Permalänk
Medlem

Gammalt 400w agg och HD 7950?

Jag misstänker att det är alldeles för mycket att hoppas på men tänkte att nån här säkert är mer kunnig än jag på det här?

Datorn huserar i5 4440 inkl, noctuakylare med fläkt, 2 ramstickor 1.5v, två SSD enheter, två molexfläktar moddade till 7v. Sen endast mus och tangentbord. Kör just nu intergrerad grafik.

Nätagget har bara en PCI-E 6-pinskontakt.
Grafikkortet är ett XFX men sticker ut genom att ha en 6 och en 8-pinskontakt. Alla modeller jag får upp när jag googlar har bara två 6-pinskontakter. Vet inte om det här möjligen kan sluka mer ström i stock eller om det bara är tänkt att komma till användning vid manuell överklockning?
Tittar jag på diagram ser jag inget HD 7950 som slukat mer än 200w som peak. De flesta ligger på omkring 150w vid spelande.

Min tanke är då en adapter från 2 molex till en PCI-E 8-pins strömkontakt. Meen som ni ser har ena 12v linan 14A och de andra 15A. Om jag ska försöka mig på det här så förutsätter jag att jag måste dra ström från båda linorna?
Hur vet jag att inte PCI-E strömmen på nätagget ligger på samma lina som molexkontakterna? Dessutom tror jag bara nätagget har två molexkontakter. Så i så fall måste jag köra molexfläktarna med adapter från SATA-ström till molex.

Är det här alldeles för risky? Nätagget kommer från en gammal OEM-burk från HP tror jag där det från början satt en gammal Core2Quad Q6600 och ett 8600 GT om jag inte missminner mig.

Samtidigt ger väl PCI-E från moderkortet 75w, 75w från PCI-E 6-pin strömmen. Så max att kortet kommer dra 50w från 2x molex till 8-pin? Right?

Observera att jag inte kommer lägga pengar på ett nytt nätagg som sannolikt kostar mer än vad grafikkortet är värt. Utan kan tänka mig lägga 30 spänn på en molex till sataström på sin höjd. Men bara om ni tror det kan funka. Annars kör jag hellre vidare på den intergrerade grafiken.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Tekniskt sett KAN det fungera men är långt från att rekommendera

Permalänk
Hedersmedlem

Om jag inte jag tolkar bilden helt fel klarar agget bara 168 respektive 180W på de två 12V-linorna.
Allt du använder ett OEM-agg, som är så pass gammalt att det kommer från en dator med en Q6600, till är på egen risk. Eller snarare dina komponenters risk. Jag hade aldrig ens övervägt att försöka använda det där, än mindre med allsköns adaptrar som du funderar över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Om jag inte jag tolkar bilden helt fel klarar agget bara 168 respektive 180W på de två 12V-linorna.
Allt du använder ett OEM-agg, som är så pass gammalt att det kommer från en dator med en Q6600, till är på egen risk. Eller snarare dina komponenters risk. Jag hade aldrig ens övervägt att försöka använda det där, än mindre med allsköns adaptrar som du funderar över.

Hah nä du har nog rätt. När garderoberna är fulla med gammalt skråp så får man ta det man har. Farsgubbens iMac 27" gick sönder och gick inte att laga, så nu får han nöja sig med en gratis hackintosh istället. Jaja... bäst att låta den tuta på och köra utan dedikerat grafikkort då. Tack för svar!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Jag tänker tvärtom, är väl bara prova?

Det är väl sällan något går sönder för att det får för lite ström. Finns väl en minimal risk att nätagget ska få spatt naturligtvis, men FSP har ju generellt gjort bra grejor genom tiderna så borde ju inte ta med sig hela datorn på kuppen. Om du är väldigt rädd om komponenterna så kanske inte, men det är ju gamla prylar.

