Permalänk
Medlem

Överklockning av Ryzen 3900x

Godmorgon på er!

I detta nu sitter jag och pular med överclockning av 3900x med Ryzen master, leker med 4.2GHz @ 1.2V. Då är mitt dilemma, när man överclockar ryzen tappar man några procent singlecore-prestanda, men ett ganska trevligt lyft i multicore, men är det värt det? Hur mycket singecore-prestanda nyttjar dagens spel idag? Om jag tittar på min CPUs frekvenser vid spel, framför allt Cod warzone eller witcher 3 så ligger frekvenserna oftast väldigt stabilt runt 4GHz på alla kärnor, jag tror nästan jag aldrig ser den angivna turbo-frekvensen på 4.5GHz förutom på cinebench singlecore-test. Hur långt ska man prioritera singlecore-prestanda? Är det dumt av mig att köra en OC på 4.2GHz när jag endast spelar på datorn? Hade varit super att höra era tankar och funderingar.

Referensvärden på cinebench r20:

Stock: Multi, 7100, single, 515, Power consumption 145W.
OC: Multi, 7486, single, 490, Power consumption 125W.

Allt gott!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | 32GB Corsair @3600Mhz CL18 | Gigabyte X570 Auros Elite | Samsung 970 EVO Plus 500GB | AMD Radeon RX 6800 XT 16GB | Noctua NH-U12A

Permalänk
Medlem

Du kan inte mäta FPS i de spel du spelar?
Då kan du jämföra överklockat vs stock.
Vore trevligt och se dina resultat.

Jag har också en 3900X, men jag överklockar inte.
Prestandan är redan overkill för de spel jag spelar.
Men jag spelar inte så mycket FPS spel, har ingen skärm med hög uppdatering (Hz).
Så för min del skulle fler FPS inte göra någon större skillnad, föredrar lägre ljudnivå framför 10 fps ökning. (fast nu hade du ju fått ner effektförbrukningen vid överklockning...)
Men de e klart om de får ner laddningstider skulle de kunna vara värt det, men då är det oftast lagringen som är begränsningen.

Slutsats: Du måste troligen switcha mellan OC eller Stock beroende på om din programvara/spel använder single- eller multicore.