Permalänk
Medlem
Skrivet av josi:

Det var en nyhet för mig, tycker ändå jag är ganska påläst. Har du någon mer info om vart de har skickats och hur många det rör sig om?

Det har nämnts på nyheterna ett par gånger att regionerna hjälps åt i detta ärende. Tror inte det rör sig om jättemånga men man försöker avlasta storstadsregioenerna.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Har du någon data på hur antalet som kommit in på Iva ser ut per region? Egentligen är väll bara Stockholm intressant då de med mest fall. Men tänkte det som finns under ”totalt antal per region” / ”totalt antal intensivvårdade”. Om du nu har alla utgåvor av excelbladet.

Bra idé! Här är en förenklad bild med två dagar per vecka, samt med linjär projektion några dagar in i framtiden.

Vi får hoppas att det inte svämmar över.

ordvalsfel
Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

@sAAb: var kommer datat ifrån? Alla andra ställen jag tittar på visar helt andra kurvor så jag är rätt så intresserad att veta.

Visa signatur

/Falchion

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Om du inte röstar kan man kanske anse att du har gjort en så kallad "tyst accept". Eftersom ni pratar om samhällskontrakt menar jag, det blir ju avtal genom passivitet då. De som är missnöjda med de partier som finns får väl starta ett nytt parti (de som är nöjda lär ju inte göra det).

Jag sa inte att jag inte röstade. Givetvis är dom som inte röstar en del av problemet. Folk kanske inte är helt nöjda med de dom röstar på alltid, men man gör det ändå för att inte dom man tycker är värre skall vinna valet. Förståeligt, men det är kortsiktigt och på lång sikt skapar det problem. Är inte direkt ett fan av partisystem överhuvudtaget eftersom det tribaliserar människor.

Skrivet av Jumpcut:

Ibland är det bra att inte ta allt man läser helt bokstavligt utan att istället fundera över andemeningen i det som skrivs.

Jag har under de senaste 20 åren betalat rätt mycket skatt, röstat på ett antal av de partier som suttit i dessa regeringar och (som jag tror svensken i allmänhet gjort) knutit näven lite i fickan och muttrat över utvecklingen. Så jag är absolut medskyldig till att vi är där vi är vilket jag är helt säker på att de flesta svenskar är, hade 49% varit i absolut opposition hade det inte sett ut som det gör nu.

Det jag menade med mitt inlägg var att de allra flesta verkar ha brytt sig för lite om olika politiska frågor som har samband med detta eftersom vi nu är där vi är. För bara ett halvår sedan var det få, om någon som verkligen stod på barrikaderna och agerade kring detta område, då var det sprängningar, integration och mer poliser som toppade "listorna".

Du är säkert ett undantag såklart och har säkert gjort massor av konkreta saker under de senaste decennierna för att motverka nedmonterandet av välfärden. Får jag fråga om du har ett tips på parti att rösta på om välfärdsfrågor är viktiga?

Jo tack jag är den nya generationen, har inte direkt kunnat göra mycket de senaste decennierna själv med tanke på det. Men jag kan tänka mig att under alla år, precis som dom senaste så uppstår nya partier hela tiden som försvinner snabbt för att folk generellt röstar bara på de gamla dinosaurierna. Själv är jag alldeles för grön för att ha kunnat veta allt som alla andra äldre vetat. Nämligen att vi faktiskt har skärt ner på beredskap i så många år. Nej det kom som en chock med corona, fullständigt oacceptabelt att man skärt ner så mycket. Samtidigt skryts det om hur vi svenskar minsann är bäst i världen på allt, ja, när man var ett barn kanske man verkligen trodde på det. Annan syn har man på det nu, hur otroligt narcissistisk inställning det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Jag sa inte att jag inte röstade. Givetvis är dom som inte röstar en del av problemet. Folk kanske inte är helt nöjda med de dom röstar på alltid, men man gör det ändå för att inte dom man tycker är värre skall vinna valet. Förståeligt, men det är kortsiktigt och på lång sikt skapar det problem. Är inte direkt ett fan av partisystem överhuvudtaget eftersom det tribaliserar människor.

Vad förespråkar du istället för partisystemet och hur hade det hjälpt i coronakrisen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Vad förespråkar du istället för partisystemet och hur hade det hjälpt i coronakrisen?

Alltså, om man TROR på siffrorna från Kina så är diktatur bättre ur just det hänseendet. Jag förespråkar absolut inte diktatur. Men ibland när man tittar på den klassiska "västvärlden" och dess nya fokus på identitetspolitik istället för handlingskraft så undrar man, vilket är det bästa systemet?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falchion:

@sAAb: var kommer datat ifrån? Alla andra ställen jag tittar på visar helt andra kurvor så jag är rätt så intresserad att veta.

Här https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbr...

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

@sAAb: Ok, då förstår jag vad du visar. Av rubriken på graferna så fick jag för mig att du visade hur många som intensivvårdas just nu men den visar hur många som har intensivvårdats totalt över tid.

Ger inte informationen om hur många som intensivvårdas just nu lite bättre bild på hur läget är? Sådana grafer kan man hitta på både c19.se och tex. aftonbladet.

Visa signatur

/Falchion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Alltså, om man TROR på siffrorna från Kina så är diktatur bättre ur just det hänseendet. Jag förespråkar absolut inte diktatur. Men ibland när man tittar på den klassiska "västvärlden" och dess nya fokus på identitetspolitik istället för handlingskraft så undrar man, vilket är det bästa systemet?

Det finns ju fler diktaturer än Kina. Hur går det för Iran? Turkmenistan valde att förbjuda ordet corona, så ansåg man att problemet var löst. SvT ¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Skrivet av Jumpcut:

Alltså, om man TROR på siffrorna från Kina så är diktatur bättre ur just det hänseendet. Jag förespråkar absolut inte diktatur. Men ibland när man tittar på den klassiska "västvärlden" och dess nya fokus på identitetspolitik istället för handlingskraft så undrar man, vilket är det bästa systemet?

Västvärldens

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Alltså, om man TROR på siffrorna från Kina så är diktatur bättre ur just det hänseendet. Jag förespråkar absolut inte diktatur. Men ibland när man tittar på den klassiska "västvärlden" och dess nya fokus på identitetspolitik istället för handlingskraft så undrar man, vilket är det bästa systemet?

Skrivet av Irregular Programming:

Västvärldens

För att den ena sidan tar med brutal handlingskraft och t.ex. svetsar ihop dörrar så att man inte under några omständigheter kan gå utomhus. Den andra tillåter ett visst mått av frihet, eller till och med total frihet med krav på ansvarstagande. Båda sidors population knyter nävar i fickorna, men åt olika saker.

Ur ett socio-pragmatiskt perspektiv kommer den ena sidan vara mer accepterad än den andra långsiktigt sett. Jag lever personligen hellre på en plats där jag inte håller med alla, än en plats där jag blir brutalt slagen eller inlåst för att jag inte håller med alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falchion:

@sAAb: Ok, då förstår jag vad du visar. Av rubriken på graferna så fick jag för mig att du visade hur många som intensivvårdas just nu men den visar hur många som har intensivvårdats totalt över tid.

Ger inte informationen om hur många som intensivvårdas just nu lite bättre bild på hur läget är? Sådana grafer kan man hitta på både c19.se och tex. aftonbladet.

Det kommer bli svårt att följa upp hur många som intensivvårdas just per dag för mig. c19.se har sammanställt sina diagram via flera källor (se https://c19.se/about) och automatiserat det mesta. Folkhälsomyndigheten har inte region-data med samma detaljrikedom, samt att jag började samla på mig data först från början av april.

Ser man på IVA-platser via c19.se så har dessutom antalet där sjunkit fortlöpande sedan april. Här visar jag det med två skärmdumpar, en för hela Sverige och en för endast Kalmar (som får representera landsbygden, alltså en region med få fall). Det är mitt intryck att det minskar i hela Sverige efter att ha tittat igenom några stycken regioner.

Det hade varit trevligt att kunna sammanställa per dag och region i ett enda diagram, men då dessa grafer redan finns (förvisso inte sammanställda i ett diagram) så rekommenderar jag https://c19.se/.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Alltså, om man TROR på siffrorna från Kina så är diktatur bättre ur just det hänseendet. Jag förespråkar absolut inte diktatur. Men ibland när man tittar på den klassiska "västvärlden" och dess nya fokus på identitetspolitik istället för handlingskraft så undrar man, vilket är det bästa systemet?

Den statistik som finns stödjer dock inte det påståendet i allmänhet (från Economist):
"Using data from the International Disaster Database, maintained by researchers at the Catholic University of Louvain in Belgium, we analysed all recorded epidemics since 1960, from an outbreak of smallpox in Nepal in 1963 to more recent threats such as Zika and Ebola. The results were highly dispersed but a distinct trend was apparent: for any given level of income, democracies appear to experience lower mortality rates for epidemic diseases than their non-democratic counterparts (see chart). In authoritarian countries with China’s level of income, for example, we found that past epidemics have killed about six people per 1m population. In democracies with similar incomes, they have killed just four per 1m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Alltså, om man TROR på siffrorna från Kina så är diktatur bättre ur just det hänseendet. Jag förespråkar absolut inte diktatur. Men ibland när man tittar på den klassiska "västvärlden" och dess nya fokus på identitetspolitik istället för handlingskraft så undrar man, vilket är det bästa systemet?

Ja, elit-styrda diktaturer kan verka förförande med sin handlingskraft och okänslighet för populism, vilket som bekant är demokratins svaghet, vars handlande måste söka folkets stöd. Det grundläggandet strukturproblemet med dikaturer är att dess avsaknad av tillräknelighet premierar korrumption. Även i de fall diktaturer gör sin avstamp i ideologier som ytligt sett sätter folkets intressen främst (t.ex. Sovjetunionen, Kina), resulterar det alltid (hittills) i en struktur som verkar för att skydda makthavarna med alla medel, på bekostnad av folkets väl. Det leder till att man förföljer "dissidenter" och andra problem med mänskliga rättigheter, men också att man försöker sopa problem under mattan, mörka fakta och skönmåla.

Exempel på katastrofala följder från diktaturers tendens att ignorera obekväma vetenskapliga slutsatser hittar man i Tjernobyl-katastrofen (se gärna den fantastiska TV-miniserien om detta), men även i Kina där det tidiga utbrottet av sars-cov-2 försökte tystas ned.

Det ska tilläggas att demokratier inte heller är immuna mot försök att tysta eller ignorera sanningar, och det gäller särskilt verksamheter där allmänheten har liten insyn (t.ex. säkerhetstjänsterna), men också där karismatiska ledare genom populism kan vilseleda väljare om konsekvensen av problemet inte är uppenbar eller är långt bort i tid (som klimatproblemet).

För en demokrati är ett visst skydd mot brist på handlingskraft och populism att använda sig av representativ demokrati, dvs vi väljer företrädare vi litar på som sedan får makt över en begränsad tidsperiod att genomföra den politik de tror, för utvärdering efter mandatperiodens utgång (dvs vid val). Det gör att gemene man inte behöver vara detaljinsatt och ta beslut som får konsekvenser bortom ens kompetens (det är därför folkomröstningar om komplicerade frågor, som t.ex. brexit eller kärnkraft, bör undvikas) och också att politiker kan välja impopulära beslut som de tror kan vara gynsamma i det längre loppet (i alla fall över mandatperioden).

Även representativa demokratier har dock problemet att den begränsade mandatperioden ofta gör att långsiktigheten blir lidande, eftersom beslut som är bra på t.ex. 50 eller 100 års sikt inte nödvändigtvis ger positiva effekter inom mandatperioden och kan äventyra återvalet (med risk för att det långsiktiga beslutet rivs upp). För sådana frågor är den enda medicinen utbildning, att se till att folket är utbildat och förstår att ta till sig och utvärdera kunskap. Framför allt kritiskt tänkande och ett vetenskapligt förhållningssätt bland folk i allmänhet är extremt viktigt för en långsiktigt framgångsrik demokrati, därför tycker jag sådana begrepp ska tränas upprepat under skolgången och från så långt ner i åldrarna som möjligt, gärna redan i förskolan.

Sammanfattningsvis vill jag parafrasera Churchill med att demokrati är den sämsta typen av statsskick, förutom alla andra som testats.

Permalänk
Medlem

DN har en intressant artikel om de modeller som togs fram i Sverige, och hur fel de hade:
Modellerna visar hur svårt det är att räkna på en pandemi

Bland annat den modell som Rocklöv tog fram/anpassade för Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

DN har en intressant artikel om de modeller som togs fram i Sverige, och hur fel de hade:
Modellerna visar hur svårt det är att räkna på en pandemi Bland annat den modell som Rocklöv tog fram/anpassade för Sverige.

Ja, kolla gärna också (den några veckor gamla) artikeln i Ny teknik som DN-artikeln lutar sig mot och som ger betydligt fler detaljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Den statistik som finns stödjer dock inte det påståendet i allmänhet (från Economist):
"Using data from the International Disaster Database, maintained by researchers at the Catholic University of Louvain in Belgium, we analysed all recorded epidemics since 1960, from an outbreak of smallpox in Nepal in 1963 to more recent threats such as Zika and Ebola. The results were highly dispersed but a distinct trend was apparent: for any given level of income, democracies appear to experience lower mortality rates for epidemic diseases than their non-democratic counterparts (see chart). In authoritarian countries with China’s level of income, for example, we found that past epidemics have killed about six people per 1m population. In democracies with similar incomes, they have killed just four per 1m.

För att vara tydlig. Jag tror inte på Kinas siffror. Jag tror dom ljuger sig blåa och har betydligt fler döda än vad dom berättar. Samma sak tror jag gäller Ryssland, Iran et al. Min poäng var alltså att om man TROR på siffrorna är diktatur bäst, men förhoppningsvis är det få som tror på siffrorna.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

En uppdatering av gårdagens inlägg som visar antal avlidna med covid-19 baserade på data från worldometer.info och Folkhälsomyndigheten.

Data har presenterats både som absolutvärden och relativa värden samt med linjär och logaritmisk y-axel. Derivatan har beräknats enligt ett tidigare inlägg, men där lutningen nu är baserad på sju dagar för att spegla en arbetsvecka samt minimera effekter från dygnsvis variation. Diagrammen är gjorda i Google kalkylark och med trendlinjer som är centrerade tredagars rullande medelvärden. Andraderivatornavisar "styrkan" eller hastigheten i förändringarna; ju längre från noll desto mer förändring, uppåt (mer än noll) eller nedåt (negativa värden, "minus", på y-axeln). För perspektiv på eftersläp se gärna Altmejds data.

Här visar jag en inzoomad andraderivata för att se hur snabbt olika länder rör sig, uppåt eller nedåt. Vi kan åter konstatera att Mexiko ligger pyrt till och att Belgien verkar ha fått ny ökning, trots sin hårda karantän.

Det är totalt tretton diagram. Klicka på Visa innehåll för att se de resterande diagrammen.

Dold text
felaktig länk
Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Framför allt kritiskt tänkande och ett vetenskapligt förhållningssätt bland folk i allmänhet är extremt viktigt för en långsiktigt framgångsrik demokrati, därför tycker jag sådana begrepp ska tränas upprepat under skolgången och från så långt ner i åldrarna som möjligt, gärna redan i förskolan.

Det är det som skrämmer mig just nu. Att vi låter känsloargument och identitetspolitik ta över från långsiktigt vetenskapligt grundat tänkande. Det känns svårt att fortsätta bedriva en hållbar demokrati utan att merparten av de som röstar förstår åtminstone något om varför och hur ett beslut tas och låter (eller inte låter för den delen) politikerna hållas.

För mig faller det lite när enkla argument i stil med "det är invandringens fel att..", "svenska mäns strukturella våld.." och "10000 fler poliser" är det som slår högre än de klassiska frågorna om välfärd (skola, vård och omsorg), arbetsmarknad, miljö/klimat etc. Det blir liksom bröd och skådespel.

Men, här tycker jag Sverige är lite av ett föregångsland i krisen. Vad jag kan förstår är vi väldigt ärliga med våra siffror kring Corona. Vi är hyggligt transparenta kring strategi och åtgärder som tas. Det finns en tydlighet om vad vi vet och inte vet samt att när ny kunskap kommer så ändrar vi oss. Vården verkar hålla, trots tung belastning. Vår stadsminister har inte stått på bästa sändningstid och spekulerat kring UV-strålning eller Klorin och heller inte ägnat sig åt signalpolitik. Vårt samhälle har fortsatt vara väldigt öppet. Och, folket verkar för det mesta lyda dom rekommendationer som ges. Det måste ju ändå betyda något även om det på pappret (p.g.a. höga dödstal) kanske ser ut som vi har gjort fel. Jag tror att det över tid kommer visa sig att vi gjorde rätt.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av EMM386:

Dödssiffran stiger samtidigt som hela städer hålls isolerade i Kina.
Hittills 1300 smittade och 41 döda, troligen fler.
Smittan har även upptäckts i Frankrike, Australien, Thailand, Vietnam, Singapore, Japan, Sydkorea, Taiwan, Nepal och USA.
Risken för fler fall i världen är mycket hög.

Kan viruset ha läckt ifrån ett kinesiskt laboratorium utan/med flit, eller kommer det från ormarna på marknaden i Wuhan?
Är ni rädda för coronaviruset?
Hur kommer ni att göra för att skydda er?

Tänkte svara på ts här då. Är helt plötsligt hemma sjuk med muskelvärk i kroppen. Torrhosta. Diarré. Värmeväxlingar i kroppen. Huvudvärk. Maten smakar konstigt. Dock ingen feber.

Är inte direkt rädd över viruset men orolig. Vid kontakt med sjukvårdsrådgivningen frågade jag i går kväll om man får testa sig om man har Covid 19 men icke. Dock sa dom med dessa symptom är det sannolikt så att jag fått Covid-19.

Förstår inte riktigt hur jag fått detta. Enda möjliga vägen är om någon via min arbetsplats smittat vidare.

Permalänk
Medlem

Här är en mindre uppdatering av gårdagens rapportering. Men, den är mycket kortare än vanligt och orsaken är att jag idag såg att en mycket stor mängd länder inte har rapporterat eller har extremt små förändringar. Jag misstänker att det beror på eftersläp pga helgen. Ryssland har inte rapporterat in någon förändring alls. Därför är det här endast tre diagram.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loke6074:

Tänkte svara på ts här då. Är helt plötsligt hemma sjuk med muskelvärk i kroppen. Torrhosta. Diarré. Värmeväxlingar i kroppen. Huvudvärk. Maten smakar konstigt. Dock ingen feber.

Är inte direkt rädd över viruset men orolig. Vid kontakt med sjukvårdsrådgivningen frågade jag i går kväll om man får testa sig om man har Covid 19 men icke. Dock sa dom med dessa symptom är det sannolikt så att jag fått Covid-19.

Förstår inte riktigt hur jag fått detta. Enda möjliga vägen är om någon via min arbetsplats smittat vidare.

Viruset finns överallt, och är väldigt smittsamt. Hur många kollegor har du? Har du verkligen inte träffat någon annan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loke6074:

Tänkte svara på ts här då. Är helt plötsligt hemma sjuk med muskelvärk i kroppen. Torrhosta. Diarré. Värmeväxlingar i kroppen. Huvudvärk. Maten smakar konstigt. Dock ingen feber.

Är inte direkt rädd över viruset men orolig. Vid kontakt med sjukvårdsrådgivningen frågade jag i går kväll om man får testa sig om man har Covid 19 men icke. Dock sa dom med dessa symptom är det sannolikt så att jag fått Covid-19.

Förstår inte riktigt hur jag fått detta. Enda möjliga vägen är om någon via min arbetsplats smittat vidare.

Min sambo får ofta de här symptomen när hon blir sjuk långt innan Covid-19 fanns. Men visst är det uppenbar risk att du fått Corona.

Permalänk
Medlem

Intressant och tankevärd artikel om hur man framöver skulle kunna hantera viruset med enbart masstestning:

https://www.dn.se/ekonomi/nobelekonomen-paul-romer-omojlighet...

Om man lyckas får ner kostnaden för själva testet till ca 10 kr/test och man testar 1 miljon svenskar/dag så blir kostnaden runt 3,5 miljarder år. Säg att administration och logistik lägger på ca 20kr/test så hamnar man runt 10 miljarder/år. Lyckas man "bara" får ner kostnaden för själva testet till säg 100 kr så blir summan runt 40 miljarder/år. Ska vi gissa att det är billigare än stödpaket, hög arbetslöshet och krympande bnp?

Finns ju en hel del saker som måste lösas innan man kommer dit, men det är ändå intressant. Tankar kring detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Intressant och tankevärd artikel om hur man framöver skulle kunna hantera viruset med enbart masstestning:

https://www.dn.se/ekonomi/nobelekonomen-paul-romer-omojlighet...

Om man lyckas får ner kostnaden för själva testet till ca 10 kr/test och man testar 1 miljon svenskar/dag så blir kostnaden runt 3,5 miljarder år. Säg att administration och logistik lägger på ca 20kr/test så hamnar man runt 10 miljarder/år. Lyckas man "bara" får ner kostnaden för själva testet till säg 100 kr så blir summan runt 40 miljarder/år. Ska vi gissa att det är billigare än stödpaket, hög arbetslöshet och krympande bnp?

Finns ju en hel del saker som måste lösas innan man kommer dit, men det är ändå intressant. Tankar kring detta?

Känns väldigt överdrivet. Inget annat av våra hälsoproblem läggs så mycket resurser på. Övervikt, rökning, alkohol, cancer, hjärt- kärlsjukdomar o.s.v. Om man såg till att folk motionerade mera skulle man nog spara fler liv.

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Intressant och tankevärd artikel om hur man framöver skulle kunna hantera viruset med enbart masstestning:

https://www.dn.se/ekonomi/nobelekonomen-paul-romer-omojlighet...

Om man lyckas får ner kostnaden för själva testet till ca 10 kr/test och man testar 1 miljon svenskar/dag så blir kostnaden runt 3,5 miljarder år. Säg att administration och logistik lägger på ca 20kr/test så hamnar man runt 10 miljarder/år. Lyckas man "bara" får ner kostnaden för själva testet till säg 100 kr så blir summan runt 40 miljarder/år. Ska vi gissa att det är billigare än stödpaket, hög arbetslöshet och krympande bnp?

Finns ju en hel del saker som måste lösas innan man kommer dit, men det är ändå intressant. Tankar kring detta?

Bra tanke men tar nog ett tag att bygga upp. Tänker man på framtiden så absolut borde de vara en självklarhet.

Dvs att vi själva bygger upp ett "testcenter" som ska se till att, när ett nytt virus kommer så ska vi snabbt kunna tillverka ett test.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Dvs att vi själva bygger upp ett "testcenter" som ska se till att, när ett nytt virus kommer så ska vi snabbt kunna tillverka ett test.

Ja, det var ju lite i den stilen som Sydkorea gjorde och dom fixar ju testningen ganska bra. Ska dock bli intressant att se hur dom klarar våg två som nu verkar komma. Om dom har en lösning som är långsiktigt hållbar.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Känns väldigt överdrivet. Inget annat av våra hälsoproblem läggs så mycket resurser på. Övervikt, rökning, alkohol, cancer, hjärt- kärlsjukdomar o.s.v. Om man såg till att folk motionerade mera skulle man nog spara fler liv.

Jo, den typen av summor skulle säker kunna rädda många liv om dom satsades på andra ställen, men eftersom corona är så nytt och skrämmande vilket leder till att ekonomierna störtdyker så lär det vara ett bra incitament för att hantera på ett så smärtfritt sätt som möjligt. Frågan är vilka insatser som anses rimliga ställt mot mängden liv och levnadsår som kan räddas. Vart går gränsen för vad man är villig att spendera för att dämpa oron i samhället och kunna återgå till ett "normalt" beteende.

Skrivet av Jumpcut:

Ja, det var ju lite i den stilen som Sydkorea gjorde och dom fixar ju testningen ganska bra. Ska dock bli intressant att se hur dom klarar våg två som nu verkar komma. Om dom har en lösning som är långsiktigt hållbar.

Fast detta är Sydkoreas variant på steroider. Det innebär mångdubbelt fler tester än vad Sydkorea genomför nu. Det är alltså en konstant screening med rullande schema där alla testas var 10:e dag. Frågan är vad folk i allmänhet säger om det, skulle man i längden vara villig att genomföra tester så ofta utan att man börjar knorra och/eller fuska?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Fast detta är Sydkoreas variant på steroider. Det innebär mångdubbelt fler tester än vad Sydkorea genomför nu. Det är alltså en konstant screening med rullande schema där alla testas var 10:e dag. Frågan är vad folk i allmänhet säger om det, skulle man i längden vara villig att genomföra tester så ofta utan att man börjar knorra och/eller fuska?

Jag kommenterade mer kring resonemanget kring att bygga ett "testcenter". Tror att beredskap är bra. Som jag skrev, ska bli intressant om den lösningen Sydkorea har orkar fortsättningsvis också. Om den gör det kanske man inte behöver varianten på steroider.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Avstängd

Nu när få flyg går och folk reser mindre så jublar klimatfolket och miljön mår kalas men fan vad denna vår istället varit kall. Beror det på mindre avgaser eller har vi bara fått en kall vår. Vi är i mitten av Maj och bara haft någon enstaka dag över 20 grader. I normala fall så ska det ha varit några dagar över 20 grader redan i April men allt lyser med sin frånvaro.
Temperaturer från Västerås.

Är det en kall sommar som är att vänta eller blir det bättre? 😎

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10