Kommer inte längre ihåg detaljer men vet att jag själv har kört liknande burkar på 350-400w fsp-agg.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

Jag anser det inte borde vara några problem möjligtvis att fläkten får jobba lite vid belastning fsp är inga ace of sweden nätagg dem gör helt okey budget nätagg men inget jag skulle köpa ändå.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Jag anser det inte borde vara några problem möjligtvis att fläkten får jobba lite vid belastning fsp är inga ace of sweden nätagg dem gör helt okey budget nätagg men inget jag skulle köpa ändå.

Hur vet jag att molex och PCI-E inte ligger på samma 12v-lina då i så fall?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Den mest troliga fördelningen mellan de olika 12V-linorna på det där nätagget är att den ena 12V-linan går till moderkort och CPU (20/24-pin kontakt + 4-pin kontakt), medan den andra 12V-linan går till alla de övriga kontakterna.

Själv skulle jag inte använda den nätdelen tillsammans med ett så pass strömhungrigt grafikkort, men det är inte alls omöjligt att det fungerar.

Permalänk
Medlem

Grejen är att de olika ’12V-linorna’ är egentligen en och samma med med separat ström begränsning möjligen.

Det som borde hända om det kopplas fel är att nätagget slår ifrån när det dras för mycket ström (om vi förutsätter att alla säkerhetsfunktioner fanns där från början och är intakta). Om något i kedjan fallerar kan dock ganska många olika saker hända som till exempel att nätagget får spel och många saker som är inkopplade går åt skogen. Beror helt på vad som ger med sig.

Är det saker du har råd att ersätta skulle jag våga testa (men då kanske det är mer värt att göra rätt från början?), annars skulle jag undvika det.

Ibland går det att få mer klarhet i hur nätagg är byggda via manualer eller tekniska scheman, men skulle gissa att molex och pcie strömmen går på samma ’lina’ eftersom en ensam 6-pin endast ger 75W ~6.5A och därmed inte räcker för att fylla någon lina själv. Cpu och moderkort kan ju dra ca 200w tillsammans (100w cpu, 75w pcie) så de bör nog dela på ena linan troligen den större, men det kan du kolla själv (vita vs gula sladdar från nätagget står det ju)

Om du får igång det skulle jag absolut klocka ner kortet en del för vid 3d last kommer det ligga precis på gränsen för vad agget klarar

Permalänk
Medlem

Är möjligheten större att det kan fungera bättre om personen undervoltar grafikkortet?

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Är möjligheten större att det kan fungera bättre om personen undervoltar grafikkortet?

Ja, men inte riktigt. Problemet här är ju att det blir extremt svårt att hitta tillräckligt med ström från nätagget vilket kan underlättas av minskad effekt till exempel av underklockning/voltning. MEN det andra problemet är att vi inte vet hur mycket ström som finns tillgänglig på någon av linorna och hur mycket kapacitet agget har som helhet, inte heller vet vi hur nätagget reagerar på överbelastning...

Permalänk

FSP är en av giganterna tillsammans med Seasonic. De har producerat/producerar många av alla era favorit nättagg! Inget fel på det agget dvs, att ens någon nämnde den i samma mening med ace of sweden är ett skämt (fast meningen var att särskilja de).

Jag ser inga risker med det då om grafikkortet inte får tillräckligt med ström kommer det inte hända någonting illa. Grafikkortet kommer att inte prestera optimalt bara.

Du kan också välja att inte koppla 4 pin till moderkortet och omvandla den till en 8 pin för graffen. Kör bara!

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Hur vet jag att molex och PCI-E inte ligger på samma 12v-lina då i så fall?

Kommer farsgubben din att maxa ut riggen till 110%? Om inte så kör på agget!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Kommer farsgubben din att maxa ut riggen till 110%? Om inte så kör på agget!

Hade samma tanke, är din far en ivrig gamer eller kör han andra tunga applikationer? Jag hade testat.

Permalänk
Hjälpsam

@Chris_Kadaver: drygt 300 Watt från väggen enligt Sweclockers test.
https://www.sweclockers.com/test/15001-amd-radeon-hd-7950-asu...
Det borde gå, men plats för överklockning finns ju inte.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |