Frågor gällande byte från Parabol till Fiber-TV

Permalänk

Frågor gällande byte från Parabol till Fiber-TV

Hej alla! Jag är ny här och är således osäker på om detta är rätt forum för min fråga, men efter ha tittat lite verkar detta forum ha en hög kompetensnivå, så jag ger det ett försök!
Saken är att jag funderar på att gå över från tv vi parabol till tv via fiber. I förbindelse med detta uppstår en massa frågor som jag vore tacksam om jag fick hjälp med.
Jag har idag Viasat Premium (789/mnd) över parabol. Det (näst intill) enda kravet jag har på mitt TV-paket är att det innehåller Viasats Sportkanaler...
Jag har fiber från Bahnhof (500/500), problemet är dock att Bahnhof inte kan erbjuda Viasat Sport i sin portfölj. Jag har även en nyinköpt TV som fick mig att äntligen ta tag i denna fråga. Denna TV skall tydligen ha inbyggd digital-mottagare (DVB-T, DVB-C, DVB-S, DVB-T2 och DVB-S2). Detta har säkert alla TV nu för tiden, men jag är novis i frågan.

Den första frågan är givetvis: Fördelar/nackdelar med att byta från Parabol till Fiber? Upplever ärligt talad inte mycket störningar på mina parabolsignal, det kan vara enstaka gånger med kraftigt regn. Vore dock skönt att bli av med kablarna från parabolen, samt parabolen i sig. Om det skulle innebära en försämrad bildkvalitet är det nog inte lika aktuellt.
Nästa fråga: Om jag går över till fiber TV, innebär det att jag fortfarande behöver en "box" från leverantören? Även om TVn har inbyggd mottagare? Om jag även fortsättningsvis väljer Viasat som leverantör, behöver jag byta box? Jag har idag Viasats PACE-TDS865NV (friköpt).
Om man har tv via fiber, gissar jag att man måste ha fast förbindelse mellan tjänstefördelaren och boxen. Någon trådlös lösning är väl inte att tänka på...? Lite tråkigt i så fall eftersom TVn och inkommande fiber ligger i olika rum.

Jag utgår från att jag borde ha en del pengar att spara genom att gå igenom olika leverantörer/paket/erbjudanden. Utöver Viasat Sport är det enbart dom "vanliga" kanalerna som är viktiga. Idag har jag en massa kanaler jag aldrig tittar på...

Detta var ett axplock utav alla frågor som snurrar... Vore oerhörd tacksam om någon kunnig tog sig tid att hjälpa mig med dessa!

Permalänk

Jag kör parabol med kortet i tvn, allt för att slippa en extra box, vägra ha mer än en fjärr, kör TV, surroundljud & Appletv från samma kontroll, så skönt.

Den dagen I-TV box finns inbyggt i TV apparater då byter jag.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Avstängd

Parabol har överlägset bäst bild och ljudkvalitet pga mycket mycket högre bithastigheter.
Ingen inbyggd mottagare klarar av fiber tv, du behöver en box.

Men om enda kravet är sporten, kanske typ en apple tv 4k (eller en chromecast ultra) och typ Telia Play (för basic kanalerna) eller rent av en vanlig tv antenn direkt in i tvn (då får du 1,2,4,6 gratis) och viaplay för sporten hade räckt?

Permalänk
Hedersmedlem

Om du redan har en fungerande setup via parabol förstår jag inte varför du vill byta. Om vi vänder på frågan: Vilka fördelar ser du att du kan få med Fiber-TV? Vad är det som får dig att fundera på att byta?

Din TV har inbyggd mottagare för parabol. (Det är det som menas med DVB-S och DVB-S2.) Osäker dock på om du kan ta emot Viasat med det, d.v.s. den kan ta en CI-modul och programkort som funkar med Viasat.

Permalänk

@pv2b: Det som i första hand får mig att fundera på att byta är att bli av med parabolen samt parabolkablarna... Sedan tänkte jag ta tillfället i akt att titta över mitt abonnemang (jag betalar ju för mycket mer än vad jag behöver), och således kom funderingen. Jag är rätt novis så jag har inget spontant behov per se att byta till fiber, jag vet för lite om fördelar/nackdelar. Det var lite det jag tänkte få fram med mina frågor...

Permalänk
Medlem

Vilket fibernät har du? Det som bestämmer vilka leverantörer du kan köra. Du behöver nästan aldrig köra TV från samma leverantör som bredbandet.

TVn funkar bara med marksänd TV, kabel-tv och satellit-tv.

Finns trådlösa bryggor du kan köra mellan mediaomvandlaren och TV-mottagaren, du kan också köra HomePlug/powerline-adaptrar. Beror helt på förutsättningarna hos dig om det kommer fungera bra.

Din Viasat-mottagare fungerar bara med parabol/satellit.

Viaplay kan du köpa med sport-kanalerna, app finns för Android-TV, Samsung/Tizen, LG/WebOS och Panasonic/Viera Connect. Finns också via Xbox One, PS4 och Apple TV och Android-TV OTT-boxar. Du behöver med andra ord ingen TV-tjänst, om du tycker Viaplay fungerar bra nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Om du redan har en fungerande setup via parabol förstår jag inte varför du vill byta. Om vi vänder på frågan: Vilka fördelar ser du att du kan få med Fiber-TV? Vad är det som får dig att fundera på att byta?

Din TV har inbyggd mottagare för parabol. (Det är det som menas med DVB-S och DVB-S2.) Osäker dock på om du kan ta emot Viasat med det, d.v.s. den kan ta en CI-modul och programkort som funkar med Viasat.

Viasat har en TV-modul (CA) och en lista på godkända TV-modeller.

Går det koaxialkabel över golvet går det alltid att fixa vettig kabeldragning istället. Antingen dra i väggen eller under lister.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Parabol har överlägset bäst bild och ljudkvalitet pga mycket mycket högre bithastigheter.
Ingen inbyggd mottagare klarar av fiber tv, du behöver en box.

Men om enda kravet är sporten, kanske typ en apple tv 4k (eller en chromecast ultra) och typ Telia Play (för basic kanalerna) eller rent av en vanlig tv antenn direkt in i tvn (då får du 1,2,4,6 gratis) och viaplay för sporten hade räckt?

Är det verkligen så? Hur skiljer sig bitrate mellan parabol och tv via fiber?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av twk:

Är det verkligen så? Hur skiljer sig bitrate mellan parabol och tv via fiber?

Tyvärr ganska mycket för de vanliga tjänsterna, Netflix 4k når väl som mest 25 Mbit/s och Viasat parabolhd får ta 20 Mbit/s och deras 4k 27 Mbit/s.
Jag har själv inte sett alla kombinationer men i vart fall så har jag upplevt bilden från parabol som bäst av det som sänds (och klart bättre än den via kabel/fiber) och vill man få nått som är bättre så är det BD som gäller oavsett om det kallas 4k när det strömmas för bitraten är helt enkelt för låg för att det ska nå upp till BD.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Först vill jag tacka för alla bra svar jag har fått! Som någon frågade, varför byta från parabol till fiber när jag har ett fungerande system? Bra fråga, jag vet inte längre om byte är det rätta... Egentligen är det väl min gamla (och rätt slitna) parabolbox jag vill bli av med... Har nu 3 fjärrisar, en för tvn, en för boxen och en för en soundbar. Minst 1 för mycket!
Som någon nämnde i ett tidigare inlägg, kan man skippa parabolboxen och använda TVns egna digitalmottagare? Måste jag i så fall skaffa en CA-modul från Viasat? I så fall försvinner väl möjligheten att spela in program?
Förutom ovan är jag väl inne på att försöka sänka min nuvarande kostnad, eftersom jag utnyttjar så lite av mitt nuvarande utbud. Det jag behöver är 1-4 för nyheter, 5-11 (önskvärd) för vissa sportevenemang, samt viasats sportkanaler. Allt annat kan städas bort!
Drar mig för att kontakta en specifik leverantör (än), eftersom dom alla förespråkar sina egna lösningar. Därför testar jag en kunnigt, neutralt forum som detta först.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kinkladze:

Först vill jag tacka för alla bra svar jag har fått! Som någon frågade, varför byta från parabol till fiber när jag har ett fungerande system? Bra fråga, jag vet inte längre om byte är det rätta... Egentligen är det väl min gamla (och rätt slitna) parabolbox jag vill bli av med... Har nu 3 fjärrisar, en för tvn, en för boxen och en för en soundbar. Minst 1 för mycket!
Som någon nämnde i ett tidigare inlägg, kan man skippa parabolboxen och använda TVns egna digitalmottagare? Måste jag i så fall skaffa en CA-modul från Viasat? I så fall försvinner väl möjligheten att spela in program?
Förutom ovan är jag väl inne på att försöka sänka min nuvarande kostnad, eftersom jag utnyttjar så lite av mitt nuvarande utbud. Det jag behöver är 1-4 för nyheter, 5-11 (önskvärd) för vissa sportevenemang, samt viasats sportkanaler. Allt annat kan städas bort!
Drar mig för att kontakta en specifik leverantör (än), eftersom dom alla förespråkar sina egna lösningar. Därför testar jag en kunnigt, neutralt forum som detta först.

Vissa TV-apparater med inbyggd digitalbox går det att ansluta en hårddisk till och spela in. Omöjligt att svara på utan att veta exakt vilken TV du har. Men ja, om din TV har stöd för CA-modul så ska det funka. Viasat själva säljer en modul för 795 kr. https://www.viasat.se/kundservice/3774/tv-modul/

Ska du bara ha 1-11 och Viasats sportkanaler och vill fortsätta köra Viasat så är det Viasat Bas (269 kr/mån) plus Viasat Sport (320 kr/mån) för totalt 589 kr som gäller. Det blir 200 kr/mån billigare än vad du har nu.

Är det specifikt Viasat Sport du är ute efter så kan du ju skaffa det via Viaplay istället. Det är alltså inte "fiber-TV" utan det är en streamingtjänst. https://viaplay.se/package_sport Ordinarie kostnad är då 399 kr/mån för sportpaketet, och du får med streaming av TV-serier också. Det blir alltså inte "fiber-TV" egentligen i ordets rätta bemärkelse, utan snarare en streamingtjänst. Om din TV är en Smart TV och kan köra Viaplays app så slipper du en separat box för det. Då kan du använda t.ex. Bahnhof för "fiber-TV" för kanal 1-11 om det blir billigare, det behöver du dock en box för.

För kanal 1-11 så kan du också välja att använda marksänd TV istället för parabol. Det kräver en TV-antenn. Det är kanske ingen förbättring på den fronten om du vill bli av med koaxkabel och takantenn, men beroende på hur du bor kan du komma undan med en inomhusantenn istället för en parabol. T.ex. kan du plocka ihop ett Flex8-paket med de kanaler du vill ha. https://www.boxer.se/tv/produkter/flex8 Din TV:s inbyggda digital-TV-mottagare kan då ersätta boxen för dessa kanaler. Dock så får du inte lika många kanaler i HD som om du hade kört via parabol. Dessutom är bitrates lägre.

I det läge där du är nu så tror jag ändå att det bästa är att ha kvar parabolen (den sitter ju ändå redan där!) och gå över till box i TV:n istället. Även kollat upp om din TV kan spela in. Fast att spela in TV kanske du egentligen inte behöver kunna göra om du kan streama program via Viaplay-appen och andra Play-appar istället? Viaplay bör redan ingå i ditt Viasat-abbonemang!

Permalänk
Medlem

@Kinkladze: Beror som sagt på vad du har för TV, de flesta kan spela in om du kopplar in en hårddisk. Vilka som fungerar med Viasat officiellt listas på deras hemsida. CA-modul köper du från Viasat, du beställer direkt från kundservice.

Kan räcka med antenn också, om du kollar på Viasats kanaler via deras app. Alternativt ett satellit-paket utan sport-kanalerna. Sen är inte vi som svarar här opartiska, så du får kolla runt själv. Förr gick det även att se de "fria kanalerna" via Viasat, men det behövs aktiveras på box eller att du betalar för ett programkort. Hittar inget om det på deras hemsida, men ringer du kundservice kan de säkert svara på detta. Är du ansluten till ett kabel-tvnät kan du säkert använda TVn för att titta via kabel-tv också.

Permalänk
Medlem

Fria kanaler + Viasat Sport är totalt 109 kr/mån just nu i och med att det inte är någon (ny) sport.

Permalänk
Rekordmedlem

Tänk på att de flesta om inte alla tvar som kan spela in på en hdd krypterar disken så dedikera en disk till det och se till att den är tom när den ansluts för den kommer att tömmas och låsas av tvn och skulle man vilja använda den till nått annat behöver man tömma den igen och låsa upp den.
Så det är dumt att prova med en disk med data på och disken går inte att flytta bort från tvn utan att tömmas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.