Asus ROG Zephyrus G14 – Ryzen 9 4900HS och Geforce RTX 2060 Max-Q

Permalänk
Medlem

lnväntar en 15W-modell utan dGPU men med Thunderbolt-3 (krav!)

Permalänk
Avstängd

Önskar verkligen någon recensent testade IGP på denna mot APU:er. Att den är bättre än Intel IGP visst, men jag vill veta prestanda jäntemot Raven Ridge.

Permalänk
Medlem

Denna dator verkar ju galet trevlig. För er som gillar hårdvaruporr kan jag varmt rekommendera denna video

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Över lag ett trevligt test
Bara lite konfunderad över varför ni testar batteritid med energisparfunktioner avslagna??
Detta är väl ett laptop test, inte ett cpu test?
Som laptop köpare är jag totalt ointresserad av vad batteritiden är med energibesparingar avslagna... det enda som spelar roll är faktiska praktiska siffror för produkten.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Fanns det inget sätt att se temperatur på processoren?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Skulle ju inte skada om man fick reda på om jämförelsen är Surface laptop med AMD eller Intel cpu då batteritiden (och prestandan) mellan dem skiljer ganska mycket.

Permalänk
Skrivet av joi93:

Skulle ju inte skada om man fick reda på om jämförelsen är Surface laptop med AMD eller Intel cpu då batteritiden (och prestandan) mellan dem skiljer ganska mycket.

Surface Laptop 3 är varianten med Intel Core i5-1035G7 som vi testade i Januari.

Skrivet av dpom86:

Över lag ett trevligt test
Bara lite konfunderad över varför ni testar batteritid med energisparfunktioner avslagna??
Detta är väl ett laptop test, inte ett cpu test?
Som laptop köpare är jag totalt ointresserad av vad batteritiden är med energibesparingar avslagna... det enda som spelar roll är faktiska praktiska siffror för produkten.

Det är främst för att få ett någorlunda normaliserat resultat utan några fula knep från tillverkarna för att förlänga batteritiden. Visst är vissa energisparfunktioner bra medans andra kanske är mer tveksamma.

Det känns inte helt rättvist att jämföra två snarlika datorer där den ena åstadkommer bättre batteritid genom att tumma rejält på bildkvaliteten och sänka ljusstyrkan till 50 nits. Bara som ett exempel

Sedan utvecklas och uppdateras dessa energisparfunktioner vilket skulle kunna innebära att resultaten blir väldigt missvisande med tiden.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk

Hoppas verkligen ni kommer få testa/bencha de andra modellerna med, eller andra laptops med ryzen 4000 laptop -serien inom snar framtid..

Verkar vara lite oklart vad för modeller av g14 ens det finns/kommer finnas, tex. så kommer elgiganten släppa en modell (eller rättare sagt har listat på sin hemsida) med en 4600H och 1650ti - som inte ens finns på asus egna hemsida. De listar dessutom att den modellen ska ha inbyggd webbkamera?! Skulle vara super ifall någon som har tillgång till lite insider-information skulle kunna utreda detta..

En liten fråga till testarna, tror ni den lilla loggan på skärmens baksida är borttagbar? Den förstör ju hela elegansen med laptopen #firstworldproblems

Permalänk
Medlem

@sweclockers @redaktionen
Ta gärna med tangentbordslayout (ISO eller Ansi) för svenska på respektive laptoptest. Detta då det kan vara en deal breaker för några av oss.
Asus har sedan 2017 kört med Ansi-baserade svenska tgb till sina laptops, när det (historiskt) vanligaste är ISO-baserat för svenska laptops.

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem

Drog och hämtade en G14 hos Inet som hade dessa inne med 4800HS och 1660TI qmax.. Första exemplaret hade lös touchpad och skeva tangenter, det var inget snack fick byta den omgående. Nu precis hemkommen med exemplar två som uppvisar svaga elektriska ljud typ coil whine, blir nog ett till byte, vågar man sig på tredje exemplaret eller ska man vänta in modellerna med RTX2060?

Visa signatur

=)

Permalänk

@AleexF: Ifall du provar en tredje eller har kvar den du har ett tag till, skulle du inte vilja köra lite benchmarks på den? Intresserad av de siffrorna då det är modellen jag kollar på. Jag tänker bla. att temperaturerna kanske är lägre med den modellen då 1660ti maxq drar mindre än 2060 maxq.

Hade en misstanke om att de första skulle vara rushade, då olika butiker släpper dem olika datum och verkar generellt inte ha många exemplar vilket jag tycker tyder på att de just nu bara spottas ut så fort de går. Det är nog hög förfrågan så de på asus har det nog stressigt, tex så ska det komma utgåvor med 4600 an och 1650ti vilket inte ens listas på asus hemsida. Jag hade ändå tänkt vänta ett tag då jag är skeptisk till ifall priserna är vad de ska vara, brukar vara lite högre vid släpp och det du säger motiverar väntandet ännu mer, ifall det inte bara är att du haft rejäl otur XD

Du får väldigt gärna dela med dig om andra intryck av modellen!

Permalänk
Medlem

@Flaskhalsfritt: Absolut. Har denna kvar tills den nya anländer.

Cinebench R20:

Skiljer sig inte alls mycket från Swec testet med 4900HS.

Har kört en del BF V, allt på Ultra x1080p ligger mellan 75-90 fps. Varm blir den, CPU temp runt 85-90 grader. Fläktarna låter ju en del men det är mest "vinden" man hör och kör man med headset så tänker man inte speciellt mycket på det. Gillar verkligen datorn, liten och kraftfull. Tycker att Sweclockers test verkligen satt fingret på hur den är. Skärmen tycker jag är riktigt grym såhär långt!

Får verkligen hoppas att jag "bara" haft maximal otur . En polare har också beställt en och precis hämtat ut den innan helgen, har dock inte hunnit prata med honom för att se om han fick några defekter.

Visa signatur

=)

Permalänk

@AleexF: Trevligt! Misstänkte att 4800HS inte skulle skilja sig allt för mycket från 4900HS då den sistnämnda skiljs med binning. Man blir lite imponerad av teknikutveckligen när en liten makapär i den storleken utpresterar ens äldre stationära XD..

Fick den galna iden att köra vr på laptop, skulle du ha något emot att prova någon vr bench? Typ steams egna eller om du har tillgång till UL deras vrmark? Det påstås ju lite huller om buller att man kan köra vr på laptops ("vr-ready") men har inte riktigt vågat lita på det, eftersom jag inte hittar någon som har siffror (utom på "laptops" som egentligen borde kallas stationära med ihopfällbar skärm) ;D

Permalänk
Medlem

@Flaskhalsfritt: Ja, älskar verkligen hur kompakt den är. Polaren som köpte en är också tok nöjd. Hämtar min nya imorgon förhoppningsvis så hoppas den fungerar utan defekter.

Verkar som att man behöver ett VR-headset för att kunna köra benchmarken på steam, har tyvärr inget sådant.

Visa signatur

=)

Permalänk

Sneglar lite på instegs modellen. Men seriöst, 15k för ett 1050 ti med 4gb vram. Är det inte lite snålt för den här prisklassen, även med åtanke att det är en liten laptop... Tankar?

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen R5 1600x @3,7GHz w/ Corsair H90 AIO water cooling | GPU: KFA2 GTX 1070 ti EX 8GB | RAM: Corsair Vengeance Red LED DDR4 16GB 3000Mhz | STORAGE: M2 Samsung 960 EVO 250GB + Samsung 860 EVO 1TB + WD Caviar Black 1TB 64mb/7200 | MOBO: MSI B350 Tomahawk | PSU: Corsair RM750x | CHASSI: Fractal Design R5 | OS: Win 10 | MONITOR: Acer XF270HUA 27" IPS 144hz Freesync |

Permalänk

Hade varit intressant att se en jämförelse med ”snikvarianten” med 1660 ti.

Permalänk
Skrivet av Constantine:

Sneglar lite på instegs modellen. Men seriöst, 15k för ett 1050 ti med 4gb vram. Är det inte lite snålt för den här prisklassen, även med åtanke att det är en liten laptop... Tankar?

Sneglar själv på nästa steg med 1660 ti, då får man samma processor och samma ram som testdatorn.
Verkar ju inte vara någon enorm skillnad mellan 2060 och 1660 ti om man kikar på benchmarks?

https://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-RTX-2060-Mobile-...