Problem med byggdator från butik, först grafik, nu hårddisk saknas efter reparation

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Oj. Trodde det var standard i den prisklassen.

Inte bara AMD utan många Intel processorer säljs också utan grafikdel

Permalänk
Skrivet av medbor:

Inte bara AMD utan många Intel processorer säljs också utan grafikdel

Jo men här är ett exempel på varför man inte ska välja bort den. Intel tar ju extra betalt för att plocka bort den.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk

Problem med dator från sharkgaming, kan jag få ersättning pga 1 fel på beställd order?

Jag beställde en ny pc fr www.sharkgaming.se som för övrigt har sitt moderbolag och kundsupport i Danmark.

Min order bestod av:
Chassi: Lian Li pc-011 Dynamic black
CPU: AMD Ryzen 7 3800x
GPU: ASUS Geforce RTX 2060 super dual Evo 8GB
Modrrkort: ASUS TUF Gaming X570-plus
Ram: Kingston HyperX Fury/ 2666 Mhz / 16 GB/ DDR4
Systemdisk: Shark 512 GB NVMe. M2
Lagr.disk: Seagate Barracuda 4TB 3.5" 5400RPM HDD
Bl.a

Jag blev rek.av goda vänner samt att jag kollade runt på nätet om de hade fått goda vitsord från andra köpare och de hade de fått. Så jag slog till.
Pc:n var moddad och klar för lev efter 2 v och de stämde överrens med deras villkor. Jag var självklart nöjd med vad jag såg. Men här började problemen...
Ingen signal utgick fr grafikkortet till skärmen trots hdmi och dp isatt (trots goda råd fr er sweclockers/ni vet vilka ni är), så datorn blev reklammerad och skickad tbx. De var ett defekt grafikkort, så de satte in ett nytt och lev. de hem till mig. MEN VA I H-E HÄNDER DÅ..jo, han/hon "GLÖMMER" att sätta in lagringsdisken. Så då kontaktar jag deras kundsupport om problemet och de hävdar att disken är ej allokerad men de har jag f-n kollat på diskhanteraren och där finns ingen disk. Jag har t.o.m varit innne i BIOS men inne hittat disken...Så jag sa att jag behåller pc:n men vill ha kompensation för bortfallet av disken. Och nu väntar jag på deras svar...Vad tror ni, kommer jag få rätt till kompensation el kommer de att återigen hävda att disken finns där?
P.s Jag har för övrigt inte öppnat lådan för att kolla om disken är där el inte, utan väntar på deras svar. D.s.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Driftkuckun:

P.s Jag har för övrigt inte öppnat lådan för att kolla om disken är där el inte, utan väntar på deras svar. D.s.

Nähe... Det hade ju varit rätt smidigt att snabbt kunna bidra med bevis.

Grafikkortet var defekt vilket är tragiskt men som med alla komponenter, det kan hända.
Sedan påstår dom att du har disken men inte allokerat men du har inte kollat själv.

Det är eventuellt 1 problem du har då med denna order. Så var snäll och överdriv inte.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Öppna burken och ta foto. Tror inte att datorn exploderar för att sharkgaming skulle kopplat in sig på chassibrytaren för att säkerställa att datorn ej fungerar om någon öppnar den. Dom lär inte veta om Du öppnat den eller ej.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Skrivet av Machiavellian:

Nähe... Det hade ju varit rätt smidigt att snabbt kunna bidra med bevis.

Ok ska göra de

Permalänk
Skrivet av Veni:

Öppna burken och ta foto. Tror inte att datorn exploderar för att sharkgaming skulle kopplat in sig på chassibrytaren för att säkerställa att datorn ej fungerar om någon öppnar den. Dom lär inte veta om Du öppnat den eller ej.

Ok.ska göra de

Permalänk

De är bara de att diskarna är välgömda bakom moderkortet, så hur kommer jag åt att se dem?

Permalänk
Skrivet av Machiavellian:

Nähe... Det hade ju varit rätt smidigt att snabbt kunna bidra med bevis.

Grafikkortet var defekt vilket är tragiskt men som med alla komponenter, det kan hända.
Sedan påstår dom att du har disken men inte allokerat men du har inte kollat själv.

Det är eventuellt 1 problem du har då med denna order. Så var snäll och överdriv inte.

Ok. Noterat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Driftkuckun:

De är bara de att diskarna är välgömda bakom moderkortet, så hur kommer jag åt att se dem?

Öppna upp den andra sidan av chassit där diskarna ibland sitter (som det låter som när du säger bakom moderkortet).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Driftkuckun:

De är bara de att diskarna är välgömda bakom moderkortet, så hur kommer jag åt att se dem?

Du har en M.2 sticka och dessa sitter på moderkortet.
Du har en 3.5" HDD och den bör du tydligt kunna se.

Inget sitter bakom ditt moderkort, båda diskarna bör tydligt kunna ses utan att ta bort något.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Machiavellian:

Du har en M.2 sticka och dessa sitter på moderkortet.
Du har en 3.5" HDD och den bör du tydligt kunna se.

Inget sitter bakom ditt moderkort, båda diskarna bör tydligt kunna ses utan att ta bort något.

Men borde inte diskhanteraren visa att de finns en el flera allokerad disk/ar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Driftkuckun:

Men borde inte diskhanteraren visa att de finns en el flera allokerad disk/ar?

Inte om någon glömt koppla in disken efter att grafikkortet byttes.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Hedersmedlem

Diskhanteraren kommer inte visa något om hårddisken sitter i chassit men inte är korrekt inkopplad.

Enda sättet att veta om du fått en hårddisk eller ej är att titta i datorn.

Permalänk
Medlem

kanske en sladd som åkt ur under transporten bara till hårddisken.

Öppna och kolla om det är en lös sladd, eller så skickar du tillbaka datorn och väntar någon vecka till.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk

Har jag rätt att kräva kompensation för att lagringsdisken inte är installerad?

Permalänk
Skrivet av CubaCola:

kanske en sladd som åkt ur under transporten bara till hårddisken.

Öppna och kolla om det är en lös sladd, eller så skickar du tillbaka datorn och väntar någon vecka till.

Kan jag inte bara få disken hemskickad o inst den själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Driftkuckun:

Kan jag inte bara få disken hemskickad o inst den själv?

Det han menar är att den kanske är i datorn, men kabeln åkt ut, så det enda du eventuellt behöver göra är att öppna, kolla, koppla in om den ej är inkopplad dvs... Att kräva något vid en sådan simpel sak... Nej

Permalänk
Medlem

Lägg upp en bild så vi kan se och hjälpa dig

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 Moderkort: ASUS Z97-A ATX CPU: i5 4690K @3,5GHz CPU-kylare: SilverStone Argon AR01 RAM: VENGEANCE LP 4x4GB GPU: Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC 4GB PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung EVO 840 250GB HDD: Seagate Desktop HDD 7200rpm 2TB Skärm: ASUS MG279Q @2560x1440

Permalänk

[quote postid="18419497" userid="82965" name="MrWhizeguy"]
Det han menar är att den kanske är i datorn, men kabeln åkt ut, så det enda du eventuellt behöver göra är att öppna, kolla, koppla in om den ej är inkopplad dvs... Att kräva något vid en sådan simpel sak... Nej
ok.

Permalänk
Skrivet av Microapple:

Lägg upp en bild så vi kan se och hjälpa dig

Ok. Ska bara stänga av den.

Permalänk
Medlem

Kan ju vara så att disken fysiskt finns i datorn men att t.ex. SATA-kabeln ej är kopplad. Då sys den naturligtvis inte i diskhanteraren.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Lagringsdisken finns där..men hur lägger jag upp bilder?

Permalänk
Medlem

Ex här: https://imgur.com/ som du gjorde i din förra tråd

Visa signatur

Burk: Corsair 4000d Airflow | AMD 5600x | ASUS 3080 TUF OC | Samsung 840 EVO x2, Samsung NVMe 970 | Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Driftkuckun:

Lagringsdisken finns där..men hur lägger jag upp bilder?

Ladda upp bilden till valfri uppladdningssida, t.ex imgur.com
Sen trycker du på "förhandsgranska" bredvid knappen "skicka meddelande" och använder länka bildfunktionen

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 Moderkort: ASUS Z97-A ATX CPU: i5 4690K @3,5GHz CPU-kylare: SilverStone Argon AR01 RAM: VENGEANCE LP 4x4GB GPU: Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC 4GB PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung EVO 840 250GB HDD: Seagate Desktop HDD 7200rpm 2TB Skärm: ASUS MG279Q @2560x1440

Permalänk
Medlem

Är den inkopplad och syns den i BIOS?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av rabbe_1:

Ex här: https://imgur.com/ som du gjorde i din förra tråd

Ok..men de funkar inte..tog ner appen.

Permalänk
Medlem

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1109814-tutorial-kopt-... <-- tror att den här tråden kan komma in hand också. Om du har win10 så sök efter "Diskhantering" och följ stegen i tråden.

Visa signatur

Burk: Corsair 4000d Airflow | AMD 5600x | ASUS 3080 TUF OC | Samsung 840 EVO x2, Samsung NVMe 970 | Citera för svar.

Permalänk
Permalänk

Så hur går jag tillväga att koppla in den?