AMD låser Zen 3 till 500-seriens styrkretsar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det enda "åldersdigna" med 400-serien är att det är PCI-E 3.0 istället för 4.0, och det är ju dessutom en konstruerad begränsning, snarare än en faktisk sådan, så nej jag köper inte alls den förklaringen, inte en tum.

Vi får väl se om AMD's ekonomer räknat med backlash från användarna och om ja, om de ändå anser det värt det. Minns att även folk som inte köper har makt att påverka sådanna som tänkt köpa. Men som sagt. Våra utgångspunkter och vad som ger bäst avkastning i det långa loppet skiljer sig åt totalt.

Köper ditt resonemang. Intel tål backlash, annars hade de gått under med tanke på allt kring 14 nm, säkerhetshål osv. För AMD lär det bli jobbigare, fast vi får se hur det blir egentligen med detta. Om man tolkar det som så att det inte är några problem så länge man inte uppdaterar BIOS så är det lugnt. Frågan är hur gammal BIOS från 300-kretsar lirar med en så pass ny CPU. Det återstår att se, men jag hade bytt ut moderkortet också när man ändå håller på, annars är väl risken att man har "monterat en sportbilsmotor i en Kia" - på gott och ont.

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Problemet ligger i "all future AM4 product releases".

Då måste de argumentera för att Zen3 inte är AM4. Vilket kan bli knepigt.

Sant missade alla lanseringar och läste framtida lanseringar.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

Köper ditt resonemang. Intel tål backlash, annars hade de gått under med tanke på allt kring 14 nm, säkerhetshål osv. För AMD lär det bli jobbigare, fast vi får se hur det blir egentligen med detta. Om man tolkar det som så att det inte är några problem så länge man inte uppdaterar BIOS så är det lugnt. Frågan är hur gammal BIOS från 300-kretsar lirar med en så pass ny CPU. Det återstår att se, men jag hade bytt ut moderkortet också när man ändå håller på, annars är väl risken att man har "monterat en sportbilsmotor i en Kia" - på gott och ont.

Jag tror du fick en tankevurpa där. Man måste uppdatera till nytt BIOS för att få stöd för nya processorer, det hjälper således inte att sitta kvar på en gammal version.

Hur som haver så ja. AMD's fortsatta framgång bygger på att kunderna älskar deras prodikter och talar väl om dem, och detta är precis motsatsen.

Intel skulle kunna lansera processorer som på något sätt fysiskt skadar kundernas datorer eller information och ändå gå med vinst i 10-15 år till, så de är i en helt annan sirs. AMD kan inte på långa vägar tro att de kan börja apa efter dem för att maximera vinsten.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@zeg: Man behöver mikrokod från AMD, det är inget som AIB kan fiksa själva tyvärr så ändå lösningen är att AMD ger stöd och det verkar dom tydliga med att man inte kommer ge. Har gärna fel men väljer å gå på den information som finns tillgänglig.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeg:

Har dom verkligen sagt att dom "låst" stödet? Står inget om det i blogginlägget som länkas.
Tycker rubriksättningen är missvisande om det bara rör sig om att dom inte har officiellt stöd.
Så om moderkortstillverkaren vill så kan stöd för 4000-serien implementeras med en uppdaterad bios även på dom äldre styrkretsarna.

Rekommenderar att kika på videon nedan som förtydligar det hela

https://www.youtube.com/watch?v=av2hUxKypkE

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tror du fick en tankevurpa där. Man måste uppdatera till nytt BIOS för att få stöd för nya processorer, det hjälper således inte att sitta kvar på en gammal version.

Hur som haver så ja. AMD's fortsatta framgång bygger på att kunderna älskar deras prodikter och talar väl om dem, och detta är precis motsatsen.

Intel skulle kunna lansera processorer som på något sätt fysiskt skadar kundernas datorer eller information och ändå gå med vinst i 10-15 år till, så de är i en helt annan sirs. AMD kan inte på långa vägar tro att de kan börja apa efter dem för att maximera vinsten.

Jepp en tankevurpa var det:) Men precis som du säger AMD är mycket mer sårbara...

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

@pv2b:
Problemet i ditt fall är väl att pga begränsat minne måste stödet för Zen tas bort för att uppdatera så stöd 4000 serien får plats? I andra ord skulle du behöva en 2000 eller 3000 series CPU för att flasha så du har stöd för 4000 serien om du saknar flashback funktionalitet.

AMD väljer att segmentera marknaden ytterligare istället, precis som intel. Dessutom tjänar inte moderkortstillverkare på att folk sitter kvar med samma moderkort generation efter generation. Så det finns nog lite pushback därifrån, vilket nog är varför de flesta moderkorten har begränsad minneskapacitet med.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av str8forthakill:

@pv2b:
Problemet i ditt fall är väl att pga begränsat minne måste stödet för Zen tas bort för att uppdatera så stöd 4000 serien får plats? I andra ord skulle du behöva en 2000 eller 3000 series CPU för att flasha så du har stöd för 4000 serien om du saknar flashback funktionalitet.

Resonemanget förutsätter att det är begränsat med minne på moderkortet till att börja med. Mitt Asus-kort stödjer redan Ryzen 3000 utan att behöva dra ner på BIOS-funktioner och grafik, som MSI var tvungna att göra. Det får mig att anta att mitt kort inte har samma problem med minnesbegränsning som MSI:s kort hade.

Hur som helst, jag har redan beställt hem en Ryzen 3000-processor, så jag skippar nog Zen 3 i så fall. Nästa uppgradering får bli när DDR5 kommer ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

Jepp en tankevurpa var det:) Men precis som du säger AMD är mycket mer sårbara...

Det är hemskt tråkigt. Hela redan med AM4 har bara blivit bättre och bättre fram tills nu och 4000-serien blir väl susta innan AM5 med DDR5, och så väljer de att avsluta såhär. Jag tror inte heller att 4000-serien kommer ha så mycket att komma med jämfört med Intel's 10000-serie, utan det blir kanske 15-20% bättre prestnda än 3000-serien i bästa fall, så Ryzen 4000 kanske inte kändes som en vörd uppgradering för många redan på förhand, och definitivt inte om de allra flesta som vill ha den dessutom måste köpa nytt moderkort för att kunna använda den. Nej det känns verkligen som uppochnedvända världen just nu.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Bara så jag är helt med här nu: Ryzen 1xxx såväl som Ryzen 3xxx funkar i dagsläget i valfritt x570 moderkort. Ryzen 4xxx kommer också att funka utan jox i samma moderkort? Folk är upprörda för att Ryzen 4xxx eventuellt inte kommer att funka i äldre moderkort? Personligen tycker jag att så länge det inte är några fysiska skillnader så skulle jag bli lite sur om det inte gick att lösa åtminstone på de bättre av de äldre moderkorten för den som vill mickla lite.

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk
Medlem

Nåväl, ingen idé att skrika högt förrän Zen 3 är lanserad och benchad, vi har flera månader kvar att njuta av Zen 2 innan vi egentligen vet vad Zen 3 går för. Det får man se då om det är en värdig uppgradering, generellt är det sällan värt med 10% mer prestanda för flera tusen kronor. Den ökningen märks dessutom oftast bara i vissa benchmarks och inte vid generell användning. Zen 2 är väldigt bra redan som den är och inget att man ska gråta över om man får köra ett tag till.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwzxqwzx:

Bara så jag är helt med här nu: Ryzen 1xxx såväl som Ryzen 3xxx funkar i dagsläget i valfritt x570 moderkort. Ryzen 4xxx kommer också att funka utan jox i samma moderkort? Folk är upprörda för att Ryzen 4xxx eventuellt inte kommer att funka i äldre moderkort? Personligen tycker jag att så länge det inte är några fysiska skillnader så skulle jag bli lite sur om det inte gick att lösa åtminstone på de bättre av de äldre moderkorten för den som vill mickla lite.

Ryzen 1xxx funkar inte på ett 570 kort, endast 2xxx-3xxx

Permalänk
Skrivet av anton studs:

Ryzen 1xxx funkar inte på ett 570 kort, endast 2xxx-3xxx

Så det här är en fake video?

Alla X570 stödjer Zen.
X570 stödjer däremot inte Am4 processorer som bygger på Bristol Ridge (Excavator arkitekturen) så som A6-9500, A8-9600, A12-9800, Athlon X4 940
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_AMD_accelerated_process...

Visa signatur

"My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side!"

Permalänk
Medlem

@Mr_khyron: Gå in och titta på 570 korten så kommer du att se att 1xxx är uteslutna, så ja sidan är fake i så fall Här är ett kort från Asus , finns inga 1xxx där https://www.asus.com/se/Motherboards/TUF-GAMING-X570-PLUS/Hel...

Permalänk

@anton studs:
Alla X570 med AGESA 1.0.0.4B eller nyare stödjer original Zen
https://www.tomshardware.com/news/amd-ryzen-first-gen-cpu-run...
Att Asus inte har uppdaterat sina moderkort sidor är inte ovanligt

Visa signatur

"My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_khyron:

@anton studs:
Alla X570 med AGESA 1.0.0.4B eller nyare stödjer original Zen
https://www.tomshardware.com/news/amd-ryzen-first-gen-cpu-run...
Att Asus inte har uppdaterat sina moderkort sidor är inte ovanligt

Bilden på Toms hardware visar att gen 1xxx inte finns med, ok du får tro vad du vill med din envishet men läs ordentligt och ta reda på fakta

Permalänk
Medlem

Detta var ju mindre roligt. Skaffade en ny setup baserat på b450 i början av februari med åtanke att kunna hänga på nästa generation med.

Om nu 400-serien inte stöds, vafan tog det så lång tid innan b550 nådde ut på marknaden. Första gången jag provar ryzen får se om detta blir det sista.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

Bilden på Toms hardware visar att gen 1xxx inte finns med, ok du får tro vad du vill med din envishet men läs ordentligt och ta reda på fakta

Varför läste du inte texten? Bilden är AMDs gamla road map från långt innan 1004B släpptes.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Styler:

Detta var ju mindre roligt. Skaffade en ny setup baserat på b450 i början av februari med åtanke att kunna hänga på nästa generation med.

Om nu 400-serien inte stöds, vafan tog det så lång tid innan b550 nådde ut på marknaden. Första gången jag provar ryzen får se om detta blir det sista.

Dom har nog blivit hårt pressade av moderkortstillverkarna som dels vill sälja nya moderkort annars går dom över till Intel, dels för att det är dom som får skiten när olika bios inte fungerar. Nu blir det en nystart.
Dessutom dumt att gråta blod över något som vi ännu inte vet hur det presterar.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Varför läste du inte texten? Bilden är AMDs gamla road map från långt innan 1004B släpptes.

Tror nog att du postade till fel person, jag har endast påpekat moderkortet 570 inte tar ryzen 1xxx.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

Tror nog att du postade till fel person, jag har endast påpekat moderkortet 570 inte tar ryzen 1xxx.

Vilket ju redan är motbevisat i tråden

Av @Mr_khyron som talar om för dig att AGESA 1.0.0.4B och senare stödjer Ryzen 1000.

Föreslår att du läser på om UEFI/BIOS och då speciellt vad AGESA är för något, vad dess funktion är!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Nåväl, ingen idé att skrika högt förrän Zen 3 är lanserad och benchad, vi har flera månader kvar att njuta av Zen 2 innan vi egentligen vet vad Zen 3 går för. Det får man se då om det är en värdig uppgradering, generellt är det sällan värt med 10% mer prestanda för flera tusen kronor. Den ökningen märks dessutom oftast bara i vissa benchmarks och inte vid generell användning. Zen 2 är väldigt bra redan som den är och inget att man ska gråta över om man får köra ett tag till.

Ja "egentligen" är det väl så, men har man att kunna uppgradera sin processor med samma moderkort år efter år som ett särintresse så är det fan surt nu alltså.

Men jag får väl trösta mig med att det redan bubblar av missnöje mot detta inom AMD, så möjligen kan det bli en del inofficiella moddade UEFI-versioner med stöd, fast då kanske de fixar det med chipset drivers som sabbar det eller något. Beror på om det ens blir av och hur hårt de bekämpar det i så fall.

Annars har jag ju 3900X så jag har ju en liten uppgraderingsmöjlighet i att köpa en begagnad 3950X när de börjar säljas av. Jag vet, YAY! 2% högre boost, men då har jag i alla fall det bästa jag kan ha.

Dock verkar jag haft tur med UMC på min 3900X, så svårt att skljas från den om det blir så. Vi får se hur det blir.

Annars fyller jag år i Augusti så om någon vill skänka en slant så jag kan köpa nytt moderkort så tackar jag inte nej

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det kanske kommer extrema "villhöver" moderkort framöver så man inte ens saknar sitt förra

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Det kanske kommer extrema "villhöver" moderkort framöver så man inte ens saknar sitt förra

Väldigt sant 😂 jag stör mig redan lite på mitt crosshair VII, vill kunna montera fler nvme diskar utan att offra pcie prestanda.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x / Fractal Design celsius s24 / asus rog crosshair 7 hero wifi / 32gb g.skill 3600mhz cl16 trident Z neo C / MSI Radeon RX5700XT Gaming X / samsung 970 EVO Plus 500gb nvme / Western Digital blue 500gb ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insanyrd:

Väldigt sant 😂 jag stör mig redan lite på mitt crosshair VII, vill kunna montera fler nvme diskar utan att offra pcie prestanda.

Å andra sidan kan CH7 köra båda M. 2 I full fart, vilket inte många X470 kan

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Å andra sidan kan CH7 köra båda M. 2 I full fart, vilket inte många X470 kan

What!? Blir att beställa en nvme m.2 disk till då. 😋

Visa signatur

Ryzen 7 5800x / Fractal Design celsius s24 / asus rog crosshair 7 hero wifi / 32gb g.skill 3600mhz cl16 trident Z neo C / MSI Radeon RX5700XT Gaming X / samsung 970 EVO Plus 500gb nvme / Western Digital blue 500gb ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja "egentligen" är det väl så, men har man att kunna uppgradera sin processor med samma moderkort år efter år som ett särintresse så är det fan surt nu alltså.

Men jag får väl trösta mig med att det redan bubblar av missnöje mot detta inom AMD, så möjligen kan det bli en del inofficiella moddade UEFI-versioner med stöd, fast då kanske de fixar det med chipset drivers som sabbar det eller något. Beror på om det ens blir av och hur hårt de bekämpar det i så fall.

Var har du läst att det bubblar av missnöje inom AMD mot detta?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Var har du läst att det bubblar av missnöje inom AMD mot detta?

Läste på reddit igår att någon med insyn sagt att det vart en del missnöje inom AMD med beslutet. Men nu när jag googlar så hittar jag inte inlägget så i brist på källor så är inte det uttalandet mycket att ha, och även om jag nu lyckats hitta det så, ja... "Någon sa på Reddit" är ju inte mycket att gå på. Men finns det någon substans i det så lär det väl dyka upp igen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Såg en poll på Hardware Unboxed YouTube Community tab: https://www.youtube.com/channel/UCI8iQa1hv7oV_Z8D35vVuSg/comm...

Med över 56000 röster tycker 25% att detta beslut suger och att de är besvikna på AMD över detta, 60% är inte allt för upprörda men stödjer inte beslutet. Bara 15% tycker det är Fine dvs OK. Så detta är uppenbar inte populärt bland AMD fans. Jag tror resultatet skulle bli ännu värre ifall inga Intel användare hade röstat men det går det ju inte att kontrollera för. Bara det faktum att det blev så många röster visar att detta beslut engagerar många.

I alla fall man kan tycka att AMD hållit sina löften med stöd fram till 2020. Andra som inte är emot beslutet har förståelse eftersom tekniken måste gå framåt och att det ändå är fantastiskt att vi fått stöd så pass länge som vi fått genom 2.5 generationer. Men detta verkar bygga på tron att det är nått tekniskt som hindrar nästa generation Ryzen från att fungera på 400 och 300 seriens moderkort och därför har acceptans för detta. Men så är icke fallet, finns inga tekniska hinder. 4000 serien kommer troligen i mångt och mycket mest vara en optimerad uppgraderad version av 3000 serien. AMD själva har som anledning endast anfört att det handlar om begränsningar i BIOS ROM storlek. Men detta är BS... För det skulle ju innebära att tex Gigabytes X570 brädor inte skulle funka då de har 16MB ROM's. Nej det enda som detta innebär är att moderkortstillverkaren kan släppa separata beta BIOS med AGESA för de nya prollarna och där man kapat stödet bakåt dvs 2000 och 1000 serien (osannolikt att någon som kör på 4000 serien skulle ha behov av stöd för dessa i alla fall) för att få plats med de nya. Men detta förutsätter ju att AMD tillhandahåller ett unifierat BIOS med gemensam AGESA som tillverkarna sedan kan arbeta med och ge stöd till alla sina brädor. Men här kommer det så kallade "Evil Intel Move" från AMD man planerar som jag förstått det att forka skiten dvs splitta AGESA och sluta släppa nya till tidigare generationerna endast de nya 500 serien och kommande 600 serie. Dessa får då endast stöd för 3000 och 4000 serien (officiellt). Nuvarande AGESA för 500 serien har stöd för alla generationerna då AGESA fortfarande är gemensamt. Om detta sker så har moderkortstillverkarna ingen ny mikrokod att arbeta med för att ge stöd till de nya CPU'erna för tidigare kretsar. Detta suger verkligen!

Det har hänt historiskt att rebelliska Asrock har hackat på stöd för prollar på äldre kretsar där stödet egentligen inte ska finnas. Men frågan är om det skulle göra så i framtiden? Min känsla är att Asrock på senare tid blivit allt mer likt Asus. Moderkortstillverkarna är nog mer motiverade att sälja nya 5XX mobbos snarare än att fortsätta ge stöd för de gamla modellerna. Det krävs nog att det bildas tryck från oss konsumenter både mot AMD att fortsätta med gemensam AGESA samt mot moderkortstillverkarna att fortsätta uppdatera de äldre kretsarna.

Men i dagsläget känner jag mest pessimistiska känslor angående detta. AMD kom ju undan med att kapa stödet för PCI Express 4 för X470. De kanske kommer undan detta också?

Man kan ju även tycka att AMD rent moraliskt arbetat upp ett sorts ansvar att fortsätta ge stöd för de äldre 400 och 300 serierna eftersom man dröjt så länge med B550 så i praktiken har enda alternativ tills nu varit för de som bygger budget system med Ryz femmor att para dessa med kort ur de tidigare serierna och då särskilt B450. I praktiken har det ju blivit så att 400 serien har varit budget alternativet och X570 entusiast alternativet. När AMD fallerat att tillhandahålla ett budgetalternativ ur nyare serie tycker jag allt de får stå sitt kast och fortsätta ge stöd åt de äldre serierna!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Men fatta att den mycket lilla andelen av AMD:s kunder som är "fans" är av ringa intresse för AMD. Om de gör nåt som både gör moderkortstillverkarna glada (sälja nya kort), samtidigt som de slipper massa skit för att äldre saker har besvärlig kompatibilitet, och det bara påverkar nån promille (de fanatiska AMD-nördarna som köpt äldre kort och nu är sura för att de tolkat in saker som AMD aldrig lovat), så är det till hundra procent det bästa de kan göra. Det kommer inte att bli nån "folkstorm", eftersom det är så försvinnande få som på riktigt berörs.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S