Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Nu när få flyg går och folk reser mindre så jublar klimatfolket och miljön mår kalas men fan vad denna vår istället varit kall. Beror det på mindre avgaser eller har vi bara fått en kall vår. Vi är i mitten av Maj och bara haft någon enstaka dag över 20 grader. I normala fall så ska det ha varit några dagar över 20 grader redan i April men allt lyser med sin frånvaro.
Temperaturer från Västerås.

Är det en kall sommar som är att vänta eller blir det bättre? 😎

Det är bara en kall vår.

Global uppvärmning är en stor bidragande faktor till klimatförändring. Det innebär inte per automatik att vart följande år är varmare än föregående året, bara att genomsnittstemperaturen är högre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

Nu när få flyg går och folk reser mindre så jublar klimatfolket och miljön mår kalas men fan vad denna vår istället varit kall. Beror det på mindre avgaser eller har vi bara fått en kall vår. Vi är i mitten av Maj och bara haft någon enstaka dag över 20 grader. I normala fall så ska det ha varit några dagar över 20 grader redan i April men allt lyser med sin frånvaro.
Temperaturer från Västerås.

Är det en kall sommar som är att vänta eller blir det bättre? 😎

Skilj på väder och klimat.

Sen har utsläpp minskat kraftigt den senaste tiden, vilket ju är positivt på en massa sätt, men när det gäller klimatförändringar så kan det snarare öka uppvärmningen på kort-medellång sikt då många föroreningar har en kylande effekt. Ökningen av koldioxid har minskat men mängden koldioxid går ju inte neråt alls lika fort som andra föroreningar då vi har släppt ut så mycket mer än vad planeten klarar av att ta upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Nu när få flyg går och folk reser mindre så jublar klimatfolket och miljön mår kalas men fan vad denna vår istället varit kall. Beror det på mindre avgaser eller har vi bara fått en kall vår. Vi är i mitten av Maj och bara haft någon enstaka dag över 20 grader. I normala fall så ska det ha varit några dagar över 20 grader redan i April men allt lyser med sin frånvaro.
Temperaturer från Västerås.

Är det en kall sommar som är att vänta eller blir det bättre? 😎

Jag kan inget om jordens klimatsystem eller, vad det nu kallas. Men tänker att det borde väl vara en väldig mycket större tröghet i dom systemen än några månader? Lite som att man stänger av varmvattenberedaren men ändå har varmt vatten ett tag till.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Någon som har sett några siffror om hur stor andel man tror vart smittade i New York State? Dom ligger nu på 1300 döda per miljon invånare och det lär väl inte stoppa än på ett tag. Liknande siffror gäller nog för Belgien och norra Italien.

Sverige ligger nu på strax över 300, så är nog långt kvar innan vi börjar se någon gruppimmunitet. Vad tror ni det stannar på innan året är slut/innan vi ser någon större immunitet i landet? 2000? Dvs runt 20k döda. stämmer även överens med andras beräkningar https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/2GzBWR/professorernas-pr...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Stefflo:

Nu när få flyg går och folk reser mindre så jublar klimatfolket och miljön mår kalas men fan vad denna vår istället varit kall. Beror det på mindre avgaser eller har vi bara fått en kall vår. Vi är i mitten av Maj och bara haft någon enstaka dag över 20 grader. I normala fall så ska det ha varit några dagar över 20 grader redan i April men allt lyser med sin frånvaro.
Temperaturer från Västerås.

Är det en kall sommar som är att vänta eller blir det bättre? 😎

Det lokala vädret varierar från år till år på alla platser. Det hör ihop med ett helt gäng större väderfenomen. Vi kan inte göra precisa förutsägelser hur dessa större väderfenomen kommer att påverka lokalvädret månader fram i tiden. Så det går inte riktigt att säga om sommaren kommer bli varm eller kall ännu.

Angående vår mängd utsläpp så har visserligen utsläppen gått ner en del. Jag har rotat lite i det sedan innan och det verkar som att den globala fossila förbränningen gått ner uppåt 5%. Det innebär emellertid att vi fortsätter släppa ut 95% av vad vi gjorde innan - så vi har inte direkt gjort någon helomvändning globalt riktigt.
Oavsett - även om vi nu skulle ha fått ner utsläppen till noll så är det ackumulerade överskottet på koldioxid i atmosfären så pass stort och det tar så lång tid att minska den mängden att vi inte kommer se några snabba ändringar i temperatur ändå. Kanske tar det många år att se globala nedgångar i temperatur även om utsläppen nu skulle stoppas helt (vilket inte är ett sannolikt scenario). Och ja, på lokal nivå kan vädret bli lite olika ändå.

Men vi får väl hålla tummarna att Västerås blir lite varmare då ;).
Blekinge ser ut att ha haft sommar under gårdagen:
https://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/arstidskarta/

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yonie:

Det är bara en kall vår.

Global uppvärmning är en stor bidragande faktor till klimatförändring. Det innebär inte per automatik att vart följande år är varmare än föregående året, bara att genomsnittstemperaturen är högre.

Skrivet av snajk:

Skilj på väder och klimat.

Sen har utsläpp minskat kraftigt den senaste tiden, vilket ju är positivt på en massa sätt, men när det gäller klimatförändringar så kan det snarare öka uppvärmningen på kort-medellång sikt då många föroreningar har en kylande effekt. Ökningen av koldioxid har minskat men mängden koldioxid går ju inte neråt alls lika fort som andra föroreningar då vi har släppt ut så mycket mer än vad planeten klarar av att ta upp.

Skrivet av Jumpcut:

Jag kan inget om jordens klimatsystem eller, vad det nu kallas. Men tänker att det borde väl vara en väldig mycket större tröghet i dom systemen än några månader? Lite som att man stänger av varmvattenberedaren men ändå har varmt vatten ett tag till.

Skrivet av Söderbäck:

Det lokala vädret varierar från år till år på alla platser. Det hör ihop med ett helt gäng större väderfenomen. Vi kan inte göra precisa förutsägelser hur dessa större väderfenomen kommer att påverka lokalvädret månader fram i tiden. Så det går inte riktigt att säga om sommaren kommer bli varm eller kall ännu.

Angående vår mängd utsläpp så har visserligen utsläppen gått ner en del. Jag har rotat lite i det sedan innan och det verkar som att den globala fossila förbränningen gått ner uppåt 5%. Det innebär emellertid att vi fortsätter släppa ut 95% av vad vi gjorde innan - så vi har inte direkt gjort någon helomvändning globalt riktigt.
Oavsett - även om vi nu skulle ha fått ner utsläppen till noll så är det ackumulerade överskottet på koldioxid i atmosfären så pass stort och det tar så lång tid att minska den mängden att vi inte kommer se några snabba ändringar i temperatur ändå. Kanske tar det många år att se globala nedgångar i temperatur även om utsläppen nu skulle stoppas helt (vilket inte är ett sannolikt scenario). Och ja, på lokal nivå kan vädret bli lite olika ändå.

Men vi får väl hålla tummarna att Västerås blir lite varmare då ;).
Blekinge ser ut att ha haft sommar under gårdagen:
https://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/arstidskarta/

Ibland låter det som att förändringar med uppvärmning av klimatet går att lösa på en kvart men även jag vet att så inte är fallet. Men när våra klimatvurmare går ut och säger att vi flög för mycket på hösten så det blev en varm vinter, nu är det inte riktigt så de säger men man kan lätt uppfatta det så.

Jag är absolut heller ingen klimatförnekare och jag gör vad jag kan för att minska mina utsläpp men många gånger känns det som vad Sverige gör har en för liten effekt när vi har länder som USA, kina, Ryssland och Indien som släpper ut mängder.

Nu handlar inte denna tråd om miljön så detta var bara ett stickspår, så åter till ämnet Corona.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Det lokala vädret varierar från år till år på alla platser. Det hör ihop med ett helt gäng större väderfenomen. Vi kan inte göra precisa förutsägelser hur dessa större väderfenomen kommer att påverka lokalvädret månader fram i tiden. Så det går inte riktigt att säga om sommaren kommer bli varm eller kall ännu.

Angående vår mängd utsläpp så har visserligen utsläppen gått ner en del. Jag har rotat lite i det sedan innan och det verkar som att den globala fossila förbränningen gått ner uppåt 5%. Det innebär emellertid att vi fortsätter släppa ut 95% av vad vi gjorde innan - så vi har inte direkt gjort någon helomvändning globalt riktigt.
Oavsett - även om vi nu skulle ha fått ner utsläppen till noll så är det ackumulerade överskottet på koldioxid i atmosfären så pass stort och det tar så lång tid att minska den mängden att vi inte kommer se några snabba ändringar i temperatur ändå. Kanske tar det många år att se globala nedgångar i temperatur även om utsläppen nu skulle stoppas helt (vilket inte är ett sannolikt scenario). Och ja, på lokal nivå kan vädret bli lite olika ändå.

Men vi får väl hålla tummarna att Västerås blir lite varmare då ;).
Blekinge ser ut att ha haft sommar under gårdagen:
https://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/arstidskarta/

Bara en iakttagelse. Det kommer alltså finnas ren statistik att med en enormt minskad flygtrafik har utsläppen sänks med 5%?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Bara en iakttagelse. Det kommer alltså finnas ren statistik att med en enormt minskad flygtrafik har utsläppen sänks med 5%?

Är ju inte bara flygtrafiken som minskat

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Skrivet av Nioreh83:

Är ju inte bara flygtrafiken som minskat

Okej. Var mest förvånad över att det inte var en högre siffra.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FlytPojken:

Bara en iakttagelse. Det kommer alltså finnas ren statistik att med en enormt minskad flygtrafik har utsläppen sänks med 5%?

Det är väldigt svårt med absoluta facit här.
Men det går att kolla på försäljningsvolymer för de olika energikällorna och det görs konstant beräkningar på förbrukning för den här sektorn. Sektorn är så pass ekonomiskt intressant att den alltid granskas. Så även nu.
Här är vad jag läst:
https://www.carbonbrief.org/analysis-coronavirus-set-to-cause...

Det är helårsestimat, och siffrorna har faktiskt uppdaterats till 8% sedan jag läste artikeln första gången så de där 5 procenten jag nämnde verkar vara för lågt. Intressant att det är så mycket estimerat som 8% ändå.

Flygtrafiken står för en liten del själva. Det är väldigt mycket verksamhet som fortsätter vara igång även i dessa tider. Lätt att underskatta hur mycket infrastruktur som fortsätter gå för att hålla samhället igång.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Nu handlar inte denna tråd om miljön så detta var bara ett stickspår, så åter till ämnet Corona.

Den här tråden handlar om covid19, men, klimat och energi har påverkats av den. Så det är inte riktigt fel att reflektera över hur sambanden ser ut.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Den här tråden handlar om covid19, men, klimat och energi har påverkats av den. Så det är inte riktigt fel att reflektera över hur sambanden ser ut.

Samtidigt har politik och politikers ageranden påverkats av pandemin, men det är tabu här i tråden.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Någon som har sett några siffror om hur stor andel man tror vart smittade i New York State? Dom ligger nu på 1300 döda per miljon invånare och det lär väl inte stoppa än på ett tag. Liknande siffror gäller nog för Belgien och norra Italien.

Sverige ligger nu på strax över 300, så är nog långt kvar innan vi börjar se någon gruppimmunitet. Vad tror ni det stannar på innan året är slut/innan vi ser någon större immunitet i landet? 2000? Dvs runt 20k döda. stämmer även överens med andras beräkningar https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/2GzBWR/professorernas-pr...

Nej, jag är också nyfiken på andelen som varit smittade. Men det verkar svårt att få fram, både för New York och Stockholm. Tycker det var mer prat om immunitetstester för några veckor sedan, medan det senaste tiden varit ganska tyst. Det måste vara något problem med att få fram tillförlitliga resultat.

Jag tror inte heller att vi är upp i någon gruppimmunitet i Sverige än. Möjligtvis att vi närmar oss en nivå där smittan naturligt går långsammare i de regioner där spridningen varit som störst.

Johan Giesecke sa för några dagar sedan att övriga nordiska länder troligtvis är ikapp Sverige inom ett år när det gäller antalet döda. Jag tycker det låter som ett rimligt antagande – tror det i längden är väldigt svårt att stoppa smittspridningen. Men det hade varit intressant att höra hur han ser på Sverige kontra andra länder i världen. Det kanske inte bara är Norge och Finland som ska komma ikapp Sverige utan även vi som ska komma ikapp t.ex. Italien eller Spanien? I Lombardiet i norra Italien finns det ungefär lika många invånare som i hela Sverige, och de har nu ca 15.000 dödsfall. Ska vi räkna med lika många i Sverige?

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Det är väldigt svårt med absoluta facit här.
Men det går att kolla på försäljningsvolymer för de olika energikällorna och det görs konstant beräkningar på förbrukning för den här sektorn. Sektorn är så pass ekonomiskt intressant att den alltid granskas. Så även nu.
Här är vad jag läst:
https://www.carbonbrief.org/analysis-coronavirus-set-to-cause...

Det är helårsestimat, och siffrorna har faktiskt uppdaterats till 8% sedan jag läste artikeln första gången så de där 5 procenten jag nämnde verkar vara för lågt. Intressant att det är så mycket estimerat som 8% ändå.

Flygtrafiken står för en liten del själva. Det är väldigt mycket verksamhet som fortsätter vara igång även i dessa tider. Lätt att underskatta hur mycket infrastruktur som fortsätter gå för att hålla samhället igång.

Intressant information och sen se hur den kommer att användas i framtiden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Samtidigt har politik och politikers ageranden påverkats av pandemin, men det är tabu här i tråden.

För att den frågan alltid spårar ur, med väldigt få undantag. Man kan helt enkelt inte låta bli att gräva sig djupare i ett meningslöst sidospår, särskilt när någon meningsmotståndares personliga politik ens gnistrar lite i ögonvrån. Därefter är personliga påhoppen ungefär tre inlägg bort.

Jag undrar hur midsommar kommer se ut. Lär bli många besvikna i år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Okej. Var mest förvånad över att det inte var en högre siffra.

Flygtrafiken står bara för enstaka procent av världens klimatpåverkan.
Källa: https://www.naturskyddsforeningen.se/flygfaq en lobbyorganisation som nog snarare framställer flygets siffror i dålig dager än i bra dager.

Alla kol- och oljekraftverk som går åt till att hålla industrier igång och ger el åt miljarder människor har avsevärt högre miljöpåverkan, och långt ifrån alla industrier i världen har stängts ner under krisen hittills.

Permalänk
Medlem

Förutom dom uppenbara hemskheterna med denna pandemi så är det som stör mig mest just nu alla motsägande uppgifter som kommer från alla håll, vissa säger att mörkertalet på antalet smittade är enormt och att det finns bevis för detta medans WHO hävdar att det inte är så och att det är en lögn att man kan ha haft det och knappt ha märkt det.........Är det inte bättre att bara hålla käften tills man vet? Detta velande fram och tillbaka gör ju bara folk osäkra och folk väljer att tro på det som passar dom bäst istället...........Alla länder jobbar ju utefter ett värsta scenario ändå, tom sverige..........

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Förutom dom uppenbara hemskheterna med denna pandemi så är det som stör mig mest just nu alla motsägande uppgifter som kommer från alla håll, vissa säger att mörkertalet på antalet smittade är enormt och att det finns bevis för detta medans WHO hävdar att det inte är så och att det är en lögn att man kan ha haft det och knappt ha märkt det.........Är det inte bättre att bara hålla käften tills man vet? Detta velande fram och tillbaka gör ju bara folk osäkra och folk väljer att tro på det som passar dom bäst istället...........Alla länder jobbar ju utefter ett värsta scenario ändå, tom sverige..........

Båda sakerna kan vara sanna. Säg att 10% i Sverige haft smittan (påhittad siffra). Innebär ungefär en miljon. Bekräftade fall är ungefär 27000. Då är det ett stort mörkertal, kanske 40 gånger fler smittade än man rapporterat. Samtidigt saknar 90% av befolkningen immunitet.

WHO försöker få fram budskapet att man ska fortsätta vara försiktig då risken är stor att man inte är immun vilket också är sant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Båda sakerna kan vara sanna. Säg att 10% i Sverige haft smittan (påhittad siffra). Innebär ungefär en miljon. Bekräftade fall är ungefär 27000. Då är det ett stort mörkertal, kanske 40 gånger fler smittade än man rapporterat. Samtidigt saknar 90% av befolkningen immunitet.

WHO försöker få fram budskapet att man ska fortsätta vara försiktig då risken är stor att man inte är immun vilket också är sant.

Ja det är sant men när man läser deras senaste uttalande så uppfattar jag det som om att dom inte tror att mörkertalet är alls stort.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

För att den frågan alltid spårar ur, med väldigt få undantag. Man kan helt enkelt inte låta bli att gräva sig djupare i ett meningslöst sidospår, särskilt när någon meningsmotståndares personliga politik ens gnistrar lite i ögonvrån. Därefter är personliga påhoppen ungefär tre inlägg bort.

Ja visst är det så och därför ska man inte prata om det alls. Lite samma taktik som man tillämpat inom just politiken när det gäller många frågor och det har väl funkat sådär. Fast taktiken kan ju fungera i tråden. Jag tycker det är lite synd när sansad diskussion dras över samma kam som personliga påhopp.

Skrivet av Yonie:

Jag undrar hur midsommar kommer se ut. Lär bli många besvikna i år.

Vi får väl se hur det blir, men dans på bryggan och hångel i busken lär det nog inte bli så mycket av

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Ja det är sant men när man läser deras senaste uttalande så uppfattar jag det som om att dom inte tror att mörkertalet är alls stort.

Fast det måste anses vara bevisat att ett mörkertal existerar och att det rimligen är relativt stort. I Sverige exempelvis, så testar man ju i regel bara folk som uppsöker sjukvården för sina besvär. Alla som bara är hemma sjuk kommer inte att testas. Nu på senare tid har man även börjat testa sjukvårdspersonal, som då också i många fall har bevisats ha viruset, men som alltså inte själva sökt vård. Hade man inte börjat testa sjukvårdspersonal så hade man således inte hittat dessa personer heller. Så den enda rimliga slutsatsen är ju att det är många som inte testats, men som ändå kan ha/haft viruset.

Däremot så är det svårt att säga exakt hur stort mörkertalet är, men de studier som endast FHM själva gjort indikerar just att mörkertalet är stort i exempelvis Stockholmsområdet.

Det är ofrånkomligt att det inte blir olika spekulationer och teorier i tider som dessa. FHM kan ju inte lägga locket på och vägra svara på frågor tills allting är 100% bevisat och klarlagt. Då får vi kanske vänta månader eller år på att få svar på dessa frågor. Jag tycker personligen att FHM ofta är väldigt ärliga i sina uttalanden och tydliga med att vissa saker är spekulationer/teorier baserat på små mönster man kan urskönja i kombination om vetskapen hur andra, liknande virus brukar bete sig.

Sedan har ofta media en förmåga att dra alldeles för stora växlar på mer eller mindre allt. Ett "man brukar få i vart fall någon form av immunitet efter genomgången smitta" blir "Gerd är immun, kan äntligen träffa barnbarnen!!!", och så vidare.

Permalänk
Inaktiv

Det kan vara svårt att kvantifiera mörkertal, man skulle kunna påstå att det ligger lite i sakens natur med just mörkertal?

Hade vi kunnat kvantifiera mörkertal med god statistisk sannolikhet hade vi sannolikt kallat det något annat

Permalänk
Medlem

Jag tänker att WHO ser på det mer globalt, dvs globalt sett är kanske inte mörkertalet så stort (relativt jordens befolkning), men på de ställen där viruset spridits mest kan det ju vara ett stort mörkertal ändå.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon257891:

Det kan vara svårt att kvantifiera mörkertal, man skulle kunna påstå att det ligger lite i sakens natur med just mörkertal?

Hade vi kunnat kvantifiera mörkertal med god statistisk sannolikhet hade vi sannolikt kallat det något annat

Det är ju ganska intressant med det de nu får fram ifrån att analysera avloppsvatten. Jag tror inte det kan ge några fasta siffror på något sätt men man kan i alla fall jämföra dag för dag exempelvis, eller område för område.

De började ju testa avloppsvatten för droger för några år sedan och fick fram en del avvikande resultat från förväntningarna, om vilka som brukade droger och hur vanligt det faktiskt var. Samma typ av insikt för Corona nu hade ju varit trevligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Fast det måste anses vara bevisat att ett mörkertal existerar och att det rimligen är relativt stort. I Sverige exempelvis, så testar man ju i regel bara folk som uppsöker sjukvården för sina besvär. Alla som bara är hemma sjuk kommer inte att testas. Nu på senare tid har man även börjat testa sjukvårdspersonal, som då också i många fall har bevisats ha viruset, men som alltså inte själva sökt vård. Hade man inte börjat testa sjukvårdspersonal så hade man således inte hittat dessa personer heller. Så den enda rimliga slutsatsen är ju att det är många som inte testats, men som ändå kan ha/haft viruset.

Däremot så är det svårt att säga exakt hur stort mörkertalet är, men de studier som endast FHM själva gjort indikerar just att mörkertalet är stort i exempelvis Stockholmsområdet.

Det är ofrånkomligt att det inte blir olika spekulationer och teorier i tider som dessa. FHM kan ju inte lägga locket på och vägra svara på frågor tills allting är 100% bevisat och klarlagt. Då får vi kanske vänta månader eller år på att få svar på dessa frågor. Jag tycker personligen att FHM ofta är väldigt ärliga i sina uttalanden och tydliga med att vissa saker är spekulationer/teorier baserat på små mönster man kan urskönja i kombination om vetskapen hur andra, liknande virus brukar bete sig.

Sedan har ofta media en förmåga att dra alldeles för stora växlar på mer eller mindre allt. Ett "man brukar få i vart fall någon form av immunitet efter genomgången smitta" blir "Gerd är immun, kan äntligen träffa barnbarnen!!!", och så vidare.

Blev faktiskt testad 2 gånger hemma, tillhör riskgrupp x2(diabetes, högt blodtryck): Läkare från Falck å testade positivit, syresättning på 85, tryck i bröstet, hosta, ingen feber alls på hela tiden å läkaren ville att jag skulle åka till sjukhus/kunde fixa ambulans samma eftermidda men jag blev hemma(tyckte att där finns folk som behövde/r platsen bättre än jag). Andra gången ca en vecka efter var det mobilt testteam, topsad i näsan å var negativ men hostar(inne på 8:de veckan nu), lite mindre tryck i bröstet.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Var det bara jag som tyckte att dagens presskonferens från FHM var lite mer intressant än vanligt (eller i.a.f. den senaste veckan). När Karin Tegmark-Wisell står där är chansen alltid lite större att de ska presentera något intressant kopplat till provtagning.

Det jag främst tänker på var resultaten från undersökningen som visade att vid provtillfället under vecka 17 var 2,3% av stockholmarna och 0,9% av svenskarna totalt smittade (679 resp 2 573 deltagare):
https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsa...

Jag får det till att ca 25-30% av stockholmarna har haft smittan fram till nu med en ökning av ca 3 procentenheter per vecka i dagsläget, baserad på de två testomgångarna och antal fall-kurvorna FHM tillhandahåller. Vi får se vad FHM får fram när de för in det i deras modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Var det bara jag som tyckte att dagens presskonferens från FHM var lite mer intressant än vanligt (eller i.a.f. den senaste veckan). När Karin Tegmark-Wisell står där är chansen alltid lite större att de ska presentera något intressant kopplat till provtagning.

