Louqe Ghost S1 vs Lian li tu150 - vilken är enklast?

Permalänk
Medlem

Louqe Ghost S1 vs Lian li tu150 - vilken är enklast?

Vilken av dessa två är enklast att bygga ett nytt system i om man inte har så mycket erfarenhet? Jag misstänker att svaret är tu150 då det är lite större men då min prioritering ungefär är som följande

- Litet
- Tyst
- Lätt att ta med på LAN
- Bra prestanda

så undrar jag ändå om det är så pass mycket svårare att få ihop Ghost S1 system?

Finns det några bra tips då man skall bygga sitt första mini itx system? Kan återkomma med förslag på komponenter men vill gärna ha lite feedback först på vilket chassi jag bör utgå ifrån.

Permalänk
Medlem

Lian li tu150 är ju i stort sett plug and play med typ vilken hårdvara som helst. Har du inget emot att justera spänning på cpu och gpu är det nog inga konstigheter med ghost, kräver såklart stenkoll på vilka komponenter som är kompatibla med varandra, kylare som passar moderkort osv

Mitt bygge i ett Lian li tu150, har sedan galleriet skapades petat in ett RX 5700 XT
https://www.sweclockers.com/galleri/15136-ett-steg-mot-sff

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Har ingen erfarenhet av Lian chassit, men Louqe är genomtänkt och superenkelt att bygga i. UTMANINGEN i alla små chassi är att hitta komponenter som passar, när man väl har gjort det så är själva byggandet inte värre än vanligt.

Leta upp byggloggar så får du bra tips på vad som passar i det chassi du är intresserad av.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Det som kanske kan göra mig lite orolig är att det är lite mer än bara cpu, gpu, ssd, minne och sedan ett passande nät agg som krävs(om man kollar byggloggar). Är rätt ointresserad av fläktar, pasta och kabeldragning (med risk för att man nu svär i kyrkan när man skriver detta på swec). Och jag vill verkligen inte pilla med spänning.

Så med det sagt, är då Lian li tu150 mer av ett nybörjare-bygge än Louqe eller finns där kanske ännu enklar (men samtidigt små med bra kylning) chassi som jag skall bygga i?

Permalänk
Medlem

Vad har du för system idag? Jag kör en 2600X i stock och ett undervoltat Radeon VII i ett Ghost S1 och tycker det fungerar bra.

Annars har Metalfish ett chassi som heter G5 som är något större. Om man vill kunna använda fler SSDs t.ex. finns dock bara på Aliexpress och liknande.

Permalänk
Medlem

Jag sitter med båda och TU150 är definitivt enklare, du behöver inte tänka på vilken kylare du ska använda, minnes höjd, ventilation eller kabeldragning. Det är bara stoppa in allt och köra som om det vore ett traditionellt chassi. Ghost S1 kräver lite planering tycker jag (vilket för mig är roligare).

En sak man kan tänka på med TU150 är att vissa SFX chassin levereras med väldigt korta kablar (EVGA's nätagg gör det tex.), och då kan man inte routa kablarna i taket på chassit som det är tänkt, för de räcker inte. Så då måste du dra dem direkt från nätagget till moderkortet vilket inte är så snyggt eller lätt att få till snyggt iaf.

Samt om du kör med custom kables kör inte med något märke som använder för hårt material (tex. https://www.inet.se/produkt/6903450/cablemod-pro-modmesh-exte..., då blir kablarna för tjocka och hårda för att dra snyggt i taket. Jag körde med de jag länkat till och det är nästan omöjligt att dra till moderkortet genom taket på TU150.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

Vad har du för system idag? Jag kör en 2600X i stock och ett undervoltat Radeon VII i ett Ghost S1 och tycker det fungerar bra.

Annars har Metalfish ett chassi som heter G5 som är något större. Om man vill kunna använda fler SSDs t.ex. finns dock bara på Aliexpress och liknande.

Well, som familjefar till 3 grabbar så har jag en mix av olika system och anledning till att jag nu kollar på ett litet stationärt system är framförallt för att jag själv vill ha en dator för vardag, spel men även som min mellan-grabb kan ta med sig på LAN så jag slipper släpa på ett fullstort atx system. Tyckte att handtaget på Lian li systemet såg trevligt ut men Ghost S1 var ju lite mindre och därmed ännu mer portabelt.

Så jag har inga komponenter som kan återanvändas då dessa redan används utan får köpa och bygga helt nytt.

Har varit inne lite på gaming-laptop och ultabook+egpu men känns som att båda dessa lösningar resulterar i kompromisser gällande prestanda, värme och oljud. Min förhoppning är att ett min itx system kan vara lösningen på detta.

Permalänk
Medlem

Vad sägs om följande? Vad kan jag ändra och optimera? Kommer gärna ner lite i pris

https://www.inet.se/datorbygge/b1153171/andreas-bygge

Permalänk
Medlem

@BobbyM: Jag vet inte om det är värt att lägga 4800 på ett moderkort, nån annan får gärna flika in där, men jag skulle definitivt rekommendera att du köper två chassifläktar, en för insug och en för utblås bak då du inte har någon after market cpu kylare. Om du skulle skaffa en tornkylare till cpu kanske du klarar dig med en fläkt som insug, är så jag kör men då med en Be Quiet! Dark Rock Pro 4.

Du har inget direkt behov av 750W för nuvarande komponenter, skulle räcka gott med 500W, men om du vill förbereda datorn för lite med strömkrävande hårdvara kanske följande duger och samtidigt sparar dig en slant: https://kundklubb.inet.se/produkt/6903751/fractal-design-ion-...

Jag driver min rigg med 500W varianten och har inga planer på att gå upp i högre watt.

Annars ser de väl bra ut, vill du absolut ha nvidia så är det väl ett prisvärt kort, annars är ju AMD RX 5700 XT mer prestanda för pengarna men tycker inte det finns någon anledning att försöka övertala någon om detta.

t.ex. https://www.inet.se/produkt/5410377/powercolor-radeon-rx-5700...

MVH

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Det är absolut inga fel på kundvagnen. Men måste dessvärre säga att du är lite galen om du tänker lägga 5k på ett moderkort för en 3600.

Kolla på Asus, MSI och Asrocks B450 moderkort. Håll dig borta från Gigabyte. Det kortet har betydligt sämre v-ram

Angående psu som @tJev nämner är 750w overkill. Dock är ALLA andra sfx och sfx-l sämre än Corsair sf serien. Corsair har nämligen lyckats hålla sina tysta ftp://members.cybenetics.report/PDF_Reports/d/cybenetics_4v1_...
ftp://members.cybenetics.report/PDF_Reports/d/cybenetics_r7x....

Du sparar några tusen på denna konfig

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Tack för bra feedback. Läste något om möjliga problem med B450 istället för X570 här

https://pcpartpicker.com/guide/vxqqqs/portable-lan-build

och tror att det bara fanns ett kort att välja när jag gick på Inets rekommendation. Men jag köper gärna ett billigare moderkort.

Är dock fortfarande lite sugen på Ghost lösningen också. Utseende och format skulle passa så mycket bättre här hemma. Har plockat ihop ett sådant system nedan. Har inte tagit med chassi-fläktar då jag var osäker på vad jag skulle välja. Men om man kör lite säkert här och köper till konsultation och montering av Inet(tror det kostar 799), borde man inte då vara rätt säker på att alla detaljer blir rätt även om man väljer ett lite mer entusiast chassi som LOUQE Ghost S1?

https://www.inet.se/datorbygge/b1153203/andreas-bygge-2

Permalänk
Avstängd

Inet levererar en dator till dig som är OK funktionellt, men de kan inte hjälpa om just du anser att den låter för mycket när du använder den.

Edit: det var lite otydligt. Jag menar att om du får hem en Loque du tycker bullrar för mycket så är det ditt problem att lista ut hur du får ned ljudnivån, så det finns nog ingen genväg här till rätt lösning. Allt är personligt.

Permalänk
Medlem

@BobbyM: corsair v1/gold-varianten har väl andra kablar än de nyare v2/platinum? Den gamla gold-varianten är eventuellt knepigare att använda i Ghost, men Loque har referensbyggen med den PSUn, så det går. Jag har 600W v2/platinum och även med det är det ganska jobbigt att få in kablarna. Jag har absolut ingen plats för chassifläkt under PSU, men det finns ju folk som lyckats med det på magiskt vis. Det jag inte gillar med corsair-PSUn är att den verkar vara ineffektiv vid idle, den blir relativt varm.

Jag har det moderkort du har i kundvagnen, att köra Nvme-disk är bättre (finns ju två platser). Jag har iofs både nvme och SATA, med exakt den disk du valt, så det funkar också.

Vill du ha ner priset tar du ju bort Windows och fixar det själv.

Har du kollat att medföljande kylare får plats? 66 mm max om jag minns rätt. Jag tror att jag sett Alpenföhn-byggen med det moderkortet och minnena. Alpenföhn själva är värdelösa på att svara på kompatibilitetsfrågor.

Permalänk
Medlem

Har nog kommit fram till att Ghosten får vänta då det är mitt första Mini-ITX bygge.

Har läst lite mer om moderkorten och kan säkert vara så att B450 räcker för min del. Det luriga i det är att säkerställa att BIOS:en är uppdaterad att funka med 3600. Har ingen gammal CPU som jag kan stoppa in och uppdatera själv. Hur säkerställer man detta innan man lägger ordern?

Permalänk
Administrativ avgift

@BobbyM: Äger ett Ghost och i detta fall är nog Lian-Li bästa valet då det är billigare och du får ett handtag

Köp ett moderkort med bios flashback, eventuellt bara köp ett X570 direkt (så mycket dyrare är dom inte)

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Har du tagit dig en titt på Sliger's chassin? Här är t.ex. SM550:

https://www.density.sk/product/sm550/#front-panel-io

Dessutom finns SM560 (utrymme för bredare grafikkort), och SM570 (stöd för vattenkylning) och SM580 (vattenkylning+bredare grafikkort).

Här är ett paket som skulle funka med SM550:

De är rätt bra kompromisser mellan TU150 och Ghost S1, och kan dessutom utrustas med handtag för enkel flytt.

Här är några reviews:

SM550 och SM560: https://www.youtube.com/watch?v=0rlLXLObXKM

SM580: https://www.youtube.com/watch?v=qsI-8U5L2Io

Personligen tror jag att SM550 kunde vara perfekt alternativ.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@BobbyM: Äger ett Ghost och i detta fall är nog Lian-Li bästa valet då det är billigare och du får ett handtag

Köp ett moderkort med bios flashback, eventuellt bara köp ett X570 direkt (så mycket dyrare är dom inte)

Det finns inga mITX-moderkort med bios flashback. Men, alla B450 ska funka fint med med Ryzen 3000 nu oberoende.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Administrativ avgift

@Sando: Beror helt på lagersaldo och om lådan är märkt med ryzen 3000 ready

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@Sando: Beror helt på lagersaldo och om lådan är märkt med ryzen 3000 ready

Jag har byggt två datorer med b450 itx senaste året, och har frågat Asus, Asrock, MSI och Gigabyte om kompabiliteten med Ryzen 3000.

Alla har sagt att allt som har gått ut från deras fabriker sen förra sommaren har varit kompatibelt. Ingen återförsäljare har moderkort i lager i ett år.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum