Kritiskt säkerhetshål i alla Samsung Galaxy-mobiltelefoner sålda sedan 2014

Permalänk
Medlem

Kritiskt säkerhetshål i alla Samsung Galaxy-mobiltelefoner sålda sedan 2014

Samsung bekräftar att ett säkerhetshål finns i alla Galaxy-telefoner från 2014 och framåt. Sårbarheten är klassad som en "perfect 10" och tillåter en hacker att exekvera skadlig kod helt osynligt för användaren. Patchen finns med i "May 2020 security update" så det är rekommenderat att man installerar den omgående.

Läs artikeln på Forbes.com

Visa signatur

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda" -- Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Lite svårt att installera säkerhetsuppdatering när en del modeller inte får några längre

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Låter bra, då blir det äntligen lite fler uppdateringar för våra äldre telefoner. Gäller detta även plattorna tro? Är det Marshmallow och uppåt som är drabbat tro? Spännande hur som helst.

Min ganska nya Galaxy S7 väntar fortfarande på uppdatering, den senaste kom i februari tror jag.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pirum:

Låter bra, då blir det äntligen lite fler uppdateringar för våra äldre telefoner. Gäller detta även plattorna tro? Är det Marshmallow och uppåt som är drabbat tro? Spännande hur som helst.

Min ganska nya Galaxy S7 väntar fortfarande på uppdatering, den senaste kom i februari tror jag.

Tråkiga nyheter bror:

https://www.androidauthority.com/samsung-galaxy-s7-1103944/

https://security.samsungmobile.com/workScope.smsb

Har också en S7 som rullar på utmärkt fortfarande, men nu har samsung bestämt att det är dags att byta. Det blir inte till en ny samsung.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Lite svårt att installera säkerhetsuppdatering när en del modeller inte får några längre

Precis. Min S8 får tydligen bara kvartalsvis nu, och snart bumpas den väl av helt.
Hade det inte varit för Mobilt BankID så hade jag rootat den för länge sen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Precis. Min S8 får tydligen bara kvartalsvis nu, och snart bumpas den väl av helt.
Hade det inte varit för Mobilt BankID så hade jag rootat den för länge sen.

Har kört rootat sedan HTC desire, inga problem med mobilt bankID min oneplus 6 är även den rootad i dagsläget och har inga problem.

Permalänk
Medlem

Ingen uppdatering hos S8 än så länge.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Tråkiga nyheter bror:

https://www.androidauthority.com/samsung-galaxy-s7-1103944/

https://security.samsungmobile.com/workScope.smsb

Har också en S7 som rullar på utmärkt fortfarande, men nu har samsung bestämt att det är dags att byta. Det blir inte till en ny samsung.

Det som är så tråkigt hos Android telefoner, uppdateringar? Du får kanske några uppdateringar första månaderna sen är det /hejdå vi har annat att göra "insert valfri tillverkare".

Synd att inte fler erbjuder Android One. Telefoner hanteras horribelt av tillverkarna. Google försöker väl göra det bättre med Treble, men tillverkarna är långsamma trötta oansvariga muppar. Viktigare att sälja flashiga bling-bling lurar till den stora massan än att faktiskt sälja en produkt dom supportar. Hade varit 10x bättre för Alla om 75% av alla telefoner försvann, och dom fokuserade på att ha en billig, en mellanklass, en dyrare modell, som dom faktiskt Underhåller.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Det är fan dags att EU tar tag i det här. Ställ hårdare krav på Google att göra det möjligt att köra senaste versionen av Android, vare vilken telefon man har, även om det blir en avskalad version. Att bara få säkerhetsuppdateringar i 2 år om man har flaggskepp är inte acceptabelt. Blir det ingen förbättring så övergår jag till Iphone. Apple tar i alla fall säkerhet på allvar.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sleepyoh:

Det som är så tråkigt hos Android telefoner, uppdateringar? Du får kanske några uppdateringar första månaderna sen är det /hejdå vi har annat att göra "insert valfri tillverkare".

Synd att inte fler erbjuder Android One. Telefoner hanteras horribelt av tillverkarna. Google försöker väl göra det bättre med Treble, men tillverkarna är långsamma trötta oansvariga muppar. Viktigare att sälja flashiga bling-bling lurar till den stora massan än att faktiskt sälja en produkt dom supportar. Hade varit 10x bättre för Alla om 75% av alla telefoner försvann, och dom fokuserade på att ha en billig, en mellanklass, en dyrare modell, som dom faktiskt Underhåller.

Så illa är det väl inte riktigt. De flesta telefoner från de större tillverkarna får två versionsuppdateringar av Android och säkerhetsuppdateringarna brukar rulla på i två-tre år i alla fall.

Jag hade förstås gärna sett mer men OS-uppdateringarna är inte så viktiga längre i mina ögon. Man får inte mycket nytt att gå från 8 till 9 eller 10 exempelvis. Däremot borde de ju fortsätta med säkerhetsuppdateringar i tre-fyra år åtminstone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Har kört rootat sedan HTC desire, inga problem med mobilt bankID min oneplus 6 är även den rootad i dagsläget och har inga problem.

Men när som helst kan kravet på orootad mobil komma, och då går det inte att backa. Redan nu är det tydligen strul hos vissa banker.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Kan man inte köra custom fw och inte roota? Antar att diverse appar ändå kan kräkas på det.

Har länge funderat på att köra cfw och roota min S7, kanske blir dags snart då.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk

Har en Galaxy S6 från 2015 som inte fått några uppdateringar på flera år, kasta telefonen i soptunnan?

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Kan man inte köra custom fw och inte roota? Antar att diverse appar ändå kan kräkas på det.

Har länge funderat på att köra cfw och roota min S7, kanske blir dags snart då.

Precis, man behöver inte roota. Jag struntade själv i det för att jag just då läste att rootning i teorin utgör ännu en säkerhetsrisk.

Permalänk
Musikälskare

Detta är lite vad som avskräcker mig från Android, det verkar vara så spridda skurar med uppdateringar per telefon

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Fick en uppdatering pushad i förmiddags tror jag det var på min Samsung S20. Gött om det "redan" har patchats då jag köpte mobilen igår

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Detta är lite vad som avskräcker mig från Android, det verkar vara så spridda skurar med uppdateringar per telefon

Det är ju tyvärr två led som negativt påverkar, där både Google i utveckling väljer hur gamla mobiler som ska få nytta av patchar/uppdateringar och sedan tjänsteleverantören som väljer hur länge det ska skjutas upp innan det görs tillgängligt för deras kunder

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Det är fan dags att EU tar tag i det här. Ställ hårdare krav på Google att göra det möjligt att köra senaste versionen av Android, vare vilken telefon man har, även om det blir en avskalad version. Att bara få säkerhetsuppdateringar i 2 år om man har flaggskepp är inte acceptabelt. Blir det ingen förbättring så övergår jag till Iphone. Apple tar i alla fall säkerhet på allvar.

Kunde inte sagt det bättre själv ➕
Gjorde faktiskt som du sa i höstas just pga det du skrev.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Det är fan dags att EU tar tag i det här. Ställ hårdare krav på Google att göra det möjligt att köra senaste versionen av Android, vare vilken telefon man har, även om det blir en avskalad version. Att bara få säkerhetsuppdateringar i 2 år om man har flaggskepp är inte acceptabelt. Blir det ingen förbättring så övergår jag till Iphone. Apple tar i alla fall säkerhet på allvar.

Jag vill köra Android på min iPhone..

Det har varit en extraordinär snabb utveckling på mobilsidan för att få denna snabba så måste utgifter hålla nere. Det kostar mycket att uppdatera äldre produkter hela tiden, någonstans måste de pengarna komma ifrån.
Nu när utvecklingen stagnerar så ligger även google hårdare på mobiltillverkarna att de ska göra dem enklare att uppdatere.
Angående EU så borde de se över Apples monopol när de gäller deras operativsystem och de borde tvinga Apple att andra tillverkare av datorer får sälja sina produkter med deras mjukvara. Detta på samma sätt som att EU har varit på Microsoft med det ena och andra, all webbläsare är nog det mest kända.
Först när man kan köpa en icke Apple tillverkad telefon med iOS är första gången jag kan tänka mig köpa en sådan mobil och stöda iOS.

*edit*
Vare sig Google eller Microsoft är någon höjdare när det inte gäller att utnyttja ders ställning. Eu /Usa konkurrenslagstiftning bör kämpa hårt emot liknade företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Detta är lite vad som avskräcker mig från Android, det verkar vara så spridda skurar med uppdateringar per telefon

Ja det är verkligen spridda skurar. Samsungs high end modeller får ändå uppdateringar länge. 2 år av OS uppdateringar ett år till med säkerhetsuppdateringar månadsvis och ett år efter det med säkerhetsuppdateringar kvartalsvis verkar det som. De flesta mobiler får dock inte det och ännu värre för tablets. Lenovo säljer fortfarande tablets som inte fått uppdateringar på över ett år. Fick bara totalt 18månader från lansering och fick bara kvartalsvis redan från början. Får man 2 år verkar det vara bra för android. Byter man ofta är det inte så stort problem med vill man ha en mobil i 5 år är det bara iphone som gäller därför jag nog ska byta till iphone när 12 kommer.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Det är fan dags att EU tar tag i det här. Ställ hårdare krav på Google att göra det möjligt att köra senaste versionen av Android, vare vilken telefon man har, även om det blir en avskalad version. Att bara få säkerhetsuppdateringar i 2 år om man har flaggskepp är inte acceptabelt. Blir det ingen förbättring så övergår jag till Iphone. Apple tar i alla fall säkerhet på allvar.

Google tar säkerhet på allvar lika mycket som Apple. Grejen är att nästintill alla andra tillverkare av Android telefoner tar det som något jobbigt Google pushar på dem så de måste slösa pengar istället för att sälja nya telefoner. Pixel telefoner får uppdateringar direkt efter embargo löper ut i 4-5 år(glömt exakt hur länge).

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av dagas:

Ja det är verkligen spridda skurar. Samsungs high end modeller får ändå uppdateringar länge. 2 år av OS uppdateringar ett år till med säkerhetsuppdateringar månadsvis och ett år efter det med säkerhetsuppdateringar kvartalsvis verkar det som. De flesta mobiler får dock inte det och ännu värre för tablets. Lenovo säljer fortfarande tablets som inte fått uppdateringar på över ett år. Fick bara totalt 18månader från lansering och fick bara kvartalsvis redan från början. Får man 2 år verkar det vara bra för android. Byter man ofta är det inte så stort problem med vill man ha en mobil i 5 år är det bara iphone som gäller därför jag nog ska byta till iphone när 12 kommer.

Precis, köper jag en telefon så vill jag ha uppdateringar tills jag byter till nästa. Är inne på samma bana som dig, har bara haft iPhone och kommer inte byta i första taget pga det här imo

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av flashen:

Detta är lite vad som avskräcker mig från Android, det verkar vara så spridda skurar med uppdateringar per telefon

Det ska, i all fall i teorin, vara rätt mycket bättre från och med Android 10 (lanserades hösten 2019).

"Android devices already get regular security updates. And in Android 10, you'll get them even faster and easier. With Google Play system updates, important Security and Privacy fixes can now be sent directly to your phone from Google Play, just the same way all your other apps update. So you get these fixes as soon as they are available."

Just p.g.a. problem med att många modeller snabbt slutar få uppdateringar har ju Google flyttat allt mer av systemtjänsterna så de uppdateras via Google Play. Har för mig att det blev något policyändring i samband med Android 10 där man måste tillåta systemuppdateringar via Google Play för att få använda den version, men kan ha blandat ihop det med något annat.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Men när som helst kan kravet på orootad mobil komma, och då går det inte att backa. Redan nu är det tydligen strul hos vissa banker.

Så sant, då kan man använda root hide dock.
Men ja, även root och safetyNet kommer snart inte kunna gå att patcha. När den dagen kommer är det bara hålla sig till tillverkare som inte bloatar allt för mycket för egen del.

Permalänk
Medlem

skönt att ha en Android lur som stöds av open-source community (LineageOS)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det ska, i all fall i teorin, vara rätt mycket bättre från och med Android 10 (lanserades hösten 2019).

"Android devices already get regular security updates. And in Android 10, you'll get them even faster and easier. With Google Play system updates, important Security and Privacy fixes can now be sent directly to your phone from Google Play, just the same way all your other apps update. So you get these fixes as soon as they are available."

Just p.g.a. problem med att många modeller snabbt slutar få uppdateringar har ju Google flyttat allt mer av systemtjänsterna så de uppdateras via Google Play. Har för mig att det blev något policyändring i samband med Android 10 där man måste tillåta systemuppdateringar via Google Play för att få använda den version, men kan ha blandat ihop det med något annat.

Jag tror något sådant gäller de telefoner som levereras med Android 10, men inte nödvändigtvis de som fått uppgradering till 10.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Klipper in lite från given länk.
--
A critical vulnerability that exists within Samsung's handling of the Qmage image format under Android. A critical vulnerability, therefore, that has been around since late 2014 when Samsung started supporting the .qmg format in all its Galaxy smartphone devices.

A so-called zero-click attack. Indeed, it's the same kind of zero-click exploit that the Project Zero team found in the Apple ecosystem recently.

You are advised to apply this update as a matter of urgency now that the existence of this vulnerability is known by potential threat actors. Until then, The Register advises, switching to a messaging app other than the Samsung defualt and disabling automatic MMS parsing may help mitigate any attack should threat actors start exploiting the vulnerability.
--

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Men när som helst kan kravet på orootad mobil komma, och då går det inte att backa. Redan nu är det tydligen strul hos vissa banker.

Tyvärr så om man ska bli av med skräp som tillverkarna hittar på (sony ska t.ex lägga ner vissa tjänster, men erbjuder inte kunder hur dom ska bli av med dessa appar). Sen förstår jag inte hur facebock kan räknas som systemapp (därför man behöver root). Borde ju med alla dessa regler allt ifrån webbläsare till GDPR, så ska man få möjligheten att tacka nej till allt utom det mest kritiska för mobilen ska starta (samt tyvärr gooles tjänster, hade ju räck med butiken inte skulle gå avinstallera, resten behöver inte ligga inne som systemappar).

Dock är sony faktiskt bra med uppdateringar i alla fall, släpps månadsvis (kanske flera som gör det idag).

Har även kvar min gamla samsung s3, med linage tror jag har root (lite osäker). Men batteriet är rätt trött nu mer och den är rätt slö (med är mest förvånad att allt fungerar på den än). Vet problem med viss tillverkare (som jag inte nämner), där mikrofoner, högtalare går sönder (alltså den högtalaren för samtal). Där användarna inte vara vårdslösa med mobilen (roligaste är ju att en mobil stänger av sig om det är minusgrader, hade jag haft sådan hade jag lämnat in den och bytt till något bättre).

Bankid funkar fint, hade aldrig gått med iphone av samma ålder (bankid hade slutat fungera).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Det är fan dags att EU tar tag i det här. Ställ hårdare krav på Google att göra det möjligt att köra senaste versionen av Android, vare vilken telefon man har, även om det blir en avskalad version. Att bara få säkerhetsuppdateringar i 2 år om man har flaggskepp är inte acceptabelt. Blir det ingen förbättring så övergår jag till Iphone. Apple tar i alla fall säkerhet på allvar.

Vad har Google med det hela att göra? Det är främst Qualcomm och Mediateks fel att det är svårt eller på snudd omöjligt att köra senaste Android överallt. Finns ingen BSP så kommer inte tillverkarna att uppdatera programvaran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vad har Google med det hela att göra? Det är främst Qualcomm och Mediateks fel att det är svårt eller på snudd omöjligt att köra senaste Android överallt. Finns ingen BSP så kommer inte tillverkarna att uppdatera programvaran.

Ja, jag tänkte i samma banor initialt... det hela bottnar väl dock i att någon måste börja ställa krav, kanske spelar mindre roll vem egentligen.
Bättre är väl kanske om isf EU ställer krav direkt på tillverkarna, annars kanske fler gör en Huawei för att slippa.

Qualcomm, Mediatek, m.fl. kommer ju oavsett inte göra mer jobb än vad som krävs. Och problemet är väl i nuläget att ingen ställer krav på dem utan bara glatt köper deras lösningar.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304