Nackdelar med stort chassie / Fractal Design Define 7 XL ?

Permalänk
Medlem

Nackdelar med stort chassie / Fractal Design Define 7 XL ?

Ska bygga ny dator och har fastnat för Fractal Design Define 7 XL.

Dum fråga kanske men förutom det uppenbara, att det tar större plats, finns det några nackdelar med ett stort case?

Jag tänker att det enbart är fördelar men jag kanske missar något (första datorn jag bygger på 10+ år)

Tack

Permalänk
Medlem

Jag har ett lian li pc-v2000 och nätaggregatskablarna räcker inte till i alla lägen. Men det varierar väldigt mellan nätagg.

Annars är det väl det uppenbara. Pris. Vikt. Djup, Höjd.

En nackdel med just det chassit är att det inte finns i vitt

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Byggde min burk i sommras.
Tog r6 och ångrar detta lite.
Den är stor och tung. Jobbigt att dra fram den och underhålla på grund av vikten (rensa dammfilter mm)
Estetiskt ser det jätte konstigt ut när du har ett atx moderkort, ett normalstort grafikkort och halva lådan är tom.

Hade jag haft 8 st hårddiskar i den, så hade det varit guld, men mitt nästa bygge kommer garanterat bli mindre.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Byggde en fullt vattenkylld x299 platform i ett R6 och det var garanterat supertrång mot att kunna bygga i ett r7 XL som finns nu.

Beror helt på vad du skall chassit till.

Har en r6 med ett e-atx moderkort och det är trångt och varmt där inne för kyla systemet

Visa signatur

Dator: CPU:INTEL 12700KF , RAM: 32GB 4800 MHZ, MB: ASUS Prime Z690-P, Samsung 980 PRO, CPU-kylare: Custom Loop 360mm, GPU: Gigabyte 1080TI

Permalänk
Medlem

Ett stort chassi är just stort - det tar plats och det väger extra, vilket gör det jobbigt att flytta chassit.
Är det ett riktigt stort chassi så kan det i vissa fall vara problem att få alla kablar att nå dit de skall, men i praktiken är detta sällan ett problem.
I övrigt så finns det inga egentliga nackdelar att ha ett stort chassi.

Permalänk
Medlem

Köpte ett Fractal Design Define S2 och undrar samma sak. För mig var det ett misstag. Trodde det skulle vara mindre

Permalänk
Medlem

Ok, tack för svar och pointers