Permalänk
Medlem

Kylning Phanteks P400S plus corsair ML

Hej

Har ett Phanteks P400S. Det är utrustat med extra hårddiskvaggor så totalt 6 x 3.5 tums 2 x ssd samt en m2.

Har idag

2 x ML 140 PRO rgb i fram. Kommer från en såld h115i.
2 x phanteks original 120 mm i toppen
1 x corsair no name 120 mm som kom inkl H60 kylare.

Behöver bättre kylning.

Funderar på ett 3 pack ml 120 PRO rgb och byta ut topp plus den till h60.

Fråga 1.
Vad behöver jag mer? Commander PRO? Hub.

Fråga 2.
Hur ska jag sätta för bäst kylning? Jag har idag de två i toppen som utblås.

Mål:
Få bättre kylning och få rgb men möjlighet att styra rpm på fläktarna.

Har även nån slags fläktkontroller i chassiet som styr vissa fläktar.

Känns som jag skulle behöva en dataexpert för att få bra kylning och bra rgb. Vill nån hjälpa mot betalning är det inga problem. Bor strax utanför Norrköping.

Tack på förhand.

Permalänk
Avstängd

Tror inte du får någon fantastisk förbättring, möjligtvis lägre ljudnivå på låga varvtal när du byter till ML-fläktar. Behöver de gå på högre varvtal, vilket man kan misstänka om du har problem idag, är de inte heller tysta.

Du kan prova att ta bort fläktarna i taket, kanske de suger ut den friskluft som inte når GPU ex. (ser inte exakt vad som är ditt problem).

Har du en mesh-front på chassit? Om inte kan du fundera på ett sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

Tror inte du får någon fantastisk förbättring, möjligtvis lägre ljudnivå på låga varvtal när du byter till ML-fläktar. Behöver de gå på högre varvtal, vilket man kan misstänka om du har problem idag, är de inte heller tysta.

Du kan prova att ta bort fläktarna i taket, kanske de suger ut den friskluft som inte når GPU ex. (ser inte exakt vad som är ditt problem).

Har du en mesh-front på chassit? Om inte kan du fundera på ett sådant.

Tja.

Kanske var otydlig. Min disktemp är lite för varm. Jag ligger på närmare 40 grader vilket är lite för högt.

Jag tog bort damm filterna som sitter vid intagen i fronten.

Nej jag har ingen mesh front utan den som är original.

Kanske ett möjlighet uppdrag detta att ha fullt med disk i ett litet chassie.

Får kanske börja fundera på ett Fractal R6 eller Define 7 istället.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Micro555:

Tja.

Kanske var otydlig. Min disktemp är lite för varm. Jag ligger på närmare 40 grader vilket är lite för högt.

Jag tog bort damm filterna som sitter vid intagen i fronten.

Nej jag har ingen mesh front utan den som är original.

Kanske ett möjlighet uppdrag detta att ha fullt med disk i ett litet chassie.

Får kanske börja fundera på ett Fractal R6 eller Define 7 istället.

Går det inte att ha diskarna i en NAS istället? R6/R7 är enorma, och så kommer du att tycka att fläktarna är för små osv.

Permalänk
Medlem

Det är svårt att få vettig kylning i P400S eftersom luftintaget framtill är så otroligt dåligt. Prova att tag av fronten och se vilka temperaturer du får.

Är det betydligt bättre kanske du ska överväga att ghettomodda fronten genom att borra några väl tilltagna hål i den och täcka dem med någon form av dammfilter (även om ljudnivån givetvis kommer att påverkas av det).

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Kylningen med frontpanelen på ett P400S är verkligen under all kritik. Du kan köpa hur mycket fläktar du vill, det spelar ingen roll eftersom de inte har nånstans att få luft ifrån. Köp en meshfront så ska du se att det blir en enorm skillnad: https://www.inet.se/produkt/6903846/phanteks-eclipse-p400-air...

Här är video där de jämför med olika frontpaneler: https://www.youtube.com/watch?v=ZfXQQZtD_SI&t

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk

Jag bytte til meshfronten på mitt och nu finns det kylning så det räcker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrissoid:

Jag bytte til meshfronten på mitt och nu finns det kylning så det räcker.

Vad menar du med det?

Jag har en front i plast thats it.

Permalänk
Skrivet av Micro555:

Vad menar du med det?

Jag har en front i plast thats it.

En sån här

https://www.inet.se/produkt/6903846/phanteks-eclipse-p400-air...