Det jag främst tänker på var resultaten från undersökningen som visade att vid provtillfället under vecka 17 var 2,3% av stockholmarna och 0,9% av svenskarna totalt smittade (679 resp 2 573 deltagare):
https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsa...

Jag får det till att ca 25-30% av stockholmarna har haft smittan fram till nu med en ökning av ca 3 procentenheter per vecka i dagsläget, baserad på de två testomgångarna och antal fall-kurvorna FHM tillhandahåller. Vi får se vad FHM får fram när de för in det i deras modeller.

Ja det var betydligt mer intressant idag än vanligt. Hoppas på mer sånt nu när de börjar ha lite mer data om alltihop.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Hörrni, det här med flockimmunitet. Finns det några siffror, uppmätta i andra sammanhang, eller framräknade på hur lång tid det tar för grupp B nedan att våga sig ut i dagsljuset:

Grupp A: Dom som smittats, och överlevt, och är då immunitet (60-ish%).
GruppB: Resten, som på något vis lyckats undvika smittan helt. Dom som verkligen tar fasta på FHM:s råd just nu.

Vi förutsätter att du blir 100% immun.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Hörrni, det här med flockimmunitet. Finns det några siffror, uppmätta i andra sammanhang, eller framräknade på hur lång tid det tar för grupp B nedan att våga sig ut i dagsljuset:

Grupp A: Dom som smittats, och överlevt, och är då immunitet (60-ish%).
GruppB: Resten, som på något vis lyckats undvika smittan helt. Dom som verkligen tar fasta på FHM:s råd just nu.

Vi förutsätter att du blir 100% immun.

Hur menar du med tid? Det intressant är väl vid vilket procenttal som flockimmunitet uppstår och som jag förstått det skiljer det sig åt mellan olika sjukdomar. Ju mer smittsamt ett virus är desto högre andel immuna krävs. För Corona har jag hört siffror på mellan 40 och 60 procent, men det är nog ingen som vet säkert än.

Sen är inte flockimmunitet någon garanti för att inte smittas. Räcker med att du råkar komma i närheten av fel person.

Permalänk
Avstängd

Bloggartikel om "Fungerar masker mot Covid-19?":
https://theness.com/neurologicablog/index.php/do-facemasks-wo...

TLDR: Definiera först "fungerar" och i vilket sammanhang det är tänkt att "fungera" vid användningen av maskerna. Slutsatsen är att använda maskerna korrekt samtidigt som du skall fortsätta att agera som om du inte bär någon mask(!).

I skrivande stund är det endast N95- och högre klassade masker som fungerar förutsatt att de "används korrekt". Majoriteten av människor kan inte använda masker korrekt så därför bör de agera som om de inte bär någon mask. Att bära en mask mot en potentiellt dödlig sjukdom är inget du vill slarva med, eller hur?

Tror du att någon vuxen person skulle få arbeta i ett viruslabb utan att först ha genomgått en omfattande protokollträning i flera veckors tid för att kunna hantera virusen i labbet? Det räcker med ett snedsteg vid varje tillfälle för att fel virus skall hamna ute på vift.

Därför är jag med på FHM:s linje att inte använda masker för det kan medföra för många nackdelar (folk använder dem fel, de hostar ändå igenom maskerna istället för i armveck/hostdukar, agerar som om de är helt skyddade) och de masker som faktiskt fungerar finns det för få av (N95 och bättre) som skall användas främst av vården som är uppe vid faktiska Covid-19-fall mer eller mindre hela tiden.

Fråga till den som vet: hur vanligt är det med kolfilter eller liknande partikelfilter i ventilation på mataffärer eller är det som i flygplan där samma luft återanvänds? Jag tänker mig att då bör det räcka med en hostande idiot på affären för att det skall hamna i ventilationen och sedan spridas runt till fler ovetande kunder. (Sov gott! )

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |