Youtube: Delay vid ändring av storlek

Permalänk
Mattecoach

Youtube: Delay vid ändring av storlek

Hej,

När jag kollar på en video på Youtube och byter skärmstorlek (dubbelklickar för att få videon i helskärm) är det en delay. Vad jag har märkt så är det alltid en delay även om det kan variera i tid, men ofta ett par sekunder. Problemet uppstår både i Chrome och Edge.

Jag har en Ryzen 2700 och 16 GB Ram (används ca 40%) så hårdvaran borde ju inte vara problemet.

Någon som vet vad det beror på och hur det kan lösas?

Permalänk
Hedersmedlem

Samma sak händer även på min PC (Ryzen 5 1600, 32 GB RAM, GTX 1080), så det är inte bara på din PC. Jag misstänker att detta är normalt för Youtube.

Permalänk
Medlem

Japp, det är något jag också har märkt. Jag tycker dock det har blivit sämre nu på sistone

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av pv2b:

Samma sak händer även på min PC (Ryzen 5 1600, 32 GB RAM, GTX 1080), så det är inte bara på din PC. Jag misstänker att detta är normalt för Youtube.

Segt, hoppades att man kunde åtgärda det.

Skrivet av Don_Tool:

Japp, det är något jag också har märkt. Jag tycker dock det har blivit sämre nu på sistone

Ja, det är väl därför jag har uppmärksammat det också... Kollar mycket på mobilen och känns så märkligt att det faktiskt är smidigare att vända på skärmen där att att få helskärm på datorn.

Permalänk
Medlem

Intressant, var tvungen att testa. Såg till att först dubbelkolla att jag hade senaste versionerna av Firefox och Chrome.

Har en i7 8700 med GTX 1080 och 16MB RAM.

I Chrome får jag en sämre upplevelse. Det är en liten delay på kanske 0,5 sek där det känns som att något fryser.

I Firefox är det nog egentligen samma delay fast den webbläsaren har implementerat en fade som gör att det inte stör.

Så här var det inte tidigare i någon webbläsare. Då skedde ändringen till fullskärm omedelbart.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Är det inte så att videon pausas när du klickar på den? Ett dubbelclick registreras som paus+play och sen helskärm. Händer samma sak om du klickar på helskärmsikonen nere i högra hörnet?

Visa signatur
Permalänk
Mattecoach

@lassekongo83: Problemet är inte att videon pausas utan att det tar lång tid för den att "bli helskärm". Samma problem om jag använder knappen i hörnet.

Permalänk
Medlem

När jag dubbelklickar i Chrome för att göra till helskärm får jag först ett vitt fält i nederkant som bilden sedan "fyller ut". Det hela tar typ 0,5 sekunder och videon fryser inte under denna process.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassekongo83:

Är det inte så att videon pausas när du klickar på den? Ett dubbelclick registreras som paus+play och sen helskärm. Händer samma sak om du klickar på helskärmsikonen nere i högra hörnet?

Jepp samma sak.

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro