Permalänk

C# klass, objekt och array

Har ett problem i en skoluppgift och behöver input.
Jag skapar en klass med klassmedlemmar. Jag vill sedan skapa objekt av den klasstypen. Lagra detta i en array (inte lista!). Sedan till exempel sortera innehållet i arrayen.

Jag har kommit en bit på vägen och har inte koden framför mig just nu. Skulle någon vilja beskriva hur man skulle kunna göra, vad jag egentligen är ute efter och vad jag ska söka efter, så kan jag prova själv?

Uppdraget är Bussen, vilken ni verkar känna till.

Permalänk
Medlem

Känner inte till det specifika buss-problemet, men skickar med en länk till hur du sorterar en array på olika sätt.

Sortering på olika sätt

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag antar det är metod 4 som gäller? Finns det mer info om själva uppgiften, är det vanlig array som gäller och ska man skriva sorteringsfunktionen själv eller använda inbyggd?

Posta gärna koden du har så är det lättare att ge förslag, om vi pastar in något här så blir det inte speciellt lärorikt.

Dvs då får vi reda på om du har lyckats skapa klassen, arrayen osv, nu finns det inte så mycket för oss att gå på.

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att för att sortera en array med objekt så måste programmet veta hur den ska rangordna objekten. I Java görs detta antingen med en compareTo-metod i klassen som objektet tillhör eller genom att skapa en Comparator för jämförelse av två objekt, skulle gissa att något liknande gäller för C#.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNubcake:

Kan tillägga att för att sortera en array med objekt så måste programmet veta hur den ska rangordna objekten. I Java görs detta antingen med en compareTo-metod i klassen som objektet tillhör eller genom att skapa en Comparator för jämförelse av två objekt, skulle gissa att något liknande gäller för C#.

Det går väll att överlagra <, >, == om man så vill, eller lösa det genom lambda uttryck om det inte är en komplex beräkning.

Edit: IComparable heter motsvarande interfacet in C#, där får man implementera CompareTo, så bör det fungera med de inbyggda funktionerna.