TCL utökar QLED-utbudet för år 2020

Permalänk
Melding Plague

TCL utökar QLED-utbudet för år 2020

Tre nya TV-apparater från TCL kompletterar den Mini-LED-försedda modellen X10 genom att också använda QLED-bakgrundsbelysning

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nästa gång kan de väl ha lite mer röriga modelserienamn

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Nästa gång kan de väl ha lite mer röriga modelserienamn

Ja, de borde ta lärdom av Elon Musk.

Permalänk
Medlem

Själv är jag frälst av OLED och skulle inte kunna tänka mig något annat.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN | Z790 Gaming X AX | SF750 | O11 Mini

Permalänk
Medlem

Släpp en 85-tummare med 15360 zoner istället för att hålla på med dessa halvdana modeller.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
TCL Nordic
Skrivet av dlq84:

Nästa gång kan de väl ha lite mer röriga modelserienamn

We aim to please

Pelle, TCL

Permalänk
Medlem

"Modellerna på 65 och 75 tum får 120 Hz-paneler. Detta bygger dock på interpolering och det finns för närvarande inga möjligheter att köra 120 Hz över HDMI."

såååå inte 120Hz med andra ord? fattar inte riktigt det stycket

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd

Jag trodde TCL var "TV-branschens Deltaco" och blev förvånade över dessa mycket dyrare modeller? Kan de verkligen tillverka högkvalitativa TV-apparater?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

"Modellerna på 65 och 75 tum får 120 Hz-paneler. Detta bygger dock på interpolering och det finns för närvarande inga möjligheter att köra 120 Hz över HDMI."

såååå inte 120Hz med andra ord? fattar inte riktigt det stycket

Panelerna kan uppdatera i 120Hz, men TV-apparaterna kan inte ta emot en 120Hz-signal via HDMI. De kan dock fortfarande generera 120Hz-signaler internt, t.ex. genom att ta bildsignaler med lägre frekvens och räkna fram extra bildrutor att lägga in mellan de verkliga bildrutorna (d.v.s. interpolering).

Permalänk
Medlem

Alltså är det "QDEL" som blir nästa steg för min del, efter OLED. Övrigt kvantprickstjofräs under tiden göre sig icke besvär.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AplAy:

Jag trodde TCL var "TV-branschens Deltaco" och blev förvånade över dessa mycket dyrare modeller? Kan de verkligen tillverka högkvalitativa TV-apparater?

Ja det skulle jag nog säga att de kan. Frågan är väl snarare hur deras produktutbud ser ut i Sverige.
Deras finare grejer verkar de inte sälja i våra trakter däremot. Så på sätt och vis marknadsför de sig själva i Europa som budgetorienterade. Men de har en bredare repertoar. Tydligen.

@laxpudding har skrivit några rader om det här sin årliga TVguide.
https://www.sweclockers.com/artikel/28511-sweclockers-guide-t...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Off Topic : Bara jag som först tänker tcl (https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Tcl), och sedan jaha det var tv det gällde?

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem

Det bästa med TCL är att de kör Android TV. Önskar LG och Samsung kunde slopa sina hobbyOS och enas kring Android TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vexo:

Det bästa med TCL är att de kör Android TV. Önskar LG och Samsung kunde slopa sina hobbyOS och enas kring Android TV.

Bu har jag inte använt android TV, dock har jag inga problem med LG os. Det gör det jag vill. Vad är så mycket bättre med android?

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vexo:

Det bästa med TCL är att de kör Android TV. Önskar LG och Samsung kunde slopa sina hobbyOS och enas kring Android TV.

Jag tycker personligen tvärtom, har bara dåliga erfarenheter med AndroidTV och bra erfarenhet med LGs WebOS.

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem

Slopa QLED och lägg all utveckling till OLED istället...

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Jag tycker de befintliga modellerna som redan finns på marknaden från EP-serien och uppåt verkar prisvärda. Men ska man upp i prisklass, känner åtminstone jag att 120Hz över HDMI borde finnas på plats. Eller varför inte göra det lätt för sig och trycka dit en displayport-ingång? All form av intetpolering är det första jag stänger av om det mot förmodan skulle vara påslaget. Enda gången jag slår på det är om jag via mobilen castar typ hockey eller fotboll till TVn. Telia play tycks sända sin sport i typ 15 fps så det går knappt att kolla på annars.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElyziuM:

Jag tycker personligen tvärtom, har bara dåliga erfarenheter med AndroidTV och bra erfarenhet med LGs WebOS.

