Permalänk

Dator bara dör

Tja,

byggde en dator (första gången) förra året i oktober.

Datorn har följande delar:

Kolink Stronghold chassi
AMD Ryzen 5 3600
16 GB Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz
Cooler master Hyper 212 EVO CPU kylare
Msi B450M-A-PRO MAX
Seasonic FOCUS PLATINUM 550W fully modular
Radeon RX580
4 fläktar (3 noctua 3-pins och en stock-fläkt)

Det har hänt två gånger att den bara slocknar och det är då när jag spelar Warzone (sämsta inställningarna möjligt där).
Spelar MAX 2h om dagen då datorn främst används för studier annars.

Det som slår mig först är att det är temperatur eller PSU som inte orkar med av någon anledning. Men vad ska jag göra, vad är problemet?

Måste även tillägga att moderkortet har EN(!!!!!) fläktpin så jag har förgrenat samtliga fläktar till den, dvs alla fläktar gå på max (låter som en dammsugare vid Warzone spelande).

Robin

EDIT: Om jag räknar ut krävd PSU på https://outervision.com/power-supply-calculator så räcker det med 500W.

Vad är TMPIN6 & TMPIN8, måste vara fel?

Permalänk

Temperaturer 15s efter datorn släcktes ned, så överhettning kan uteslutas!

Permalänk
Medlem

Har du alls haft några problem innan? När den stängs av, blir det bara svart direkt och stannar, eller försöker den starta om eller liknande? Går datorn en stund medan det är svart?

Har det alls hänt tidigare? Har du testat benchmarks I blender och valley för att sätta på ordentlig load?

Kört memtest för att kolla att det inte är ett problem med en ram-sticka?

Det låter nog inte som varken temperatur eller ström...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

Bra tips! Tack!

När den slocknar blir det bara kolsvart och allt stendör på sekunden. Jag kan därefter inte bara trycka igång datorn utan får vänta/slå av och på PSU (vet inte vilket som funkar egentligen).

Memtest, är det Memtest86 då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helsing92:

https://i.imgur.com/Baqf6Lk.png
Temperaturer 15s efter datorn släcktes ned, så överhettning kan uteslutas!

Temperaturen ser inte alls bra ut. 110+ på 2 sensorer på moderkortet är ju riktigt högt beroende på var de mäter. Vet inte var dessa sitter dock, men VRM är väl en rimlig gissning då Msi B450M-A-PRO MAX inte har VRM kylning om jag kommer ihåg rätt

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oppna:

Temperaturen ser inte alls bra ut. 110+ på 2 sensorer på moderkortet är ju riktigt högt beroende på var de mäter. Vet inte var dessa sitter dock, men VRM är väl en rimlig gissning då Msi B450M-A-PRO MAX inte har VRM kylning om jag kommer ihåg rätt

Håller med, temperaturerna är på tok för höga och om moderkortet helt saknar kylflänsar på vrm delen har du nog svaret där, samtidigt har chassit lågt flöde vilket inte gör saken bättre. Testa att köra chassit utan front för att se om det blir bättre.

Lycka till

Permalänk

En av fläktarna satt "felvänd" av vad jag tänkt mig, ändrade riktning på den. Har två 120mm noctua i fronten, varav en blåst ut ur chassit och en in.
Flödet ser ut följande nu:
2 x 120mm i fram ut
1 x 120mm ovanpå in
1 x 120mm i bak ut
Cpu fläkt bakåt ut

Angående tempen i moderkortet, är det ens möjligt att komma upp i den tempen? Tänkte att tempen där va buggad typ. Eftersom de temperaturerna är lika både under spelande och när den används "normalt".

Kör memtest nu & bench igår. Lägger ut resultat alldeles strax.

Tack för all hjälp!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helsing92:

En av fläktarna satt "felvänd" av vad jag tänkt mig, ändrade riktning på den. Har två 120mm noctua i fronten, varav en blåst ut ur chassit och en in.
Flödet ser ut följande nu:
2 x 120mm i fram ut
1 x 120mm ovanpå in
1 x 120mm i bak ut
Cpu fläkt bakåt ut

Angående tempen i moderkortet, är det ens möjligt att komma upp i den tempen? Tänkte att tempen där va buggad typ. Eftersom de temperaturerna är lika både under spelande och när den används "normalt".

Kör memtest nu & bench igår. Lägger ut resultat alldeles strax.

Tack för all hjälp!!

Du skulle haft dom så här istället:

2 x 120mm i fram in
1 x 120mm ovanpå ut
1 x 120mm i bak ut
Cpu fläkt bakåt ut

Permalänk
Medlem

Sicket äckligt moderkort! Blir typ upprörd när jag ser folk rekommendera det där kortet över andra som både är billigare och har VRM-kylning. x)

Testa att placera en fläkt rakt över spänningsregulatorerna "VRM" och kolla om tempen påverkas? Men en 65w cpu borde inte kunna överhetta dessa såpass mycket?! att dra i en Ryzen 7 eller 9 däremot kanske inte är att rekommendera.

Prova att montera om allt annars. Glappande kablar, minnesmoduler etc. kan orsaka alla möjliga skumma fel. Någon chassidel som ligger som ligger emot moderkoret och kortsluter det "ibland" har jag till och med varit med om. En gång tvärdog min dator sådär helt random. Tog ur allt ur chassit, kopplade in på bordet och körde utan fel. Monterade i chassit igen och samma fel med omstarter där nätagget bara switchade av inträffade igen. Tog då ur allt igen och monterade i ytterligare en gång och då började allt funka igen.

Innan du monterar ur moderkortet så hade jag nog provat att dra ur och i alla kablar. Typ 24 pins kontakten, pci-e kontakten, kontakten till cpu-strömmen. Ta ur och i ramstickorna.

Fast vänta nu... du har seriekopplat en massa fläktar till en enda 4-pinskontakt på moderkortet? Vet hur många watt en sån kontakt klarar. Anta att varje fläkt drar 6 watt, så blir det rätt många watt om du kopplar i 4-5 fläktar? Prova att bara köra med två och se om det gör nån skillnad?

Update:
Spanade in moderkortet igen. 3+2 vrm-design på ett B450-moderkort...?! Det finns a320-moderkort med bättre VRM-design. Som sagt... prova att sätt en fläkt rakt över om det går.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av jensvo:

Du skulle haft dom så här istället:

2 x 120mm i fram in
1 x 120mm ovanpå ut
1 x 120mm i bak ut
Cpu fläkt bakåt ut

Det ska vi kunna lösa!

Memtest86, hur länge bör jag köra det?

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Sicket äckligt moderkort! Blir typ upprörd när jag ser folk rekommendera det där kortet över andra som både är billigare och har VRM-kylning. x)

Testa att placera en fläkt rakt över spänningsregulatorerna "VRM" och kolla om tempen påverkas? Men en 65w cpu borde inte kunna överhetta dessa såpass mycket?! att dra i en Ryzen 7 eller 9 däremot kanske inte är att rekommendera.

Prova att montera om allt annars. Glappande kablar, minnesmoduler etc. kan orsaka alla möjliga skumma fel. Någon chassidel som ligger som ligger emot moderkoret och kortsluter det "ibland" har jag till och med varit med om. En gång tvärdog min dator sådär helt random. Tog ur allt ur chassit, kopplade in på bordet och körde utan fel. Monterade i chassit igen och samma fel med omstarter där nätagget bara switchade av inträffade igen. Tog då ur allt igen och monterade i ytterligare en gång och då började allt funka igen.

Innan du monterar ur moderkortet så hade jag nog provat att dra ur och i alla kablar. Typ 24 pins kontakten, pci-e kontakten, kontakten till cpu-strömmen. Ta ur och i ramstickorna.

Fast vänta nu... du har seriekopplat en massa fläktar till en enda 4-pinskontakt på moderkortet? Vet hur många watt en sån kontakt klarar. Anta att varje fläkt drar 6 watt, så blir det rätt många watt om du kopplar i 4-5 fläktar? Prova att bara köra med två och se om det gör nån skillnad?

Ska testa att montera isär & ihop igen!

Men först kan jag testa att koppla ur ett par fläktar. Men en följdfråga, hur många fläktar behövs för att skapa ett hyfsat luftflöde?

Sugen på att köpa nytt moderkort ändå med tanke på att datorn låter så

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Helsing92:

Vad är TMPIN6 & TMPIN8, måste vara fel?

Ja, ignorera dom. Ditt moderkort ligger inte på 100c.

Skrivet av Helsing92:

Sugen på att köpa nytt moderkort ändå med tanke på att datorn låter så

Du kan ju alltid fixa en fläktkontroller och styra allt från den.
Hade jag nog valt nytt moderkort ändå, ditt ser verkligen inte roligt ut.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Machiavellian:

Ja, ignorera dom. Ditt moderkort ligger inte på 100c.
Du kan ju alltid fixa en fläktkontroller och styra allt från den.
Hade jag nog valt nytt moderkort ändå, ditt ser verkligen inte roligt ut.

Haha vet inte vad jag tänkte när jag köpte delarna. "Processor, SSD & ram är nog viktigt. Moderkort är ju bara en plastbit allt monteras på 👍"

https://www.komplett.se/product/1080421/datorutrustning/dator...

Yes or no på den? I min prisklass.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Helsing92:

Moderkort är ju bara en plastbit allt monteras på 👍"

Oavsett om du tar det moderkortet så är det nog ändå en bra ide med fläktkontroller!

Visa signatur
Permalänk
Viking
Skrivet av Helsing92:

Haha vet inte vad jag tänkte när jag köpte delarna. "Processor, SSD & ram är nog viktigt. Moderkort är ju bara en plastbit allt monteras på 👍"

https://www.komplett.se/product/1080421/datorutrustning/dator...

Yes or no på den? I min prisklass.

Det där moderkortet har ganska dålig VRM-kylning.
Titta på det här istället: https://www.computersalg.se/i/5739999/msi-b450-a-pro-max-bund...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helsing92:

Ska testa att montera isär & ihop igen!

Men först kan jag testa att koppla ur ett par fläktar. Men en följdfråga, hur många fläktar behövs för att skapa ett hyfsat luftflöde?

Sugen på att köpa nytt moderkort ändå med tanke på att datorn låter så

En bra tumregel är minst två in och en ut, men det beror mycket på chassin. Vissa väldesignade itx-chassin klarar sig med en fläkt. Själv kör jag på 2*120mm insug i radiatorn och en 120mm ut.

Men jag är skeptisk till att det är fläktarna som är problemet. Visst kan det bli för många på en header, men det skulle vara rätt extremt om 4 skulle orsaka problem. Men det är värt och enkelt att testa. Bara att öppna chassit och dra ur kabeln...

Har du kollat att du inte har kletat kylpasta på moderkortet nånstans, eller i sockeln?

Har.du testat plocka ut allt ur chassit och montera om det utanför? Kunde vara värt att testa om du ändå funderar på nya grejer.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum