Mass Effect-trilogin i HD-utgåva inom ett år

Permalänk
Avstängd

Jag tycker det är helt onödigt. För mycket prioriteringar på att modernisera gamla spel.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem

Skulle gärna se att de gör en remake av alla spelen. Första spelet känns så daterad att jag aldrig orkat köra igenom det. Detta tycker jag är tråkigt eftersom det ska enligt många vara spelet med en av de bästa, om inte den bästa, handlings-mässigt. Vill dock att de säljer det till en smärre rabatt för de som redan äger spelen. Jag köpte precis de sista DLC:erna när de var höstrea till ME3, känns dumt nu. Detta är väl dock en dröm.

Sen vill jag att de bryter ut MP delen från ME3 och delar fullpriset mellan spelen. I SP tvingas spela MP bara för att få War Assets, och då skulle man kunna passa på att ta bort detta. Detta skulle även göra att de förmodligen kan stödja MP mera och göra mer med denna del eftersom de kan se var pengarna går och därmed prioritera därefter, samt om man tycker att ME3 SP duger utan uppdatering så kan man köpa bara MP remaken. Även detta är väl dock en dröm. De viktigaste för mig är egentligen att de uppdaterar ME1 och MP delen i ME3, det andra delarna tycker jag duger rätt bra. Sen eftersom de skulle kunna återanvända mycket assets spelen emellan tycker jag att de skulle kunna sänka priset på spelen, och då har jag nog inte något emot att punga ut för samtliga.

Permalänk
Medlem

Låter kul , har spelat igenom hela trilogin ett 20-tal gånger , har alla DLC's , men... måste jag köpa dom igen så blir det inget köp för min del.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Ser hellre Mass Effect 0. Men om de ska göra remasters så gör om 1 och 2 till att spela som 3. Det hade bäst känsla gällande striderna. Speciellt ettan känns dålig idag i den bemärkelsen. Sen får de gärna lägga in mer siduppdrag men bara om de är bra inte fetch quests.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Ta lärdom av vad som hände med den sista delen som släpptes.
Gör aldrig om det EA

Permalänk
Medlem

Känns lite för tidigt för att göra en Remake på Mass Effect trilogin, men en Remaster skulle nog sitta fint. Lär inte köpa det själv, men det skulle vara ett bättre alternativ än att ladda hem dem ursprungliga spelen och gud förbud uppdatera och lägga till DLC:erna.

Permalänk
Medlem

Get woke, go broke.

Anställ kompetent personal som kan göra nya spel i stället.

Permalänk

Kan aldrig släppa in förkärlek för Mass Effect så kommer det en rejäl remaster där de inte bara uppdaterat texturerna typ så är jag riktigt taggad. Hade velat se en rejäl uppfräschning av UI etc utöver förbättringar inom det grafiska och animationer. Gällande slutet på del 3 vet jag faktiskt inte vad jag känner, det är någonting som skaver med rewrites.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Trunk:

Klart de fungerar. Men det gör även en Volvo 240 och ändå vill folk ha nyare bilar.

ME1 har ganska daterad spelmekanik och grafiken var väl daterad redan när den släpptes. Alla spelen har ganska många buggar som det vore trevligt att slippa. Vissa av spelen (alla?) är snabbt ihopplockade portar från konsoller vilket gör att t.ex. mussupporten är hemsk. Vill minnas att man nästan måste ladda ner någon mod till ME2 på grund utav detta.

ME är nog de bästa spelen jag spelat och jag önskar inget mer än en påkostad remake. En simpel HD-version är inte jätteupphetsande men inget jag tackar nej till.

Och för att gå emot strömmen så vill jag bara säga: rör inte min mako, jag gillar faktiskt styrningen på den!

Edit: Däremot får de gärna minsk de hemska laddningsscenerna som är helt onödiga. Varför måste jag åka hiss i 30 sekunder när banan laddats för länge sedan?

Då föreslår jag att de gör ett nytt (bra) spel i serien istället för att försöka mjölka lätta pengar på nostalgi

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem

Om jag inte missminner mig så var ME1's sämsta sida lootsystemet, så om det uppdateras till något lite smidigare hade jag varit okej med det. ME3's slut bör gå tillbaks till orginalversionen (tänker på den som leakade innan spelet släpptes då den bra förklarade reapers och deras funktion osv).

Gemensamt för alla tre borde vara att din char du skapar i ettan fortfarande ser likadan ut i trean, och att VR är ett propert implementerat alternativ, med händer och stöd för controllers.

Edit:

Skrivet av Trunk:

Edit: Däremot får de gärna minsk de hemska laddningsscenerna som är helt onödiga. Varför måste jag åka hiss i 30 sekunder när banan laddats för länge sedan?

Juste, jag glömde det här. Både hiss och loading screens med fasta "videon" man var tvungen låta spela klart även om nästa nivå var färdigladdad. Iirc var detta för att spelen var designade för hårddiskar. Jag kommer ihåg när jag skaffade SSD så var jag tvungen ladda ner mod som ersatte loading screens videona med en enkel bild (eller något i den stilen), och snabbare hissar.

Permalänk
Medlem

Spelade dessa för inte alls länge sedan. Funkade utmärkt även på moderna datorer. Lite dassiga texturer, ja, men inte så jag satt och störde mig. Ser ingen anledning till remaster.

Edit: Var en grej som var störig. Hissåkandet. Behövs såklart endast för att det dolde laddtider på 360. Ska de ändra nåt så är det endast detta i så fall.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Remaster, då hoppas man ju att de kan använda sig av en lite större färgpalett än bara RGB i 3:an!

Permalänk
Medlem

Jag är nog en av få som faktiskt uppskattade "4an" Andromeda och hade hemskt gärna sett en fortsättning på den. Tycker givetvis om 1-3 med och tycker att 3an avslutar den delen i storyn bra. Så jag ser helst av allt en fortsättning av Andromeda än något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

För mig är det världens bästa spelserie, så Ja.

Gör om ME1 helt med ny grafik, combat system som blandar det från ME3 och Andromeda, impledera Nomads styrning i Makon och behåll rösterna och musiken från originalet.
Gör samma med ME2 and ME3.

ME1 ska vi inte röra förutom uppdaterad grafik. Combat systemet är bra och behöver inget nedskalat inspel från övriga titlar i serien. Tvärtom i så fall

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic

Permalänk
Medlem
Skrivet av candybag:

ME1 ska vi inte röra förutom uppdaterad grafik. Combat systemet är bra och behöver inget nedskalat inspel från övriga titlar i serien. Tvärtom i så fall

Amen! Skönt att jag inte är ensam om att gilla ettans combat! Hela spelet känns mer RPG än övriga, mer olika attribut att levla etc. Tvåan och trean blev actionspel med dialogval.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Varför ska man göra dem i 720p (HD) när det går att skruva upp upplösningen över FHD utan problem som det är

Spelmekanik och sidouppdrag i ettan är lite föråldrade nu men det är för tidigt för remake när de kan göra NYA rymdäventyr istället. Hade helt köpt att man ytterligare bygger vidare på en mytisk Commander Shepard-klon i en annan del av galaxen osv. 100 år senare. Finns massa lata sätt att driva det framåt en stund till innan de behöver remakes!

Visa signatur

i7 960 TRUE(2*120mm ScytheGT) @ 3.85GHz|ROG Rampage III Formula x58|FD Define R4 Titanium(5*140mm)|XFX CE850W|6x4GB DDR3|RTX3060|Intel X25-M 160GB+Crucial m4 512GB+PNY 1TB+HDD 500GB+HDD 1,5TB+2TB|Externa: 2*WD 2TB|Fåner:Mi Mix 2S|Galaxy S22|Moto G5|Galaxy S5|Galaxy S4

Permalänk
Skrivet av Raphaei:

(tänker på den som leakade innan spelet släpptes då den bra förklarade reapers och deras funktion osv).

Leviathan dlc:n utan att spoila för mycket....

Skrivet av Raphaei:

Edit:
Juste, jag glömde det här. Både hiss och loading screens med fasta "videon" man var tvungen låta spela klart även om nästa nivå var färdigladdad. Iirc var detta för att spelen var designade för hårddiskar. Jag kommer ihåg när jag skaffade SSD så var jag tvungen ladda ner mod som ersatte loading screens videona med en enkel bild (eller något i den stilen), och snabbare hissar.

Hiss-scenerna är ett måste att ha kvar, musiken får ej göras om i hissen.
Om man inte vill åka hiss fanns det alltid fast travel på citadel....

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem

Inga av alternativen fungerar för mig, möjligen alternativ ett då men väljer att avstå hellre och förklarar med denna kommentar min ståndpunkt.

Allra helst ser jag att man gör en remake av ME1, dvs man omarbetar stridssystemet för att bättre efterlikna ME2 och ME3 utöver att förbättra grafiken. Sen med ME2 och ME3 är det främst piffa till grafiken jag vill se. Klart att de får mer än gärna lägga till lite fler vapen och fila lite på annat också så det blir lite av remakes till ME2 och ME3 också, för man vill ju inte att ME2 och ME3 ska kännas äldre än ME1 helt plötsligt. Men jag kan nöja mig med på ren remaster av alla tre spelen också. Men kommer nya spelare in kan det nog kännas jävligt konstigt att spela igenom alla tre spelen. Toppmodern grafik och så känns ME1 typ som man rör sig på styltor osv.

Tycker absolut inte att de ska ge sig in och mixtra med slutet på ME3, nej nej och åter nej! Innan de gjorde extended cut eller vad de nu valde att kalla det så håller jag med om att slutet var jävligt mysko med den där "starchild" eller vad varelsen nu hette. Tyckte det var krystat och man var tvungen att ge sig in i multiplayer för att ens ha en chans att få det "bästa" slutet.

Men när de gjorde extended cut, kravet på multiplayer försvann bara man såg till att inte skippa uppdrag och aktiviteter, speciellt om man har lirat igenom DLC. Förövrigt tycker jag Leviathan DLCn bygger ut och förklarar en hel del jävligt intressanta grejer. Allvarligt talat tycker jag det är lite synd att det är en DLC men nåväl. Detta ihop med extended cut på slutet gör ME3 till ett jävligt bra spel. Sen att vissa vägrar se detta eller inte bryr sig osv skiter jag i. Det är lätt på samma nivå som ME2 med fixen och DLC.

Sen om man ser förbi slutet störde många sig på att valen man gjort inte spelar in ordentligt...kan förstå att stora val man gjort i ME1 och ME2 borde spela in mer men allvarligt talat...om man trodde det skulle ha större påverkan än det hade anser jag att man måste levt under en sten eller något. Det är helt orealistiskt. ME1 till ME2 visade ju att valen man gjort i ME1 inte hade jättestor påverkan och varför man helt plötsligt väntade sig stordåd i ME3 då är bortom mitt förstånd iaf.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Relik 📜

Jag är lite inne på samma spår som @Zemlan. Ser gärna en remaster, bland annat för att handkontroll fortfarande är ett fulhack på PC. Plus, att det vore grymt med en overhaul av texturer och effekter redan i grundspelet, före eventuella moddar kopplas på.

Det jag skulle vilja se omgjort mer rejält är egentligen GUI i ME1. Har inget emot combatsystemet i sig egentligen, däremot tycker jag menyer och navigation är otroligt klumpigt. Vore fint med en "refresh" där, utan att egentligen påverka hur själva spelet är.

All in all är jag rätt positiv. Tror det är lätt att glömma hur gammalt ME1 är nu, och att det finns en hel generation gamers där ute som inte upplevt det. En återlansering med finputs skulle nog göra underverk där.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Det är EA vi pratar om, jag har inte så höga förhoppningar.

Permalänk
Hedersmedlem

Verkar finnas en hel del känslor kvar kring det här spelet iaf. Kul! Det är ju en bra serie.

Oavsett vad de väljer att göra så kan vi nog räkna med både hyllningar - och en del sura miner. Det verkar helt klart finnas flertalet olika läger kring vad lämpligaste vägen för en remake är.

Själv har jag kört igenom ettan och tvåan. Skaffade trean också, men det blev liggande. Det här ökar väl på chansen att jag tar mig igenom trean iaf.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Vad jag gillar när dom (gör om) äldre spel med bättre grafik osv är att det motsvarar hur det ser ut i minnet hur det var när man spelade dom haha.
Bra spel blir bättre. Vad är problemet liks?

Detta är den bästa spelserie som finns enligt mig. Så innan det kommer mer så tar jag tacksamt emot uppfixade versioner.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Två ord "Mer Miranda"
Hon förtjänade en bättre inkludering i trean

Visa signatur

Teknik är en drog..
Förövrigt anser jag att Carthago borde ödeläggas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Jag är lite inne på samma spår som @Zemlan. Ser gärna en remaster, bland annat för att handkontroll fortfarande är ett fulhack på PC. Plus, att det vore grymt med en overhaul av texturer och effekter redan i grundspelet, före eventuella moddar kopplas på.

Det jag skulle vilja se omgjort mer rejält är egentligen GUI i ME1. Har inget emot combatsystemet i sig egentligen, däremot tycker jag menyer och navigation är otroligt klumpigt. Vore fint med en "refresh" där, utan att egentligen påverka hur själva spelet är.

All in all är jag rätt positiv. Tror det är lätt att glömma hur gammalt ME1 är nu, och att det finns en hel generation gamers där ute som inte upplevt det. En återlansering med finputs skulle nog göra underverk där.

Låter vettigt.

ME1 har jag iofs svårt att glömma, pga att sambon är en rejäl ME-fantast och påbörjade sin sjuttioelfte runda ME1 för några dagar sedan.

Själv har jag bara spelat igenom hela serien en gång. Gillade den, och har inget problem med slutet/sluten heller. Har inget emot att spela igenom en gång till.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Tycker serien är bra som det är. Bättre om de kör nått nytt spel som är bra.
Känns som många spel har blivit som filmer, bara massa remakes på gamla. Inget nytt.
Sen kan det vara kul också men Mass Effect är ju inte ens gammal, grafiken är väl inte ens så utdaterad?
Fixa nåt nytt Kotor / Mass Effect / Dragon Age liknande spel istället.
Kan vara helt nytt spel / serie där det är liknande element med val osv.

Permalänk
Medlem

Mass effect 1 behöver definitivt en uppdatering av spelmekaniken. 2an och 3an funkar bra så jag hade nog nöjt mig med 3ans gameplay. Kanske dra ner lite på scanning av planeter. Det var ju inge kul alls, bara tog tid. 2an hade lite väl linjära banor men det hade blivit ett annat spel om man ändrade på det. Sen tycker jag de borde ta bort att man måste köra multiplayer eller dlcs för att få "bästa" slutet i mass effect 3.

Hade nog hellre sett ett Mass Effect 4 men de är väl klara med Sheppard så det blir andromeda 2 i stället.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Skrivet av candybag:

ME1 ska vi inte röra förutom uppdaterad grafik. Combat systemet är bra och behöver inget nedskalat inspel från övriga titlar i serien. Tvärtom i så fall

Combat systemet är oerhört segt och oprecis:(

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

Combat systemet är oerhört segt och oprecis:(

Jag vet att du tycker det men du får ju iaf två titlar med combat system du gillar, jag får bara en!

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic

Permalänk
Medlem

Ser gärna en remake eller remaster. Kan alltid spela orginalet om jag inte vill ha ändringar.
Trean får de gärna bygga om storywise och fixa sista uppdraget... helt värdelöst.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

Jag vet inte, ser ju hellre att dom lägger energi och resurser på nya spel istället för att remastra knappt gamla :/

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |