AMD:s styrkrets B550 stöder PCI Express 4.0 och Ryzen 4000

Permalänk
Medlem

Så inget stöd för x370? :/

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hål i huvidet i så fall. En kund som endast köper ny processor till sitt existerande moderkort innebär ju mer pengar till AMD än en kund som inte köper något alls "eftersom det är så krångligt/dyrt att köpa nytt moderkort med allt vad det innebär", så jag hoppas verkligen de tänker om ifall det är så de tänker.

I mitt fall lägger jag gärna ut pengar för en processor ur kommande 4000-serien, men fan heller att jag även köper nytt mobo med all skit det för med sig. Särskillt som PCI-E 5.0 och DDR5 lanseras om något år och man då måste byta både Mobo, CPU och RAM.

Håller med de som bara uppgraderar CPU är nog en minoritet ifall moderkort tillverkare inte vill att AMD ska stödja Ryzen 4000 för B450/X470 så har det nog mer att göra med att det är krångligt att uppdatera moderkorten på grund av begränsat utrymme.

Hoppas att B450 moderkorten får garanterad stöd för 4000 serien då det har varit det det enda budget alternativet AMD har gett oss konsumenter för Ryzen 3000 serien och blev inte ersatt först nästan 1 år efter lansering av Ryzen 3000.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Tur man valde att köra på x570 förra året. Vet inte om jag stör mig alls på fläkten som andra verkar göra, har nog aldrig hört den. Är ökningen i IPC tillräcklig kommer det definitivt bli en ny processor!

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

@Ozzed ja det vore ju riktigt dålig reklam för AMD om inte annat dessutom.
AJa, jag tror ändå att det kommer komma vissa moderkort med stöd för Ryzen 4k, om inte AMD väljer att hårdkoda in stöd för enbart x570 och B550 i processorn.

Skrivet av Anders9110:

Håller med de som bara uppgraderar CPU är nog en minoritet ifall moderkort tillverkare inte vill att AMD ska stödja Ryzen 4000 för B450/X470 så har det nog mer att göra med att det är krångligt att uppdatera moderkorten på grund av begränsat utrymme.

Hoppas att B450 moderkorten får garanterad stöd för 4000 serien då det har varit det det enda budget alternativet AMD har gett oss konsumenter för Ryzen 3000 serien och blev inte ersatt först nästan 1 år efter lansering av Ryzen 3000.

Ja, alla som lovordat AMD just för att de inte kör med hittepåspärrar som Intel gör (inklussive mig) lär ju bli väldigt tysta helt plötsligt eller rent av börja basha dem. Kan även se en del som byter till Intel i ren protest, så de får passa sig noga och överväga om det är värt att den negativs PR som det skulle resultera i om de inte ens låter de moderkortstillverkare som vill och kan implementera stöd få göra sin grej.

En liten strimma av hopp finns väl i bloginlägget där vi kan se att 3000-serien "egentligen" inte stöds av 300-seriens styrkretsar, men många har ju valt att lägga in stöd ändå. Så det är väl en liknande historia för 400-serien och Ryzen 4000 vi får klamra oss fast vid och hoppas på tills den här soppan klarnar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, alla som lovordat AMD just för att de inte kör med hittepåspärrar som Intel gör (inklussive mig) lär ju bli väldigt tysta helt plötsligt eller rent av börja basha dem. Kan även se en del som byter till Intel i ren protest, så de får passa sig noga och överväga om det är värt att den negativs PR som det skulle resultera i om de inte ens låter de moderkortstillverkare som vill och kan implementera stöd få göra sin grej.

En liten strimma av hopp finns väl i bloginlägget där vi kan se att 3000-serien "egentligen" inte stöds av 300-seriens styrkretsar, men många har ju valt att lägga in stöd ändå. Så det är väl en liknande historia för 400-serien och Ryzen 4000 vi får klamra oss fast vid och hoppas på tills den här soppan klarnar.

Man får inte glömma att AMD lanserar kod som moderkortstillverkare kan välja att inkludera i nya bios (eller inte) för att erbjuda stöd till äldre chipsets. AMD tillverkar inga moderkort, jag tror att vissa tillverkare kommer att publicera uppdateringar som möjliggör att köra en 4xxx cpu på åtminstone x400 serie moderkort, AMD kan (teoretiskt) inte tvinga moderkortstillverkare att implementera biosuppdateringar. Vi får hoppas att uppdaterinfarna kommer.

Permalänk
Medlem

Riktigt surt för den som valde 450/470 över 570 moderkort. Men jag kan förstå att AMD ändå tog de här beslutet, för att kunna säkerställa en stabil å pålitelig plattform så måste man nog strypa stödet bakåt någon gång. Tror stabilitet är det som AMD mest behöver för att cementera framgången man haft de sista åren. Ett bra släpp av 4000 serien med stabila å bugg fria bios tror jag i längden är viktigare än bakåtkompatibilitet. Men förstår verkligen frustrationen som infinner sig.
Sen hoppas även jag att det finns möjligheter för stöd för 450/470.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

AMD:s styrkrets B550 introducerar PCI Express 4.0 och stöd för Ryzen 4000 i budgetklassen, men offrar stöd för äldre processorer.

Läs hela artikeln här

Det känns verkligen inte budget. Mellanklassen kanske.

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Medlem

Man försöker sig nog på en Apple/Nvidia och höjer priströskeln i samma veva. Äkta budget no more.

Bra nyheter för Xbox/PS5.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Kommunikationsbanorna i själva styrkretsen är dock PCI Express 3.0, men detta är också ett steg uppåt från B450 som bestyckas med PCI Express 2.0.

Äsch, detta är väl det första som faktiskt hade haft nytta av 4.0...

Permalänk
Medlem

De försöker inte ens göra en intel och ändra eller byta sockel. Dåligt planering, detta borde de ha kläckt ur sig för ett halvår sedan, men de ville troligen inte tappa försäljningen av B450-kort.

Det sagt, det som stör mig absolut mest är att de bara släppte X570 med 3k serien, inget alternativ för en mellanklassdator fanns... B550 lyste med sin frånvaro och kommer göra det ett tag till.

Vilket innebär att vill man köpa en framtidssäker AMD-rigg som blir man gott tvungen att hosta upp pengar för ett X570 som det ser ut. Som salt i såret så blir de B450-kort som folk köpte, för de inte släppte B550 och inte hade råd med X570, lämnade i kölvattnet.

Jag hoppas AMD ändrar sin ställning i frågan, om inte så blir det intel i vinter istället.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Finns det inte plats så finns det inte plats.

Även om man mot förmodan kan ta bort stöd för en gammal generation CPU:er och få in stöd för en ny generation på samma utrymme så får man ett problem när användarna med den borttagna CPU:n råkar uppgradera till nytt BIOS. Det gamla BIOS:et har knappast en funktion för att först kolla om man har en processor som inte stöds av det nya BIOS:et. Dessutom så stämmer plötsligt inte all tryckt kompatibilitetsinformation (manualen/kartongen) längre, vilket kan ge problem vid begagnat-försäljning.

Men AMD bör ju lära sig av det här debaclet och inte låta moderkortstillverkarna snåla på utrymme för BIOS på AM5-sockeln.

Permalänk
Medlem

Ajajaj.. Detta gjorde lite ont i mitt hjärta, jag hade sett fram emot att uppgradera till en ryzen 4000 utan att tvingas köpa ett nytt moderkort. Jahapp... blir nog bara nytt grafikkort för mig i år om det inte blir en herrejösses prestanda ökning på ryzen 4000 serien.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x / Fractal Design celsius s24 / asus rog crosshair 7 hero wifi / 32gb g.skill 3600mhz cl16 trident Z neo C / MSI Radeon RX5700XT Gaming X / samsung 970 EVO Plus 500gb nvme / Western Digital blue 500gb ssd.

Permalänk
Medlem

Hmm. Mikrokoden som distribueras med Linux verkar bara vara 9700 bytes. Man undrar var problemet ligger. Men om man surfar lite så verkar det ju ha varit rätt solklart att åtminstonde vissa moderkort med 300- och 400-kretsar skulle få problem med ytterligare en generations processor-stöd. Inte för att jag hade en aning när jag valde X570...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Förstår inte hypen riktigt kring PCI-Express 4.0. I vilka praktiska situationer kommer det ge någon skillnad? Tänker att när vi väl behöver den bandbredden så är den plattformen utdaterad redan.

Detta är ett konstigt sätt att tänka. När vi väl behöver den bandbredden, är det då inte bättre att du har 4.0 på din 5 år gamla dator än att den hade stannat kvar vid 3.0?

Om man nu tänker sig att ens dator ska hålla länge, så vill man ju att den stöder morgondagens standarder också. Inte för att man har nån användning för dom idag, utan för att de möjligtvis kommer vara till nytta i framtiden.

Dock så är länken till chipsetet en flaskhals redan idag, så där vill man ju ha 4.0 just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Dock så är länken till chipsetet en flaskhals redan idag, så där vill man ju ha 4.0 just nu.

Har hört andra antyda till detta också. Är nyfiken, i vilka situationer är det en begränsning, och vilka praktiska konsekvenser har det? Har du några tester som påvisar att det är en flaskhals?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Då AMD hänvisar direkt till utrymmet i BIOS-chippen så får man anta att många moderkort skulle behöva ta bort stöd för flera existerande modeller för att få plats med koden till kommande generation, om utrymmet ens då skulle räcka till.
Men det skulle i så fall också eventuellt vara möjligt för en modetkortstillverkare att få in stöd på några moderkortsmodeller som redan har ett chip med tillräckligt lagringsutrymme. Hoppet är kanske inte helt ute därvidlag. Kunder kommer ju att höra av sig till moderkortstillverkarna.
Vad gäller de flesta tidiga X370/B450 så är det förstås inte mycket att hoppas på. Det finns gränser för vilket arbete som det är meningsfullt att lägga ner för alla parter.

Nu släppte ju MSI updaterade "MAX" versioner för sina 400 kort med dubbel BIOS storlek så där borde vet väl finnas utrymme kan man tycka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Har hört andra antyda till detta också. Är nyfiken, i vilka situationer är det en begränsning, och vilka praktiska konsekvenser har det? Har du några tester som påvisar att det är en flaskhals?

Räcker med att du kopplar in tillräckligt många tillbehör. Med fyra kanalers PCIe 3.0 så delar dom på 4GB/s bandbredd. Några hårddiskar, några expansionskort och ett lite snabbare hemmanätverk så är man där. Ja, en användare som bara kopplar in grafikkort och sen spelar kommer inte flaskhalsa den anslutningen, men å andra sidan behöver samma användare knappast PCIe 4.0 överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, alla som lovordat AMD just för att de inte kör med hittepåspärrar som Intel gör (inklussive mig) lär ju bli väldigt tysta helt plötsligt eller rent av börja basha dem. Kan även se en del som byter till Intel i ren protest, så de får passa sig noga och överväga om det är värt att den negativs PR som det skulle resultera i om de inte ens låter de moderkortstillverkare som vill och kan implementera stöd få göra sin grej.

En liten strimma av hopp finns väl i bloginlägget där vi kan se att 3000-serien "egentligen" inte stöds av 300-seriens styrkretsar, men många har ju valt att lägga in stöd ändå. Så det är väl en liknande historia för 400-serien och Ryzen 4000 vi får klamra oss fast vid och hoppas på tills den här soppan klarnar.

Anandtech verkar se lite ljusare på situationen:

"Due to technical limitations around BIOS size (i.e. motherboard vendors using too small of BIOS chips), only various families of hardware are verified in different motherboards. Most motherboards will likely accept processors outside these designations, especially if the vendor has used a larger BIOS chip, however AMD is putting these guidelines in to make it easier to follow."

https://www.anandtech.com/show/15774/the-amd-ryzen-3-3300x-an...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Anandtech verkar se lite ljusare på situationen:

"Due to technical limitations around BIOS size (i.e. motherboard vendors using too small of BIOS chips), only various families of hardware are verified in different motherboards. Most motherboards will likely accept processors outside these designations, especially if the vendor has used a larger BIOS chip, however AMD is putting these guidelines in to make it easier to follow."

https://www.anandtech.com/show/15774/the-amd-ryzen-3-3300x-an...

Vi får hoppas att det är så, men det är ett PR-mässigt klavertramp av rang att de inte är tydliga med att om tillverkare vill och kanfår de lägga in stöd, om så nu är fallet. Jag är skeptisk efter vad de gjorde med PCI-E 4.0. Där gick de ju in och blockerade 300 och 400-serien i AGESA efter att flera moderkortstillverkare fixat stöd på vissa portar till vissa modeller, men vi får se.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Hardwareunboxed har pratat med moderkortstillverkare, enligt dom har AMD uttryckligt sagt till dom att: Nej, ni kommer inte att få tillgång till en AGESA som kan köra Zen 3 på något annat än X570/B550. Det innebär att tillverkarna inte kan hacka in support ens om dom skulle vilja, själva AGESA är en Black Box som ingen tillverkare har fått verktygen för att låsa upp. Det enda som dom kan modda själva är UEFI-skalet runt AGESA.

Det verkar alltså inte finnas något hopp, detta är vad det verkar ett policy beslut för snabbt få in pengar genom tillverkning av fler chipset.

Men om dom tappar mycket kunder pga Goodwill förlusten kan det visa sig vara ett rätt stort misstag.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Räcker med att du kopplar in tillräckligt många tillbehör. Med fyra kanalers PCIe 3.0 så delar dom på 4GB/s bandbredd. Några hårddiskar, några expansionskort och ett lite snabbare hemmanätverk så är man där. Ja, en användare som bara kopplar in grafikkort och sen spelar kommer inte flaskhalsa den anslutningen, men å andra sidan behöver samma användare knappast PCIe 4.0 överhuvudtaget.

Är det verkligen 4GB/s? Har svårt att se att det är en begrännsning mer än i extremt nichade applikationer. Du behöver ju iprincip flera stycken SSDer via usb3 som alla belastats väldigt mycket samtidigt för att ens komma i närheten av det.

Är det 4Gbit/s är det betydligt lättare att det blir en begränsning i vissa situationer. Men har ändå svårt att se att det någonsin skulle vara en begränsning för hur jag använder min dator. Externa hårddiskar har jag inte använt på länge, och allt annat tillbehör drar väldigt lite bandbredd.

Permalänk
Medlem

Kommer vänta till Ryzen 5000 / Zen 4 när de går till 5 nm men nice att se att B550 släpps nu inför Ryzen 4000 / Zen 3

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

@Ozzed: Hardwareunboxed har pratat med moderkortstillverkare, enligt dom har AMD uttryckligt sagt till dom att: Nej, ni kommer inte att få tillgång till en AGESA som kan köra Zen 3 på något annat än X570/B550. Det innebär att tillverkarna inte kan hacka in support ens om dom skulle vilja, själva AGESA är en Black Box som ingen tillverkare har fått verktygen för att låsa upp. Det enda som dom kan modda själva är UEFI-skalet runt AGESA.

Det verkar alltså inte finnas något hopp, detta är vad det verkar ett policy beslut för snabbt få in pengar genom tillverkning av fler chipset.

Men om dom tappar mycket kunder pga Goodwill förlusten kan det visa sig vara ett rätt stort misstag.

Jahopp. Då är det bara gapa och skrika så fort man får chansen. Jag kommer rekommendera folk att avvakta en uppgradering i alla fall. PCi-E 5.0 och DDR5 är ju relativt runt hörnet så att punga ut pengar för ett moderkort och en processor man kan använda i ett år innan det är dags att byta är ju rena vansinnet.

Undantagsfallet är väl de som köpt X570 redan innan detta blev känt. För dem kan säkert en uppgradering vara vettig men skulle tro att de som sitter på 300 och 400-sierien är något fler till antalet, milt uttryckt, särskilt som X570 tidigt fick dåligt rykte på grund av chipsetläkten.

Fan också. Jag som varit så glad åt AMD i flera år för att de verkat omhulda kunderna snarare än att ha fokus på snabba cache. Men det brukar bli blött och kallt efter ett tag om man kissar i byxorna, även om det är varmt och mysigt i början.

Jag HOPPAS verkligen att det här straffar AMD ekonomiskt, och att deras jävla ekonomer har vett nog att begripa varför.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Att dom kört på samma sockel så länge dom har gjort är extremt bra . Intel hade aldrig gjort det . Med det sagt tråkigt tror det betyder att dom räknar med att dom nya prollarna är extremt bra annars hade folk inte bytt moderkort .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

@Ozzed: Att dom kört på samma sockel så länge dom har gjort är extremt bra . Intel hade aldrig gjort det . Med det sagt tråkigt tror det betyder att dom räknar med att dom nya prollarna är extremt bra annars hade folk inte bytt moderkort .

Det skulle väl vara det i så fall, att de nya presterar såpass bra att VRM på många X470 ock bakåt helt enkelt inte duger. Men det finns många moderkort med rejält tilltagen VRM så det vore ju bra om de kan ta det från fall till fall. invändningen i så fall är väl att det blir segmenterar och krångligt för användaren att veta om moderkortet orkar eller ej så det är bättre med ett hårt stopp. Om det däremot handlar om marginellt bättre prestanda för 4000-serien så känns det fortfarande skit. Men vi får se. Jag hoppas för AMD's skull att det är ett väldigt bra lyft. Men känns inte som 15% bättre IPC och marginellt högre klockfrekvenser kommer räcka för att nå dit.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Då AMD hänvisar direkt till utrymmet i BIOS-chippen så får man anta att många moderkort skulle behöva ta bort stöd för flera existerande modeller för att få plats med koden till kommande generation, om utrymmet ens då skulle räcka till.

Skrivet av Ozzed:

Hål i huvidet i så fall. En kund som endast köper ny processor till sitt existerande moderkort innebär ju mer pengar till AMD än en kund som inte köper något alls...

Linus för ett intressant resonemang kring detta:
Han byggde nyligen en ny dator med sprillans nytt B450 moderkort och senaste Ryzen. Tog för givet att moderkortet levererades med BIOS som stödjer processorn, men så var inte fallet! Nu råkar han ha tillgång till flera äldre processorer och kunde, efter att så småningom ha lokaliserat felkällan, uppgradera BIOS.
Tittar man på informationen från moderkortstillverkarna gällande stöd för olika processorer så är det lite av en djungel vilka BIOS-versioner som stödjer vilken processor, och det är i princip slumpen som avgör vilken BIOS-version som levereras med moderkortet (och därmed om processorn du har kommer fungera direkt).
De flesta normalanvändare vill att det ska fungera direkt och har inte tillgång till olika processorer för att inledningsvis kunna byta BIOS på moderkortet. Att förvärra situationen ytterligare med ännu fler olika kombinationer av CPU-stöd för 400-serien skulle skapa mer badwill hos dem som ännu inte är på Ryzen-tåget än det skapar faktiska problem för dem som redan är inne i svängen. (Se även nedan.)

Skrivet av roxkz:

... Dåligt planering, detta borde de ha kläckt ur sig för ett halvår sedan, men de ville troligen inte tappa försäljningen av B450-kort.
Vilket innebär att vill man köpa en framtidssäker AMD-rigg som blir man gott tvungen att hosta upp pengar för ett X570 som det ser ut.

1. Det är inte säkert de hade bestämt sig för ett halvår sedan.
2. Om en dator är "framtidssäker" kan inte stå och falla på om den klarar nästa generations CPU. Om jag fortfarande använt mitt moderkort med B350 som jag köpte 2017 hade jag inte blivit besviken för att det inte klarar Zen 3. Jag hade köpt en Zen 2 när priset gått ner, tre och ett halvt år efter att jag köpte kortet, och varit nöjd med den.
Om jag i stället skulle starta datorbygget från scratch för ett halvår sedan, med avsikt att göra den "framtidssäker" skulle jag ändå valt X570 för de andra funktionerna, såsom PCIe 4. Jag tror inte att en Ryzen 9 3950X, inköpt då den släpptes, kan anses som passé ett år senare. Ett B450-kort kommer troligen kännas föråldrat snabbare än den Zen2-baserade Ryzen som sitter på kortet.

Permalänk
Medlem

Som sagt, vi får se när Zen 3 kommer hur bra den visar sig vara. Är den tillräckligt "het" finns det förhoppningsvis riktigt mysiga moderkort att välja bland tills dess. Det som är oroande är att dom kan bli dyra, särskilt i Sverige, tex nya X570 MAG Tomahawk som för övrigt verkar vara ett lysande moderkort är listat för 199$ i USA men för 2900Kr som billigast i Sverige.
Personligen skulle jag tveka att köpa ett moderkort som inte har BIOS flashback. X570 MAG Tomahawk har det, liksom X570 Unify. Asus tex har det först högre upp i produktstacken.

Vi kan kanske hoppas på ett B550 Tomahawk för runt 2000Kr för dom som kanske vill uppgradera till Zen 3 om den visar sig bra.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Linus för ett intressant resonemang kring detta:
Han byggde nyligen en ny dator med sprillans nytt B450 moderkort och senaste Ryzen. Tog för givet att moderkortet levererades med BIOS som stödjer processorn, men så var inte fallet! Nu råkar han ha tillgång till flera äldre processorer och kunde, efter att så småningom ha lokaliserat felkällan, uppgradera BIOS.
Tittar man på informationen från moderkortstillverkarna gällande stöd för olika processorer så är det lite av en djungel vilka BIOS-versioner som stödjer vilken processor, och det är i princip slumpen som avgör vilken BIOS-version som levereras med moderkortet (och därmed om processorn du har kommer fungera direkt).
De flesta normalanvändare vill att det ska fungera direkt och har inte tillgång till olika processorer för att inledningsvis kunna byta BIOS på moderkortet. Att förvärra situationen ytterligare med ännu fler olika kombinationer av CPU-stöd för 400-serien skulle skapa mer badwill hos dem som ännu inte är på Ryzen-tåget än det skapar faktiska problem för dem som redan är inne i svängen. (Se även nedan.)

1. Det är inte säkert de hade bestämt sig för ett halvår sedan.
2. Om en dator är "framtidssäker" kan inte stå och falla på om den klarar nästa generations CPU. Om jag fortfarande använt mitt moderkort med B350 som jag köpte 2017 hade jag inte blivit besviken för att det inte klarar Zen 3. Jag hade köpt en Zen 2 när priset gått ner, tre och ett halvt år efter att jag köpte kortet, och varit nöjd med den.
Om jag i stället skulle starta datorbygget från scratch för ett halvår sedan, med avsikt att göra den "framtidssäker" skulle jag ändå valt X570 för de andra funktionerna, såsom PCIe 4. Jag tror inte att en Ryzen 9 3950X, inköpt då den släpptes, kan anses som passé ett år senare. Ett B450-kort kommer troligen kännas föråldrat snabbare än den Zen2-baserade Ryzen som sitter på kortet.

Ja, i det avseendet har AMD klantat sig rejält. USB-flashback och liknande funktioner som gör att du kan uppdatera UEFI med datorn avstängd och till och med utan processor installerad borde ha varit ett krav från AMD från start, men som det är nu så finns det bara på vissa, oftast dyrare moderkort. Sen kan det såklart vara en för hög tröskel även det för vissa, men någon balans måste det ju vara. Jag tycker inte att ett moderkort per generation i "krångelfrihetens namn" vore särskillt roligt alls.

En annan sak är att det borde vara krav på tydlig märkning på moderkortskartongen. Vissa har väl gjort detta men det är inget krav från AMD så långtifrån alla har det.

Men generellt så tycker jag att om man offrar frammåtkompatibilitet i krångelfrihetens namn så gör man fel. Det finns saker man kan göra för att underlätta för användare som inte är så tekniskt bemedlade utan att för den sakens skull tumma på uppgraderingsmöjligheter.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag börjar starkt misstänka att Zen 3 klockar mycket bättre än väntat, därför man vågar ta ett så här impopulärt beslut.

Om man höjer IPC, vilket vi redan vet att man kommer att göra, är det inget stort köpargument för dom flesta eftersom Svenne inte vet vad IPC är för något. Men om man höjer klockfrekvensen, då har man något att annonsera för dom breda massorna med.

Säg att Zen 3 når tex 5.2GHz boost ur kartong, och eftersom man redan har bättre IPC än Intel så kommer Intel att vara helt rökta vad gäller prestanda. Reklameffekten av att nå över 5GHz kommer att göra att många biter i det sura äpplet och köper ett nytt moderkort i alla fall, även fast dom hatar AMD för saken. Och Svenne kan nöjt konstatera att Intel inte är bättre.

En hint är att AMD redan har 60 design wins för B550 kort, varför tror moderkortstillverkarna så starkt på B550?

Om nu Zen 3 är såpass bra, så kanske man ändå inte vill välja moderkort redan nu. Man kan tänkas vilja se vilka moderkort som spelar bäst med Zen 3 först. Oavsett detta, jag kommer att lägga mina pengar i första hand på Nvidia RTX3*** i år.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

... USB-flashback och liknande funktioner som gör att du kan uppdatera UEFI med datorn avstängd och till och med utan processor installerad borde ha varit ett krav från AMD från start, men som det är nu så finns det bara på vissa, oftast dyrare moderkort. Sen kan det såklart vara en för hög tröskel även det för vissa, ...

Är det standard på budgetkort med Intel-chip? Känns som väldigt mycket skrik för lite ull om man betänker att på de allra flesta kort skulle funktionen nyttjas aldrig eller möjligen en enda gång, för att kunna driva den enda processor som någonsin monteras på kortet.
Jag tvivlar på att man kan få in det på ett budgetkort (kundpris <700 kr) utan (signifikant) kostnadsökning, annars kulle det redan vara standard.

Skrivet av Ozzed:

En annan sak är att det borde vara krav på tydlig märkning på moderkortskartongen.

Kan vara trevligt, men löser inte grundproblemet och kan skapa ännu mer förvirring om ett moderkort (över tid) kommer ut med olika BIOS förinstallerat och en märkning som talar om vilka processorer som stöds med installerat BIOS.
- "Betyder det att kortet inte alls kan användas till annan CPU (än de som står listade)?" kommer gemene man att undra.
- Beroende på återförsäljare är det långt ifrån säkert att köparen har möjlighet att veta vilken version som kommer att levereras vid köp. Då är det bara felsökningen som förenklas när köparna kontaktar återförsäljaren för att reklamera moderkortet.

Skrivet av Ozzed:

... Det finns saker man kan göra för att underlätta för användare som inte är så tekniskt bemedlade utan att för den sakens skull tumma på uppgraderingsmöjligheter.

Vilka då, om vi förutsätter att de
a) inte får medföra någon märkbart ökad kostnad för kunden, och
b) måste göra så att hårdvara som kan vara kompatibel också är det direkt vid leverans till kund, utan att kunden vidtagit någon åtgärd?

Dessutom kan man ju bara konstatera att de kort som verkligen saknar framåtkompatibilitet är de med A520 och B550. De släpps tillsammans med Ryzen 4000-serien och kommer (med största sannolikhet) inte ha stöd för nästa generation. De har bara lite bakåtkompatibilitet.