Transportskadad dator? Ingen skärmbild och även testat komponenter utanför chassit

Permalänk

Transportskadad dator? Ingen skärmbild och även testat komponenter utanför chassit

Tillbaka här efter några år..

Har problem med en dator jag byggt åt en kund.

Jag byggde datorn, testade och allt funkade.

Skickade iväg den och kunden hör av sig att hon får "no signal". Jag tänker att grafikkortet skadats vid leverans och beställer in ett nytt, beställer även ett moderkort ifall det också skulle vara sönder. Men nope.. samma problem igen..

Tänker då byta ut allt i datorn och byter även CPU och PSU men får samma problem. Försöker starta datorn med moderkortet utanför datorn, samma problem...

Ända jag inte bytt är RAM, men har inte höga förhoppningar på att det är problemet..

Edit: Kastar in specs:

Specs första gången:

CPU: Ryzen 5 3600
Moderkort: MSI B450M-A PRO MAX mATX
GPU:Gigabyte RTX 2060
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000MHz
PSU: PSU EVGA BR 700W
SSD: Samsung 860 EVO M.2 SSD 500GB

Specs andra gången:

CPU: Ryzen 5 3600
Moderkort: ASUS PRIME B450M-K
GPU: AsusRTX 2060
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000MHz
PSU: Corsair CV650 650W
SSD: Samsung 860 EVO M.2 SSD 500GB

Visa signatur

Dator: Razer Blade Base(2018)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ianmoon123:

Ända jag inte bytt är RAM, men har inte höga förhoppningar på att det är problemet..

Varför inte? Du får ju testa allt du kan inklusive ram.
Utan RAM eller problem med RAM blir det ju ingen bild.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag skulle absolut provat att byta ram, eller åtminstone testa en sticka/plats i taget. Vet inte hur många "datorhaverier" jag fixat bara genom att pilla på RAM-minnena, inklusive datorer som bara visat svart skärm när man startat dem.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Skrivet av Jonny Myran:

Jag skulle absolut provat att byta ram, eller åtminstone testa en sticka/plats i taget. Vet inte hur många "datorhaverier" jag fixat bara genom att pilla på RAM-minnena, inklusive datorer som bara visat svart skärm när man startat dem.

Hmm, får väl dra iväg och testa med en annan RAM-sticka...

Men sannolikheten att det var RAM-et som skadades under första leveransen verkar ju ganska liten, men vi får se!

Visa signatur

Dator: Razer Blade Base(2018)

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av ianmoon123:

Hmm, får väl dra iväg och testa med en annan RAM-sticka...

Men sannolikheten att det var RAM-et som skadades under första leveransen verkar ju ganska liten, men vi får se!

Att delar skadas under frakten är inte speciellt vanligt och ofta när de händer så syns det tydligt. RAM, moderkort och grafikkort är stöttåliga men RAM-minnen som är döda från fabrik är inte helt sällsynt, har hänt mig själv.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ianmoon123:

Hmm, får väl dra iväg och testa med en annan RAM-sticka...

Men sannolikheten att det var RAM-et som skadades under första leveransen verkar ju ganska liten, men vi får se!

Datorer och komponenter är skumma ibland. Ibland räcker det med att sätta in och ur igen och så fungerar det.
Räcker ju oftast med att råka stöta till datorn så startar Windows repair mode haha!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kommer du igenom post? Msi brädan har ju ez Debug leds så du ser vart den fastnar

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@ianmoon123: Fundera gärna på en mer beskrivande rubrik till tråden är du snäll. Trådrubriken bör beskriva innehållet i tråden och underlätta för andra medlemmar att hitta i forumet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av ianmoon123:

..
Skickade iväg den och kunden hör av sig att hon får "no signal". Jag tänker att grafikkortet skadats vid leverans och beställer in ett nytt, beställer även ett moderkort ifall det också skulle vara sönder. Men nope.. samma problem igen..
..

Kan det vara så enkelt att kunden anslutit skärmen till modermackans kontakt istället för grafikkortet, och intern grafik är avstängd?
eller att skärmen är inställd på att använda någon annan signalkälla.

Visa signatur

Intel i7-4930K - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)

Permalänk
Skrivet av Oppna:

Kommer du igenom post? Msi brädan har ju ez Debug leds så du ser vart den fastnar

MSI brädan hade varken debug leds eller uttag för speaker.. Tror inte jag kommer igenom post, ända som händer är att fläktarna snurrar och ledsen lyser(på Asus brädan)

Visa signatur

Dator: Razer Blade Base(2018)

Permalänk
Skrivet av microblaze:

Kan det vara så enkelt att kunden anslutit skärmen till modermackans kontakt istället för grafikkortet, och intern grafik är avstängd?
eller att skärmen är inställd på att använda någon annan signalkälla.

Tyvärr inte, har hållt på med datorer sen jag var 12 och jobbar med det nu.. Har testat på 4st skärmar, 3 kablar, 2 grafikkort, 2st PSU, 2st CPU, 2st Mobo, och eftersom allt är bytt så har ju allt anslutits två gånger.. dessutom funkade den ju innan frakt..

Visa signatur

Dator: Razer Blade Base(2018)

Permalänk
Skrivet av Vzano:

Att delar skadas under frakten är inte speciellt vanligt och ofta när de händer så syns det tydligt. RAM, moderkort och grafikkort är stöttåliga men RAM-minnen som är döda från fabrik är inte helt sällsynt, har hänt mig själv.

Inga synliga skador på paketet, och inget innuti datorn förutom att dvd-läsaren "halkat" bak lite i datorn.. Inga skador på chassi heller.. Det som får mig att tveka på RAM är ju att det funkade när jag testade(och installerade windows m.m) innan jag skickade datorn.. Men det finns ju en möjlighet att det var något fel på RAM och att det funkade för mig i början men sen bara dött..

Får somsagt dra ner till Netonnet och köpa nytt ram, hinner inte vänta på att min leverantör då kunden vill ha datorn igår helst..

Visa signatur

Dator: Razer Blade Base(2018)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ianmoon123:

Tror inte jag kommer igenom post, ända som händer är att fläktarna snurrar och ledsen lyser(på Asus brädan)

Inga leds lyser rött? Cpu, dram, vga?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om kunden anslutit skärmen till geforce-kortet, får hon bild om hon kopplar in den i interna? Hade ett liknande problem tidigare i år: Byggde ihop en dator som fungerade till 100%, åker sedan ut med den till vännen som ska köpa den och plötsligt svart skärm. Efter felsökande (fick bild via moderkortets hdmi) så upptäckte jag att i bios att med Primary Graphics Adapter inställt på interna grafikkortet, så startade inte geforce-kortet alls mer än första gången datorn startades efter ström kopplats in.

Visa signatur

i710700K|32GB|3070 Gaming OC |Essence STX-II|Denon AH-D2000|Asus VG279QM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loika:

Om kunden anslutit skärmen till geforce-kortet, får hon bild om hon kopplar in den i interna? Hade ett liknande problem tidigare i år: Byggde ihop en dator som fungerade till 100%, åker sedan ut med den till vännen som ska köpa den och plötsligt svart skärm. Efter felsökande (fick bild via moderkortets hdmi) så upptäckte jag att i bios att med Primary Graphics Adapter inställt på interna grafikkortet, så startade inte geforce-kortet alls mer än första gången datorn startades efter ström kopplats in.

Amd 3600 har ingen grafikkrets

Permalänk
Medlem

Hade tagit ut moderkortet och lagt det på kartongen och testat för att vara säker på att chassit inte kommer i kontakt med moderkortet nånstans. Det är mycket mer vanligt än många tror.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk

Något jag märk är att vissa datorer som varit utan ström ett tag visar, precis som du säger, no signal. Detta har löst sig för mig alla gånger med att mixtra med ramstickorna. Antingen ta ut alla, köra med en sticka eller flytta runt stickan till en annan plats. När jag väl sen får bild är det bara att koppla in stickorna i sin ursprungliga plats och woila, post!

Detta har dock varit med lite äldre datorer, har inte stött på det på ett tag men värt att prova ändå

Permalänk
Medlem

Om systemet använder DP-kabel kolla om kabeln åker i ordentligt, gäller både på gpu och monitorsidan, vissa kablar kan kännas som de är i men i själva verket behöver de tryckas i några millimeter till, jag fick ta i ordentligt, var nästan rädd att ha sönder något. Hände mig när jag byggde min sons dator, slet mitt hår, rev ner datorn och byggde ihop igen flera gånger och försökte vad jag tyckte var allt; "no signal". Testade dock aldrig med en hdmi kabel vilket sannolikt löst problemet direkt...

Upplevelsen gjorde mig ödmjuk inför den mänskliga faktorn

Lycka till

Permalänk
Medlem

Kan det vara 1a psun som gått sönder och i sin tur tagit sönder moderkorten?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@ianmoon123: Jag har nu redigerat titel då du inte kom med något eget förslag.

/DavidtheDoom, - Moderator

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd

Hände mig att moderkort fick lite kontakt mot chassi, och fick "no signal".

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Skrivet av Loika:

Om kunden anslutit skärmen till geforce-kortet, får hon bild om hon kopplar in den i interna? Hade ett liknande problem tidigare i år: Byggde ihop en dator som fungerade till 100%, åker sedan ut med den till vännen som ska köpa den och plötsligt svart skärm. Efter felsökande (fick bild via moderkortets hdmi) så upptäckte jag att i bios att med Primary Graphics Adapter inställt på interna grafikkortet, så startade inte geforce-kortet alls mer än första gången datorn startades efter ström kopplats in.

Skrivet av marcusOCZ:

Hade tagit ut moderkortet och lagt det på kartongen och testat för att vara säker på att chassit inte kommer i kontakt med moderkortet nånstans. Det är mycket mer vanligt än många tror.

Skrivet av Thedroxer:

Något jag märk är att vissa datorer som varit utan ström ett tag visar, precis som du säger, no signal. Detta har löst sig för mig alla gånger med att mixtra med ramstickorna. Antingen ta ut alla, köra med en sticka eller flytta runt stickan till en annan plats. När jag väl sen får bild är det bara att koppla in stickorna i sin ursprungliga plats och woila, post!

Detta har dock varit med lite äldre datorer, har inte stött på det på ett tag men värt att prova ändå

Skrivet av [SmR]BMF:

Om systemet använder DP-kabel kolla om kabeln åker i ordentligt, gäller både på gpu och monitorsidan, vissa kablar kan kännas som de är i men i själva verket behöver de tryckas i några millimeter till, jag fick ta i ordentligt, var nästan rädd att ha sönder något. Hände mig när jag byggde min sons dator, slet mitt hår, rev ner datorn och byggde ihop igen flera gånger och försökte vad jag tyckte var allt; "no signal". Testade dock aldrig med en hdmi kabel vilket sannolikt löst problemet direkt...

Upplevelsen gjorde mig ödmjuk inför den mänskliga faktorn

Lycka till

Skrivet av superegg:

Hände mig att moderkort fick lite kontakt mot chassi, och fick "no signal".

Var tydligen RAM-minnet det var fel på.. Köpte ett nytt kit på Netonnet för att testa och datorn kom igång som ingenting...

Visa signatur

Dator: Razer Blade Base(2018)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ianmoon123:

Var tydligen RAM-minnet det var fel på.. Köpte ett nytt kit på Netonnet för att testa och datorn kom igång som ingenting...

Ingen här som är intresserad av ett 2060, ett MSI mobo eller ett EVGA 750W nätagg?? hehe

Nämen! Skönt att du hittade problemet.

Lägg upp på marknaden?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av ianmoon123:

Var tydligen RAM-minnet det var fel på.. Köpte ett nytt kit på Netonnet för att testa och datorn kom igång som ingenting...

Det är nu du önskar att du hade testat det först.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Skrivet av superegg:

Det är nu du önskar att du hade testat det först.

Det kan man säga haha!

Visa signatur

Dator: Razer Blade Base(2018)

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Har tagit bort ett gäng inlägg kopplad till handel. Notera att det inte är tillåtet att erbjuda produkter i forumet. All handel sker i marknaden.
/DavidtheDoom, - Moderator

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin