Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Antar att det släpper mellan plattan och fästkudden men dom sitter bra mot väggen?

Försökte fästa mina med monteringstejp gjord för att sättas direkt på tapet (om det räddar tapeten eller ej vet jag inte än men kan ju hoppas) men de släppte eftersom det inte fäste så bra mot skumgummit. Så jag klippte ut kartongbitar som jag limmade fast med kontaktlim och sen satt jag monteringstejpen på kartongbitarna innan jag satt upp dom på väggen, har även i taket och det sitter än.

Mina paneler hade dock dubbelhäftande tejp på baksidan från början, men den satt kvar när jag rev ner dom från gamla lägenheten.

Precis, fästkuddarna sitter som berget på själva tapeten men ljud plattorna släpper från dom. Ah smart, ska sno din ide i helgen och se hur det fungerar 😃

Visa signatur

| Intel Core i9 9900K @4,8GHz | ASUS ROG MAXIMUS XI HERO | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB DDR4 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX GAMING OC | Corsair RM750X | NZXT Kraken X52 240mm | Lian Li PC-O11 | Samsung 970 EVO NVMe 1TB + BarraCuda Desktop 2TB

Permalänk
Medlem

Eftersom jag har två skrivbord så slänger jag upp bild på båda. Det första är väl där man sitter mest.

Andra skrivbordet är tänkt mer som en arbetsbänk som snabbt ska kunna röjas av när man till exempel ska skruva på en dator eller löda. Står för närvarande en dator byggd för några dagar sedan av de bästa lösa komponenter jag hade liggandes och en gammal laptop där.

Visa signatur

CPU: i5 9600K GPU: Asus GTX 1080 Ti MB: Asus Prime Z390-A RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB 3000MHz SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB Chassi: Fractal Design Define 7 Compact PSU: Seasonic Focus GX 750 CPU kylare: Noctua NH-D15 Ljudkort: Sound Blaster Z Skärm: LG 27GL83A
Laptop: Lenovo Thinkpad L380 CPU: i5 8250U RAM: 16GB SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB

Permalänk

man blir taggad på att fixa till när man ser vissa bilder här alltså.

Permalänk
Medlem

Varför skulle man vilja en stor dator uppe på skrivbordet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweina:

Varför skulle man vilja en stor dator uppe på skrivbordet?

För att det är mer damm vid golvet. Har själv byggt ett litet podium av just den anledningen.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweina:

Varför skulle man vilja en stor dator uppe på skrivbordet?

På rak arm kommer jag på dessa anledningar:

- Mindre damm
- Bekvämlighet när man ska koppla i och ur saker
- Enklare kabelhantering
- Färre kablar på golvet
- Robotdammsugaren kör inte in i datorn

Men i grund och botten handlar det väl om personlig preferens?

Visa signatur

CPU: i5 9600K GPU: Asus GTX 1080 Ti MB: Asus Prime Z390-A RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB 3000MHz SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB Chassi: Fractal Design Define 7 Compact PSU: Seasonic Focus GX 750 CPU kylare: Noctua NH-D15 Ljudkort: Sound Blaster Z Skärm: LG 27GL83A
Laptop: Lenovo Thinkpad L380 CPU: i5 8250U RAM: 16GB SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweina:

Varför skulle man vilja en stor dator uppe på skrivbordet?

Som dom flesta sagt redan, mestadels för damm.

Sen har man byggt en hyffsat snygg dator så vill man ju titta på hantverket 😁.

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweina:

Varför skulle man vilja en stor dator uppe på skrivbordet?

Jag tror att de flesta, men inte alla, helt enkelt vill kunna se sin skapelse. Andra eventuella förklaring är nog mest bortförklaringar

Skrivet av Slysor:

På rak arm kommer jag på dessa anledningar:

- Mindre damm
- Bekvämlighet när man ska koppla i och ur saker
- Enklare kabelhantering
- Färre kablar på golvet
- Robotdammsugaren kör inte in i datorn

Men i grund och botten handlar det väl om personlig preferens?

Man får förstås göra som man själv vill men för 99 % av befolkningen känns dina argument lite åt det svaga hållet.

Så mycket mindre damm kan det inte komma in i datorn genom att ha den på golvet. Min står på golvet och jag rengör den max en gång per år och då är den inte så väldans dammig. Det trots att jag ganska sällan dammsuger i datorrummet. Om det nu bildas dammråttor i datornn när den står på golvet så kanske man kan ta en extra dammsugning i rummet varje månad? Eller ställa datorn på gamla skolböcker, då kan man till och med skryta om att datorn har ett ställ värt flera tusen

Hur ofta kopplar man in och ut saker från en dator? Det enda jag kan komma på är USB-stickor och hörlurar. Alla chassin idag har väl usb-ingångar på framsidan? Då är det knappt jobbgigare att plugga in stickan där när den står under bordet. Lite krångligare kanske om man måste plugga in hörlurarna i moderkortet men då hade jag tyckt det var en mycket bättre lösnig att köpa en förlängningssladd för en femtiolapp och sedan ha den hängandes/liggandes på ett lämpligt ställe. Eller som jag har, ett tangentbord samt ett hörlursställ med 3,5mm-uttag.

Visst, du slipper krypa på golvet när du ska fixa med kablarna. Men samtidigt så gör man normalt det bara någon enstaka gång per år, om ens det.

Ja, färre kablar på golvet. Men i utbyte får man fler kablar ovanför golvet. Tycker man inte om att de ligger på golvet så kan man skaffa en sån där kabelbox eller vara lite uppfinningsrik med buntband.

Att robotdammsugaren inte kommer åt är väl ett argument jag kan köpa däremot. Även om jag hellre hade flyttat ut datorn någon gång varannan vecka för att låta den komma åt ordentligt.

Men men. Värre saker kan man argumentera om, i slutändan är det som du säger upp till vad en själv tycker och tänker. Personligen tycker jag att en dator är till för att användas, inte ha som en möbel. Men om man hör till de som gillar rgb och köper chassin för flera tusenlappar förstår jag att man vill ha den synligt.

Permalänk
Avstängd

Vi lever väl i ett fritt land! Man får ha datorn på bordet om man vill!

(Personligen tycker jag dock bara att den tar upp en massa plats då jag också använder mitt bord som arbetsyta för elektronik, modelltåg kontorsarbete och annat, fast jag använder ju ett stort maxitower... ).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@Sweina: så man slipper dra en halvliter cola genom ens system 😛

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Jag tror att de flesta, men inte alla, helt enkelt vill kunna se sin skapelse. Andra eventuella förklaring är nog mest bortförklaringar
Man får förstås göra som man själv vill men för 99 % av befolkningen känns dina argument lite åt det svaga hållet.

Så mycket mindre damm kan det inte komma in i datorn genom att ha den på golvet. Min står på golvet och jag rengör den max en gång per år och då är den inte så väldans dammig. Det trots att jag ganska sällan dammsuger i datorrummet. Om det nu bildas dammråttor i datornn när den står på golvet så kanske man kan ta en extra dammsugning i rummet varje månad? Eller ställa datorn på gamla skolböcker, då kan man till och med skryta om att datorn har ett ställ värt flera tusen

Hur ofta kopplar man in och ut saker från en dator? Det enda jag kan komma på är USB-stickor och hörlurar. Alla chassin idag har väl usb-ingångar på framsidan? Då är det knappt jobbgigare att plugga in stickan där när den står under bordet. Lite krångligare kanske om man måste plugga in hörlurarna i moderkortet men då hade jag tyckt det var en mycket bättre lösnig att köpa en förlängningssladd för en femtiolapp och sedan ha den hängandes/liggandes på ett lämpligt ställe. Eller som jag har, ett tangentbord samt ett hörlursställ med 3,5mm-uttag.

Visst, du slipper krypa på golvet när du ska fixa med kablarna. Men samtidigt så gör man normalt det bara någon enstaka gång per år, om ens det.

Ja, färre kablar på golvet. Men i utbyte får man fler kablar ovanför golvet. Tycker man inte om att de ligger på golvet så kan man skaffa en sån där kabelbox eller vara lite uppfinningsrik med buntband.

Att robotdammsugaren inte kommer åt är väl ett argument jag kan köpa däremot. Även om jag hellre hade flyttat ut datorn någon gång varannan vecka för att låta den komma åt ordentligt.

Men men. Värre saker kan man argumentera om, i slutändan är det som du säger upp till vad en själv tycker och tänker. Personligen tycker jag att en dator är till för att användas, inte ha som en möbel. Men om man hör till de som gillar rgb och köper chassin för flera tusenlappar förstår jag att man vill ha den synligt.

Som jag skrev så handlar det främst om personlig preferens, inte argument om vad som är bättre eller sämre.

Är din personliga preferens att ha datorn på golvet så är jag bara glad för din skull, men av tidigare erfarenheter så vill jag själv helt enkelt ha min på skrivbordet.

RGB och andra discolampor är helt avstängt och jag har inte ens fönstersida på chassit, så det handlar inte heller om att sitta och titta på min utmärkta kabeldragning med mysbelysning.

Jag kopplar i och ur olika enheter och kablar på baksidan av datorn tillräckligt ofta för att tycka det är alldeles för jobbigt att krypa på golvet, och vad gäller damm så skulle du sett min tidigare dator som först stod på golvet. Tröttnade på allt damm som samlades i den på nolltid och ställde upp den på skrivbordet, vilket jag sedan helt enkelt trivdes bättre med och där har mina datorer stannat sen dess.

Det här med städning är inte min grej, så robotdammsugare införskaffades nyligen i samband med flytt för ett ärligt försök att hålla mer städat hemma. Såg då även till att få upp alla kablar under skrivbordet från golvet, vilket även underlättar den gången man behöver städa "manuellt". Man behöver ju inte göra det mer krångligt än nödvändigt för sig.

Skrivet av Mizzarrogh:

Vi lever väl i ett fritt land! Man får ha datorn på bordet om man vill!

(Personligen tycker jag dock bara att den tar upp en massa plats då jag också använder mitt bord som arbetsyta för elektronik, modelltåg kontorsarbete och annat, fast jag använder ju ett stort maxitower... ).

Där har du anledningen till att jag har ett extra skrivbord som arbetsyta.

Visa signatur

CPU: i5 9600K GPU: Asus GTX 1080 Ti MB: Asus Prime Z390-A RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB 3000MHz SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB Chassi: Fractal Design Define 7 Compact PSU: Seasonic Focus GX 750 CPU kylare: Noctua NH-D15 Ljudkort: Sound Blaster Z Skärm: LG 27GL83A
Laptop: Lenovo Thinkpad L380 CPU: i5 8250U RAM: 16GB SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Slysor:

Som jag skrev så handlar det främst om personlig preferens, inte argument om vad som är bättre eller sämre.

Är din personliga preferens att ha datorn på golvet så är jag bara glad för din skull, men av tidigare erfarenheter så vill jag själv helt enkelt ha min på skrivbordet.

RGB och andra discolampor är helt avstängt och jag har inte ens fönstersida på chassit, så det handlar inte heller om att sitta och titta på min utmärkta kabeldragning med mysbelysning.

Jag kopplar i och ur olika enheter och kablar på baksidan av datorn tillräckligt ofta för att tycka det är alldeles för jobbigt att krypa på golvet, och vad gäller damm så skulle du sett min tidigare dator som först stod på golvet. Tröttnade på allt damm som samlades i den på nolltid och ställde upp den på skrivbordet, vilket jag sedan helt enkelt trivdes bättre med och där har mina datorer stannat sen dess.

Det här med städning är inte min grej, så robotdammsugare införskaffades nyligen i samband med flytt för ett ärligt försök att hålla mer städat hemma. Såg då även till att få upp alla kablar under skrivbordet från golvet, vilket även underlättar den gången man behöver städa "manuellt". Man behöver ju inte göra det mer krångligt än nödvändigt för sig.

Där har du anledningen till att jag har ett extra skrivbord som arbetsyta.

Commodore maskinerna har jag ju dock (när man använder dem) alltid på skrivbordet!
Funderar på ett glasskåp för dem, nästan synd att de ligger undanstoppade i kartonger när man inte använder dem.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wescan:

Inget märkvärdigt och väldigt simpelt. Men gillar det!:) Skulle dock vilja ha större skrivbord.

https://imgur.com/BNB15pC.jpg

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är det för skrivbord?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Egentligen fel tråd men jag tänker mig att ni som frekventerar denna tråd har lite koll...

Jag har ett rum med ganska mörka tapeter samt ekparkett som även det går åt det mörkare hållet. Jag ska inom kort köpa en bänkskiva och göra ett bord utav men funderar lite på vilket träslag jag ska ha. Har ni några ideer på vad som kan passa? Jag tycker det är så svårt att se på bilder vad som är fint och man kan ju inte direkt åka till närmsta brädgård om man vill se något annat än furu och ek.

Björk? Ask? Bok?

Egentligen skulle jag vilja ha ek men jag är rädd att det blir lite mycket med ekbord på ekparkett.

Om ni har några inspirerande bilder med liknande problem som mig får ni gärna visa dem.

Permalänk
Skrivet av Trunk:

Egentligen fel tråd men jag tänker mig att ni som frekventerar denna tråd har lite koll...

Jag har ett rum med ganska mörka tapeter samt ekparkett som även det går åt det mörkare hållet. Jag ska inom kort köpa en bänkskiva och göra ett bord utav men funderar lite på vilket träslag jag ska ha. Har ni några ideer på vad som kan passa? Jag tycker det är så svårt att se på bilder vad som är fint och man kan ju inte direkt åka till närmsta brädgård om man vill se något annat än furu och ek.

Björk? Ask? Bok?

Egentligen skulle jag vilja ha ek men jag är rädd att det blir lite mycket med ekbord på ekparkett.

Om ni har några inspirerande bilder med liknande problem som mig får ni gärna visa dem.

Valnöt, svart betsad ek.

Permalänk
Medlem

Setup ett litet tag till..

På grund av att jag inte var helt nöjd med Dells 3818DW har jag två skärmar för tillfället (bytt upp från Dell 3007WFP)...
Varav den andra är en LG 38GL950G-B.

Skrivbordet är ett IKEA Hemnes jag köpte som fattig student för länge sedan. Borde egentligen bytas ut till något djupare iom 38" skärm.

Visa signatur

🎮 → Asus Z-490 |10900K+EK Magnitude | Corsair 64GB | RTX 3090+EK Quantum | Samsung 970 EVO Plus 2TB
🎮 → Asus Z-390 | 9900K+Noctua NH-U12A | Corsair 64GB | RTX 2070s | Samsung 970 PRO 512GB
🖥️ → LG 38GL950G | LG 27Gl850-B |
⌨️+🖱️ → Logitech G915 | Logitech Pro G

Permalänk
Medlem

Små men viktiga uppdateringar sedan sist. Fick precis hem mitt "Keychron K2 ISO Nordic" efter en "lång" väntan! Bjuder på en bild från mobilen:

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Medlem

Nyligen uppdaterat både chassi och monitor från ett micro ATX och 27 tum till Fractal define 7 och en 34 tum från Alienware. Detta krävde en betydligt större bordsskiva. det var lite komplicerat då originalbordet i Ikeas Hemnes serie inte var avsett för byte av skiva men det gick till slut. Dock har den nya skivan ett överhäng på sidorna och baktill men det ser inte konstigt ut i mitt tycke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa3q:

På grund av att jag inte var helt nöjd med Dells 3818DW har jag två skärmar för tillfället (bytt upp från Dell 3007WFP)...
Varav den andra är en LG 38GL950G-B.

Skrivbordet är ett IKEA Hemnes jag köpte som fattig student för länge sedan. Borde egentligen bytas ut till något djupare iom 38" skärm.

https://i.imgur.com/8dbIRZo.jpg

Snälla säg att du inte har det där klistermärket alltid utan bara satte på det av nån anledning innan du tog bilden!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harbls:

Snälla säg att du inte har det där klistermärket alltid utan bara satte på det av nån anledning innan du tog bilden!?

Om du menar det där energideklarationsklistermärket och det klistermärke som sitter på mitten så är det för att skärmen just plockats upp ur kartongen. Ville testa att den fungerade ok innan jag tog bort dem.

Visa signatur

🎮 → Asus Z-490 |10900K+EK Magnitude | Corsair 64GB | RTX 3090+EK Quantum | Samsung 970 EVO Plus 2TB
🎮 → Asus Z-390 | 9900K+Noctua NH-U12A | Corsair 64GB | RTX 2070s | Samsung 970 PRO 512GB
🖥️ → LG 38GL950G | LG 27Gl850-B |
⌨️+🖱️ → Logitech G915 | Logitech Pro G

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa3q:

Om du menar det där energideklarationsklistermärket och det klistermärke som sitter på mitten så är det för att skärmen just plockats upp ur kartongen. Ville testa att den fungerade ok innan jag tog bort dem.

Jaha! *phew* Var orolig över att du var någon slags psykopat som sitter med det där klistermärket och inte bryr dig 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa3q:

Om du menar det där energideklarationsklistermärket och det klistermärke som sitter på mitten så är det för att skärmen just plockats upp ur kartongen. Ville testa att den fungerade ok innan jag tog bort dem.

Jag vänder bort dessa klistermärkena om man testar en skärm, annars kanske du missade extrem bleeding, död pixel eller liknande där det sitter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Jag vänder bort dessa klistermärkena om man testar en skärm, annars kanske du missade extrem bleeding, död pixel eller liknande där det sitter.

Yes, gjorde samma sak för att kontrollera pixlarna. Allt såg ok ut så nu är lappen borta helt

Visa signatur

🎮 → Asus Z-490 |10900K+EK Magnitude | Corsair 64GB | RTX 3090+EK Quantum | Samsung 970 EVO Plus 2TB
🎮 → Asus Z-390 | 9900K+Noctua NH-U12A | Corsair 64GB | RTX 2070s | Samsung 970 PRO 512GB
🖥️ → LG 38GL950G | LG 27Gl850-B |
⌨️+🖱️ → Logitech G915 | Logitech Pro G

Permalänk
Medlem

Inte bara skrivbordet nu men hoppas det är ok ändå

TVn är en LG55C9. Under TVn har vi en Switch, PS4 PRO samt ett SNES Classic.

Permalänk
Medlem

Fick temporärt flytta till vardagsrummet då en vän behövde flytta in i gäst/datorrum.

Visa signatur

| GeForce RTX 4080 | Ryzen 7 5800X | Asus TUF Gaming B550M-Plus | Corsair Vengeance LPX Black 64GB | Fractal Design North | Corsair RM750X 750W v2 | Noctua NH-U12S |

Permalänk
Skrivet av Gottson:

Fick temporärt flytta till vardagsrummet då en vän behövde flytta in i gäst/datorrum.

Inte ofta man ser en spinnrock nuförtiden.

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gottson:

https://i.imgur.com/ugeQ9tE.jpg

Fick temporärt flytta till vardagsrummet då en vän behövde flytta in i gäst/datorrum.

Jag hade själv inte haft sådär, men något speciellt är det med din bild. Vill säga tropiskt men ändå inte, diggar att man ser radhuset utanför och att du i stort sett sitter i en skogsdunge av blommor.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem

Nu när jag flyttat till hus så blev det en riktig myshörna härhemma Eldstad är bakom ryggen på en så det blir varmt och gott i rummet om man slänger i några vedbitar.

Permalänk
Medlem

@Wasp: känns som minecraftsvärdet är pricket på i:t i temat, men jag kan inte lägga fingret på varför.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W