Permalänk
Skrivet av FANTEN:

Ja i en perfekt värld så "anstränger företag sig till det yttersta". Tyvärr ser verkligheten annorlunda ut. Det finns väldigt mycket folk som är tillräckligt kompetenta. Du har helt missat att det finns tusen anledningar till att en arbetsgivare kan vilja sparka folk. Ett simpelt exempel kan vara att din närmsta chef inte gillar dig. Din kompetens har då ingen betydelse om han vill bli av med dig. Företaget kanske förlorar på att du får sparken men om chefen inte äger företaget så behöver han inte bry sig.

Företag anstränger sig det yttersta för att tjäna pengar. Det är extremt brist på riktigt duktig personal inom väldigt många områden och företag anstränger det yttersta för att ha kvar de arbetare som leder till att de själva får mer pengar.
Ens närmsta chef kan ogilla en, det är väldigt ovanligt att den där försöker säga upp en arbetare som drar in hur mycket pengar som helst p.g.a. någon konflikt, vilket leder till en väldigt massa problem för chefen.
Nej mer vanligt är en konflikt där chefen också är ägaren, där den kan välja att förlora pengar men den slipper sabba sin egen karriär p.g.a. detta. (utan enbart pengar) I vilket fall, så går dessa problem att hantera på olika sätt. Är man en väldigt duktig person så tjänar man nästan alltid på att enbart byta jobb till en av de företag som hela tiden ber en börja jobba hos dem. Än att blanda in facket av alla konstiga saker man kan blanda in. På ett stort företag gå till chefen högre upp. Jag själv har ofta gått förbi chefer och pratat med en högre, dock kring saker som projektekonomi.

Skrivet av FANTEN:

Fel. Varför ljuger du? Detta stämmer endast i vissa fall. T.ex. statliga myndigheter.

Såvida man inte sysslar med skatteplanering i andra länder eller liknande så är ens inkomst offentlig och andra kan se den. Det enklaste sättet är taxeringskalendern, men det finns mängder med olika sätt.

Skrivet av FANTEN:

Nej det är inte kränkande på något sätt alls.
Du kanske inte fattat detta men vad facket gör är att se efter deras medlemmars rättigheter. Facket har rätt till den informationen. Du som privatperson har inte det.

Jag skrev något om att de skulle kunna se deras medlemmars rättigheter. De ska dock inte ha någon som helst rätt att veta något mer än någon annan kring de som ej är medlemmar hos dem. Så tar vi unionen så ska de egentligen inte ha rätt att veta vad medlemmar i sveriges ingenjörer har för villkor på en arbetsplats. Nu har säkerligen dessa fackförbund gått ihop och samarbetar och man genom sitt medlemskap har givit dem rätt att göra detta.

Skrivet av FANTEN:

Fel igen. Däremot säger dina åsikter vädligt mycket om din politiska syn.
Varför skulle det vara liberalt att en arbetsgivare ska kunna behandla anstälda somskit? Det är inte liberalt. Det är idiotiskt.

Varför ska ens polare, flickvän etc kunna behandla en som skit och inte vilja umgås med en längre, det är inte alls liberalt. Det är idiotisk.

Poängen är att arbetsgivare bör enkelt kunna säga upp folk av avledningar som att de bara vill avveckla, dock bör vi ha en stark antidiskrimeringslagstiftning och liknande som vi har. Likaså har vi skydd emot att säga upp sjuka.
Men du skrev något att arbetsgivare påstod arbetsbrist och facket kunde bevisade att det inte var arbetsbrist, ja det är facism på hög nivå. En helt annan sak är att facket kan bevisa att uppsägningen är av orsaker som sjukdom m.m.

Skrivet av FANTEN:

Dina enda argument har varit att du är eftertraktad och kan lätt få jobb någon annanstans eller att du är eftertraktad och därför kommer företaget göra allt för att du ska stanna. Det löser inga konflikter. Du hoppas bara på att det inte kommer bli någon.

Nej väldigt många är idag eftertraktade. Och mitt argument är att om det finns hur många arbetsgivare som helst som bönar och ber att man ska börja jobb hos dem istället, så kanske det inte är rätt metod att blanda in facket och starta en jävla konflikt med sin nuvarande arbetsgivare för saker som att de bara vill säga upp en.
Man får ställa sakerna i lite perspektiv. Har man drabbat av någon sjukdom som påverkar ens arbetsförmåga och företaget vill säga upp en, jättebra då kan man ta hjälp av facket. Är det däremot ingen större anledning alls och man konstant hela tiden blir kontaktat av andra arbetsgivare som bönar och ber att man ska jobba hos dem istället, ja det är logisk att man bara bör byta arbetsgivare. Säkerligen får man även högre lön vid jobbbytet som folk brukar få, vilket har lett till att många enbart byter jobb för att nya arbetsgivare ständigt lockar dem bättre villkor

Permalänk
Medlem

Inkomst är inte samma sak som lön.

Sen som sagt typ hundra gånger, är man extremt eftertraktad har man oftast noll "användning" av facket, och skulle antagligen jobba som konsult för att maximera sin lön.

Skulle tro att utan facket skulle Sverige se helt annorlunda ut idag, du skulle nog kunna fetglömma saker som "gratis" barnomsorg, sjukpenning, gratis utbildning och allt som vi tar för givet.

Permalänk
Skrivet av Semjonov:

Inkomst är inte samma sak som lön.

För de flesta är det i princip samma sak då de endast har en arbetsgivare. Idag när många gör obetalt övertid till den förbannelse så är inte lön och villkor bra. Dessutom så får vissa jobba övertid för att de själva av någon anledning ha presterat dåligt.
Så ska man jämföra sig emot andra kollegor vad de har i lön, kolla in vilket arbete de utför och hur mycket pengar de totalt sett får från arbetsgivaren. Jämför detta sedan emot en själv. Tycker man att man är underbetalt, så är det vanligaste sättet idag att endast byta arbetsgivare. Där detta har blivit ett megastort problem att anställda hela tiden byter jobb av den enda anledningen att få upp lönen.
Det är ofta för eftertraktade personer mycket enklare att vid en ny arbetsgivare diskutera vad man vill ha för lön för att istället börja jobb hos dem, än att försöka ta samma samtal med sin nuvarande arbetsgivare.
Detta megastora problem med att folk hela tiden byter jobb av anledning få upp lön, det saboterar hur mycket som helst i samhället. Företag anställer en tekniker denna blir duktig och produktiv, ja när den är som bäst då byter den jobb. Då får företag anställa en ny och så håller det på. I slutändan är det konsumenter/staten som får betala mer för det de köper och får sämre kvalité av företaget för att anställda håller på så. Observera att jag inte på något sätt argumentera emot att folk ska få byta jobb av denna anledning, bara det att arbetsmarknaden har förändrat och blivit sådan.

Permalänk
Medlem

Nej, det är inte det.

Varje år gör du förhoppningsvis något som heter inkomstdeklaration, fundera på vad som står i den. Det kan ju skilja miljoner mellan lön och inkomst på ett år. Så även om någon "bara" har aktier som ger dom 120 000 extra per år är ju all jämförelse felaktig.

Sen håller jag givetvis med om mycket annat, givetvis är t.ex. jobbhoppande ett otroligt problem, det gör ju även det extra svårt för folk med liten erfarenhet att få ett jobb eftersom arbetsgivaren kanske aldrig får igen det dom lagt ut på personen om dom bara studsar vidare direkt.

Permalänk
Skrivet av Semjonov:

Nej, det är inte det.

Varje år gör du förhoppningsvis något som heter inkomstdeklaration, fundera på vad som står i den.

Jag skev till skatteverket att jag ville säga upp tjänsten och de slutade att skicka inkomstdeklarationen till mig. ;-p

Problemet är att kolla upp folk som har flera arbetsgivare, vilket ytterst få har. De som har detta skulle ändå bli knepigt att jämföra sin arbetsinsat emot deras.

Annars får man i Lönekollen
https://www.ratsit.se/lonekollen#lon-tjanst-naringsv
Inkomst av kapital
Inkomst av kapital är all inkomst som genereras av till exempel handel med värdepapper och uthyrning av fastighet, men även ränta på sparade pengar som är en vanlig typ an inkomst från kapital.
Lön (tjänst + näringsv.)
Lön är den ersättning man får för utfört arbete. Oavsett om man får lön från en arbetsgivare eller plockar ut lön från ett eget bolag, exempelvis en enskild firma, räknas denna del av inkomsten som lön.

Man vet inte hur många kronor någon har i timman etc, men ingen vet hur mycket obetalt övertid någon gör.
Så rätt att jämföra är att kolla vilken arbetsinsats gör någon för en arbetsgivare och se vad är summan ersättning personen får för denna. Detta är svårt att kolla på grannen, men kollegor ser man rätt så bra vad för arbetsintsats de gör. Man har ofta extremt mycket bättre koll på arbetsinsatsen som en kollega gör än vad facket som aldrig någonsin har sett personen eller dens arbete. Det enda facket vet är saker som hur mycket tidrapporterad tid den har gjort.
Ta en webbutvecklare som exempel. Facket vet inte ett skit om hur bra webbsida som en kollega har utvecklat och om denna är värt högre ersättning än den webbsida som man själv skapade åt företaget. Själva tiden som man påstår sig ha lagt ner är irrelevant i sammanhanget. Det är dock skitsvårt att veta alla problem som har uppstått för kollegan som har gjort att arbetet tog längre tid, men man har ändå bättre koll än facket.

*edit*
När industrialismen uppstod så hade många samma momentena arbetsuppgifter och det var enkelt att jämföra sig emot kollegorna. Idag går det däremot emot att det blir svårare att kolla då man ej gör samma arbete. Man får försöka få en så bra samlad bild av arbetsinsatsen som möjligt och försöka tolka vad ens arbetsinsats står till förhållande till denna och sedan jämföra den totala lönen man får från arbetsgivaren. Vissa yrken som säljare, så är det hur mycket pengar de drar in som är det intressanta. Detta gäller självklart även konsulter. Svårigheten är nog främst de som jobbar med interna projekt.

T.ex säljare. Säljer en för 5 miljoner varje månad och den andra samma vara och kunder men bara för 1 miljon. Så förklarar detta ett megastor skillnad i lön. Att den som endast säljer för 1 miljon gör hur mycket övertid, helgarbete etc är irrelevant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Sveriges Ingenjörer tycker jag har misslyckats kapitalt med att värna om ingenjörsyrket. Trots det är jag medlem och är i någon mening delaktig i en fortgående devalvering av kompetens.

Kan du utveckla detta? Är civ.ing. men medlem i Unionen för tillfället då de hade ett billigt erbjudande för första yrkesverksamma året (var studentmedlem billigt innan). Har inte bestämt ifall jag ska vara med i facket efter året är slut men om jag skulle bli det hade jag valt Sveriges Ingenjörer så jag är intresserad av ditt intryck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackey:

Kan du utveckla detta? Är civ.ing. men medlem i Unionen för tillfället då de hade ett billigt erbjudande för första yrkesverksamma året (var studentmedlem billigt innan). Har inte bestämt ifall jag ska vara med i facket efter året är slut men om jag skulle bli det hade jag valt Sveriges Ingenjörer så jag är intresserad av ditt intryck.

Innan svaret kommer kan jag meddela att min arbetsplats har båda facken närvarande, och Unionen är hittills mer framträdande bland ingenjörerna.

Permalänk
Medlem

@LemurenSwe:
Vad gör du om arbetsgivaren helt plötsligt får för sig att sparka dig med eller utan någon anledning? Det kan vara att de felaktigt fått för sig att du gjort något dumt, att de helt plötsligt vill anställa någon annan istället. Lycka till med förhandlingarna och avgångsvederlag då!
Förmodligen tillhör du dem som säger "Då tar jag bara ett annat jobb". Men i verkligheten fungerar det inte så, speciellt inte vid lågkonjunktur. Det är hög tid för det nu och Coronakrisen har gjort ett bra jobb med att starta den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

@LemurenSwe:
Vad gör du om arbetsgivaren helt plötsligt får för sig att sparka dig med eller utan någon anledning? Det kan vara att de felaktigt fått för sig att du gjort något dumt, att de helt plötsligt vill anställa någon annan istället. Lycka till med förhandlingarna och avgångsvederlag då!
Förmodligen tillhör du dem som säger "Då tar jag bara ett annat jobb". Men i verkligheten fungerar det inte så, speciellt inte vid lågkonjunktur. Det är hög tid för det nu och Coronakrisen har gjort ett bra jobb med att starta den.

Då driver man en rättsling process mot företaget i fråga.

Permalänk
Medlem

Jag är med men funderar mer och mer på att dra mig ur. Om jag måste slåss mot min chef är jag på helt fel ställe. Då är det bästa att hitta nytt jobb.

Men jag respekterar dom som känner annorlunda och har inget emot att de organiserar sig.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

På min arbetsplats får de oorganiserade löneförhandla efter facken. Det betyder att det inte finns så mycket att förhandla om.

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Då driver man en rättsling process mot företaget i fråga.

Hoppas du har råd. Smarta företag förhalar den processen så att kostnaderna drar iväg rejält. Det lär sen inte vara så att man sagt upp dig på så skakig grund att det direkt faller i en rättssal, utan risken finns ju att det är skäligt.

I det läget är du sannolikt rökt, och har spenderat tiotusentals kronor, eller rentav ännu mer. I slutändan får du ju hoppas att skadestånd och uppsägningslön täcker juristkostnaderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Hoppas du har råd. Smarta företag förhalar den processen så att kostnaderna drar iväg rejält. Det lär sen inte vara så att man sagt upp dig på så skakig grund att det direkt faller i en rättssal, utan risken finns ju att det är skäligt.

I det läget är du sannolikt rökt, och har spenderat tiotusentals kronor, eller rentav ännu mer. I slutändan får du ju hoppas att skadestånd och uppsägningslön täcker juristkostnaderna.

Ja jag har råd, men nej - skulle jag bli avskedad på felaktiga grunder så skulle det inte finns utrymme skäl till detta från arbetsgivarens sida.

Men det är kul hur du försöker vrida och vinkla denna hypotes för att passa din utgångspunkt i hur mycket man behöver facket. Finns det skäl och juridiskt utrymme för att bli sparkad så har man inte på arbetsplatsen att göra från första början.

Från:

Citat:

Vad gör du om arbetsgivaren helt plötsligt får för sig att sparka dig med eller utan någon anledning?

Till

Citat:

Det lär sen inte vara så att man sagt upp dig på så skakig grund att det direkt faller i en rättssal, utan risken finns ju att det är skäligt.

Sedan så skulle sådan tvist inte klassas som småmål, varför din slutsats gällande juristkostnader är felaktig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackey:

Kan du utveckla detta? Är civ.ing. men medlem i Unionen för tillfället då de hade ett billigt erbjudande för första yrkesverksamma året (var studentmedlem billigt innan). Har inte bestämt ifall jag ska vara med i facket efter året är slut men om jag skulle bli det hade jag valt Sveriges Ingenjörer så jag är intresserad av ditt intryck.

Mjae, mitt resonemang är inte särskilt konkret. Min upplevelse att ingenjörsjobb är av förhållandevis låg status (= låg lön) är ju en komplicerad uppfattning i sig. Många skulle säga att jag är helt ute och cyklar.

Det kanske mest konkreta exemplet är kanske hur man inte försökt utöva mer inflytande för att hålla nere antalet ingenjörsutbildningsplatser på högskolor och universitet. När jag skrev devalvering så var det just det jag hade i åtanke. Inflation hade varit bättre, devalveringen är det arbetsgivarna och varje enskild ingejör som bidrar mest till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Mjae, mitt resonemang är inte särskilt konkret. Min upplevelse att ingenjörsjobb är av förhållandevis låg status (= låg lön) är ju en komplicerad uppfattning i sig. Många skulle säga att jag är helt ute och cyklar.

Det kanske mest konkreta exemplet är kanske hur man inte försökt utöva mer inflytande för att hålla nere antalet ingenjörsutbildningsplatser på högskolor och universitet. När jag skrev devalvering så var det just det jag hade i åtanke. Inflation hade varit bättre, devalveringen är det arbetsgivarna och varje enskild ingejör som bidrar mest till.

Medan har jag bekanta som ligger på 45-50 i månaden efter 2-3 år i yrket. Så då är frågan vad din definition av låg lön är? Har ju även bekanta inom bl.a. sjukvård som knappt ligger på hälften av det men är på gränsen att jobba ihjäl sig.

Permalänk
Medlem

En liten del som kanske går obemärkt förbi de flesta som är med i facket är att i vårt företag så sitter fackliga representanter med i intervjuer av nya chefer. Så just nu sitter jag i en intervju tillsammans med de två andra facken och intervjuar kandidater för en hög chefstjänst.
På detta sätt så får representanter för dig som är med i facket vara med och göra sin röst hörd när det gäller vem som ska vara din chef.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

Medan har jag bekanta som ligger på 45-50 i månaden efter 2-3 år i yrket. Så då är frågan vad din definition av låg lön är? Har ju även bekanta inom bl.a. sjukvård som knappt ligger på hälften av det men är på gränsen att jobba ihjäl sig.

det finns alltid extremfall. 45-50K i månaden är verkligen inte en standardlön för 2-3 år i yrket. FInns hur mycket statistik som helst du kan luta dig mot istället för anekdot från "ett par bekanta"

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Har haft nytta av inkomstförsäkringen, och när ett tidigare arbete massavskedade folk p.g.a dålig ekonomi ordnade facket 6 månaders lön/avgångsvederlag. Så har fått mer än jag betalat.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Beror på vad man arbetar med. På mina arbetsplatser, industri, så förhandlar inte facket för icke-medlemmar vid varsling eller uppsägning. Det har varit mycket enklare att säga upp icke-anslutna än anslutna på åtminstone 2 av de bemanningsföretag jag tidigare arbetat på. Först in-sist ut gäller ju inte alltid, men det gäller oftare om man är med i facket tycks det.

Solidaritetsfrågan lämnar jag därhän; min åsikt är glasklar men andra kan tycka annorlunda.

Sen förstår jag att är man eftertraktad så kanske man inte tycker sig behöva vara med i facket, men varför är man då ens med i a-kassan? Man kan ju råka betala in för mycket genom åren och sponsra någon arbetslös.

Tillägg: Utan LAS och turordning hade vi nog inte haft någon över 50 år på min avdelning. Minsta nys om en axel på väg att gå sönder eller ett slitet knä - hejdå. Hade blivit dyrt för skattebetalarna att pröjsa förtidspensioner en masse. Flera småbarnsföräldrar hade nog också rykt. Inte för att de VABbat (det skulle nog vara olagligt) utan för att de, ja, någon motivering behövs ju inte eftersom LAS saknas. Hoppas verkligen att facket inte släpper LAS helt, skulle vara katastrof på många arbetsplatser.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nej väldigt många är idag eftertraktade. Och mitt argument är att om det finns hur många arbetsgivare som helst som bönar och ber att man ska börja jobb hos dem istället, så kanske det inte är rätt metod att blanda in facket och starta en jävla konflikt med sin nuvarande arbetsgivare för saker som att de bara vill säga upp en.

Exemplet du tar upp är ju väldigt konstigt. Blir du uppsagd under former som är lagliga enligt ditt anställningsavtal så finns det ingen poäng att blanda in facket, och det görs inte heller.

Facket blandas in när företag BRYTER mot kontrakt och avtal. Du som liberalist måste väl också se vikten av kontrakt och avtal i samhället. Anledningen till att "skapa en jävla konflikt" när det händer är väl också jävligt självklar?

Även om jag är eftertraktad tänker jag inte låta företag bryta mitt anställningskontrakt, och jag fattar inte varför du tycker det skall vara okej heller. Givetvis kommer det hela antagligen sluta i att jag byter arbetsplats iaf, men det är ju en helt annan fråga och har inget att göra med värdet av att se till att avtal och kontrakt upprätthålls.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Sen förstår jag att är man eftertraktad så kanske man inte tycker sig behöva vara med i facket, men varför är man då ens med i a-kassan? Man kan ju råka betala in för mycket genom åren och sponsra någon arbetslös.

Därför att riskmässigt så är kostnaden mer motiverad för A-kassan eftersom även ersättning när man är i jobb och utvecklingsgarantin blir högre om man har A-kassa, dvs är svansen lång om det skiter sig totalt.

Permalänk
Skrivet av Triffid:

Exemplet du tar upp är ju väldigt konstigt. Blir du uppsagd under former som är lagliga enligt ditt anställningsavtal så finns det ingen poäng att blanda in facket, och det görs inte heller.

Facket blandas in när företag BRYTER mot kontrakt och avtal. Du som liberalist måste väl också se vikten av kontrakt och avtal i samhället. Anledningen till att "skapa en jävla konflikt" när det händer är väl också jävligt självklar?

Även om jag är eftertraktad tänker jag inte låta företag bryta mitt anställningskontrakt, och jag fattar inte varför du tycker det skall vara okej heller. Givetvis kommer det hela antagligen sluta i att jag byter arbetsplats iaf, men det är ju en helt annan fråga och har inget att göra med värdet av att se till att avtal och kontrakt upprätthålls.

Nej vare sig facket, polisen eller ens mamma bör blandas in i alla konflikter oavsett om avtal bryts. När man ska blanda in någon av dessa personer beror helt på vad man förlorar. Är det så att man superlätt har kanske 10st arbetsgivare som bönar och ber på sina knän att man istället ska börja jobba hos dem. Så är det inte mycket till att ens nuvarande arbetsgivare ska göra för att man ska byta.
Börjar arbetsgivaren prata om att den på något sätt är missnöjd med en som person eller prestation, ja byt arbetsgivare direkt.

Varvid frågan kommer när ska man kontakta facket, jo när man av någon anledning har hamnat i en dålig ställning. Säg att man blir sjuk, ja då är det kanske inte så enkelt att byta arbetsgivare.
Under rådande ändå högkonjunktur (även om vissa branscher som restaurang och hotell inte har detta) så är det väldigt många arbetare som just har superlätt att fixa ett nytt jobb. Många av oss på forumet är tekniker av något slag och en senior duktig tekniker är superhet idag på arbetsmarknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nej vare sig facket, polisen eller ens mamma bör blandas in i alla konflikter oavsett om avtal bryts. När man ska blanda in någon av dessa personer beror helt på vad man förlorar. Är det så att man superlätt har kanske 10st arbetsgivare som bönar och ber på sina knän att man istället ska börja jobba hos dem. Så är det inte mycket till att ens nuvarande arbetsgivare ska göra för att man ska byta.
Börjar arbetsgivaren prata om att den på något sätt är missnöjd med en som person eller prestation, ja byt arbetsgivare direkt.

Varvid frågan kommer när ska man kontakta facket, jo när man av någon anledning har hamnat i en dålig ställning. Säg att man blir sjuk, ja då är det kanske inte så enkelt att byta arbetsgivare.
Under rådande ändå högkonjunktur (även om vissa branscher som restaurang och hotell inte har detta) så är det väldigt många arbetare som just har superlätt att fixa ett nytt jobb. Många av oss på forumet är tekniker av något slag och en senior duktig tekniker är superhet idag på arbetsmarknaden.

Jag förstår mindre och mindre vad som egentligen är din poäng. Jag trodde det diskuterades hurvida facket har ett syfte eller inte, men du verkar diskutera en hypotetiskt situation: en person med 10st arbetsgivare på rad om det är värt för denne eller ej att bry sig om han blir överkörd av sin arbetsgivare. Nej, i ren tid och effort är det kanske inte det, men det har väl ingenting med facket eller diskussionen att göra?

Om ditt argument går ut på att det inte är värt att ödsla tid givet att man har flera andra jobb att gå till så ja, det är väl högst personligt och beror på ifall man tycker det är principiellt viktigt eller ej. Ser inte någon mening alls att diskutera den situationen dock?

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Hoppas du har råd. Smarta företag förhalar den processen så att kostnaderna drar iväg rejält. Det lär sen inte vara så att man sagt upp dig på så skakig grund att det direkt faller i en rättssal, utan risken finns ju att det är skäligt.

I det läget är du sannolikt rökt, och har spenderat tiotusentals kronor, eller rentav ännu mer. I slutändan får du ju hoppas att skadestånd och uppsägningslön täcker juristkostnaderna.

Tror inte så många vill jobba kvar på ett företag där man inte är önskad. Dock är det visst som så att facket ibland lyckas förhandla sig till vettiga avgångsvederlag i samband med uppsägningar (några extra månadslöner etc). Oftast får man ju dock ta del av dessa avgångsvederlag oavsett om man är med i facket eller ej, i de flesta fall blir det samma deal för alla.

Dessa tider kan dock bli lite annorlunda. Om det blir riktigt j-vligt med Corona, om aldrig skiten tar slut kan det blir en rejäl ekonomisk depression i samhället med extremt mycket varsel vilket kan göra ont för väldigt, väldigt många människor ekonomiskt. Så i dessa tider är det så klart bra med någon form av extra trygghet. En del företag kan också försöka passa på med sparprogram just nu trots att de har pengar i kistan, då bör facken reagera.

Hela den här Corona skiten är ju helt overklig, trodde aldrig man skulle få uppleva att man trycker på "Off" knappen för hela världens ekonomi samtidigt, klart det får exceptionella effekter och varje dag som går är farligt, företagen blöder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Ja jag har råd, men nej - skulle jag bli avskedad på felaktiga grunder så skulle det inte finns utrymme skäl till detta från arbetsgivarens sida.

Men det är kul hur du försöker vrida och vinkla denna hypotes för att passa din utgångspunkt i hur mycket man behöver facket. Finns det skäl och juridiskt utrymme för att bli sparkad så har man inte på arbetsplatsen att göra från första början.

Från:
Till
Sedan så skulle sådan tvist inte klassas som småmål, varför din slutsats gällande juristkostnader är felaktig.

Det är tydligt att du tar mina ord som en attack mot ditt resonemang, och att jag står bakom facket helhjärtat. Båda är tyvärr antaganden som inte stämmer med min ursprungliga position, så förslagsvis lägger vi någon slags växande groll åt sidan. Jag la fram det som ett möjligt händelseförlopp, inte den enda rätta sanningen som det kanske tolkades.

Juridiskt sett finns det ofta många kryphål att använda. Vi diskuterar just nu hypotetiska scenarion, varpå jag valde att anamma ett där arbetsgivaren inte nödvändigtvis agerar likt Gargamel eller Sauron själv. För min del var jag på en arbetsplats där arbetsgivaren agerade likt någon slags skurkaktig seriefigur, och jag personligen var inte i någon position där jag kunde trycka emot. Samma sak gällde lokala facket som var helt villrådigt i alla frågor.

Jag säger inte att facken är ofelbara titaner man alltid ska stötta. Definitivt ska man utmana deras ställning när den drar iväg in i orimlighetens förföriska regnbågsland, eller tjurskallighetens trygga och raka spår. Å andra sidan anser jag inte att de enbart är förlegade getingbon som lever på sina hjärnlösa drönare och honungen de producerar. Sanningen ligger någonstans mot mitten.

Kul om man är eftertraktad på arbetsmarknaden, absolut. Då behövs kanske inte facket. Men utanför den finns det rätt många andra som inte har samma makt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Llhweiir:

Det är inte min erfarenhet - de allra flesta företag (och kommuner/regioner) har inte koll på en de mest rudimentära paragrafer, och gör helt lagvidriga uppsägningar som är enkla för en facklig ombudsman att slå hål på.

Och nej, man vill kanske inte vara kvar - men man kan i alla fall få bra betalt för att lämna.

Jag håller med, och då har jag ändå jobbat på bra företag.

Under flera perioder har jag varit fackligt aktiv. Jag har startat upp en SIF-klubb (sedermera Unionen) på ett företag som hade kollektivavtal med SIF och var ordförande i den klubben i nästan 10 år. Har även gjort två år som facklig kontaktperson på ett företag med både kollektivavtal och klubb men verksamt på väldigt många fysiska platser. Under dessa år har jag lagt kanske 5-10% av min arbetstid på facket.

Min summering är att HR ofta har koll, men individuella chefer sällan har det. Tyvärr är många HR-avdelningar slimmade, så de har inte tid att gå ut och prata med anställda. När det nu kommer en chef och vill göra något som behöver förhandlas så är det inte alltid HR ser/inser problemen med förslaget, så även om man vill väl så blir det fel. Man ska också veta att HR ibland behöver draghjälp av ett fackförbund. Man vet att man gör fel, men som anställd måste man vara lojal. Som fackligt förtroendevald har man särskilt skydd och förväntas vara lojal mot arbetsstyrkan, vilket gör att man kan uttala sig mer fritt.

Typiska frågor som jag förhandlat är arbetsmiljö, uppsägningar, omorganisationer osv. Det är tyvärr inte alltid medlemmarna ser vad man gör. Saker rättas bara till innan det går åt skogen.

Jag gillar facket och jag har alltid varit medlem, men jag inser också att det blir mycket bättre med lokal förankring. Ju närmre verksamheten facket är desto bättre blir det. Jag valde tidigt att engagera mig i det och kommer att göra det igen om det behövs. Facket står för utbildning och i början är det bara att ringa dem och säga att man är förtroendevald så får man gräddfil till förstklassig hjälp.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Se facket som en hemförsäkring. Bra att ha när det skiter sig rejält.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Avstängd

Många verkar tro att de inte har något att hämta hos facket för att de jobbar i en bransch med hög efterfrågan på arbetskraft, typ IT, men det är inte alltid så enkelt. Man kanske trivs på sitt jobb och vill inte byta för att ledningen exempelvis vill att man ska flytta sin semester som redan var beviljad, eller ha jour dygnet runt i en period eller vad det nu kan vara.

Och man har också en tendens att överskatta sin egen position enligt min erfarenhet. Jag har vid ett flertal tillfällen varit med om personer som var helt säkra på att företaget inte skulle klara sig utan dem, och därmed ställt ultimatum om löneökningar eller andra saker och hotat med uppsägning varpå de typ fick ett handslag och "Tack för denna tid, lycka till i framtiden...".

Sen är det inte säkert att dagens (eller gårdagens) situation kommer att fortsätta i all evighet. Det är brist på utvecklare fortfarande, och jag får till exempel flera påtryckningar i veckan från rekryterare även nu med Corona och allt, men det kan ändras snabbt. Utvecklare är fortfarande lite av stjärnor men tendensen att de går allt mer mot att bli vanliga arbetare har varit tydlig i åratal nu, det har bara inte slagit igenom på lönerna än då det fortfarande är brist på kompetens. Men tiden med flipperspel och gratis Jolt-cola på jobbet är sedan länge över liksom.

Skrivet av Baxtex:

Nä man kan ha enbart a-kassa.

Avgifterna varierar kraftigt beroende på vilken bransch det rör sig om, hur mycket man tjänar etc. Mellan tummen och pekfingret så är detta vad jag hittat:

A-kassa, drygt 100Kr/mån
Facket, drygt 300Kr/mån
Inkomstförsäkring, drygt 100Kr (Kräver att man är med i facket och har a-kassa)

Men min tjej som jobbar inom restaurang betalar runt 300Kr/mån i enbart a-kassa för det är en mer volatil bransch.

Men leker man med tanken att du köper indexfonder för 400Kr/mån i 25 år har du nästan 500 000Kr.
https://rikatillsammans.se/verktyg/kalkylator-rakna-pa-ranta-...

Men visst, så kan du göra med alla försäkringar.

För Unionen ingår inkomstförsäkring i det vanliga medlemskapet, dock bara upp till en månadslön på 60000 och för 150 dagars arbetslöshet. Man kan teckna en tilläggsförsäkring för att få ersättning för högre löner och under längre tid. Medlemskapet kostar max 235 kronor och A-Kassan 112.

Skrivet av Aktsu:

Därför att facken förhandlar för alla som en klump och tänker inte specifikt på mig. Utan att försöka låta dryg så är jag helt enkelt bättre än de allra flesta, det är något jag dessutom kan backa upp objektivt och som syns i de uppföljningar som görs. Det leder ju till att jag har bra referenser och CV vilket gör att jag får många möjligheter så det handlar snarare om att min arbetsgivare är rädd att jag skall lämna än att de säger upp mig.

Facket skulle ju aldrig sitta och säga ”Aktsu bör ni höja i lön nu, för han har ju fått ett erbjudande från er konkurrent” (eller andra förmåner man vill ha), något som jag kan göra.

Jag har suttit i förhandling som facklig representant och sagt ganska precis det där, eller inte avslöjat att personen i fråga har fått erbjudande från annat håll men att de bör premiera den om den inte ska gå vidare.

Samtidigt tog det emot lite, för jag visste ju att det fanns andra som borde stå på sig mer, hade varit på företaget längre och hade väldigt mycket kunskaper om specifika förhållanden hos kunder och så, som tjänade mindre än personen som jag talade för. Men sanningen var ju att denna person hade större möjligheter och större vilja att sticka vidare någon annanstans och således borde företaget ge denna större löneökning om de ville behålla den. Personer som har jobbat på samma företag i många år värdesätts inte lika mycket av företagen tyvärr, men de är också mindre benägna att röra på sig så det är ju logiskt egentligen.

Jag har också fört liknande argument i min nuvarande roll som inte är facklig på något sätt utan som ligger mer mellan de vanliga anställda och cheferna, men om konsulter. Ledningen ser inte folk som individer, speciellt inte konsulter, utan vill flytta runt folk hur som helst och inte ta till vara på deras kompetens. Jag har flera gånger försökt förklara att vi har personalbrist, och det är svårt att rekrytera både anställda och konsulter då företaget inte betalar så värst bra och att man därför borde se till att i alla fall ge expertkonsulter arbetsuppgifter som faller inom deras expertområde. Annars kommer de att lämna oss. Till exempel hade jag en konsult som doktorerat i precis den typen av algoritmer som han jobbade med, grymt värdefull, och företaget ville sätta honom på webbutveckling som inte hade något med hans erfarenheter att göra. Han är inte kvar kan jag säga.

Citat:

Sen kan jag säga att jag inte är imponerad av fackets förhandlingsteknik heller, utan att bryta mot tystnadsplikter i avtal kan jag säga att jag vet fall där de gjort stora förändringar efter förhandling med arbetsgivarorganisationen och inte haft en susning om det var bra för medlemmarna eller ej förens långt efter de signade.

Facket är långt ifrån perfekt, mycket på grund av att lokala fackklubbar består av vanliga arbetare som ska sitta och förhandla med ledningen. Således behövs de här fackliga utbildningarna som folk verkar tycka är sånt slöseri med pengar, i alla fall de som handlar om förhandlingsteknik och liknande. Men man får ju stöd av förbundet centralt i förhandlingar om man känner att man behöver det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag har suttit i förhandling som facklig representant och sagt ganska precis det där, eller inte avslöjat att personen i fråga har fått erbjudande från annat håll men att de bör premiera den om den inte ska gå vidare.

Samtidigt tog det emot lite, för jag visste ju att det fanns andra som borde stå på sig mer, hade varit på företaget längre och hade väldigt mycket kunskaper om specifika förhållanden hos kunder och så, som tjänade mindre än personen som jag talade för. Men sanningen var ju att denna person hade större möjligheter och större vilja att sticka vidare någon annanstans och således borde företaget ge denna större löneökning om de ville behålla den. Personer som har jobbat på samma företag i många år värdesätts inte lika mycket av företagen tyvärr, men de är också mindre benägna att röra på sig så det är ju logiskt egentligen.

Jag har också fört liknande argument i min nuvarande roll som inte är facklig på något sätt utan som ligger mer mellan de vanliga anställda och cheferna, men om konsulter. Ledningen ser inte folk som individer, speciellt inte konsulter, utan vill flytta runt folk hur som helst och inte ta till vara på deras kompetens. Jag har flera gånger försökt förklara att vi har personalbrist, och det är svårt att rekrytera både anställda och konsulter då företaget inte betalar så värst bra och att man därför borde se till att i alla fall ge expertkonsulter arbetsuppgifter som faller inom deras expertområde. Annars kommer de att lämna oss. Till exempel hade jag en konsult som doktorerat i precis den typen av algoritmer som han jobbade med, grymt värdefull, och företaget ville sätta honom på webbutveckling som inte hade något med hans erfarenheter att göra. Han är inte kvar kan jag säga.

Jag jobbar i en bransch där förhandlingar inte verkar ske på den nivån alls, där förhandlar facket om en pott och en lägsta höjning per individ istället. Men oavsett så är man sig själv närmast så att någon annan skulle ha samma incitament för att höja min lön finns ju inte på kartan.

Skrivet av snajk:

Facket är långt ifrån perfekt, mycket på grund av att lokala fackklubbar består av vanliga arbetare som ska sitta och förhandla med ledningen. Således behövs de här fackliga utbildningarna som folk verkar tycka är sånt slöseri med pengar, i alla fall de som handlar om förhandlingsteknik och liknande. Men man får ju stöd av förbundet centralt i förhandlingar om man känner att man behöver det.

Det jag nämnde handlade snarare sagt om fackförbund på nationell nivå när de gjort relativt stora förändringar i kollektivavtalet. Dvs de som du säger skall ge stödet till de lokala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Det är tydligt att du tar mina ord som en attack mot ditt resonemang, och att jag står bakom facket helhjärtat. Båda är tyvärr antaganden som inte stämmer med min ursprungliga position, så förslagsvis lägger vi någon slags växande groll åt sidan. Jag la fram det som ett möjligt händelseförlopp, inte den enda rätta sanningen som det kanske tolkades.

Juridiskt sett finns det ofta många kryphål att använda. Vi diskuterar just nu hypotetiska scenarion, varpå jag valde att anamma ett där arbetsgivaren inte nödvändigtvis agerar likt Gargamel eller Sauron själv. För min del var jag på en arbetsplats där arbetsgivaren agerade likt någon slags skurkaktig seriefigur, och jag personligen var inte i någon position där jag kunde trycka emot. Samma sak gällde lokala facket som var helt villrådigt i alla frågor.

Jag säger inte att facken är ofelbara titaner man alltid ska stötta. Definitivt ska man utmana deras ställning när den drar iväg in i orimlighetens förföriska regnbågsland, eller tjurskallighetens trygga och raka spår. Å andra sidan anser jag inte att de enbart är förlegade getingbon som lever på sina hjärnlösa drönare och honungen de producerar. Sanningen ligger någonstans mot mitten.

Kul om man är eftertraktad på arbetsmarknaden, absolut. Då behövs kanske inte facket. Men utanför den finns det rätt många andra som inte har samma makt.

Det är korrekt uppfattat att jag tolkat dina ord precis som du beskriver och jag var av uppfattningen att du helt stod bakom facket så som rörelsen ser ut idag.

Facket har enligt egen uppfattning en viss attraktionskraft för de som innehar en eller flera av egenskaperna nedan:

1. Inte orkar/vill förhandla om villkor, ersättning eller liknande utan hellre betalar någon annan för att göra detta. Antingen genom ovilja, okunskap eller ren lathet.
2. De som inte har sparat/investerat kapital att använda under en eventuell tvist under sådan tid inkomsten är reducerad eller lika med noll och därmed vill säkra möjligheten till att lösa tvister genom facket - som en typ av försäkring.
3. Personer med låga prestationskrav på sig själv, och/eller ej eftertraktad utbildning vilket gör dessa till icke attraktiva på arbetsmarknaden.

Ingen av ovan punkter stämmer in på mig själv varför jag finner noll värde i facket och deras arbete. Mitt perspektiv är egoistiskt, då jag anser att det ligger i varje persons egna makt att ändra de egna förutsättningarna och göra sig oberoende facket.

För mig är det svårt att försvara en situation jag inte skulle sätta mig i själv. Om jag missköter mig på arbetsplatsen till den grad att det finns juridiskt utrymme att sparka mig så hade jag inget att göra på arbetsplatsen till att börja med. Jag skulle därför finna sådant agerande att vara i linje med gällande lagstiftning - vilket vi alla måste förhålla oss till. Jag vill då även poängtera att om juridiskt utrymme hade funnits för min hypotetiska uppsägning så hade facket inte kunnat göra så mycket åt det. Deras juridiska utrymme är detsamma som mitt då de enbart agerar ombud.

Jag vet detta av erfarenhet då jag tidigare varit i tvist, med facket inblandat. Då om en ekonomisk ersättning jag ansåg mig själv ha rätt till, men där arbetsgivaren garderat sig juridiskt. Surt då, men hade jag själv agerat annorlunda så hade jag troligen kunnat jobbat runt detta hinder. Jag kan i efterhand därför inte klandra min motpart då möjligheten att ändra detta innan tvist legat hos mig själv.