Varför ville Facebook att jag ändrar lösenord?

Permalänk
Medlem

Varför ville Facebook att jag ändrar lösenord?

Loggade in på Facebook på datorn idag. Jag har tvåstegsverifiering aktiverat och rensar alltid cookies från Facebook när jag besökt sidan. Nu hade Facebook istället skickat en kod till min e-mail istället för till min telefon, som den alltid gjort annars. "De har kanske ändrat på detta tänkte jag", och knappade in koden som kom till min mail. När jag gjort det vill Facebook plötsligt att jag väljer ett nytt lösenord. När jag gjort det så får jag koden för tvåstegsverifiering via sms som brukligt.

Varför beter sig Facebook såhär? Varför ville de att jag ändrar lösenord? Då jag har tvåstegsverifiering och inställt så att jag får mail om en okänd enhet loggar in på kontot så känns det inte jättesannolikt att jag blivit hackad (då borde jag fått en notis om detta). Eller?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Hasharii:

Loggade in på Facebook på datorn idag. Jag har tvåstegsverifiering aktiverat och rensar alltid cookies från Facebook när jag besökt sidan. Nu hade Facebook istället skickat en kod till min e-mail istället för till min telefon, som den alltid gjort annars. "De har kanske ändrat på detta tänkte jag", och knappade in koden som kom till min mail. När jag gjort det vill Facebook plötsligt att jag väljer ett nytt lösenord. När jag gjort det så får jag koden för tvåstegsverifiering via sms som brukligt.

Varför beter sig Facebook såhär? Varför ville de att jag ändrar lösenord? Då jag har tvåstegsverifiering och inställt så att jag får mail om en okänd enhet loggar in på kontot så känns det inte jättesannolikt att jag blivit hackad (då borde jag fått en notis om detta). Eller?

Har du kontaktat Facebook och frågat om detta?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att Facebook ser det som en ny första gången inloggning när du rensar cookies osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimonJN:

Kan det vara så att Facebook ser det som en ny första gången inloggning när du rensar cookies osv?

Så kan det vara. Men det har jag gjort varje gång jag loggat in på sidan i flera år. Aldrig stött på detta innan.

Nu idag när jag loggade in så hände samma sak som när jag skapade tråden, de skickade en kod till min mail, var tvungen att byta lösenord.

Permalänk
Inaktiv

Så har det alltid hänt mig om jag rensat kakorna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinoman:

Har du kontaktat Facebook och frågat om detta?

Har du provat att kontakta Facebook? Man får nämligen aldrig svar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!