Gratisprogram för att konvertera ISO-fil till MKV

Permalänk

Gratisprogram för att konvertera ISO-fil till MKV

Hej!

Jag letar förgäves efter ett gratisprogram som på ett enkelt sätt kan konvertera ISO-filer till MKV format.

Alla program jag har hittat är "trial versions" så man endast kan göra det med filer som är 3 minuter långa annars måste man betala. Finns det inga gratisversioner som är lättillgänliga?

Tips mottages tacksamt!

Permalänk
Medlem

@Soldierofwar1985: Tror att Handbrake kan hjälpa till här.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Soldierofwar1985:

Hej!

Jag letar förgäves efter ett gratisprogram som på ett enkelt sätt kan konvertera ISO-filer till MKV format.

Alla program jag har hittat är "trial versions" så man endast kan göra det med filer som är 3 minuter långa annars måste man betala. Finns det inga gratisversioner som är lättillgänliga?

Tips mottages tacksamt!

Jag tror att en del av förvirringen är att du använder termer som inte riktigt går ihop.

ISO är ett enhetsavbildningsformat (optiska diskar, fysiska hårddiskar, virtuella enheter etc).

MKV är en mediakontainer (och inte nödvändigtvis ett specifikt videoformat).

Om du försöker rippa DVDer till mediafiler i formatet MKV (med godtycklig enkodning) så kan man söka på "RIP DVD ISO to MKV". Handbrake är ett av de första förslagen och det kommer nog funka fint för dig.

Vet även att @jreklund har något alternativt program han föredrar över handbrake om jag inte missminner mig?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

@DavidtheDoom: Det stämmer, jag använder mig av meGUI, men det är inget enkelt program. Du kan behöva skriva dina egna AviSynth-script för att kunna ta bort interlacing samt beskära filmen.

Permalänk
Medlem

Jag har använt mig av Make MKV som är fritt, med kod från deras hemsida. Det har fungerat väl för mig och har även kunnat hantera DVD:er som sparats som iso-filer.

Permalänk
Skrivet av GreyWilk:

@Soldierofwar1985: Tror att Handbrake kan hjälpa till här.

Du är fantastisk! Tack så mycket!

Permalänk
Medlem

@Soldierofwar1985: No wowrries! 🥳

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-