Kritiskt säkerhetshål i alla Samsung Galaxy-mobiltelefoner sålda sedan 2014

Permalänk
Medlem

Tack jag vet men jag kan ingenting om IT-säkerhet så om någon vet bättre vilket sätt som faktiskt är tillförlitligt så hoppades jag på att det kunde bli svaret. Vet inte vilken av dom länkarna som kommer hålla mig säker.

Får väl chansa.

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det handlar om MMS alltså? Vem skickar MMS i dag!? Tror det är två mobiler sen jag fick ett... 2012 kanske?

Vilken app använder du för att skicka bilder?

Kan hända någon gång att jag skickar via messenger. Men oftast skickar jag via den vanliga appen för meddelanden, och då skickas bilden som MMS.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av cyklonen:

Men när som helst kan kravet på orootad mobil komma, och då går det inte att backa. Redan nu är det tydligen strul hos vissa banker.

Blir det ett krav så byter jag till iPhone. Mjukvarusituationen på Android är bara ett stort misslyckande

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Jo visst, finns nog inga ”säkerhetshål” i en telefon som utvecklats i kina. Avsiktliga eller ”oavsiktliga”. De är ju väldigt måna om personlig integritet 😂

De har jag inte sagt men när det gäller buggar och säkerhet är Samsung bara intressera av sina senaste telefoner efter ett är så är telefonen inte intressant för dom . Huawei uppdaterar äldre telefoner de gör fler tillverkare ska inte nämna namn för dom kan också komma från Kina ..

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoxx0:

Tack jag vet men jag kan ingenting om IT-säkerhet så om någon vet bättre vilket sätt som faktiskt är tillförlitligt så hoppades jag på att det kunde bli svaret. Vet inte vilken av dom länkarna som kommer hålla mig säker.

Får väl chansa.

Första träffen bör hålla dig säker "How to disable auto-fetching of MMS messages on a device's ..."
Laddas ingen bild ner så kan ju ingen attack ske via bild, då kan du ju även verifiera vem avsändaren är innan du godkänner.

Helt vanlig logik

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Jo visst, finns nog inga ”säkerhetshål” i en telefon som utvecklats i kina. Avsiktliga eller ”oavsiktliga”. De är ju väldigt måna om personlig integritet 😂

Ibland så blir man förvånad...

Hade en Sony mobil tidigare och på den kunde man ta en skärmbild på BankID.
Har nu en Huawei, på den kommer det istället upp ett meddelande "Av säkerhetsskäl så är det inte tillåtet med skärmbild med denna app".

Den personliga integriteten som är kvar i en kontrollstat, värderas säkert väldigt mycket högre bland dess invånare än vad du och jag värderar den här. En tanke...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag vill köra Android på min iPhone..

Det har varit en extraordinär snabb utveckling på mobilsidan för att få denna snabba så måste utgifter hålla nere. Det kostar mycket att uppdatera äldre produkter hela tiden, någonstans måste de pengarna komma ifrån.
Nu när utvecklingen stagnerar så ligger även google hårdare på mobiltillverkarna att de ska göra dem enklare att uppdatere.
Angående EU så borde de se över Apples monopol när de gäller deras operativsystem och de borde tvinga Apple att andra tillverkare av datorer får sälja sina produkter med deras mjukvara. Detta på samma sätt som att EU har varit på Microsoft med det ena och andra, all webbläsare är nog det mest kända.
Först när man kan köpa en icke Apple tillverkad telefon med iOS är första gången jag kan tänka mig köpa en sådan mobil och stöda iOS.

*edit*
Vare sig Google eller Microsoft är någon höjdare när det inte gäller att utnyttja ders ställning. Eu /Usa konkurrenslagstiftning bör kämpa hårt emot liknade företag.

Jag antar att detta även borde gälla spelkonsoler i så fall? Jag ska kunna köpa en Xbox och köra Playstation-spel på den och vice versa, plus att andra företag än Microsoft och Sony (och Nintendo för den delen) ska kunna tillverka spelkonsoler och köra respektive företags mjukvara på den.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Vilken app använder du för att skicka bilder?

Kan hända någon gång att jag skickar via messenger. Men oftast skickar jag via den vanliga appen för meddelanden, och då skickas bilden som MMS.

Jag kör 99.9 procent genom Facebook Messenger, eftersom det är därigenom jag håller kontakt med släkt och vänner. Nån enstaka via Whatsapp till de stackare som vägrar Facebook, men det var främst kolleger på mitt förra jobb, så nu är det nog faktiskt ingen kvar den vägen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Blir en Iphone SE för första gången nästa gång jag byter, just nu kör jag Huawei P30 och den ska hålla ett tag till förhoppningsvis till Apple släpper nästa Iphone SE

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Ibland så blir man förvånad...

Hade en Sony mobil tidigare och på den kunde man ta en skärmbild på BankID.
Har nu en Huawei, på den kommer det istället upp ett meddelande "Av säkerhetsskäl så är det inte tillåtet med skärmbild med denna app".

Den personliga integriteten som är kvar i en kontrollstat, värderas säkert väldigt mycket högre bland dess invånare än vad du och jag värderar den här. En tanke...

Det där beror på om din version av android stöder FLAG_SECURE, inte vilket land telefonen kommer ifrån.
De flesta bank-appar använder det nu för tiden.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av torbjorn_75:

Nej, inte på det sättet tror jag. Men vi ökar då och då vilken version av Android som krävs för att köra appen som jag jobbar med, och så svartlistar vi gamla versioner av appen. På det sättet tvingar vi fram hög säkerhet, alltså att både appen och operativsystemet är hyffsat nya bland användarna.

Jag skulle säga att det bästa är att göra mobiltelefonen så säker som möjligt, samtidigt som man är medveten om att den ändå kan bli hackad. Jämför med att låsa dörren när du lämnar huset eller lägenheten, det är en bra säkerhetsåtgärd, trots att det kan bli inbrott ändå. Det ska ju inte vara helt öppet liksom. Själv har jag installerat en säkerhetsdörr för att ytterligare försvåra inbrott.

Här känns det mer som att folk går runt och känner sig nervösa för att de inte har det senaste assa låset på sin dörr. Utan man ska hålla på att uppdatera till senaste version. Med skillnaden då att det faktiskt finns något stöldbegärligt i ens hem. Vad gör du med min mobil efter att du hackat den? Stjäl mina bilder eller använder luren för DDOS angrep? I värsta fall kapar diverse program och skickar spam/scams till mina kontaktlistor.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon56869:

Här känns det mer som att folk går runt och känner sig nervösa för att de inte har det senaste assa låset på sin dörr. Utan man ska hålla på att uppdatera till senaste version. Med skillnaden då att det faktiskt finns något stöldbegärligt i ens hem. Vad gör du med min mobil efter att du hackat den? Stjäl mina bilder eller använder luren för DDOS angrep? I värsta fall kapar diverse program och skickar spam/scams till mina kontaktlistor.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/K37Vy6/svenska-offer-for...

En metod man använt är att manipulera det som visas när du besöker din internetbank, så att det ser ut som om pengarna ligger där, när kontot i själva verket är tomt. Lurigt värre.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Jag antar att detta även borde gälla spelkonsoler i så fall? Jag ska kunna köpa en Xbox och köra Playstation-spel på den och vice versa, plus att andra företag än Microsoft och Sony (och Nintendo för den delen) ska kunna tillverka spelkonsoler och köra respektive företags mjukvara på den.

Det känns inte jämförbart att tvinga någon att skriva om sin mjukvara för att fungera i ett annat system när man jämför med åsikten du citerade, vilken var att låta andra använda mjukvaran. Det sistnämnda för ju över anpassningen på tredje part snarare än t ex tvingar Apple att skriva om sitt OS, bortsett från att de måste ta bort sina aktiva inlåsningar såklart. Att Sony och Microsoft skulle behöva göra sitt system öppet för andra enheter är dock mer jämförbart.

Det känns dock betydligt mindre troligt att någon annan aktör skulle vilja hoppa in på att sälja konsoler då det inte finns bra marginaler där, speciellt som de flera gånger sålts till förlust, och konsolerna har ju speciellt designad hårdvara så det går inte bara att slänga in det på en godtycklig dator. Då är det betydligt lättare att ta sig in på en hypotetisk marknad för de som vill ha macOS men betala mindre då Apple har höga marginaler på normala datorkomponenter. Om man t ex jämför den Macbook Pro och Dell XPS jag har i hushållet så är den sistnämnda lite bättre i prestanda (mycket bättre om man räknar in grafikkortsprestanda) och kostade ca 10kkr mindre (utöver prestanda är de rätt likvärdiga med olika för- och nackdelar).

Permalänk
Medlem

Ett tips till alla kan ju vara att ha "de stora" pengarna på ett konto som endast kan användas tillsammans med sin partner, dvs, inte gå att ta ut var och en för sig. Hindrar ju inte falska lån i ens namn, men hindrar bortföring av pengar eftersom båda måste godkänna överföringen.

Angående telefoner så är det verkligen knäppt att knappt ens "flaggskeppsmobiler" får uppdateringar.
Inte minst som dessa rent hårdvarumässigt lätt håller 5+ år numera.
Vågar påstå att min 2013 Galaxy S4 i9506 rent prestandamässigt klarar det mesta som folk flest håller på med. 1920x1080-AMOLED, filma 60fps i full hd, i 4k om man rootar, 2GB minne, 4x2.3GHz processor utan OC, osv. Dålig inomhuskamera och Lollipop är enda felen.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Ett tips till alla kan ju vara att ha "de stora" pengarna på ett konto som endast kan användas tillsammans med sin partner, dvs, inte gå att ta ut var och en för sig. Hindrar ju inte falska lån i ens namn, men hindrar bortföring av pengar eftersom båda måste godkänna överföringen.

Du vet att ungefär var tredje svensk lever utan partner, va?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Det är lite det här - vad är det värsta som kan hända och vad har hänt enskilda privatpersoner?

Bankerna får väl ta ansvar för eventuella olyckor till följd av de levererar bank- och id-appar till enheter som inte längre säkerhetsuppdateras?

Jag skulle även gärna betala lite mer för en telefon som garanteras en längre livstid - om det går. Synd för miljön att fungerande teknik inte kan användas "korrekt" bara för att den inte uppdateras.

Permalänk

Känner ni till något sätt som vi kan påverka de som behöver påverkas, så att vi får säkerhetsuppdateringar, och kanske även säkrare appar?
Vi är nog många.

Permalänk
Skrivet av star-affinity:

Jag antar att detta även borde gälla spelkonsoler i så fall? Jag ska kunna köpa en Xbox och köra Playstation-spel på den och vice versa, plus att andra företag än Microsoft och Sony (och Nintendo för den delen) ska kunna tillverka spelkonsoler och köra respektive företags mjukvara på den.

Ja det är ett konkurrensproblem med konsoler där tillverkarna kan sätta upp sina egna villkor,. Ju mer dominant en tillverkare blir ju större problem, vilket innebär att eu har varit på microsoft mycket.. När det gäller Apple så är programvarutillverkning problematisk på annan utrustning, vi skulle godkänna något kring AppleID uppdatering i store och det krävdes att det gjordes på en iPhoneenhet. Det var lättattare sagt än gjort att hitta en sådan.
*edit*
Annat exemepel är smarttv och klocka. Är det en massa olika os so det nu är så är det problematisk på flera sätt, men ingen konkurrensmässigt. Börjar någon tillverkare nämna sig 50% så bör "konkurensmyndigheterna" granska företaget hur det utnyttjar sin ställning. Vid tvapprater som missgynna netflex etc för sin egen tjänst.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

På min var dessa installerade på riktigt, ingen installation/nerladdning startade när man öppna appen så det är mer än en dummy (och är det dummy borde man ha full rätt få bort dessa).

Lär när jag köper ny, se till man har möjlighet använda root, så man kan ta bort all reklam och skräp. Microsoft är ljusår bättre (där kan man i alla fall få bort all bloatware, även om det kan vara bökigt så går det).

Vet min samsung hade någon väder wighet, som åt resurser helt i onödan (enda sättet bli av med allt skräp var installera ny rom, då blev mobilen som den borde varit när jag köpte den).

Man får skilja på tillverkarens appar, som exempelvis Samsungs browser eller LGs hälso-app, och tredjepartsappar som FB. Tillverkarens appar är normalt installerade som systemappar, hela apparna, medan tredjeparts inte är det. FB som jag aldrig startat är exempelvis 197KB på min telefon och som version står det application stub och ett nummer. Sen är det skillnad på dummy och stub, men det är inte så relevant här.

Väderappen är samsungs och således installerad och verkar inte gå att avaktivera heller. Jag antar att de ser den som en del av systemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Det som är så tråkigt hos Android telefoner, uppdateringar? Du får kanske några uppdateringar första månaderna sen är det /hejdå vi har annat att göra "insert valfri tillverkare".

Synd att inte fler erbjuder Android One. Telefoner hanteras horribelt av tillverkarna. Google försöker väl göra det bättre med Treble, men tillverkarna är långsamma trötta oansvariga muppar. Viktigare att sälja flashiga bling-bling lurar till den stora massan än att faktiskt sälja en produkt dom supportar. Hade varit 10x bättre för Alla om 75% av alla telefoner försvann, och dom fokuserade på att ha en billig, en mellanklass, en dyrare modell, som dom faktiskt Underhåller.

Detvsom är tråkigt är att de som inte har androidtelefoner tror detta gäller alla. Senaste säkerhetsuppdateringen skickades till samsung innan pixel fick den.
Samsung uppdaterar sina dyrare modeller i 3 år och är nu för tiden väldigt snabba. Som senast, snabbare än google.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Här känns det mer som att folk går runt och känner sig nervösa för att de inte har det senaste assa låset på sin dörr. Utan man ska hålla på att uppdatera till senaste version. Med skillnaden då att det faktiskt finns något stöldbegärligt i ens hem. Vad gör du med min mobil efter att du hackat den? Stjäl mina bilder eller använder luren för DDOS angrep? I värsta fall kapar diverse program och skickar spam/scams till mina kontaktlistor.

Jag tror en bättre liknelse är att om man tappar bort en nyckel så blir man nervös och byter låset för säkerhets skull. Som ni är inne på använder många sin mobiltelefon för bankärenden, så det är ju relativt stora summor som man kan bli av med.

Skrivet av Uffe-mannen:

Det är lite det här - vad är det värsta som kan hända och vad har hänt enskilda privatpersoner?

Bankerna får väl ta ansvar för eventuella olyckor till följd av de levererar bank- och id-appar till enheter som inte längre säkerhetsuppdateras?

Ja, förhoppningsvis. När bank-id kapades via social ingenjörskonst blev det väl blandad kompott i rättsinstanserna, ibland ansågs användarna slarviga och ibland var bankernas säkerhetslösning för dålig.

För vissa är kanske självmord det värsta som kan hända, det brukar man ju motivera GDPR med. Tror det var någon som vänsterprasslade och tog den yttersta konsekvensen av det när hans personuppgifter hamnade hos utpressare.

Permalänk
Medlem

Samsung säljer även några modeller som de kallar Enterprise. De har fyra års support från Samsung.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

de stackare som vägrar Facebook

Men vänta nu, stackarna är väl dom som kör facebook?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Men vänta nu, stackarna är väl dom som kör facebook?

Nej, det är det smarta gänget, som vill vara sociala och smidigt och enkelt kommunicera med sina vänner och bekanta.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Första träffen bör hålla dig säker "How to disable auto-fetching of MMS messages on a device's ..."
Laddas ingen bild ner så kan ju ingen attack ske via bild, då kan du ju även verifiera vem avsändaren är innan du godkänner.

Min tanke också.
För att alls se bilder som skickas med MMS krävs att man aktiverar mobildata, och för min del är det avstängt utom när jag absolut måste använda det. (10kr/MB gör att jag snålar på användningen, men en Swishbetalning drar bara 100kB.)

Permalänk
Medlem

Min S10+ fick en uppdatering på hela 1.5GB, jisses.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nej, det är det smarta gänget, som vill vara sociala och smidigt och enkelt kommunicera med sina vänner och bekanta.

MeN Du VeT VäL AtT FaCeBoOk ÄgEr AllT MaTeRiAl och SpIonEraR pÅ AlLt dU GöR!!!1111

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Det är fan dags att EU tar tag i det här. Ställ hårdare krav på Google att göra det möjligt att köra senaste versionen av Android, vare vilken telefon man har, även om det blir en avskalad version. Att bara få säkerhetsuppdateringar i 2 år om man har flaggskepp är inte acceptabelt. Blir det ingen förbättring så övergår jag till Iphone. Apple tar i alla fall säkerhet på allvar.

Skrivet av snajk:

Så illa är det väl inte riktigt. De flesta telefoner från de större tillverkarna får två versionsuppdateringar av Android och säkerhetsuppdateringarna brukar rulla på i två-tre år i alla fall.

Jag hade förstås gärna sett mer men OS-uppdateringarna är inte så viktiga längre i mina ögon. Man får inte mycket nytt att gå från 8 till 9 eller 10 exempelvis. Däremot borde de ju fortsätta med säkerhetsuppdateringar i tre-fyra år åtminstone.

Skrivet av Chrisj:

Visst kan man känna så. Men S7 som är nyaste flagskeppet samsung inte supportar är 4 år gammalt vid det här laget.

Skrivet av Petterk:

Fast vad ska de göra i dagsläget? Finns ingen europeisk SoC-tillverkare för telefoner sedan ST-E lades ner. Blir svårt att ställa krav när så många led måste rätta sig och de är utspridda över hela världen.

Skrivet av Petterk:

Fast det kommer alltid finnas någon som inte rättar sig i ledet, eller att vissa produkter helt enkelt inte säljs i EU/EES officiellt sett. Vad ska sanktionerna vara och vilka bolag ska drabbas?

Det jag menar med avsaknaden av konkurrens är ju just det. Hade det fortfarande funnits europeiska tillverkare hade de kunnat samarbeta med EU ta del av pengar för att verkligen se till att det går att ge lång supporttid.

Vad ska sen tillverkarna göra när det upptäcks svagheter i hårdvaran som inte går att patcha bort för den delen? Ingen kommer tvinga de att ersätta 5 år gamla prylar med nya.

Jag håller med att EU verkligen borde titta på detta. De har nyligen dragit igenom flera saker för att minska elektronik skrotmängden, något som visar att de har motivation att vilja förändra det.
https://www.sweclockers.com/nyhet/29022-eu-parlamentet-rostar...
https://www.sweclockers.com/nyhet/29183-eu-forslag-ska-gora-b...

Om vi nu standardiserar laddare, och försöker göra det enklare att byta batteri, borde inte kravet på mjukvara vara ett rätt logiskt steg vidare? Om nu utvecklingen på mobiler mer eller mindre stannat, och en 5+ år gammal mobil faktiskt räcker för många, borde det vara logiskt att inte behöva slänga dem pga säkerhetshål, eller hur?

Att tillverkarna inte vill göra ny Android version... okej. Att de inte vill släppa säkerhetsfixar för dem, är inte okej.
Så oavsett mobil, kör de android, bör OSet kunna få uppdateringar.

Skrivet av Petterk:

Vad har Google med det hela att göra? Det är främst Qualcomm och Mediateks fel att det är svårt eller på snudd omöjligt att köra senaste Android överallt. Finns ingen BSP så kommer inte tillverkarna att uppdatera programvaran.

Tror inte kravet är att de måste ha ny Android med nya drivare. Det viktiga här är ju att säkerhetsfixen finns. Om ett säkerhetshål finns i en drivare, ska den självklart rättas till av tillverkaren. Inte mer udda än att Intel behöver släppa en fix för ett säkerhetshål i sin CPU, något de trots allt gjort i den mån de kan till snart 10 år gamla delar.

Googles intresse ligger helt klart i att få säkert OS, för det är vad man jämför mot iOS många gånger. Vill de få ut OSet till fler, behöver de också hålla så bra säkerhetstänk de kan. Så att hålla uppdateringar för OS versioner i minst 5 år är något jag ser rätt självklart, om man vill vinna en marknad där säkerhet blir mer och mer viktigt.

I detta fallet är det ju inte värre än att Samsung ser till att släppa en uppdatering som stänger av den filändelsens användning helt på äldre lurar. Är den avstängd att köras, kan den inte köra koden, och appen kan uppdateras oberoende.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Man får skilja på tillverkarens appar, som exempelvis Samsungs browser eller LGs hälso-app, och tredjepartsappar som FB. Tillverkarens appar är normalt installerade som systemappar, hela apparna, medan tredjeparts inte är det. FB som jag aldrig startat är exempelvis 197KB på min telefon och som version står det application stub och ett nummer. Sen är det skillnad på dummy och stub, men det är inte så relevant här.

Väderappen är samsungs och således installerad och verkar inte gå att avaktivera heller. Jag antar att de ser den som en del av systemet.

Ja hur svårt är det inte för tredjepart att aktivera dessa appar för komma åt mer säkerhetshål (sen dessa "system" appar som inte uppdateras eller lägger ner utvecklingen av appen)?

Det är ju det som är felet, Samsungs mobil markant skillnad när man bara tog samsug egna TouchWiz och tog bort allt onödigt (fanns bra roms på TouchWiz som allt skräp var borttaget). Sen cryogen rom var ytterligare ett steg bättre (dock efter android 5 så märktes det att det var omöjligt att få hårdvaran lira bra med nyare OS, kör android 7 på den ändå).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Ja hur svårt är det inte för tredjepart att aktivera dessa appar för komma åt mer säkerhetshål (sen dessa "system" appar som inte uppdateras eller lägger ner utvecklingen av appen)?

Tja, jag har inte hört något om att nåt sånt skulle ha hänt, men jag vet inte.

Citat:

Det är ju det som är felet, Samsungs mobil markant skillnad när man bara tog samsug egna TouchWiz och tog bort allt onödigt (fanns bra roms på TouchWiz som allt skräp var borttaget). Sen cryogen rom var ytterligare ett steg bättre (dock efter android 5 så märktes det att det var omöjligt att få hårdvaran lira bra med nyare OS, kör android 7 på den ändå).

Jo, jag slutade köpa Samsung ganska länge där efter jag hade Note och Note 2 mestadels på grund av TW. Sen skärpte de ju till sig typ runt S8 om jag minns rätt, tonade ner TW rejält och så. Körde också diverse roms och höll på, men det tappade sin charm efter ett tag då stabiliteten aldrig var så bra och det ställde till en massa problem på diverse konstiga sätt. Efter det blev det Nexus istället, och då kändes de lite tråkiga i jämförelse. Samsung gick för långt med TW men "vanilla" var lite väl slätstruket, även om det var värt det för att få uppdateringar och så (då gjorde ju uppdateringarna verkligen skillnad).

Nu valde jag en S10 som jobbtelefon då det var det bästa alternativet (det eller någon XPeria eller Iphone XR var vad jag fick välja på), och har väl lite blandade känslor. Lite väl mycket appar ärligt talat, men FB och liknande bryr jag mig inte så mycket om då jag aldrig har aktiverat dom ändå utan bara döljer dem.