Nvidia Ampere kan få fyrdubblad ray tracing-prestanda

Permalänk
Medlem

Snart dags att uppgradera hoppas även Amd släpper något riktigt bra så man kan välja . Tror dock inte jag kommer köpa 3080 ti då det troligtvis blir för dyrt och att även om jag klockat min 6700 k så blir den nog en flaskhals . Blir nog ett 3080-3070 eller liknande i Amd kort beroende på prestanda vill ha dubbelt upp mot mitt 1070. Det finns redan dubbelt upp i prestanda men 2080 ti tycker jag är för dyrt .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Blir kostnaden över 10.000kr för 3080 Ti så blir det inget köp... annars är man grymt sugen.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av EvonS:

Lika bra börja ångra då...

Mkt mkt intressanta uppgifter nu!
https://youtu.be/oCPufeQmFJk

Kanske men jag tror det när jag ser det. Kommer man få en ordentlig prestandahöjning i samma prisklass? Jag är tveksam eftersom vi inte ser detta någon annanstans.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rewoX:

Blir kostnaden över 10.000kr för 3080 Ti så blir det inget köp... annars är man grymt sugen.

Räkna med närmare 20k än 10k

Permalänk
Avstängd

Som det står i texten så ska ett 3060 göra samma jobb som ett 2080 TI så frågan är om det betyder att priset för ett 3060 kommer landa runt 15000kr som idag och sen är priserna stigande upp till 3080 TI för närmare 45000kr om nu priset ska tredubblas som läget är just nu mellan dessa kort.

Kommer det bara några trevliga spel till hösten så kanske det är dax att uppgradera men just nu har jag inte startat ett spel på 2 månader så då känns det overkill.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det är ju bara att göra. Fan ta Nvidia om de snålar på minnet.

De förbannas om de gör dyra kort, och de förbannas om de snålar in på något. Hur ska ni ha det egentligen?

Permalänk
Medlem

Väntar på presskonferens där man visar massa grafer som säger upp till 2-5x prestanda, precis som när RTX lanserades och inga riktiga prestandasiffror visades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Håller också kvar vid mitt GTX 1080 ett tag till. Gör sitt jobb i 1440p (60Hz).

Ja min skärm är sedan 2010/2011 en AOC 27" med 1080p och 60Hz. Lär inte byta den förrän den går sönder. XD

Permalänk
Medlem

Ett toppkort från AMD eller Nvidia blir det helt klart nästa år. Men vill att båda ska ha släppt sina kort innan jag väljer det ena eller andra, och 3e part lär man väl sikta på också så väntar ju av den anledningen också. Brukar ju börja trilla in månaderna efter släppen.

Just nu klarar jag mig bra, kör bara i 1920x1080 men ska fixa en 3440x1440 på sikt och då kommer inte mitt 1080ti trivas lika bra längre tror jag. Så nya generationer kort kommer nog rätt lagom för mig tror jag.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Väntar på presskonferens där man visar massa grafer som säger upp till 2-5x prestanda, precis som när RTX lanserades och inga riktiga prestandasiffror visades.

Eftersom prestandan hos de tidigare korten är känd så är det iofs inte jättesvårt att räkna ut vad prestandan blir...

Permalänk
Medlem

Kanske blir uppgradera från 1080gtx då, kommer det ett 3080gtx då eller?
Eller kommer cpu flaskhalsa då tro? har en intel (R)Core (TM)i7-8700@3.2ghz...
Kör mot en tn predatorskärm,27” 1440p 144hz, pubg kanske runt 80% av speltiden, resten warzone eller deathmatch cs...

Permalänk
Medlem

Ny/förbättrad arkitektur i kombination med en ny tillverkningsteknik (7nm) kan mycket väl ge 50% prestandaförbättring. Nvidia gör inte som Intel och håller tillbaka när de har stor ledning(*).
Istället pressar de på och jobbar för att ytterligare öka sin ledning.
Bra för oss konsumenter!

PS
Deras GPP visar dock att de inte tvekar att använda fula metoder
DS

Permalänk
Medlem

DET RYCKER I PAINRICHEN, GUBBAR! Satan vad sugen man är nu... men det är med skräckblandad förtjusning. Jag har ju bara två njurar...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Eftersom prestandan hos de tidigare korten är känd så är det iofs inte jättesvårt att räkna ut vad prestandan blir...

Skiljer sig inte mot när RTX släpptes, vi visste hur bra 1080Ti/Titan X var, ändå så var det fluffgrafer som inte alls speglade verkligheten och inga riktiga siffror visades.

Exempel:

Permalänk
Medlem

Njäe, fram tills vi vet mer så förväntar jag mig det vanliga: "15% snabbare och 20% dyrare".

Permalänk
Datavetare
Skrivet av MarkSix:

Att 1080Ti inte längre hänger med riktigt kan ju bero på att Nvidias tidigare chip, Pascal och tidigare har en medioker async Compute funktion. Async Compute har tydligen börjat användas mer och mer.

Fast verkar den förklaringen rimlig givet data? När Vega64 lanserades presterade den inom någon procent från GTX1080, tittar man på prestandaindex i det senaste GPU-test jag hittar på SweC egentligen ingenting relevant skett i relativ prestanda mellan dessa kort. Man måste komma ihåg att varians i relativ prestanda mellan olika GPU-modeller varierar, 5-10 % mellan olika titlar är inte alls ovanligt.

Vad man däremot kan se från lansering av Turing fram till nu är att Turing dragit ifrån både Pascal och Vega, ingen gigantisk ökning men det är än ökning.

Vad är unikt i Turing över Pascal, Pascal och även Navi?
Möjligheten att parallellt utföra flyttal och heltalsoperationer!

Anledningen Nvidia ansåg denna förändring var värd kostnaden i kisel lär primärt ha legat i GPGPU, där är det långt vanligare att man behöver både heltal- och flyttalsberäkningar. Men allt eftersom spel utför att mer avancerade saker på GPU-delen kommer det in allt mer av det man redan gör i GPGPU-världen, vilket då leder till att Turing får mer gjort per cykel relativt andra nu lanserade GPU-arkitekturer.

Sedan angående videon i artikeln... Borde inte allt som kommer från "Youtube-kanalen Moore's Law is Dead" markeras med "vild spekulation"? Han säger så mycket så ren sannolikhetslära säger att för vissa saker måste han hamna rätt nära. Men t.ex. beskrivningen av DLSS 3.0 kommer bli automatiskt i alla titlar som använder TAA visar att vissa saker måste han helt drömt ihop själv utan ha noll insikt i tekniken bakom.

Missförstå mig ändå rätt här: är helt övertygad om att Ampere kommer vara ett rejält lyft. Om inte annat bara för att historien har en märklig egenskap att upprepa sig själv och Nvidias GPUer brukar se ett större hopp i prestanda när man växlar till en mindre nod.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@anon201296: Ja, jag är rädd för det... mer än 15k lär den hamna på

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av johan4:

Skeptisk till den här artikeln. Ni borde ha varit mycket mer tydliga på att det är rykten ni beskriver i artikeln. Rykten visar sig ibland vara sanna, men allt som oftast innehåller de rena felaktigheter (AdoredTVs läcka om Ryzen 3000 seriens klockfrekvenser är ett bra exempel). Förstår att det kanske är brist på nyheter just nu, men det betyder inte att ni ska sänka er standard.

Direkt när jag såg "kan få" så förstod jag att det var rykte. Tycker att det var tydligt.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk

Härligt! Bara börja ställa in sig på 3080 TI Strix då

Permalänk
Medlem

Alla som spekulerar om pris; priset kommer spegla vad Nvidia tror om konkurrensen.

Om Nvidia tror att AMD har något konkurrenskraftigt i görningen så kommer det nog bli OK priser och omvänt såklart om de inte tror AMD kan konkurrera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Skiljer sig inte mot när RTX släpptes, vi visste hur bra 1080Ti/Titan X var, ändå så var det fluffgrafer som inte alls speglade verkligheten och inga riktiga siffror visades.

Exempel: https://www.kitguru.net/wp-content/uploads/2018/08/RTX-2080-V...

Kollade upp några spel, den grafen stämmer rätt bra med verkligheten.
Wolfenstein t.ex.:

Och oavsett, finns inget som säger att fps-siffror är mer korrekta än "prestanda-multiplar".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Det jag undrar är hur mycket mer prestanda vi får utan Raytracing för det är en gimmick än sålänge.

Nästa generationens konsoler kommer göra RT till en ny standard. Att det mest varit en gimmick beror dels på att AMD inte har några kort som stöder det än, och att det billigaste RTX-kortet kostar mer än det smakar. RTX3000-serien kommer med största sannolikhet ändra på detta, och vi lär se kort i nivå med 2080 och 2080 Ti för ~4000-5000 kr, och 2060 och 2070 för 2000-3000 kr.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Amd gav väl även nvidia en känga när rtx korten kom att Amd inte skulle släppa rtkort förrens de var tillräckligt bra. Så Amd har lite att bevisa nu

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Amen på den, kört 4 tills precis nu sen 2 kort igen nu. (sist 4x 1080ti.)

Måste vara kul med all microstuttering.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gender Bender:

vi lär se kort i nivå med 2080 och 2080 Ti för ~4000-5000 kr, och 2060 och 2070 för 2000-3000 kr.

Jag hoppas givetvis du har rätt men att Nvidia skulle köra ner priset med 2/3 finner jag smått surrealistiskt.

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Dinkefing:

Måste vara kul med all microstuttering.

Nope i det jag använder dom i har jag nästan ingenting, haft 4a kort sedan 2007-08 så är rätt insatt i hur det funkar men tack oavsett för den positiva energin du ger

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

De förbannas om de gör dyra kort, och de förbannas om de snålar in på något. Hur ska ni ha det egentligen?

Att de tar sanslöst mycket betalt för sina kort är inte detsamma som att de kostar mycket att göra...

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lillsmurfen:

Kommer du lirka in nån ny prolle också? Sitter på samma GPU som dig och är kluven på om man bara ska unna sig en GPU nu och ny prolle nästa år om Intel skärper sig

Jag sitter på en i7 6700K så denna gång lutar det mot en AMD 3700 eller 3900X så tillvida inte AMD hinner avtäcka Ryzen 4 i samma veva som GTX3000-serien.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gender Bender:

Nästa generationens konsoler kommer göra RT till en ny standard. Att det mest varit en gimmick beror dels på att AMD inte har några kort som stöder det än, och att det billigaste RTX-kortet kostar mer än det smakar. RTX3000-serien kommer med största sannolikhet ändra på detta, och vi lär se kort i nivå med 2080 och 2080 Ti för ~4000-5000 kr, och 2060 och 2070 för 2000-3000 kr.

Jag hoppas Du har rätt. Vore så gött med nytt grafikkort som kostar likvärdigt ens förra (GTX1080 OC Windforce).

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Lego Master

Tur att skattepengarna inte kommit än då, så jag inte hoppat på 2000-serien än.
Undrar när de första korten kan börja landa i postlådorna? När förväntas Nvidia avtäcka produkterna officiellt?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield