AMD:s kommande APU-processorer "Renoir" kan få upp till åtta kärnor

Permalänk
Melding Plague

AMD:s kommande APU-processorer "Renoir" kan få upp till åtta kärnor

Ryzen 4000-processorer med integrerad grafikdel ser ut att dubbla antalet kärnor och trådar ställt mot föregångaren "Picasso".

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hjälpsam

Med tanke på deras bärbara CPUr verkar detta troligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Istället för fler kärnor kunde de väl slänga in mer beräkningsenheter. 4/8 med Zen 2 blir ju i sig en rätt stor förbättring, så hade varit grymt med ett större grafikprestandalyft.

Permalänk
Skrivet av merdique:

Istället för fler kärnor kunde de väl slänga in mer beräkningsenheter. 4/8 med Zen 2 blir ju i sig en rätt stor förbättring, så hade varit grymt med ett större grafikprestandalyft.

Bättre att vänta till RNDA2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

Istället för fler kärnor kunde de väl slänga in mer beräkningsenheter. 4/8 med Zen 2 blir ju i sig en rätt stor förbättring, så hade varit grymt med ett större grafikprestandalyft.

Grafikdelen åldras ju å andra sidan betydligt mycket snabbare - speciellt på en så förhållandevis klen produkt som en APU - så med mer kräm i processorn innebär det att den kan leva betydligt mycket längre även när gpun inte längre orkar med

Permalänk
Medlem

Fan, denna köper jag rakt av till min server. Slipper jag köpa grafikkort.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

Istället för fler kärnor kunde de väl slänga in mer beräkningsenheter. 4/8 med Zen 2 blir ju i sig en rätt stor förbättring, så hade varit grymt med ett större grafikprestandalyft.

En Zen2 chiplet är ju alltid på 8 kärnor så det blir ändå logiskt att man kan gå upp till åtta då. Men hoppas också att grafikchipleten kanske också får lite mer kräm

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Fan, denna köper jag rakt av till min server. Slipper jag köpa grafikkort.

Varför ha grafikkort alls i servern?
Om man nu inte kan installera den "headless" så kan man ju sätta i ett tillfälligt under installationen, men sen är det väl ganska överflödigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Varför ha grafikkort alls i servern?
Om man nu inte kan installera den "headless" så kan man ju sätta i ett tillfälligt under installationen, men sen är det väl ganska överflödigt?

Förutom att man som jag är slapp och vill ha GUI direkt på burken så är det ganska populärt att låta en hemmaserver sköta videotranscoding nuförtiden och då finns det en del nytta av hwenc i gpun

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Förutom att man som jag är slapp och vill ha GUI direkt på burken så är det ganska populärt att låta en hemmaserver sköta videotranscoding nuförtiden och då finns det en del nytta av hwenc i gpun

hwenc kan jag köpa, om det nu ger något mot en kanske annars ledig CPU som inte behöver avlastas (beror ju på hur mycket man låter servern jobba överlag antar jag).

GUI borde funka ändå om man typ kör en VNC-server med egen grafikdriver för virtuell GPU.

Permalänk
Skrivet av s0sdaf:

Varför ha grafikkort alls i servern?
Om man nu inte kan installera den "headless" så kan man ju sätta i ett tillfälligt under installationen, men sen är det väl ganska överflödigt?

Kan du inte komma på ett antal möjliga anledningar själv? 😏

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Varför ha grafikkort alls i servern?
Om man nu inte kan installera den "headless" så kan man ju sätta i ett tillfälligt under installationen, men sen är det väl ganska överflödigt?

Då måste jag hitta ett moderkort i mini-itx med ett bra pris som stödjer att man bootar utan GPU. Alla gör inte det tydligen. Har kollat runt, men har inte läst något som definitivt pekar på vilka man kan göra det på.

Annars så hade jag gärna kört så. Dock så har en disk failat nån gång och servern inte bootat. Då är det skönt att kunna stoppa in en videokabel och kolla vad som hänt.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Har Captain Obvious börjat skriva nyheter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

En Zen2 chiplet är ju alltid på 8 kärnor så det blir ändå logiskt att man kan gå upp till åtta då. Men hoppas också att grafikchipleten kanske också får lite mer kräm

Fast Renoir använder inte chiplets. Den är riktad till bärbara (alltså 4000-serien bärbart, som redan har släppts), och man slösar mycket energi på att skicka data mellan chiplets. Därför byggde man en ny krets för APU:n. Så man hade lätt kunnat skippa en CCX (för CCX = 4 kärnor är vad den minsta beståndsdelen i Zen är än så länge).

Men jag antar att man med 8 kärnor bättre konkurrerar med Intel på CPU-delen, på grafik vinner man ju oavsett. Dessutom får man inte så mycket mer grafikprestanda pga minnesbandbredden.