Skärmen startar inte längre med datorn

Permalänk

Skärmen startar inte längre med datorn

Hej, sen nån månad tillbaka har jag haft problem med att min skärm inte vill hoppa igång när jag startar datorn, första gången det hände fick jag panik och va nära på at dra iväg och köpa ny skärm direkt, sen provade jag att dra ut strömkontakten till skärmen och koppla i den igen DÅ reagerade skärmen och startades.

nu börjar jag tröttna på att få göra det varje dag så funderar på att köpa ny skärm men är ändå nyfiken på vad som kan ha orsakat det här problemet och om det finns nån lösning.

problemet uppstår när datorn har varit avstängd en längre tid tex över natten, så skärmen funkar om jag tex stänger av datorn 1 timme och sen startar datorn igen. Jag brukar aldrig stänga av skärmen när jag stänger av datorn, alltså¨jag låter bara skärmen gå in i standby läge, det kanske inte är hälsosamt för skärmen i det långa loppet?

även om det här skulle gå att lösa så är jag sugen på ny skärm, då är nästa fråga, vilken skärm ska man satsa på, vill ju isåfall ha en 27" G-sync skärm 2560*1440 och minst 144hz

Förtydligade rubriken från "problem med skärm (ASUS ROG PG278Q)"/Thomas Y
Visa signatur

Build : CASE - Thermaltake View 91 | CPU - 9900K | MOBO - ASUS Maximus Hero XI Z390 | GPU - MSI 2080ti Seahawk EK X | RAM - Corsair Contrast 3466MHz CL16 32Gb| PSU - Corsair RM750X White | Kylning - EK Custom loop | M.2 - Samsung 970 EVO 1TB Samsung 970 EVO 250Gb SSD - Samsung 840 PRO 250Gb Samsung 840 EVO 250Gb

Permalänk
Bildexpert 📺

@JohanssoN85: Detta är ett mycket vanligt problem och är väl utbrett med Displayport. Att dra ut kablar och starta om är vardag vid skärmtester till exempel. I den klistrade tråden om Displayport-kablar är det flera som har löst problemet genom att köpa en certifierad Displayport-kabel: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1453075-varning-for-vi...

Går igenom detta med krav på kablar i denna artikel: https://www.sweclockers.com/artikel/27577

TL;DR för Displayport är att välja DP8K-certifierade kablar

Nu har äldre skärmar, likt din PG278Q, ofta mer problem än nyare skärmar. Så ta de inte för givet att en korrekt utformad kabel löser allt. En lösning som hjälper i del fall är att stänga av skärmens deep sleep-funktioner om det finns en sådan. Då måste du själv tänka på att starta och stänga av skärmen. En del har löst situationen med vanlig strömbrytare till skärmen. Ytterligare exempel är att den externa trafon:n till skärmen börjar bli dålig.

Permalänk

@Laxpudding: Jag glömde skriva att jag har testat en annan kabel, köpte denna https://www.inet.se/produkt/8906780/deltaco-displayport-1-4-ha-ha-svart-2m och den är ju märkt med DP8K men det vart ingen skillnad.

Ska se om jag hittar nån deep sleep inställning, tack för tipset

Visa signatur

Build : CASE - Thermaltake View 91 | CPU - 9900K | MOBO - ASUS Maximus Hero XI Z390 | GPU - MSI 2080ti Seahawk EK X | RAM - Corsair Contrast 3466MHz CL16 32Gb| PSU - Corsair RM750X White | Kylning - EK Custom loop | M.2 - Samsung 970 EVO 1TB Samsung 970 EVO 250Gb SSD - Samsung 840 PRO 250Gb Samsung 840 EVO 250Gb

Permalänk
Bildexpert 📺

@JohanssoN85: Då kan det vara sådant som att trafon börjar ge med sig. Kanske att en vanlig grendosa med strömbrytare gör att det fungerar med mer konsekvens.