Utveckla gärna, läser man här har Android TV stöd för allt som är viktigt: https://swedroid.se/forum/threads/appar-som-fungerar-inte-fun...

SVT Play
HBO Nordic (2018-11-20)
Dplay / Discovery Play (2018-11-20)
ViaPlay
Amazon Prime Video
TV4 Play
Netflix
Blockbuster
Plejmo
VLC
Kodi - Fungerar bra inkl remote. Finns på Play Store.
SPMC - Fungerar ännu bättre än Kodi. Finns på Play Store.
Android TV Player for Spotify - Alternativ till officiella Spotify
Spotify
Eurosport Player
SF Anytime (2018-06-28)

LG och Samsung överger sina Hobbex OS, t ex en LG TV vi köpte in 2018 ligger kvar på WebOS 2.x nått pga att den ej får fler uppdateringar. TV4 Play stöds ej etc etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vexo:

Utveckla gärna, läser man här har Android TV stöd för allt som är viktigt: https://swedroid.se/forum/threads/appar-som-fungerar-inte-fun...

SVT Play
HBO Nordic (2018-11-20)
Dplay / Discovery Play (2018-11-20)
ViaPlay
Amazon Prime Video
TV4 Play
Netflix
Blockbuster
Plejmo
VLC
Kodi - Fungerar bra inkl remote. Finns på Play Store.
SPMC - Fungerar ännu bättre än Kodi. Finns på Play Store.
Android TV Player for Spotify - Alternativ till officiella Spotify
Spotify
Eurosport Player
SF Anytime (2018-06-28)

LG och Samsung överger sina Hobbex OS, t ex en LG TV vi köpte in 2018 ligger kvar på WebOS 2.x nått pga att den ej får fler uppdateringar. TV4 Play stöds ej etc etc.

Google är ju verkligen kända för att låta produkter ha ett långt liv, speciellt när det handlar om andra tillverkare med deras OS.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Alltså är det "QDEL" som blir nästa steg för min del, efter OLED. Övrigt kvantprickstjofräs under tiden göre sig icke besvär.

Skrivet av Dizzö:

Slopa QLED och lägg all utveckling till OLED istället...

Why not both? Oled med QD är vad jag hoppas på iaf.

Permalänk
Avstängd

Nice! Vägrar köpa produkt som använder oled/amoled.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Vexo:

Utveckla gärna, läser man här har Android TV stöd för allt som är viktigt: https://swedroid.se/forum/threads/appar-som-fungerar-inte-fun...

SVT Play
HBO Nordic (2018-11-20)
Dplay / Discovery Play (2018-11-20)
ViaPlay
Amazon Prime Video
TV4 Play
Netflix
Blockbuster
Plejmo
VLC
Kodi - Fungerar bra inkl remote. Finns på Play Store.
SPMC - Fungerar ännu bättre än Kodi. Finns på Play Store.
Android TV Player for Spotify - Alternativ till officiella Spotify
Spotify
Eurosport Player
SF Anytime (2018-06-28)

LG och Samsung överger sina Hobbex OS, t ex en LG TV vi köpte in 2018 ligger kvar på WebOS 2.x nått pga att den ej får fler uppdateringar. TV4 Play stöds ej etc etc.

Alla AndroidTVs jag testat har operativsystemet går så in i helvete segt, på min Sony så tar det 1-2sek att ens få fram volym mätaren när man ändrar, ligger så efter.
Brorsan och tjejen har Philips med AndroidTV och båda dom är också sega att sitta framför, inte lika seg som min sony men en fruktansvärd skillnad mot LG iaf.
Jag har en LG B8 Oled och allt flyter på bara, inge väntetid i menyer som jag upplever på AndroidTV, även syrran har en äldre LG LCD TV och den flyter det på också i.
Jag använder personligen bara Netflix, Viaplay, Plex och YouTube av apparna, inga problem där.
Jag får fortfarande system uppdateringar till min LG B8 TV, min Sony var det länge sedan den fick nån system uppdatering till men den är runt 4år gammal.
Min upplevelse är bara frustration med AndroidTV iaf, massa väntande och sega menyer, tar evighet att gå till hemskärmen för byta till en annan app osv.
Jag har ingen emot AndroidTV som OS men när det går så segt och har vanligtvis rörigt upplägg (Sony har bäst av dom jag testat) så väljer jag bort det direkt, är bara LG TVs som gäller för mig pga OLED och WebOS.

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem

@ElyziuM: Nu har jag inte testat Android TV inbyggt i en tv men via en Xiaomi Mi Box S 4K. Allt flyter på som smörklicken på mitt pannkaksjärn Skulle nog snarare tänka mig de är sega pga dålig hårdvara (långsam processor, lite minne etc) eller en gammal version av android. Kommer troligtvis köra med den när jag får min nya tv också vilket lutar år en LG. Är så van vid dess menyer etc så vette tusan om jag orkar lära mig något nytt.

Visa signatur
Permalänk
TCL Nordic
Skrivet av Söderbäck:

Ja det skulle jag nog säga att de kan. Frågan är väl snarare hur deras produktutbud ser ut i Sverige.
Deras finare grejer verkar de inte sälja i våra trakter däremot. Så på sätt och vis marknadsför de sig själva i Europa som budgetorienterade. Men de har en bredare repertoar. Tydligen.

@laxpudding har skrivit några rader om det här sin årliga TVguide.
https://www.sweclockers.com/artikel/28511-sweclockers-guide-t...

Hej,

Säg till om ni undrar något om våra modeller.

Mvh Pelle, TCL

Permalänk
TCL Nordic
Skrivet av AplAy:

Jag trodde TCL var "TV-branschens Deltaco" och blev förvånade över dessa mycket dyrare modeller? Kan de verkligen tillverka högkvalitativa TV-apparater?

Hej,

Det tycker jag abolut att vi kan.
Dock så är ca 85% av alla TV som säljs i Norden under 10 000 SEK. Det är främst där vi har riktigt in oss initialt.
Men våran MiniLED 65X10 samt vår kommande 8K 75X91 är high end modeller från oss.
De kommer att skickas för test nu inom kort.

Mvh Pelle, TCL

Permalänk
Medlem
Skrivet av TCL_Nordic:

Hej,

Säg till om ni undrar något om våra modeller.

Mvh Pelle, TCL

Tjo. Vilken av era aparater är närmast eller kanske tom bättre än LG C9 (2019)? Och då i samma prisklass.

Visa signatur
Permalänk
TCL Nordic
Skrivet av Perrablerra:

Tjo. Vilken av era aparater är närmast eller kanske tom bättre än LG C9 (2019)? Och då i samma prisklass.

Hej.

Helt missat din fråga. Ber om ursäkt.
Det vi har med den kontrasten är 65X10.
Det är vår miniLED tv.

Det bör komma upp mer info om den inom kort.

Mvh Pelle, TCL

Permalänk
Medlem
Skrivet av TCL_Nordic:

Hej.

Helt missat din fråga. Ber om ursäkt.
Det vi har med den kontrasten är 65X10.
Det är vår miniLED tv.

Det bör komma upp mer info om den inom kort.

Mvh Pelle, TCL

Misstänker 65 står för antal tum. Som det är just nu är 55 tum max där vill ha tvn. Finns det en liknande modell med den storleken också?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av TCL_Nordic:

Hej.

Helt missat din fråga. Ber om ursäkt.
Det vi har med den kontrasten är 65X10.
Det är vår miniLED tv.

Det bör komma upp mer info om den inom kort.

Mvh Pelle, TCL

Kommer 6-serien (635?) med miniLED för under 10000 kr till Sverige?
Med vänliga hälsingar
Johannes

Visa signatur

|| Fractal Design Define R3 | Asus P67 Sabertooth | Cooler Master Silent Pro 850w | Intel Core i7-2600k | Palit gtx 680 | Corsair H80 | 2x8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Corsair Force GT 120 GB | Seagate Barracuda XT 2TB | 24" BenQ G2420HDB ||

Permalänk
TCL Nordic
Skrivet av tquist:

Kommer 6-serien (635?) med miniLED för under 10000 kr till Sverige?
Med vänliga hälsingar
Johannes

Hej Johannes,

Inget som dyker upp i år tyvärr.

Sen är tyvärr prisbilden lite olika. Oftast är de priser man ser från USA utan "city tax"(olika summor per delstat som du behöve rlägga till på priset) Dvs utan moms.
I Sverige är den bekant 25% Ovanpå det så har vi en miljöavgift och en kemikalieskatt på toppen Och så klart blir det moms på den med.
Så bara baserat på det så skulle en produkt som kostar 10 000 i USA kosta ca 14-15 000 i Sverige tyvärr.

Mvh Pelle, TCL