Permalänk
Medlem

Börjat handla lite med aktier för att det är roligt. Just nu ligger 7% av tillgångarna i aktier och 93% på vanligt konto. Har satt gränsen till 20% investerat för nu.

Permalänk
Medlem

Anledningen till att så mycket ligger i de 2 aktierna är för att totala sparandet är relativt någorlunda modest. Är under 30 och har inte jobbat så länge. Om drygt ett år kommer SHB fond +Lysa vara på samma värde (om man ser till det jag stoppat in). Kan vara så att aktierna stigit mer än börsen då dock men det vet man aldrig.

Om 5år kommer fonderna klart utgöra majoriteten av sparandet.

Sparkontot är 0% ränta. Eller 0.1%. Bryr mig inte egentligen då jag håller en rätt liten buffert där. Får lite kundbonus också även om det är knappt märkbart. 0.95% på sparkonto tror jag inte man kan få med insättningsgaranti och seriös aktör? Får man väl inte ens om man låser pengar? Får du 1% i att hålla likvid på ett konto måste det finnas någon dold risk i rådande finansklimat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallamamran:

Definera "slå marknaden" och inget fusk... Inte Googla!

Det jag avser med "slå marknaden" är detta (utan google ):
Valutamarknaden är i dagsläget värderad till marknadsvärde, där samtliga valutor byts mot varandra till det värde som marknaden för tillfället tycker de är värda. För valutor finns det ingen chans att genom att investera i hela marknaden få din investering att växa, utan du kommer om du köper allt att få tillbaka lika mycket kapital som du satte in oavsett hur marknaden rör sig (minus transaktions
avgifter). Du måste alltså vara bättre på att värdera en valuta än vad marknaden i stort är just nu, för att gå plus.

För aktiemarknaden kan du köpa hela marknaden (brett index) och eftersom aktierna ökar i värde kommer
din investering också att göra det då marknaden som helhet växer.

Permalänk
Medlem

Har fondsparande på isk jag genom swedbank. så enbart robur fonder då.

Har:
Access Edge EM
Access Edge swe
Access Europa
Global impact
Globalfond A
Robur Medica

Nått man kan byta ut mot nått annat så de blir bättre ?
Globalfond A och medica har högst förvaltningsavgift. så kanske är bättre och byta ut globalfond A mot access usa kanske? globalfond A har ju en hel del innehav i just usa.

Kollat lite på access japan som kanske kan vara nått. Låg avgift på access fonderna också men kanske inte så bra å ha så många access fonder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony86:

Har fondsparande på isk jag genom swedbank. så enbart robur fonder då.

Har:
Access Edge EM
Access Edge swe
Access Europa
Global impact
Globalfond A
Robur Medica

Nått man kan byta ut mot nått annat så de blir bättre ?
Globalfond A och medica har högst förvaltningsavgift. så kanske är bättre och byta ut globalfond A mot access usa kanske? globalfond A har ju en hel del innehav i just usa.

Kollat lite på access japan som kanske kan vara nått. Låg avgift på access fonderna också men kanske inte så bra å ha så många access fonder?

Behåll emerging markets och Swe om du vill. Satsa på Access global. Medica kan du också ha kvar om du tror på läkemedel, är ju trots allt en stor global trend.

Accessfonderna (indexfonder) kommer överlag ge mer pengar till dig och mindre pengar till banken så bara välja om du vill placera vinsten hos dig eller bankens VD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony86:

Har fondsparande på isk jag genom swedbank. så enbart robur fonder då.

Har:
Access Edge EM
Access Edge swe
Access Europa
Global impact
Globalfond A
Robur Medica

Nått man kan byta ut mot nått annat så de blir bättre ?
Globalfond A och medica har högst förvaltningsavgift. så kanske är bättre och byta ut globalfond A mot access usa kanske? globalfond A har ju en hel del innehav i just usa.

Kollat lite på access japan som kanske kan vara nått. Låg avgift på access fonderna också men kanske inte så bra å ha så många access fonder?

kolla lita på Avanzas globalfond och jämför innehavet. de är väldigt låga avgifter. vet inte vad avgiften ligger på på access.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Behåll emerging markets och Swe om du vill. Satsa på Access global. Medica kan du också ha kvar om du tror på läkemedel, är ju trots allt en stor global trend.

Accessfonderna (indexfonder) kommer överlag ge mer pengar till dig och mindre pengar till banken så bara välja om du vill placera vinsten hos dig eller bankens VD.

Emerging markets och swe dom tog ja för dom va lite billigare och va hyffsat nystartade så dom blir absolut kvar.
Access Global har ja haft förut faktiskt så de kan ju vara nått
Men Global impact då är de nått vidare och ha ? är ju lite lägre avgift på den också. och bra nystartad den också.

Skrivet av griid:

kolla lita på Avanzas globalfond och jämför innehavet. de är väldigt låga avgifter. vet inte vad avgiften ligger på på access.

Okej ska göra de access fonderna har förvaltningsavgift på 0.20%

Permalänk
Medlem

Skaffade ett månadssparande i januari i fonden "Swedbank Robur Ny teknik A" via Avanza, den har gått upp 17% trots Coronakrisen och 205% på 5 år. Men visst är det alltid en risk.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony86:

Emerging markets och swe dom tog ja för dom va lite billigare och va hyffsat nystartade så dom blir absolut kvar.
Access Global har ja haft förut faktiskt så de kan ju vara nått
Men Global impact då är de nått vidare och ha ? är ju lite lägre avgift på den också. och bra nystartad den också.

Impact kostar 0.7% jämfört med 0.2% for Access, blir många tusenlappar över åren i extra kostnad. Du gör nog bättre att ge bort pengar till valfri organisation om du vill påverka världen än bankernas definition av hållbarhet (= högre vinst till mig).

Du kan läsa en en vass kommentar på ämnet här och sedan avgöra själv om du håller med eller ej. http://investera-pengar.blogspot.com/2020/05/fonder-esg-skand...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Impact kostar 0.7% jämfört med 0.2% for Access, blir många tusenlappar över åren i extra kostnad. Du gör nog bättre att ge bort pengar till valfri organisation om du vill påverka världen än bankernas definition av hållbarhet (= högre vinst till mig).

Du kan läsa en en vass kommentar på ämnet här och sedan avgöra själv om du håller med eller ej. http://investera-pengar.blogspot.com/2020/05/fonder-esg-skand...

jo absolut så blir de väll med åren. kan ju bli bra mycke pengar till dom å inte mig.
skulle kanske ha bytt ut den mot nån access istället. finns ju flera access fonder men är väll japan den enda som man inte har nått i. asien finns ju också men den går väll i samma område som emerging market fonden den om ja inte har fel

Permalänk
Medlem

Finns det någon vettig fond som inte har den klassiska förvaltningsavgift utan är mer provisionsbaserad?
Dvs ingen fast avgift men stiger värdet med tex 10% får förvaltaren en del av det?
Egentligen är det ganska sjukt att förvaltarna ska ha betalt för att ta risker med mina pengar oavsett resultat.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Skaffade ett månadssparande i januari i fonden "Swedbank Robur Ny teknik A" via Avanza, den har gått upp 17% trots Coronakrisen och 205% på 5 år. Men visst är det alltid en risk.

Det kan vara värt att veta att det är killarna bakom https://tinfonder.se/ som är ansvariga för den tidigare utvecklingen av den fonden. För drygt ett år sen så gick Carl och Erik från Robur Ny Teknik A till sitt egna företag och startade Tin Ny Teknik A (Som från början hette Core Ny Teknik). Robur Ny Teknik A är säkert fortsatt en bra fond men jag har ingen koll på förvaltarnas investeringsfilosofi och track record där så jag står utanför den i dagsläget.

Själv tycker jag att det är viktigt att ha ganska bra koll på förvaltarna i aktiva fonder om man äger andelar i fonden, det är trots allt förvaltarna man investerar i till stor del. Jag har förtroende för människorna bakom Tin Ny Teknik A så jag investerar i den över Roburs fond, har i dagsläget 25% av portföljen i Tin Ny Teknik A och funderar på att öka positionen då de ständigt utpresterar mig.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem
Skrivet av sptr112:

Det jag avser med "slå marknaden" är detta (utan google ):
Valutamarknaden är i dagsläget värderad till marknadsvärde, där samtliga valutor byts mot varandra till det värde som marknaden för tillfället tycker de är värda. För valutor finns det ingen chans att genom att investera i hela marknaden få din investering att växa, utan du kommer om du köper allt att få tillbaka lika mycket kapital som du satte in oavsett hur marknaden rör sig (minus transaktions
avgifter). Du måste alltså vara bättre på att värdera en valuta än vad marknaden i stort är just nu, för att gå plus.

För aktiemarknaden kan du köpa hela marknaden (brett index) och eftersom aktierna ökar i värde kommer
din investering också att göra det då marknaden som helhet växer.

Valutamarknaden handlar om att köpa och sälja enligt analyser man gör av nyheter och indikatorer m.m. precis som aktiemarknaden. Faktum är att många indikatorer finns på båda marknaderna. Dock är valutamarknaden inte lika känslostyrd. Den är mycket "lättare" att analysera och statistiskt utvärdera rörelser där än på aktiemarknade. Där räcker det att en kändis köper aktier av en viss sort eller en tidning nämner ett företag i något mer eller mindre viktigt sammanhang, så drar den iväg år något håll.

Det är väl lite smaken som baken antar jag

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av EagiZ:

Det kan vara värt att veta att det är killarna bakom https://tinfonder.se/ som är ansvariga för den tidigare utvecklingen av den fonden. För drygt ett år sen så gick Carl och Erik från Robur Ny Teknik A till sitt egna företag och startade Tin Ny Teknik A (Som från början hette Core Ny Teknik). Robur Ny Teknik A är säkert fortsatt en bra fond men jag har ingen koll på förvaltarnas investeringsfilosofi och track record där så jag står utanför den i dagsläget.

Själv tycker jag att det är viktigt att ha ganska bra koll på förvaltarna i aktiva fonder om man äger andelar i fonden, det är trots allt förvaltarna man investerar i till stor del. Jag har förtroende för människorna bakom Tin Ny Teknik A så jag investerar i den över Roburs fond, har i dagsläget 25% av portföljen i Tin Ny Teknik A och funderar på att öka positionen då de ständigt utpresterar mig.

I år verkar Robur gjort ifrån sig bättre än TIN men inget jag kommer byta pga vad du också nämner. Fonden är dyr på Avanza men det är den fonden som klarat sig bäst bland mina fonder, legat på + där ett bra tag medans framförallt Avanza Global halkat efter. Hög avgift eller inte men som marknaden ser ut och det dryga året med Core/TIN My Teknik kommer jag förbli trogen. Möjligen att få tummen ur och köra via SAVR då.

Permalänk
Inaktiv

Bra börsdag för mig, min andel i Moderna Inc går riktigt fint nu, Gilead mindre så, men något gnager lite. Två kollegor har fått Corona varav den ena får intensivvård. Känns inte helt hundra att investera på detta område då jag känner att det ger någon form av dålig karma och att det hela hör ihop. Nu gör det inte det förstås men lutar åt att sälja av för att slippa tanken på det hela.

Konstigt sätt att se på det hela men någon förstår nog kanske hur jag menar.

Permalänk
Medlem

Är 100% Swedbank A long med ett snittpris på ~125kr per aktie. Medianvärderad till ~160kr, men tror den fortsätter mer. Tänker fortsätta köpa tills den nått 180-200kr. Sedan kommer jag troligen splitta min säck, där en del läggs i något i stil med globala indexfonder och kanske i nån skön tech-historia. Har sneglat på AMD men känner mig lite sen på bollen. När marknaden har hämtat sig ordentligt är så är planen att köpa guld för ~20%.

Målsättningen på längre sikt är att komma ur marknaden och investera pengarna i en bostad istället, då jag tror på en krasch längre fram. Innan dess vill jag få ihop en säck som räcker till något relativt stort krypin, sen drar jag. Tror att vi egentligen är i en period av inflation som knappt märks, därför att stora valutor urholkas samtidigt. Vi har haft det så pass bra att vi inte ser större och större siffror på prislappar. Valarna som har pengar kommer förankra dem i allt fast som de kan greppa, det sägs t.ex. att London till 50% ägs av asiater. Folk kommer bjuda högre och högre för reella värden (därav bopriserna), tills det finns mindre och mindre av den varan kvar. Det kommer spä på inflationen som jag beskrev. När det börja märkas ner till ~70e percentilen av befolkningen (och inte bara "early adopters" och särskilt analytiska personer), går proppen ur mer definitivt. Då tror jag att man ska vara ur marknaden och se till att ha laddat kylen med Joltcola.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Skaffade ett månadssparande i januari i fonden "Swedbank Robur Ny teknik A" via Avanza, den har gått upp 17% trots Coronakrisen och 205% på 5 år. Men visst är det alltid en risk.

kolla på tin core också, det är förvaltarna som tidigare hade robur och nu har gått vidare. jag månadsspar i båda.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

När man säljer en fond, vilket pris får man då? Är det "sista" priset man får eller eller snitt av varje sälj man gör?

Började tänka på det när raset började och jag svor över att Avanzas fonder var så sjukt mycket segare att säljas jämfört med resten, tog 1-2 dagar extra jämfört med andra fonder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mill:

När man säljer en fond, vilket pris får man då? Är det "sista" priset man får eller eller snitt av varje sälj man gör?

Började tänka på det när raset började och jag svor över att Avanzas fonder var så sjukt mycket segare att säljas jämfört med resten, tog 1-2 dagar extra jämfört med andra fonder.

Du kan kolla här:
https://www.avanza.se/lar-dig-mer/avanza-akademin/fonder/kopa...

Avanza redovisar den här informationen för varje fond.

Om du t.ex. har Avanza Zero, lägger en säljorder före kl 13, så vill du få NAV-kursen som gäller samma dag du la ordern.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Ligger för övrigt 1,5% plus i min smallcap-portfölj på nordnet för året (embracer, paradox, note, kitron plus 6 andra bolag).
Suttit helt still i båten där. Hade jag inte trott.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Skrivet av glemmy:

Ligger för övrigt 1,5% plus i min smallcap-portfölj på nordnet för året (embracer, paradox, note, kitron plus 6 andra bolag).
Suttit helt still i båten där. Hade jag inte trott.

Sålde av mitt Paradox och Embracer. Så kan det gå ibland. Grattis

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ninotramp:

Sålde av mitt Paradox och Embracer. Så kan det gå ibland. Grattis

Någon anledning till att du sålde? Ingen kritik men med tanke på denna typ av aktier går var det nog inte något roligt val. Såvida du inte köpte typ Tesla istället då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Sålde av mitt Paradox och Embracer. Så kan det gå ibland. Grattis

Tack Jag har varit mycket nära att sälja flera gånger.
Embracer är mitt bästa köp någonsin, ligger 1600%+ på den, men inte så stort värde tyvärr

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Någon anledning till att du sålde? Ingen kritik men med tanke på denna typ av aktier går var det nog inte något roligt val. Såvida du inte köpte typ Tesla istället då.

Hade stigit ganska bra. Tyckte dom var/är övervärderade. Rädd för nergång.

Är lite osäker på Vampire II Bloodlines. Köper nog in mig igen när recensionerna kommer.

Lite tveksam till Embracers spelportfölj, men bara lite.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ninotramp:

Hade stigit ganska bra. Tyckte dom var/är övervärderade. Rädd för nergång.

Är lite osäker på Vampire II Bloodlines. Köper nog in mig igen när recensionerna kommer.

Lite tveksam till Embracers spelportfölj, men bara lite.

Tack, intressant att se ditt synsätt där, personligen är jag mer positiv till spelen de sitter på men beror förstås på hur väl de tas emot när de väl lanserats. Mitt Embracer-köp beror mycket på att de har Satisfactory, ett spel jag tok-älskar.

Samtidigt blir jag lite mer osäker nu senaste dagarna på börsen än vad jag var för bara en vecka sedan. Rapporterna runt om i världen där man ser ökad smittospridning får mig att vilja dra mig ur. Nu är mitt sparande långsiktigt så blir nog ändå att stanna kvar.

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Tack, intressant att se ditt synsätt där, personligen är jag mer positiv till spelen de sitter på men beror förstås på hur väl de tas emot när de väl lanserats. Mitt Embracer-köp beror mycket på att de har Satisfactory, ett spel jag tok-älskar.

Samtidigt blir jag lite mer osäker nu senaste dagarna på börsen än vad jag var för bara en vecka sedan. Rapporterna runt om i världen där man ser ökad smittospridning får mig att vilja dra mig ur. Nu är mitt sparande långsiktigt så blir nog ändå att stanna kvar.

Håller helt med dig. Nu gäller det att hålla i sig. Förra nergången höll på att knäcka mig.

Jag säljer aldrig.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

@EagiZ: Intressant! Tack för tips/info!

@griid: Tack! Ska kika på den

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calisthenics:

Anledningen till att så mycket ligger i de 2 aktierna är för att totala sparandet är relativt någorlunda modest. Är under 30 och har inte jobbat så länge. Om drygt ett år kommer SHB fond +Lysa vara på samma värde (om man ser till det jag stoppat in). Kan vara så att aktierna stigit mer än börsen då dock men det vet man aldrig.

Om 5år kommer fonderna klart utgöra majoriteten av sparandet.

Sparkontot är 0% ränta. Eller 0.1%. Bryr mig inte egentligen då jag håller en rätt liten buffert där. Får lite kundbonus också även om det är knappt märkbart. 0.95% på sparkonto tror jag inte man kan få med insättningsgaranti och seriös aktör? Får man väl inte ens om man låser pengar? Får du 1% i att hålla likvid på ett konto måste det finnas någon dold risk i rådande finansklimat.

Avida kör jag, insättningsgaranti och 0,95%ränta obundet

Visa signatur

i5-4890k