säkerhetsuppdateringar i ett lite längre perspektiv - gäller då typ:
1. Apple - 5 år
2. Samsung - 4 år
3. ???

Vet inte om batterier eller annat lägger av innan dess för en svenssonsanvändare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uffe-mannen:

Så om man tänker sig en ny lur som ska få säkerhetsuppdateringar i ett lite längre perspektiv - gäller då typ:
1. Apple - 5 år
2. Samsung - 4 år
3. ???

Vet inte om batterier eller annat lägger av innan dess för en svenssonsanvändare.

Sköter du batteriet har du ca 80-85%% kvar efter 3 år. Om du inte gör tyngre saker (tex vill bara ha en billig mobil att ringa med/sms och så), då räcker 80% långt. Efter 5 år kan jag tänka mig batteriet börjar nå värre nivåer, säg 60-70% eller så.

Men om EU nu också tittar på att göra det enklare att byta batteri, så kanske detta blir enkelt att få telefonen att hålla 5+ år, med ett enda batteribyte.

En gammal lur med Snapdragon 825/835 tex kan ju enormt mycket även idag. Vissa high-end lurar redan då hade ju allt från 4-8GB RAM också, med 64+GB lagring. För många räcker detta utmärkt även idag... Och utvecklingen har mer eller mindre stannat sedan dess. Så folk köper ny mobil för 5000kr+ för att få ett nytt batteri och ny Android OS?!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Sköter du batteriet har du ca 80-85%% kvar efter 3 år. Om du inte gör tyngre saker (tex vill bara ha en billig mobil att ringa med/sms och så), då räcker 80% långt. Efter 5 år kan jag tänka mig batteriet börjar nå värre nivåer, säg 60-70% eller så.

Men om EU nu också tittar på att göra det enklare att byta batteri, så kanske detta blir enkelt att få telefonen att hålla 5+ år, med ett enda batteribyte.

En gammal lur med Snapdragon 825/835 tex kan ju enormt mycket även idag. Vissa high-end lurar redan då hade ju allt från 4-8GB RAM också, med 64+GB lagring. För många räcker detta utmärkt även idag... Och utvecklingen har mer eller mindre stannat sedan dess. Så folk köper ny mobil för 5000kr+ för att få ett nytt batteri och ny Android OS?!

Problemet är ju det här med att sköta batteriet, för de flesta (inklusive jag) gör inte det. Man kopplar in telefonen på kvällen och tar den på morgonen. För mig innebär det beteendet att telefoner inte håller i närheten av tre år om de inte används väldigt sparsamt. Min förra jobbtelefon (Iphone 6S) exempelvis började bete sig konstigt i fråga om batteriet efter lite drygt två år, den kunde plötsligt få slut på batteri och dö när jag kollade ett mail och hade över 50% kvar. Detta trots att jag knappt använde den och bara laddade max ett par gånger i veckan. Mina privata telefoner håller ännu sämre men försämringen är mer gradvis då jag faktiskt använder dem, men mer än två år har det inte varit snack om sedan "dumb phone"-tiden.

Permalänk
Medlem

Att batterier kalabalonkar i förtid eller efter några års flitig användning är ett smärre problem på bra konstruerade telefoner där det är enkelt att byta batteriet. Dåliga batterier är dåliga ursäkter för att sköta uppdateringar dåligt.

Tycks som att inga enheter vi har just nu uppdateras. Min bättre hälfts Galaxy A3, inköpt 2018, fick sin senaste uppdatering dec 2019; min S7 fick uppdatering (sista?) i februari -20. Får väl lägga in CFW på sikt, just kameran har ju hindrat mig men å andra sidan går S7 rätt ok med tredjepartskameror också - den medföljande appen är hur som helst prone to överexponering utomhus. +svenska.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7